TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Kalėjimų "kūrėjų" laukia atsakomybė

2009 12 23 0:00
NSGK nariai tvirtino, kad pasibaigęs tyrimas pareikalaus kelių naujų tyrimų.

Parlamentinis Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) tyrimas dėl galimo CŽV sulaikytų asmenų pervežimo ir kalinimo Lietuvoje atskleidė, kad Valstybės saugumo departamento (VSD) vadovai, neinformuodami šalies vadovybės, steigė slaptus sulaikymo centrus ir galbūt savinosi operatyvinei veiklai skirtas lėšas.

Kadangi tyrime, pasak NSGK narių, visi taškai ant "i" dar nesudėti, Generalinei prokuratūrai (GP) siūloma ištirti, ar buvusių VSD vadovų Mečio Laurinkaus, Arvydo Pociaus ir Dainiaus Dabašinsko veiksmuose nebuvo piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi ar įgaliojimų viršijimo požymių.

Nekontroliuojami skrydžiai.

Atliekant tyrimą nustatyta, kad su CŽV sulaikytų asmenų pervežimu siejami orlaiviai 2002-2005 metais ne kartą kirto Lietuvos oro erdvę. Minimu laikotarpiu ir Lietuvoje keliskart buvo nusileidę orlaiviai, kurie siejami su CŽV. NSGK nepavyko nustatyti, ar per Lietuvos teritoriją buvo pervežami ar atvežami (išvežami) CŽV sulaikyti asmenys, tačiau akivaizdu, kad sąlygos tokiam pervežimui buvo.

VSD generalinio direktoriaus pavaduotojas D.Dabašinskas, kurį NSGK pirmininkas Arvydas Anušauskas vadino viso "projekto kuratoriumi", su VSD generalinio direktoriaus A.Pociaus žinia mažiausiai du kartus sudarė galimybę JAV pareigūnams nekliudomai patekti prie orlaivių. Be to, mažiausiai vieną kartą buvo sąmoningai apribotos Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnų galimybės atlikti orlaivių patikrinimą. Visais minimais atvejais muitinės patikrinimas apskritai nebuvo atliktas. Taigi nei keleivių tapatybės, nei krovinių paskirties nustatyti nebuvo įmanoma. Diplomatinių siuntų Lietuvos pareigūnai tikrinti neturi teisės, bet registruoti privalo.

Iš VSAT pateiktos informacijos matyti, kad 2005 metų spalio 6 dieną 5.15 val. Tarptautiniame Vilniaus oro uoste nusileidus į planą neįtrauktam orlaiviui iš Antalijos, aviacijos saugumo darbuotojai VSAT pareigūnui neleido prieiti prie lėktuvo. Nuo orlaivio nuvažiavo mašina ir išsuko iš oro uosto pasienio kontrolės punkto teritorijos. VSD raštas su žyma "SLAPTAI" dėl minėto atvejo VSAT gautas 2005 metų spalio 7 dieną, t. y. jau po įvykio. Iki šio įvykio tokio turinio raštų VSD kitoms tarnyboms neteikė. Iš per tyrimą pateiktų paaiškinimų matyti, kad buvo tik žodžiu susitariama su oro uosto ir aviacijos saugumo atstovais. Pasak tyrėjų, apie tokius atvejus žinojo vos keli VSD pareigūnai, kuriems vadovavo D.Dabašinskas.

Patalpos Nr.1 ir Nr. 2

2002 metais buvo pradėtas vykdyti VSD bendradarbiavimo su partneriais (taip įvardijami JAV pareigūnai) projektas Nr. 1, jo įgyvendinimo metu, atsižvelgiant į partnerių pageidavimus ir jų nustatytas sąlygas, buvo įrengtos patalpos, tinkamos laikyti sulaikytam asmeniui. Apie projektą žinojo VSD generalinis direktorius M.Laurinkus ir jo pavaduotojas D.Dabašinskas, kuris, nurodydamas vykdytojams įrengti patalpas, minėjo, kad projektą "palaimino aukščiausioji šalies valdžia", tačiau tuometinės politinės vadovybės liudijimu ji nebuvo apie tai informuota. 2002-2005 metais tokie klausimai Valstybės gynimo taryboje nebuvo svarstomi ir jokių rekomendacijų VSD nebuvo teikiama.

