TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Išskirtinė privilegija: švyturėliai ir greitis

2016 02 18 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Seimo pirmininkės Loretos Graužinienės ir kitų valstybės vadovų pasivažinėjimai po Lietuvą „su vėjeliu“ piktina su švyturėliais žybčiojančiais eskortais susiduriančius piliečius. Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos atstovai ketina jau pavasario sesijoje siūlyti įstatymų pakeitimus, ribojančius aukščiausių valstybės pareigūnų išskirtinę padėtį kelyje.

„Lietuvoje yra trys piliečiai, kurie eskortuojami, bet man „sekasi“ nuolat susidurti su Seimo pirmininkės L. Graužinienės palyda. Dažnai tenka važinėti autostrada Panevėžys – Vilnius, per pastaruosius metus gal penkis kartus buvau „sutikęs“ Seimo pirmininkės kortežą. Kartą, gegužės ar birželio mėnesį, sekmadienį, iki sostinės likus gal 40 kilometrų, jos kortežas atlėkė labai dideliu greičiu. Radaro neturiu, bet, lygindamas su tuo, kaip važiavau pats, galiu pasakyti, kad jie lėkė maždaug 160–170 kilometrų per valandą greičiu. Tuščioje autostradoje važiavau pirmąja juosta, jie – antrąja, bet vis tiek šiurkščiai „stumtelėjo“ mane į šalikelę. Būtinybės tokiam veiksmui nebuvo – manau, labiau norėta parodyti, kad tai jie važiuoja“, – LŽ pasakojo panevėžietis Evaldas (pavardė redakcijai žinoma – aut.).

Vos prieš kelias savaites, baigiantis darbo savaitei, jis su Seimo pirmininkės palyda susidūrė ant sostinės Šeškinės kalno. „Buvo maždaug 15 valanda, jau formavosi spūstys. Eskortas pralėkė į Ukmergės pusę autobusų juosta, „pastumdydamas“ kitus automobilius“, – piktinosi Evaldas.

Dar pikčiau apie Seimo vadovės palydos veiksmus kalbėjo ukmergiškis Linas. „Nematėte, kaip L. Graužinienė su savo mirksinčių švyturėlių palyda Ukmergėje, prie mokyklos, kirto perėją degant raudonam šviesoforo signalui. Nesvarbu, kad mokinukai žygiuoja per gatvę. Čia juk Seimo pirmininkė į posėdį skuba“, – rašė jis socialiniame tinkle „Facebook“.

Tikina taisyklių nepažeidžiantys

Romo Jurgaičio nuotrauka

Vadovybės apsaugos departamento (VAD), besirūpinančio šalies vadovų apsauga, direktorius Rymantas Mockevičius LŽ teigė netikintis, kad jo pavaldiniai galėtų pažeidinėti nustatytas taisykles ir piktnaudžiauti savo padėtimi keliuose. „Visuose automobiliuose esame įrengę vaizdo registratorius, turime GPS greičio matuoklius, leidžiančius kontroliuoti ir greitį, ir judėjimą. Todėl netikiu, kad yra tokių problemų, kokias matydavome prieš 4–5 metus. Šiuo metu daug dėmesio skiriame viešajai nuomonei. Jei nėra realių grėsmių, skubos, mūsų pareigūnai tikrai nelaksto per perėjas, paiso ženklų, nes visi suvokia, jog kitu atveju blogiau bus tik patiems“, – sakė jis.

