TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Karas Galvės ežere

2011 09 17 0:00
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Turistams patraukliausiame Trakų ežere Galvėje laivyba klesti. Tačiau dabar čia gera ne visiems ja užsiimantiems verslininkams. Smulkesni valčių ir jachtų savininkai, vertęsi vandens turizmu daugelį metų, baigiami išstumti iš ežero. Teigiama, jog visą laivybos verslą stengiasi perimti viena VšĮ "Baltų amatai".

Dėl prieplaukų Galvės ežero pakrantėje verda nelygi konkurencinė kova. Trakų rajono savivaldybė, neaiškiai perėmusi iš valstybės Galvės ežero prieplaukas, dvi jų nuomoja didžiausiai rajone VšĮ "Baltų amatai". Dar vieną, pontoninę, įmonė pasistatė Pilies saloje, ir specialistai nesutaria, ar ji legali.

Taigi šiuo metu ežere karaliauja būtent ši įmonė, įkurta ir valdyta buvusio Trakų rajono ekonominės policijos pareigūno Roberto Volosevičiaus. Jis teistas už bendrininkavimą su dviem korumpuotais ir už grotų sėdusiais žemėtvarkininkais. Dabar sutuoktinės Alinos Volosevičienės valdomi "Baltų amatai" turi licenciją verstis tokiu verslu ir nuomojasi dvi prieplaukas. Galvės ežerą vagoja jų pontoniniai plaustai ir laivai, kuriais plukdomi turistai.

Smulkiesiems verslininkams, turintiems po jachtą, keletą vandens dviračių ar valtį, nuomojama tik viena prieplauka. "Ta pati, prie pilies, kurią savo lėšomis pastatėme dar 2002-aisiais ir kurią vėliau perėmė savivaldybė. Tačiau net ją mums buvo leista nuomotis tik tada, kai sukėlėme didžiulį triukšmą", - LŽ pasakojo Levas Radimonas, plukdantis žmones jachta. Tik "Baltų amatų" laivai esą švartuojasi, kur nori. Net ten, kur visai nėra prieplaukos. Pasak jachtininkų, kai kur laivai tiesiog pririšami prie krante įkaltų kuolų. Savivaldybė, kuri dabar formaliai yra visų prieplaukų savininkė, esą leidžia daryti įmonei ką nori.

Atėmė iš valstybės

Trakų rajono meras Vincas Kapočius, LŽ paklaustas apie prieplaukų nuomos sąlygas, į kalbas nesileido. "Jokių pažeidimų nepadaryta. Savivaldybė yra prieplaukų savininkė, o nuomos reikalus tvarko seniūnas. Visi šie karai kyla iš pavydo ir keršto", - kirto meras.

Tačiau kitokios nuomonės laikosi Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) direkcija. Tai jos iniciatyva Trakų rajono apylinkės teismas jau antri metai nagrinėja bylą dėl prieplaukų Galvės ežere.

Prieplaukos, kaip ir visa parko teritorija, yra valstybės saugomas objektas. Anksčiau šią valstybės nuosavybę patikėjimo teise valdė TINP. Tačiau 2006-aisiais buvo pasirašytas perdavimo ir priėmimo aktas, kuriuo prieplaukos atiteko Trakų rajono savivaldybei. "Nieko apie tai nežinojome. Jos buvo perduotos be mūsų žinios ir be jokio teisinio pagrindo", - LŽ sakė TINP direktorius Gintaras Abaravičius.

Aktą pasirašė tuometis Vilniaus apskrities viršininkas Gintaras Gibas ir tuometis Trakų rajono vadovas Vytautas Petkevičius. Šis dabar jau buvęs meras šiandien labiau žinomas kaip teisiamasis korupcijos byloje. Drauge su juo teisiami ir kai kurie tuometės savivaldybės administracijos atstovai. Vienas jų, anksčiau ėjęs Trakų rajono mero, paskui - vicemero pareigas, Saulius Raščiauskas iki šiol tebedirba toje pačioje savivaldybėje mero patarėju. Sprendžiant iš žiniasklaidos pranešimų, šis valdininkas ir dabar aktyviai domisi vandens turizmu.

