TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Katastrofos išvengta tik per plauką

2007 09 13 0:00
AFP/Scanpix nuotrauka

Naktį iš antradienio į trečiadienį Vilniaus tarptautiniame oro uoste įvyko grėsmingiausias per pastaruosius 16 metų incidentas, kai avariniu būdu nusileido SAS lėktuvas, skridęs iš Kopenhagos į Palangą, tačiau nelaimės buvo išvengta.

SAS priklausantis "Dash 8-400" lėktuvas su 48 žmonėmis, tarp jų ir vienu kūdikiu, skridęs iš Kopenhagos naktį besileisdamas Palangoje neužfiksavo dešinės pusės važiuoklės rato. Orlaivis maždaug valandą suko ratus virš Palangos oro uosto, kad išdegintų nusileisti pavojingą degalų perteklių. Susisiekęs su SAS kompanijos techniniu departamentu ir gavęs informaciją, būtiną esant kritinei situacijai, lėktuvo vadas priėmė sprendimą leistis Vilniaus oro uoste.

Braukė dešiniuoju sparnu

Palangos oro uosto takas gerokai siauresnis nei Vilniaus. Į Vilniaus oro uostą buvo sutrauktos ugniagesių, policijos ir greitosios pagalbos pajėgos. Nusileidęs lėktuvas apie 600 metrų ("Dash 8-400" lėktuvui nusileisti reikia 1200 metrų distancijos) lėkė nusileidimo taku, asfaltą braukdamas dešiniuoju sparnu ir keldamas kamuolius kibirkščių, vėliau išriedėjo ant vejos ir pračiuožęs gruntu ratais rėžėsi į žolę už 27 metrų nuo tako, pasisukęs 90 laipsnių kampu. Keleiviai iš karto buvo evakuoti pro avarinius išėjimus.

Gaisro grėsmė

Pasak Kęstučio Povilonio, orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo vadovo, nusileidusio "Dash 8-400" lėktuvo sparnuose buvo likę apie toną degalų. Jų užtektų valandai skrydžio, tačiau tai minimalus degalų kiekis, privalantis būti lėktuvui leidžiantis. Tad degalų svoris neturėjo jokios lemiamos įtakos lėktuvui, besileidžiančiam avariniu būdu. "Dash 8-400" lėktuvo degalų bakuose telpa 7 tonos degalų. Vis dėlto taip leidžiantis buvo iškilęs gaisro pavojus, nes lėktuvo sparnas čiuožė pakilimo tako asfaltu ir kibirkščiavo. Jeigu būtų pažeista degalų bakų hermetizacija ar išsipylęs kuras, lėktuvas būtų paskendęs liepsnose.

Laiku nebuvo pastebėta

K.Povilonis nemano, jog tokį gedimą galėjo sukelti netinkama lėktuvo techninė priežiūra, tačiau neatmeta galimybės, kad galbūt laiku nebuvo pastebėtas koks konstrukcijos įtrūkimas ar panašiai, bet tai kol kas tik prielaida. Tikrąsias priežastis nustatys tyrimas. Jo pradinė stadija bus atliekama Vilniuje, o vėliau laboratorinė tąsa greičiausiai bus vykdoma ne Lietuvoje, nes šalyje nėra galimybių atlikti tokį tyrimą. Visą tą laiką SAS orlaivis bus saugomas Vilniaus oro uoste.

Išjungė variklius

Šis incidentas pagal grėsmingumą Vilniaus oro uoste neturėjo analogų nuo 1993 metų, kai besileisdamas nuo tako buvo nuriedėjęs "Boeing" lėktuvas. Preliminariais vertinimais, įgula buvo profesionaliai pasirengusi ir paruošusi keleivius avariniam nusileidimui. Vengdami gaisro, besileisdami jie išjungė dešinįjį variklį. Kai dešinės pusės važiuoklė palietė nusileidimo tako asfaltą, buvo išjungtas ir kairysis variklis.

