TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Ieškoma vietos istoriniams laivams

2011 02 19 0:00
1906 metais pastatyta "Olga" - vienas seniausių pasaulyje dar plaukiojančių motorinių laivų.
Mindaugo Milinio nuotrauka

Klaipėdoje, gynybiniame pilies kanale, žadama įkurti istorinių laivų krantinę. Tačiau šiuolaikinių privačių laivelių savininkai piktinasi, kad tuomet šiame užutėkyje jiems nebeliks vietos.

Vienintelis Lietuvos uostamiestis kitąmet minės 760 metų įkūrimo sukaktį. Vienas garbingo jubiliejaus renginių galėtų būti istorinių laivų krantinės atidarymas.

Garbės reikalas

Klaipėdos miesto taryba 100 metrų ilgio piliavietėje esančią krantinę Mažosios Lietuvos istorijos muziejui perdavė dar 2005 metais, tačiau jo nuosavybe ji iki šiol netapo. Muziejaus direktoriaus Jono Genio teigimu, problema yra veikiau biurokratinė, mat šios krantinės kadastrinis numeris yra toks pat, kaip ir rekonstruotų Dangės krantinių, kurias valdo privati bendrovė. "Dabar viskas priklauso nuo merijos Turto skyriaus specialistų gebėjimų "išimti" šį 100 metrų ruožą ir jį užregistruoti Nekilnojamojo turto registre. Tuomet labai greitai pritaikytume krantinę istoriniams laivams švartuoti", - LŽ sakė J.Genys.

Dabar senieji laivai yra išbarstyti po visą uostą. "Turėti krantinę, kurioje būtų prišvartuoti iki šiol plaukiojantys istoriniai laivai, - kiekvieno uosto garbės reikalas. Čia būtų ir senoviškas baltiškas laivas, ir Kuršių marių kurėnas, ir garlaivis, ir jachtos", - sumanymais dalijosi J.Genys.

Vienas istorinių, tačiau neplaukiojančių laivų yra garlaivis "Harold", šiuo metu stovintis Pilies muziejaus kieme. Šis garlaivis buvo pastatytas Pauliaus Lindenau laivų statykloje, tuomečiame Memelyje. Garlaivį restauravus, jis būtų be galo įdomus ir gana reto laivo tipo pavyzdys.

Originalai ir replikos

Planuojama, kad, be originalių istorinių laivų, šioje krantinėje galės stovėti tikslios istorinių laivų kopijos, vadinamosios replikos. Klaipėdos merijos Kultūros skyriaus vedėja Jolanta Braukylienė net siūlo piliavietėje pradėti statyti tokią repliką, kad jau kitąmet ją būtų galima nuleisti į vandenį.

Kalbėdamas apie Karelijoje pastatytą XIV amžiaus burlaivio kopiją "Arka", J.Genys sakė, kad tai sumažinta Hanzos kogo replika. "Klaipėda nepriklausė Hanzos uostams, ji buvo Liubeko grupėje, tačiau, be jokios abejonės, viduramžiais laivai į ją atplaukdavo. Todėl mums svarbu tiksliai apibrėžti, kas yra istorinio laivo kopija", - pabrėžė muziejininkas.

Anot Lietuvos jūrų muziejaus direktorės Olgos Žalienės, tereikia Vidaus vandenų transporto kodeksą papildyti istorinio laivo apibrėžimu, kad būtų aišku, kurie laivai turės teisę stovėti prie minėtos krantinės, o kurie ne. "Pačią formuluotę, kas yra istorinis laivas, jau suderinome su Susisiekimo ministerija. Kada bus papildytas kodeksas ir kada įsigalios ši pataisa, negaliu atsakyti. Manau, tai tėra techniniai dalykai", - sakė O.Žalienė.

Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritorinio padalinio atstovas Laisvūnas Kavaliauskas LŽ teigė, kad daugelis Baltijos jūros uostų turi tokias krantines. Jų esama Stokholme, Osle, Liubeke, Helsinkyje. "Klaipėdai tos 100 metrų krantinės Pilies uoste visiškai užtektų. Mūsų duomenimis, karo metu toji krantinė buvo naudojama vokiečių laivams minininkams švartuoti. Seni laivai gražiai įsilietų į istorinį kontekstą ir derėtų prie piliavietės labiau nei šiuolaikiniai kateriai", - įsitikinęs L.Kavaliauskas.

Krantinė - vienam laivui?

Tačiau privačių pramoginių laivelių savininkai skeptiškai vertina šį sumanymą. Jų teigimu, istorinių laivų krantinė labiausiai reikalinga šiuo metu vietos nerandančiam motorlaiviui "Olga".

Pasak mažųjų laivų savininkų asociacijos "Pajūrio laivai" vadovo Algirdo Valentino, krantinę skyrus istoriniams laivams, pramoginiai laivai bus išstumti iš ramaus užutėkio. "Kas yra "Olgos" šeimininkas, neaišku. Laivas stovi prie Dangės krantinių, pučiant stipriam vėjui jas ardo. Todėl ir norima jį perplukdyti į pilies kanalą, o mus iš ten iškrapštyti", - piktinosi A.Valentinas.

Jo manymu, geriausia vieta istoriniams laivams švartuoti yra Dangės krantinės tarp Pilies ir Biržos tiltų. "Šiuo metu šios krantinės tuščios, čia lankosi labai daug žmonių. Istoriniai laivai šią vietą tik papuoštų ir suteiktų jai daugiau patrauklumo", - svarstė verslininkas.

Specialistų vertinimu, "Olga" yra vienas seniausių pasaulyje dar plaukiojančių motorinių laivų. 1906 metais pastatytas motorlaivis Norvegijos pakrantėse plukdė žuvų faršą. Pagal turimus duomenis, "Olga" praėjusio amžiaus trečiąjį ir ketvirtąjį dešimtmečiais buvo atplaukusi ir į Klaipėdą. Tačiau labiausiai "Olga" išgarsėjo kaip kontrabandininkų laivas. Jis net buvo sulaikytas Ispanijoje, mat ketino į JAV, kur galiojo sausas įstatymas, išplukdyti spirito krovinį. Vienas galimų krovinio gavėjų turėjo būti Čikagos mafijos bosas Alas Capone.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"