Yla iš maišo išlindo tik tada, kai TINP direkcija, tvarkanti Užutrakio dvaro sodybos teritoriją, ėmėsi demontuoti ten esančią seną prieplauką. Kilo triukšmas ir parko direkcijos darbuotojai nustėro išgirdę, kad prieplauka priklauso savivaldybei, o jie - jau nebe šeimininkai. TINP kreipėsi į Generalinę prokuratūrą dėl pažeisto viešojo intereso, tačiau prokurorai atsisakė kelti bylą. Tada direkcija pati kreipėsi į teismą. Bylos nagrinėjimas vyksta antrus metus, bet jos galo dar nematyti.

Tuo metu Trakų rajono savivaldybė sėkmingai žeria sau į kišenę pinigėlius už prieplaukų nuomą. "Anksčiau norėdami prisišvartuoti ar atlikti kokius nors darbus plaukiojimo priemonių savininkai turėdavo tai suderinti su parko direkcija. Dabar savivaldybė nuomoja prieplaukas už tam tikrą mokestį. Daug kas norėtų plaukioti ir švartuotis prieplaukose, tačiau be nuomos sutarties negali to padaryti", - piktinosi parko direktorius.

Prieplaukos - tik popieriuje

Pradėję gilintis į prieplaukų perdavimo dokumentus TINP direkcijos darbuotojai dar labiau apstulbo. Šių metų sausį priimtame savivaldybės sprendime nurodomos šešios prieplaukos ir viena prieplauka su tiltu. Tačiau dvi jų išvis neegzistuoja! Pasak parko direktoriaus, apsilankę dokumentuose nurodytais adresais - Kęstučio g. 22 ir 24, TINP darbuotojai vienoje vietoje nerado nė ženklo, kad ten kada nors būta kas nors panašaus. Kitoje vietoje iš vandens kyšo keli sutrūniję, žolėmis apžėlę stulpai, bet net ir labai norėdamas prieplauka jų nepavadinsi.

Toliau dar gražiau - nesamos prieplaukos tvarkingai įregistruotos VĮ Registrų centro Vilniaus filiale. "Įregistravus neegzistuojančius objektus, parko teritorijoje sudarytos sąlygos pradėti savavališkas statybas. Negalėtume tam sukliudyti, nors bet kokią statybą reikia derinti su TINP direkcija", - LŽ aiškino G.Abaravičius.

Tuo metu merijos valdininkai negaišta. Šių metų sausį buvo pasirašytas Trakų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymas "Dėl prieplaukų ir lieptų remonto". Saugios laivybos administracijos Vilniaus skyriuje dirbantis inspektorius Stanislovas Novikas, privalantis prižiūrėti Trakus, atsisakė komentuoti kuriozinę situaciją. Esą jis neįpareigotas bendrauti su žiniasklaida.

Tarnyba policijoje nutrūko priverstinai

Solidžiajai įmonei "Baltų amatai", kurios pontoniniai laivai, kurėnas ir modernūs vandens taksi raižo Galvės ežero vandenis, iš pradžių vadovavo Trakuose gerai pažįstamas verslininkas R.Volosevičius. Jis vieną po kito statė ir leido į vandenį vis naujus laivus. Paskui "Baltų amatų" vadžias vyras perdavė savo gyvenimo draugei Alinai, vėliau tapusiai Volosevičiene.