Nustatyta, kad patalpos Nr. 1, esančios sostinės Z.Sierakausko gatvėje, nebuvo naudojamos sulaikytiems asmenims laikyti. Šiuo metu jų paskirtis yra kita. VSD vadovai išsisukinėjo, kad šios patalpos buvo rengiamos ne sulaikytiems asmenims laikyti, bet kitam tikslui.

Kitas tyrinėtas NSGK objektas - projektas Nr. 2 (Antaviliuose prie Vilniaus) VSD buvo pradėtas vykdyti 2004 metų pradžioje. Jį pradėjus įgyvendinti buvo padaryti reikiami pirkimai, įrengiant objektą buvo atlikti statybos darbai, kurių eigą užtikrino ir kontroliavo patys partneriai. Pastatas buvo rekonstruotas taip, kad atitiktų tam tikrus sugriežtintos apsaugos reikalavimus.

Įgyvendinant šį projektą dalyvavo ir VSD pareigūnai, turėję galimybę lankytis visose objekto patalpose be apribojimų, tačiau kai objekte būdavo partnerių atstovai, tam tikrose patalpose jie nesilankydavo. Apie tokių susitikimų laiką ir tai, kaip reikia elgtis, VSD pareigūnams asmeniškai pranešdavo D.Dabašinskas.

Liudijusių VSD pareigūnų teigimu, partnerių atstovai vieni objekte nelikdavo, visada būdavo arba pats D.Dabašinskas, arba vienas jam artimų VSD pareigūnų.

Per tyrimą nustatyta, kad pastate Nr. 2 VSD nesiekė kontroliuoti partnerių veiklos, nestebėjo ir nefiksavo atvežamų ir išvežamų krovinių, nekontroliavo partnerių atvykimo ir išvykimo, be to, ne visada turėjo galimybę matyti visus atvykstančius ir išvykstančius asmenis.

Apklaustieji neigė, kad "Projekto Nr. 2" patalpose buvo laikomi ar tardomi asmenys, tačiau tyrėjai mano, kad pastato patalpų išdėstymas, uždarumas ir perimetro apsauga, taip pat VSD darbuotojų fragmentiškas buvimas patalpose leido atlikti VSD nekontroliuojamus partnerių pareigūnų veiksmus ir naudoti infrastruktūrą savo nuožiūra.

Reikia papildomų tyrimų

NSGK taip pat konstatavo, kad piniginių lėšų ir materialinių vertybių, skirtų bendriems veiksmams finansuoti, apskaitos ir panaudojimo tvarka patvirtinta VSD vidaus aktais, tačiau pagal parlamentinio tyrimo metu pateiktą paaiškinimą dėl vieno iš bendrų projektų ir jam vykdyti panaudotų piniginių lėšų apskaitos paaiškėjo, kad šios lėšos buvo apskaitomos netinkamai. Atskirų asmenų paaiškinimai dėl bendrų veiksmų finansavimo šaltinių, panaudotų piniginių lėšų sumų atskiriems veiksmams ar dėl jų apskaitos nesutampa, todėl reikalaujama detalesnio tyrimo. A.Anušauskas, klausiamas, ar galėjo dalį lėšų pasisavinti VSD vadovai, pripažino, kad "detalės, pinigų sumos, resursai specialiosioms operacijoms neskelbtini". Be to, niekas tyrėjams ir neleido "vartyti" čekių ir operatyvinių bylų.

