TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Kontrabandos mėgėjams žiema brangesnė

2010 12 08 0:00
LŽ archyvo ir Corbis/Scanpix nuotraukos

Staiga spustelėjusi žiema apnuogino silpnąją prekybos kontrabandiniu dyzelinu vietą. Netinkamų, vasarinių degalų įsipylę vairuotojai pastarosiomis dienomis užplūdo servisus ir už automobilių remontą paklojo kur kas daugiau, nei sutaupė pirkdami nelegalius degalus.

Nelegalios prekybos dyzelinu mastai šią vasarą buvo taip išaugę, kad jo pardavėjai nevengdavo net dėti skelbimų į internetą, o į atokius garažų masyvus su kanistrais ir piltuvėliais skubėdavo ne tik vargingiausio sluoksnio atstovai. Kontrabandininkai aktyviai skleidė nuomonę, neva tik kvailiai gali pirkti degalus iš legalių degalinių, kai juodojoje rinkoje galima gauti dyzelino, maždaug litu už kiekvieną litrą pigesnio nei teisėtai veikiančiose degalinėse.

Tačiau staiga atėjusios žiemos apgauti nepavyko - dėl pigių degalų vienas po kito ėmė gesti ištikimiausių kontrabandininkų klientų automobiliai.

Priežastis viena

Autoservisų darbuotojai neslepia, kad spustelėjus šalčiams į dirbtuves kasdien atgabenama dyzelinu varomų automobilių sugedusiomis degalų sistemomis. Specialistai neabejoja ir dėl pagrindinės gedimų priežasties - naudoti prasti, nelegaliai įsigyti degalai, kurių pardavėjai neatsako už jų kokybę.

Dyzelinu varomų automobilių remontu užsiimančių dirbtuvių "Dyzelservisas" meistras Vigintas Martinėnas patvirtino, kad spustelėjus šaltukui sulaukė labai daug klientų, kurių automobiliai sustojo dėl naudoto netinkamo dyzelino. Klientai nuo meistro neslėpė kas atsitiko, ir paaiškėjo, kad praktiškai visų šių gedimų priežastis būna ta pati - nelegaliais keliais įsigytas dyzelinas. "Žmonės ieško, kur degalai pigesni, perka baltarusiškus. Sako - įsipyliau 70 litrų, tai kur dabar jį dėsiu? Taip ir važinėja netinkamais degalais bake, kol sustoja", - tvirtino V.Martinėnas.

Konteineriai ir pakampės

Pasak meistro, kuo automobilis naujesnis, tuo brangiau kainuoja pašalinti tokius gedimus. Degalų sistemos remontas gali kainuoti 200-500 litų, o jei mašinoje yra moderni vadinamoji purkštukų "Common rail" sistema - daug daugiau, nes nekokybiški degalai užteršia visą degalų padavimo sistemą. Specialistai perspėja, kad moderniems dyzeliniams varikliams didžiausią pavojų kelia būtent prastos kokybės degalai - užtenka įsipilti 10 litrų prasto dyzelino, kad sistemos purkštukai užspringtų, o remonto dirbtuvėse gauta sąskaita sukeltų baisų šoką. Negana to, šios žalos iš nelegalių pardavėjų išsireikalauti neįmanoma.

Specialistas rekomendavo žiemos sezonu naudoti tik tam pritaikytus degalus ir keletą dienų pavažinėjus žieminiu dyzelinu pasikeisti degalų filtrą - tada filtras turėtų būti surinkęs visus vasarinių degalų likučius.

Kaune veikiančio dyzelinių variklių serviso "Dizelvita" gamybos vadovas Arvydas Jurkevičius taip pat neslėpė, kad kiekvieną dieną į dirbtuves klientai atgabena dėl netinkamų degalų sugedusių automobilių. Pasak jo, paprastai šiems nelaimėliams pakanka pakeisti degalų filtrą ir išvalyti degalų baką, bet savininkai galėtų išvengti tokių laiką, pinigus ir nervus ryjančių problemų pasimokę iš pamirštų patarimų. "Prieš dešimtmetį visi žinojo, kad nereikia piltis degalų iš vadinamųjų konteinerinių degalinių. Kas pila dyzeliną iš legalių kolonėlių, neturi tokių problemų, o tie, kurie pila iš visokių pakampių, ir sustoja", - dėstė pašnekovas.

Nėra garantijų

Lietuvoje, kitaip nei daugelyje užsienio šalių, egzistuoja griežtas reikalavimas nuo gruodžio 1 dienos prekiauti tik žieminiu dyzelinu, nors kai kurios degalinės tokių degalų ėmė siūlyti ir dešimčia dienų anksčiau. Mat oro temperatūrai nukritus žemiau nulio, vasarinis dyzelinas ima kristalizuotis ir šie smulkūs kristalai užkemša svarbius automobilio mechanizmus.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius pasakojo, kad į vasarinį dyzeliną maišoma biopriedų, kurie orui vėstant stingsta, o Lietuvoje pardavinėjamas žiemai skirtas antros klasės dyzelinas yra be biopriedų, todėl jis gali būti naudojamas ir spaudžiant rimtiems šalčiams.