Anot VAD vadovo, sprendimus, kaip ir per kiek laiko aukštus valstybės pareigūnus lydinti komanda turi pasiekti numatytą tikslą, priima apsaugos grupės vyresnysis, derindamas juos tiek su protokolo tarnyba, tiek su saugomu asmeniu. „Mūsų saugomas asmuo gali tik paprašyti rinktis vienokią ar kitokią taktiką, bet visi sprendimai priimami mūsų apsaugos karininkų, kurie atsižvelgia į daug veiksnių – į eismo intensyvumą, orų sąlygas ir panašiai. Saugomas asmuo gali sakyti, ką nori, bet mes negalime rizikuoti nei savo žmonių, nei saugomų asmenų gyvybe. Kitais kartais ir negalime važiuoti bendrame sraute, tarkime, 50–60 kilometrų per valandą greičiu, stoti prie šviesoforų kartu su kitais eismo dalyviais, nes tokios apsaugos taisyklės. Arba turime naudoti kitokius automobilius, vengdami rizikos, kad kažkas sustojus pro langą iššaus ar ką negero padarys“, – aiškino jis.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, šešerius metus parlamentui vadovavęs Artūras Paulauskas LŽ pasakojo, jog tik pradėjęs darbą taip pat buvęs tikinamas, kad jį vežantys ir lydintys VAD automobiliai negali sustoti prie šviesoforo, draudžiama keliauti kitomis transporto priemonėmis ir panašiai.

Eligijus Masiulis: "Man pačiam yra tekę susidurti su Seimo pirmininkės eskortu: sakyčiau, ne visada būtinai reikia važiuoti degant raudonam šviesoforo signalui."Romo Jurgaičio nuotrauka

„Vėliau, pasiklausinėjęs kitų vadovų, supratau, kad neprivalau būti kaip maišas, kurį įsodino ir diktuoja taisykles. Paprašydavau, pavyzdžiui, kad savaitgaliais mūsų nelydėtų antras automobilis, nes nematydavau reikalo švyturėliais gąsdinti žmonių. Manau, jei saugomasis griežtai pareikalautų, apsaugos vyrai atsižvelgtų į jo prašymą. Visą laiką kartoju: kai atvažiuojate į miestelį, kuriame yra vienintelis šviesoforas, ir lekiate degant raudonam signalui, jums, kaip politikui, rinkėjų simpatijų tai tikrai nesukelia – priešingai, atima balsus“, – kalbėjo buvęs Seimo pirmininkas.

Atsižvelgė į prezidentės norą

Vienintelės iš trijų valstybės vadovų – prezidentės Dalios Grybauskaitės – apsauga nenaudoja švyturėlių bei sirenų. Jos eskortas juda bendrame eismo sraute, tvarkingai stodamas prie šviesoforų ir laikydamasis kitų eismo taisyklių. Šalies vadovė nuo pirmosios kadencijos pradžios yra pareiškusi pageidavimą važinėti kaip visi kiti eismo dalyviai, be pirmenybės teisės.

„Prezidentė ir dabar elgiasi taip pat. Bet tokia galimybė yra susijusi su specialiosiomis apsaugos priemonėmis, įdiegtomis į ją aptarnaujančius automobilius. Apie jas viešai nekalbame. Toks sprendimas priimtas bendru sutarimu, atsižvelgiant į jos pageidavimus bei mūsų taikomas priemones“, – aiškino R. Mockevičius.

VAD direktorius sakė manantis, kad būtinybė saugoti šalies vadovus, taip pat ir eskortuoti juos kelionių metu, kaip numatyta šiuo metu galiojančiuose įstatymuose, išlieka. „Apsaugos procedūros yra tas pat, kas ir kariuomenės pasirengimas: niekas nesako, kad rytoj kils karas, bet kariuomenė vis tiek išlaikoma, ginkluojama, apmokoma. Taip ir su vadovų apsauga: jei yra žmonių, dėl įvairių priežasčių nusistačiusių prieš ką nors, niekas nežino, kada kas jiems šaus į galvą. Ir kitose šalyse, kiek žinau, vadovų saugumo priemonės pastaruoju metu stiprinamos“, – teigė jis.