"Gavome daug prieštaringų paaiškinimų, kaip ir kam tie pinigai buvo naudojami. Tai ta problema, dėl kurios savo sprendimą padarė ir VSD vadovas P.Malakauskas", - sakė Kęstutis Masiulis.

"VSD pareigūnai per tyrimą kai kuriuos faktus nuslėpė. Taip pat galima prielaida, kad VSD veikė nekontroliuojamai, - sakė Seimo pirmininkė Irena Degutienė. - Todėl būtina pritarti siūlymui kreiptis į Generalinę prokuratūrą. Toks VSD veiklos neatsakingumas ir nekontroliavimas labai pavojingas ir demokratinei Lietuvos santvarkai, todėl tikiuosi, kad bus baigtas ir kitas šiuo metu vykstantis parlamentinis tyrimas, kuris pateiks aiškius atsakymus ir dėl galimo slapto žurnalistų ar politikų telefoninių pokalbių pasiklausymo."

NSGK atlikus tyrimą tapo visiškai akivaizdu, kad nebeužtenka tik pakeisti VSD vadovą, bet būtinos rimtos šios struktūros reformos, kurias įgyvendinus Valstybės gynimo taryba realiai taptų svarbiausia aiškius slaptųjų tarnybų veiklos tikslus nustatančia institucija.

Plačiau apie VSD kurtą "valstybę valstybėje" skaitykite pokalbyje su krašto apsaugos ministre Rasa Juknevičiene 11 psl.


Nelegalūs skrydžiai Lietuvoje

Tarptautiniame Vilniaus oro uoste leidosi du su CŽV siejami orlaiviai:

1. "C-130", reg. Nr. N8213G (2003 m. vasario 4 d., skridęs maršrutu Frankfurtas-Vilnius-Varšuva, atvyko 18.15 val., išvyko 19.27 val.);

2. "Boeing 737" reg. Nr. N787WH (2005 m. spalio 6 d., skridęs maršrutu Antalija-Talinas-Vilnius-Oslas. Vilniaus oro uosto 2009 m. gruodžio 7 d. rašte nurodyta, kad šis orlaivis atvyko iš Tiranos 04.54 val., išvyko 05.59 val. VSAT dokumentuose nurodyta, kad atvyko iš Antalijos, išvyko į Oslą).

Tarptautiniame Palangos oro uoste leidosi trys su CŽV siejami orlaiviai:

1. "CASA C-212", reg. Nr. N961BW (2005 sausio 2 d., operatorius "Presidential Airways", skridęs maršrutu Fleslandas (Norvegija)-Palanga-Simferopolis (Ukraina), išvyko 2005 m. sausio 5 d. 9.00 val.);

2. "Boeing 737", reg. Nr. N787WH (2005 m. vasario 18 d., operatorius "Victory Aviation", skridęs maršrutu Bukareštas-Palanga-Kopenhaga, atvyko 18.09 val., išvyko 19.30 val. Užfiksuota, kad orlaivis atvyko su 5 keleiviais ir 3 įgulos nariais);

3. "Boeing 737-800", reg. Nr. N733MA (2006 m. kovo 25 d., skridęs maršrutu Portas (Portugalija)-Palanga-Portas, atvyko 22.25 val., išvyko - 23.55 val.).

Nustatyti trys atvejai, kai VSD pareigūnai su savo vadovybės žinia pasitiko orlaivius ir lydėjo tai, kas jais buvo atgabenta:

1. "Boeing 737" reg. Nr. N787WH, nusileidusiu Palangoje 2005 m. vasario 18 d.;

2. "Boeing 737" reg. Nr. N787WH, nusileidusiu Vilniuje 2005 m. spalio 6 d.;

3. "Boeing 737-800", reg. Nr. N733MA, nusileidusiu Palangoje 2006 m. kovo 25 d.

Tyrimo metu nenustatyta, kad siejami su CŽV orlaiviai būtų leidęsi Kauno ir Šiaulių oro uostuose.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"