TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Klaipėda praranda savo simbolį

2012 10 10 8:42
LŽ archyvo nuotrauka/"Meridiano" paramos fondo direktorius A.Žičkus neatskleidžia, kokios skolos slegia fondą.

Uostamiesčio simboliu laikomas burlaivis "Meridianas" po šio rudens audrų ir žiemos gali tapti malkų krūva, nes jo gelbėjimas atsidūrė aklavietėje. Barkentinos savininkai mato itin "savitą" išeitį - nuskandinti laivą Baltijos jūroje.

"Meridiano" remti pinigais Klaipėdos merija negali, tai daryti atsisako ir gelbėjimosi šiaudu vadintos kai kurios uosto krovos kompanijos. Neseniai objektas išbrauktas iš Kultūros vertybių registro, o laivą valdantį fondą slegia skolos.

Būtent šio fondo mįslinga veikla kliūva potencialiems rėmėjams ar galimiems naujiems laivo savininkams. Kone labiausiai uostamiesčio svečių fotografuojamas objektas gali tiesiog sunykti akyse.

Maža to, iš barkentinos net imta tyčiotis: ant laivo kajučių savo agitacinius plakatus neseniai sugebėjo pasikabinti vienas kandidatas į Seimą, o jis neturi nieko bendra nei su "Meridianu", nei su marinistika apskritai.

Galai - į vandenį

Praėjusį pirmadienį uostamiestį apskriejo netikėta žinia - "Meridiano" savininkai paskelbė kreipęsi į Vyriausybę dėl leidimo burlaivį nuskandinti Lietuvos teritoriniuose vandenyse.

Idėja nėra nauja, nes tokį pat scenarijų siūlė ir pramoginį nardymą propaguojantys verslininkai. Tačiau apie laivo pašalinimą iš įprastos vietos prie Biržos tilto ir jo nuskandinimą garsiai pradėta kalbėti po "Lietuvos žinių" atlikto tyrimo apie burlaivį valdančio fondo veiklą.

"Atsižvelgę į Klaipėdos miesto tarybos poziciją dėl bendradarbiavimo išsaugant laivą ateities kartoms, apsisprendėme dėl nerestauruoto burlaivio eksponavimo po vandeniu", - savo rašte Vyriausybei rašo burlaivio "Meridianas" paramos fondo direktorius Artūras Žičkus. Jis aiškina esą geriau laivą nuskandinti, negu laukti, kol jis pats nuskęs Danėje. Už kokius pinigus ketinama tempti laivą į jūrą, nepaaiškinama.

Sužinojęs apie tokius fondo valdytojo planus uostamiesčio meras Vytautas Grubliauskas net aiktelėjo. Jo manymu, tokie A.Žičkaus veiksmai rodo akivaizdžią fondo desperaciją ir primena seną rusišką posakį "Visi galai - į vandenį". Meras mėgino juokauti, kad "Meridianas", tempiamas į jūrą, ko gero, triskart paskęstų dar mariose.

Uostamiesčio paveldosaugininkai ketinimus jūroje palaidoti Klaipėdos simbolį pavadino laivo paramos fondo noru susireikšminti ir atkreipti dėmesį į "Meridiano" problemą.

Skambios akcijos negelbėja

Suomijoje 1948 metais statytas mokomasis burlaivis "Meridianas" prie vieno iš Danės krantų prišvartuotas 1969-aisiais. Nuo 1971 metų jame pradėjo veikti anuomet itin populiarus restoranas. Tačiau laikui bėgant barkentiną išlaikyti tapo vis sunkiau, todėl 2001-aisiais ją už simbolinį litą iš privačios bendrovės nusipirko klaipėdietis teisininkas A.Žičkus.

Šis įvairiose valdiškose įstaigose dirbęs, o šiuo metu Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centro juristas įsteigė ir Klaipėdos jūrinio miesto simbolio burlaivio "Meridianas" paramos fondą, kuris oficialiai ir yra laivo savininkas.

Fondui perėmus laivą, "Meridianas" buvo ne kartą lopytas, tvarkytas, dažytas, jame veikė restoranas, bet pastaraisiais metais burlaivio būklė vis prastėjo. Šiuo metu jis stovi uždarytas ir visuomenei neprieinamas.

Fondas šią vasarą organizavo akciją "SOS "Meridianas". Jai vykstant nuo liepos pabaigos žmonės buvo raginami paremti burlaivį - SMS žinutėmis (jų kaina nuo 2 iki 10 litų) arba vasarą apsilankant vėl duris atvėrusiame restorane.

Tačiau akcija patyrė fiasko, mat restoranas veikė vos kelias savaites ir tik vakarais. "Buvo blogos oro sąlygos, lauke lijo, o ant denio juk ir vėjas pūtė. Restoraną atidarydavome tik vakarais, nes dieną žmonių nebūdavo. O žinutėmis žmonės paaukojo gal tūkstantį litų", - LŽ tikino "Meridiano" paramos fondo vadovas A.Žičkus.

Todėl jis buvo sėdęs prie derybų stalo ir su merijos, ir su uosto kompanijų atstovais bei bandė įtikinti, kad jie paremtų laivo išsaugojimą. Derybos baigėsi be jokių konkrečių rezultatų.

Žadėta laivą iškelti į krantą iki šalnų, kad rudens audros negadintų borto, tačiau apie tai dabar nebekalbama.

Pasigenda skaidrumo

Nors A.Žičkus aiškina, kad fondo veikla paremta noru išsaugoti burlaivį, o pats fondas esąs viešas, tuo verčia abejoti reali situacija. Pavyzdžiui, SMS žinutėmis "Meridianui" aukojantys žmonės negali niekur pamatyti, kiek pinigų sukaupta. Įstaigos interneto tinklalapyje tokios informacijos nėra, o vienuolika metų gyvuojančio fondo nuorodoje "Veikla" puikuojasi užrašas "Informacija ruošiama".