"Niekas negali patvirtinti, kad nelegaliai parduodami naftos produktai tinkami naudoti ir žiemą", - tvirtino L.Vosylius. Jis atkreipė dėmesį, kad žieminio dyzelino kaina yra kiek didesnė, todėl gali būti, kad norėdami sutaupyti kontrabandininkai sukaupė vasarinio dyzelino atsargų ir apgaudinėja pirkėjus. Pašnekovas ragino vairuotojus nerizikuoti, nes iš išvaizdos vasarinio dyzelino neįmanoma atskirti nuo žieminio.

L.Vosyliaus teigimu, šaltu oru mėginant važiuoti vasariniu dyzelinu gali užsikimšti dyzelinio variklio purkštukai, degalų siurblys, filtras, užsiteršti degalų bakas. "Tai gali labai brangiai kainuoti. Taip sutaupytas litas virsta tūkstantinėmis išlaidomis", - tvirtino jis. Be to, ieškantieji pigesnių degalų turėtų prisiminti, kad jei automobilis sugestų, bandyti išsireikalauti žalos atlyginimą iš prastus degalus pardavusio asmens būtų beviltiška.

Kontrabandą slepia apgaulė

Kai kurie susiviliojusieji pigesniu dyzelinu net nesuvokia, kad jų perkami degalai yra kontrabandiniai. Prekeiviai mėgsta tvirtinti, kad iš kanistrų, statinių ir net savadarbių degalinių parduodamas dyzelinas - tai neva tik vilkikų vairuotojų pastangomis sutaupyti degalai. Žmonės tuo dažnai tiki. Tačiau tai taip pat nelegalu, net jei būtų tiesa - pagal įstatymus iš užsienio įvežtus degalus galima naudoti tik toje pačioje transporto priemonėje, kurioje jie pasiekė Lietuvą.

Muitinės departamento duomenimis, sausio-spalio mėnesiais per mūsų šalies sieną nelegaliai gabenta tik 1,2 tonos naftos produktų, tačiau šie duomenys neatspindi realaus kontrabandos masto. Muitinės departamento ryšių su visuomene skyriaus viršininkė Henrika Rukšėnienė neslėpė, kad dyzelino gabentojams taikomi dviprasmiški įstatymai - iš po skverno pardavinėjami degalai į Lietuvą paprastai įvežami teisėtai, o įstatymas pažeidžiamas vėliau, ėmus dyzeliną perpardavinėti.

"Realiai degalai vežami dideliais kiekiais - prie vilkikų būna tvirtinami papildomi bakai, netgi prikabinamos tuščios priekabos - šaldytuvai, kuriuose įrengta daugiau talpų. Vienu vilkiku galima legaliai įvežti iki tonos dyzelino, taigi nieko negalime padaryti", - aiškino pašnekovė.

Paleidžia, kad sugautų

Net matydami, kad vilkikas į Lietuvą iš Baltarusijos grįžta sklidinais bakais, muitininkai neturi teisės jo apmokestinti, todėl vėliau tenka dar kartą ieškoti, kur įvežti degalai paslėpti, į pagalbą pasitelkus Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) darbuotojus.

Vien spalio mėnesį muitinės ir VMI pareigūnai atliko 4 patikrinimus dėl nelegalaus degalų laikymo ir trys iš jų pasitvirtino. Iš Marijampolėje, Alytuje ir Kaune rastų nelegalių dyzelinio kuro sandėliavimo vietų buvo sulaikyta daugiau nei 17 tonų degalų. Per pirmus 10 šių metų mėnesių Lietuvos muitinė nustatė daugiau kaip 5 tūkst. degalų gabenimo pažeidimų ir surinko 778 tūkst. litų mokesčių.

Į šią statistiką dar neįtrauktas vienas itin stambus laimikis. Lapkričio pabaigoje muitinės ir VMI pareigūnai Trakų rajone aptiko beveik 15 tonų kontrabandinio dyzelino. Degalų savininkai net nemėgino slėpti talpyklų paskirties - jose net buvo įmontuota kuro pylimo įranga.

Nusikaltimo schema

Muitininkų teigimu, degalų kontrabandos mastai visada priklauso nuo kainų Lietuvoje ir artimiausiame užsienyje santykio. 2008 metų pabaigoje Rusijoje ir Baltarusijoje degalai staiga brango ir kainų skirtumas tapo ne toks didelis, todėl nelegalios prekybos mastai buvo sumažėję. Tačiau nuo 2009-ųjų pradžios Lietuvoje įsigaliojus naujam degalų akcizo tarifui, kontrabandininkų verslas vėl suintensyvėjo. Pernai muitinės kriminalistai iš viso sulaikė 41,5 tonas nelegalaus dyzelino.

Populiariausia nusikaltimo schema, klestinti ir dabar, įtraukia vilkikų vairuotojus. Jie krovininėse transporto priemonėse legaliai įveža kiek įmanoma daugiau degalų ir slaptai nupila juos į nelegalius rezervuarus. Vėliau vertelgos daug kartų pilstytus, neaiškaus švarumo ir sandarumo talpose laikytus degalus parduoda patikliems vairuotojams, o šie anksčiau ar vėliau sutaupytus pinigus ir dar daugiau pakloja autoservise.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"