Kol nebuvo verslininkas, R.Volosevičius dirbo policininku. Šis Trakų ekonominės policijos pareigūnas buvo įsipainiojęs į ne itin gražią istoriją. 2004-aisiais už pasipelnymą neteisėtai skirstant žemės sklypus teismas nuteisė du sostinės žemėtvarkininkus - Aušrą Žliobaitę ir Stanislovą Žvirblį, jų bendrininku pripažino R.Volosevičių. Paaiškėjo, kad teisėtų savininkų, norinčių atkurti teises į žemę Vilniuje, pareiškimai buvo dedami "į stalčių", o informacija apie atkuriamus sklypus perduodama tuomet veikusiai "Dambrauskinių" gaujai. Ši tuos sklypus žaibišku greičiu "atgaudavo".

Žemėtvarkininkai A.Žliobaitė ir S.Žvirblis už tokią veiklą sėdo už grotų, tuo metu R.Volosevičiui, kuris tiriant bylą bendradarbiavo su teisėsauga ir pripažino savo kaltę, buvo skirta tik 16 tūkst. litų bauda. Atleidimo iš tarnybos jis išvengė, nes dar vykstant teismams savo noru išėjo iš darbo.

Abipusiai kaltinimai

"Baltijos amatams" sekasi išties puikiai. Neskaičiuojant laikinos pontoninės prieplaukos, verslininkai dar dvi nuomojasi - prie Karališkojo sodo ir prie "Dinamo" sporto bazės. Įmonė jau turi devynis laivus, bet prie "Dinamo" bazės stato dar vieną - didelį, 24 metrų ilgio. Šis sumanytas kaip plaukiojantis muziejus. Pasak L.Radimono ir kitų jachtininkų, Trakų ežeruose niekada nebuvo matyti tokių laivų, jie čia lyg svetimkūniai, tinkami plaukioti tik Nemunu arba Kuršių mariomis.

Nesvarbu, kuo baigsis teismai, karas dėl laivybos Galvėje, matyt, liausis negreitai. Abi šalys - "Baltų amatai" ir smulkieji verslininkai - tvirtina, kad priešininkai nuolat pažeidinėja verslo įstatymus. Kaip aiškino jachtininkai, be jau minėtų pažeidimų, "Baltų amatų" laivus dažnai vairuoja jaunuoliai, neturintys tam teisės, į laivus laipinama daugiau žmonių negu leistina. "Neseniai vieną jų pontoninį plaustą ėmė nešti vėjas, šis vos spėjo pasislėpti už salos. Nedaug trūko, kad būtų įvykusi nelaimė", - LŽ pasakojo L.Radimonas.

Tuo metu A.Volosevičienė tikino, jog visi įmonės darbuotojai turi teisę vairuoti laivus, o keleivių skaičius juose niekada neviršija normos. Tai, kad sezono laikotarpiu "Baltų amatai" įdarbina visą būrį jaunų žmonių, esą reikėtų tik sveikinti. Savo ruožtu ji atkirto ne sykį mačiusi, kaip patys smulkiųjų plaukiojimo priemonių savininkai priima per daug žmonių, net vaikų, o kai kurie nevengia "iš po skverno" prekiauti ir alkoholiu.

Ar Trakuose užfiksuota panašių pažeidimų, LŽ pasiteiravo Klaipėdoje įsikūrusios Saugios laivybos administracijos inspektorių. Nekonvencinių laivų kontrolės poskyrio inspektorius Jonas Lukša teigė girdėjęs apie Trakuose verdančias aistras, nes jų įstaiga nuolat gauna skundų. Šių metų birželį dėl to Trakuose buvo surengtas reidas. "Stebėjome plaukiojimo priemones, nustatėme keletą pažeidimų. Bet neradome nė vieno girto darbuotojo, niekas neplaukiojo ir sausakimšais laivais", - LŽ tvirtino inspektorius. Paklaustas, kaip būtų galima išspręsti seniai verslu besiverčiančių jachtininkų ir "Baltų amatų" nesutarimus, J.Lukša tik skėstelėjo rankomis.

Karas dėl Galvės ežero prasidėjo, kai vietos savivaldybės administracija perėmė prieplaukas į savo balansą. Nors ne kartą buvo prašyta sugrąžinti senąją tvarką, savivaldybės administracija nė neketina nusileisti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"