Užtat svetainėje galima sužinoti, kad fondo direktorius 2010 metais aplankė Suomijoje restauruojamą laivą "Vega" ir simboliškai paaukojo pinigų.

Nors ir yra akcijos "SOS "Meridianas" globėjas, Klaipėdos meras V.Grubliauskas LŽ prisipažino pats nežinantis, kiek pinigų SMS žinutėmis suaukojo paprasti žmonės. "Visus skaičius valdo A.Žičkus ir jie nėra viešai skelbiami. "Meridiano" savininkas norėjo, kad merija taptų laivo dalininke, bet kai paprašėme pateikti finansinius fondo veiklos dokumentus, prasidėjo trypčiojimai, išsisukinėjimai, ribotos informacijos pateikimas. Tas ponas nori, kad padėtume, bet neprileidžia mūsų prie fondo veiklos, finansų, tad į tolesnes derybas žvelgiame labai atsargiai", - pažymėjo uostamiesčio vadovas.

Jam keista, kad taip besielgiantis fondo vadovas garsiai šaukia apie būtinybę gelbėti "Meridianą" ir aiškina, esą merija nenori nieko daryti.

"Merija, kaip viešas subjektas, negali remti pinigais privataus fondo nuosavybės. Siūlėme metodinę pagalbą ieškant paramos iš Europos Sąjungos fondų, pritraukiant turistus, bet dalininkais mes negalime tapti, nes net negauname reikiamų dokumentų. Savivaldybė nedalyvaus abejotinos vertės sandoriuose", - nukirto meras.

Pats A.Žičkus, išgirdęs, kad vėl domimasi "Meridianu" ir jį valdančiu fondu, primygtinai LŽ prašė nerašyti straipsnio, kitaip esą bus pakenkta "Meridianui". "Kokių dokumentų jie negauna? Prašė laivo techninės būklės dokumentų - gavo. Finansinių neprašė. Tiesiogiai remti laivo negali, bet per savo įmones gali. Viskas įmanoma, jei noro yra. Jei jo nėra, ieškoma priekabių", - savo versiją dėstė jis.

Mįslingos skolos

LŽ gerai informuotų kelių šaltinių Klaipėdos merijoje teigimu, "Meridiano" gelbėjimo derybos stringa esą dėl to, kad fondas turi sukaupęs nemažai skolų. "Na, yra skolų, o kas jų neturi? Kokio dydžio? Negaliu pasakyti... Skolos susidarė, nes juk ir elektra kainuoja, ypač žiemą, kai ja šildomas laivas, samdome žmones, kurie budi laive kiaurą parą ir keičiasi kas keturias dienas", - aiškino A.Žičkus. Keistai skamba teiginys apie sargų samdymą. Kaip tada paaiškinti ant laivo kajučių atsiradusius politinius agitacinius plakatus?

"Nieko apie tai nežinau, aš net to kandidato nepažįstu", - tvirtino A.Žičkus. Jis esą tik iš LŽ sužinojo, kad burlaivį darkė politinė reklama, kuri vėliau skubiai buvo nukabinta.  

Kad "Meridianą" valdantis fondas turi skolų, LŽ patvirtino "Sodros" Klaipėdos skyrius ir Klaipėdos apskrities valstybinė mokesčių inspekcija. Skolos šioms įstaigoms esą siekia kelis tūkstančius litų.

Burlaivis "Meridianas" kairiajame Danės krante prišvartuotas stovi nemokamai, tačiau iš vienos alaus daryklos už reklamą ant burių kasmet gauna mažiausiai po 10 tūkst. litų.

Neabejingi, bet atsargūs

Uostamiesčio politikai teigė, kad pastaruoju metu daugiausia vilčių dėl "Meridiano" dėta į Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijai (LJKKA) priklausančias įmones. Viena jų esą net svarstė galimybę įsigyti laivą ir pritaikyti jį žmonėms lankytis.

Tačiau tokią galimybę LJKKA ir kompanijos "Bega" vadovas Aloyzas Kuzmarskis atmeta. "Asociacija ūkine veikla neužsiima, pelno neturi, todėl ir remti "Meridiano" negali. "Bega" yra prisidėjusi prie laivo rėmimo, aš asmeniškai esu neabejingas burlaivio likimui. Tačiau yra labai daug klausimų, į kuriuos turi atsakyti laivo savininkai. Aš kalbu ir apie tai, kad fondo veikla turi būti vieša, skaidri, pirmiausia finansiškai. O reikalą spręsti reikia greitai, nes artėja audrų sezonas, žiema, bus ledonešis, tad gamta gali visiškai pribaigti ir nuskandinti "Meridianą", - LŽ sakė jis. A.Kuzmarskis pabrėžė, kad "Meridianas" turi likti Klaipėdoje, būti vandenyje, nes iškeltas ant kranto nebetektų savo funkcijos. "Kas su laivu bus - nežinau, bet yra vilčių, kad jis atsidurs gerose rankose", - viltingai kalbėjo jis.

"Meridianas" niekada nepriklausė Klaipėdos merijai, buvo valdomas privačių asmenų. Speciali merijos sudaryta darbo grupė yra apskaičiavusi, kad laivo restauracija iki visiškai funkcionuojančio atsieitų mažiausiai 28 mln. litų, o barkentinos dalinė restauracija iki stacionaraus eksploatuotino statinio ir perkėlimas į sausą doką - 14 mln. litų. Dublikato statyba ir esamo laivo restauracija - net 38 mln. litų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"