TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Kodekso vėzdas klerkams nebegresia

2012 09 21 5:55
Seimo narė A.Bilotaitė teigė patyrusi, kad viskas, kas susiję su moralinių ir etinių dalykų reglamentavimu, kelią skinasi itin sunkiai. /Gedimino Savickio (ELTA) nuotrauka  

Trečias per dešimtmetį mėginimas valstybės tarnyboje dirbančius asmenis įsprausti į etikos kodekso rėmus patyrė fiasko. Taisyklių modelio paieškos bus pradėtos iš naujo.

Kilnūs siekiai iš klerkų pareikalauti sąžiningumo, atsakomybės, padorumo ir nesuteptos reputacijos taip ir liko popieriuje. Tarnautojų elgesio kodeksas (TEK), reguliuojantis viešajame sektoriuje dirbančių žmonių elgesio principus, neribotam laikui bus įkištas į tų pačių valdininkų stalčius. Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas (VVSK), beveik 10 mėnesių nagrinėjęs projektą, apsisprendė grąžinti jį tobulinti.

Kas šį darbą atliks, nežinia. Darbo grupė, parengusi dokumentą, veiklą baigė, o ir Seimo kadencija jau prie pat finišo. TEK projektus lydi prakeiksmas. Ir parengtas 2003 metais, ir 2006-aisiais nebuvo priimtas.

Pastarojo projekto kūrėjai neslepia nusivylę, tačiau tikisi, kad darbus pratęs naujasis Seimas.

Idėjų neįvertino

Darbo grupės, rengusios TEK projektą, vadovė, Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko pavaduotoja Agnė Bilotaitė teigė patyrusi, kad viskas, kas susiję su moralinių ir etinių dalykų reglamentavimu, kelią skinasi itin sunkiai. "Man labai gaila, kad naujos idėjos liko nesuprastos", - guodėsi parlamentarė. Pasak jos, "jokių baisybių" projekte tikrai nebuvo, tik visiems reikalingi dalykai. "Kai kas baisėjosi, kad po darbo tarnautojai nebegalės išgerti taurės vyno. Tai netiesa, niekas to nedraudžia. Tačiau už tai, kad prisiliuobęs asmuo sukėlė muštynes, atsakomybė buvo numatyta", - nevienareikšmiškai įvertintą nuostatą dėl mėginimų reglamentuoti valdininkų elgesį ir ne tarnybos metu komentavo A.Bilotaitė.

Politikė priminė, kad TEK yra įrašytas į Nacionalinės kovos su korupcija programą, todėl Seimas atsakingas už šio įstatymo priėmimą. "Seimas balsuodamas prisiima atsakomybę ir kartu parodo, ar nori kovoti su korupcija. Darbo grupė įsitikinusi, kad kodeksas gali prisidėti prie korupcijos mažinimo, suteikti daugiau skaidrumo viešajam sektoriui", - teigė parlamentarė. Pradėtą darbą ji viliasi pratęsti naujos kadencijos Seime.

Būtina diskutuoti

Pasak vieno iš TEK kūrėjų VVSK pirmininko Vytauto Kurpuveso, daugiausia priekaištų projektas sulaukė dėl dviejų esminių dalykų. "Pirmiausia, rekomenduota apskritai apibrėžti etikos principus. Antra, projektą suderinti su kitais galiojančiais teisės aktais, kuriems, kaip konstatavo teisininkai, šis neretai prieštarauja", - sakė parlamentaras. Jo nuomone, trečiasis TEK variantas gerokai skyrėsi nuo savo pirmtakų, tačiau tai nereiškia, kad jis buvo pažangesnis. Kartu V.Kurpuvesas sutiko, kad TEK yra reikalingas, nes turėtų teigiamos įtakos visai viešajai tarnybai.

Anot parlamentaro, pirmiausia reikia apsispręsti, kokio TEK apskritai reikia, kokią vietą jis užimtų visoje viešąją tarnybą reglamentuojančių teisės aktų sistemoje. "Šiandien jų - begalybė, susisteminti visus nepaprastai sudėtinga", - pabrėžė VVSK pirmininkas. Jo teigimu, šiandien yra labai daug įsivaizdavimų, kaip TEK turi atrodyti. Vieni matytų "dar vieną Baudžiamąjį kodeksą, valstybės tarnautojams grasinantį sankcijomis", kitiems labiau priimtinas tarnautojo elgesio modeliavimas vienoje ar kitoje situacijoje. "Reikia gerokai platesnės diskusijos", - pabrėžė V.Kurpuvesas. Kada vis dėlto galėtų pavykti tokį įstatymą priimti, komiteto vadovas prognozuoti nesiryžo.

Reikalavimų sąrašas

Tobulinti grąžintame TEK projekte siūlyta įteisinti keletą naujovių. Pavyzdžiui, numatyti, kad valstybės tarnautojas, diskreditavęs valstybės tarnautojo ar institucijos vardą, galėtų būti tuoj pat atleistas iš pareigų. Taip pat kad tarnautojų elgesys būtų vertinamas ne tik tarnybos metu, bet ir viešajame gyvenime ne tarnybos metu, jeigu tai susiję su institucijos ar tarnautojo vardo diskreditavimu.

Taip pat buvo siūloma apibrėžti, kas laikoma nepriekaištinga reputacija. Visi valstybės tarnautojai turėtų būti nepriekaištingos reputacijos, tai yra neteisti už tyčinį sunkų ar labai sunkų nusikaltimą, neturėti neišnykusio ar nepanaikinto teistumo, nebūti pripažinti nusižengusiais valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams, neteisti dėl korupcinio pobūdžio nusikaltimo, nepiktnaudžiauti alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis.

Tarnautojai būtų įpareigoti sakyti tiesą, vengti dviprasmybių ir išsisukinėjimų, rodyti pagarbą, būti lojalūs, dėmesingai išklausyti asmenis, laikytis įsipareigojimų, būti nešališki, vengti interesų konflikto, nepriimti dovanų, pinigų, paslaugų, lengvatų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"