Privalėjo nepakilti

Į Vilniaus oro uostą buvo atskubėjęs ir Šiaurės šalių policijos ir muitinės ryšių karininkas Janas Andersas Jonssonas. Šis incidentas Skandinavijoje sukėlė labai daug nerimo, nes sekmadienį lygiai toks pat įvykis nutiko Danijoje. "Po sekmadienio įvykio šie lėktuvai turėjo būti nutupdyti ir nepakelti į orą, kol nebus išsiaiškintos avarijos priežastys. Nežinau, ar tos priežastys jau išsiaiškintos, bet įvykis labai panašus į Danijos atvejį", - sakė J.A.Jonssonas. Sekmadienį "Dash 8-400" su 73 keleiviais sutrikus važiuoklei patyrė avariją Alborgo oro uoste vakarinėje Danijos dalyje. Niekas iš keleivių per incidentą rimtai nenukentėjo. Nesuveikus važiuoklei lėktuvo dešinysis sparnas atsimušė į žemę, užsidegė dešinysis variklis. Liepsna buvo greitai numalšinta, o keleiviai ir įgula saugiai evakuoti.

Atšaukė iš skrydžių

Antradienį SAS pranešė patikrinsianti visus savo "Dash 8-400" lėktuvus, tačiau po incidento Vilniaus oro uoste ji atšaukė šio tipo lėktuvus iš skrydžių iki atskiro nurodymo". "Dash 8-400" lėktuvų gamintoja, Kanados kompanija "Bombardier" planuoja šių lėktuvų techninės apžiūros programą. Imdamasi visų atsargumo priemonių, "Bombardier" rekomenduoja, kad visame pasaulyje šio tipo lėktuvai, kurių važiuoklės apsukų skaičius 10 000 ir daugiau, nebūtų naudojami skrydžiams iki kol nebus atlikta rekomenduojama apžiūra.

Antras gimtadienis

Tarp 48 keleivių, patyrusių avarinį nusileidimą, buvo ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas bei patarėjas Julius Dirma. Vakar nuo skambučių, kolegų ir žurnalistų klausimų neatsiginantis politikas reziumavo, kad jaučiasi it antrą kartą gimęs. Jis teigė, jog daug kas iš keleivių taip apibūdino laimingai pasibaigusią vakarykščią naktį.

"Esu skraidęs daug, tačiau nieko panašaus nėra nutikę. Įdomus potyris, - santūriau emocijas LŽ išreiškė J.Dirma. - Naujų žilų plaukų lyg ir neatsirado po nakties."

J.Sabatauskas žmonai apie avariją papasakojo paryčiais, kai grįžo namo. O štai nevedęs J.Dirma sakė neskubėjęs informuoti artimųjų: "Mamai neskambinau. Kam ją nervinti."

Į grėsmę žvelgė be panikos

Vyrai pasakojo, kad orlaivis Palangoje turėjo leistis vidurnaktį, tačiau virš kurorto lėktuvo vadas pranešė apie trikdžius. Paaiškėjo, jog sugedo važiuoklės indikatoriai. Lėktuvas daugiau kaip pusvalandį skraidė ratais, o paskui pasuko Vilniaus link. Žmonėms buvo pranešta, kad laukia avarinis nusileidimas.

Tačiau keleiviai elgėsi ramiai. "Stebėtina, bet jokios panikos nebuvo, - pasakojo J.Dirma. - Žmonės nepuolė į isteriją, klausėsi įgulos. Net moteris, skridusi su mažu, kokių pusantrų metų vaiku, elgėsi ramiai. Vaikas lyg ir buvo bepravirkstąs, bet susitvardė."

Vyras prisipažino, kad nerimas ėmė didėti, kai įgula informavo, jog teks išjungti motorą. Tačiau į didelius gyvenimo apmąstymus J.Dirma nesileido, nerašė artimiesiems atsisveikinimo laiškų. "Bandžiau nuginti mintis vartydamas "International Herald Tribune". Laikas slinko gana lėtai, bet nuojauta sakė, kad viskas baigsis gerai", - sakė jis.