Tuo metu opozicinio Liberalų sąjūdžio lyderis Eligijus Masiulis LŽ sakė manantis, kad apsaugos lydimi valstybės vadovai kartais piktnaudžiauja jiems suteiktomis privilegijomis. „Suprantu, kai vyksta oficialūs užsienio svečių vizitai Lietuvoje, kai važiuojama į susitikimus, eskortavimas privalomas, bet kartais ir į partijos posėdį taip pat važiuojama. Man pačiam yra tekę susidurti su Seimo pirmininkės eskortu: sakyčiau, ne visada būtinai reikia važiuoti degant raudonam šviesoforo signalui. Nelabai tikiu, kad nuolat yra būtinybė, tai labiau darbotvarkės planavimo klausimas“, – kalbėjo politikas.

2007 metais liberalai teikė Seimui siūlymus riboti specialiosioms transporto priemonėms, pirmiausia aptarnaujančioms politikus, suteiktas išskirtines teises naudoti specialius garso ir šviesos signalus. Anot E. Masiulio, prie šio klausimo ketinama grįžti artėjančioje Seimo pavasario sesijoje.

„Esame Vakarų demokratijos valstybė, todėl pavyzdį turėtume imti iš Vakarų, tarkime, iš Skandinavijos valstybių, kur vadovų palyda – minimali, o ne iš Rytų, kur dėl eskorto gatves uždaro. Šiuo metu, manau, daug priklauso nuo paties saugomo asmens: ar jis toleruoja greitą važiavimą, švyturėlius ir panašiai. Jeigu apsaugos būtų paprašoma laikytis Kelių eismo taisyklių, nemanau, kad pareigūnai į tai neatsižvelgtų“, – svarstė Liberalų sąjūdžio lyderis.

Piktinosi ir skundėsi

VAD direktorius R. Mockevičius LŽ teigė, kad per pastaruosius kelerius metus kelyje rezonansinių įvykių, kuriuose būtų atsidūrę valstybės vadovai, nebuvo. „Nebent kas šonais perbraukia ar veidrodėliais susikabina, bet ir į tokius įvykius reaguojame, nes norime, kad būtų kuo mažiau problemų tiek mūsų tarnybai, tiek saugomiems asmenims. Vis dėlto Lietuvos vairuotojai tikrai nesielgia geranoriškai. Anksčiau visi daugmaž gerbė taisykles, pamatę automobilius su specialiaisiais signalais sumažindavo greitį, duodavo kelią, o dabar laikai keičiasi“, – kalbėjo vadovybės apsaugą užtikrinantis pareigūnas.

Vis dėlto įvykių, per kuriuos ratuota aukštų politikų palyda kėlė pasipiktinimą, Lietuvoje būta ne vieno. Praėjusių metų lapkritį Seimo pirmininkei L. Graužinienei teko teisintis, kai viešo renginio Telšiuose metu ją vežę ir lydėję automobiliai BMW bei „Volkswagen“ buvo sustatyti prie pat Masčio ežero kranto, pėsčiųjų ir dviratininkų zonoje. Apsaugos darbuotojai tvirtino, kad taip buvo pasielgta dėl „tarnybinio būtinumo“.

2014-aisiais taip pat parlamento vadovės apsauga, atlydėjusi L. Graužinienę į Plungę, kur ji dalyvavo Darbo partijos renginyje, trukdė eismui, nes automobiliai buvo išrikiuoti ant pėsčiųjų perėjos. Maža to, vietos policijos pareigūnai, kol Seimo pirmininkė lipo iš tarnybinio automobilio, buvo sustabdę eismą.

2013 metais vos neįvyko skaudi avarija kelyje Marijampolė-Vilnius. Tąkart premjerą Algirdą Butkevičių vežęs ekipažas vos nesusidūrė su moters vairuojamu automobiliu. Nelaimės pavyko išvengti – mašinos tik „susikabino“ veidrodėliais. Vairuotoja tikino, kad inicidentas įvyko dėl pavojingai manevravusio kortežo veiksmų, VAD darbuotojai teigė, kad moteris nereagavo į švyturėlius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"