J.Sabatauskas irgi buvo įnikęs į knygą - kitu kampu į krikščionybę žvelgiančią S.Mawerio "Evangeliją pagal Judą".

Plojo įgulai

Parlamentaras ir komiteto patarėjas negailėjo komplimentų užsieniečių įgulai - dviem pilotams ir striuardesei bei stiuardui. "Dirbo tikrai profesionaliai, - įvertino J.Dirma. - Ramiai išaiškino, kaip pasilenkus sėdėti, užsidengti galvą, evakuotis, kur ir kaip toli bėgti nuo lėktuvo, kai šis nusileis."

J.Sabatauskas pasakojo, kad pirmiausia pustuščio lėktuvo keleiviai buvo persodinti į vietas prie išėjimų priekyje ir gale, vidurys paliktas tuščias. "Kadangi lėktuvas propelerinis, lūžtant sparnui skeveldros pro langus galėjo sužaloti keleivius", - paaiškino J.Sabatauskas.

Įgula žmones perspėjo, kad avariniu būdu besileidžiantis orlaivis bus nešamas dešinėn. Jam sustojus visi net nustebo, jog nusileido "gana minkštai", o lipant iš lėktuvo žemė buvo čia pat.

Bėgdami keleiviai plojo įgulai. Kai atsidūrė saugiu atstumu, nepažįstami žmonės glėbesčiavosi.

Rūpinosi, bet gali sulaukti pretenzijų

Prieš antrą valandą nakties ant žemės atsidūrę skrydžio dalyviai dar porą valandų praleido oro uoste.

Įvykį tiriančios komisijos vadovas, Susisiekimo ministerijos Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų vadovas Kęstutis Povilonis LŽ pasakojo, kad 4 įgulos nariai buvo iš karto apklausti. "Tai nebuvo kažkokia įtempta apklausa. Tiesiog pasišnekėjome. Prityrusi įgula buvo rami, nepaveikta", - teigė jis. Paskui SAS atstovai išvežė pilotus ir skrydžio palydovus, LŽ žiniomis, į prabangų viešbutį "Le Meridien Villon".

Keleiviai, kurie laukė bagažo ir tvarkė kitus formalumus, nebuvo apklausti. "Kadangi nebuvo nukentėjusiųjų, nebuvo ir reikalo", - sakė K.Povilonis.

Tačiau keleiviai gali skųstis skrydžių organizatoriui dėl patirtų nepatogumų. SAS viešųjų ryšių atstovai patvirtino, jog tokia galimybė yra, bet neatskleidė, ko galima reikalauti. Vakar po pietų jie tikino tokių skundų nesulaukę. J.Dirma sakė dar nenusprendęs, ar verta reikšti pretenzijas. "Visų pirma turi ataušti galva", - paaiškino jis.

Į Palangą turėjusiais skristi keleiviais vakar pasirūpino SAS atstovas - jie buvo nuvežti į Klaipėdą. Keli žmonės pasiliko Vilniuje.

Į nuotykį - per uolumą

Vakar Seime buvo juokaujama, kad nepatogų skrydį į Palangą gavęs parlamentaras J.Sabatauskas susiorganizavo nusileidimą sostinėje. Parlamentaras pasakojo, jog iš tiesų neturėjo skristi pavojinguoju reisu. Vyrai iš Portugalijos sostinės Lisabonos, kurioje vyko Europos Sąjungos šalių Teisingumo ir Vidaus reikalų komitetų pirmininkų pasitarimas, planavo grįžti per Vokietijos Frankfurto oro uostą. Tačiau dėl vėluojančių skrydžių nespėjo į reikiamą lėktuvą. Nenorėdami praleisti vakarykščio komiteto posėdžio jie atsisakė nakvynės ir gavo šansą sugrįžti per Kopenhagą SAS oro linijomis į Palangą.

"Kai sužinojome, kad ne viskas gerai, kilo minčių: ką aš čia veikiu, kodėl išpuolė toks atsitiktinumas", - LŽ pasakojo Seimo nario patarėjas J.Dirma.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"