TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Kovoje su kontrabanda užtvenkti tik upeliai

2012 07 03 7:38

Vyriausybės prieš metus priimti sprendimai dėl kovos su kontrabanda pristabdė tik nedidelius jos upelius, o didžioji upė vis dar teka laisvai. Tačiau jos užtvenkti neskubama. Kontrabandinių cigarečių galima lengvai nusipirkti bene kiekvieno miesto turguje, o degalų - "pas kaimyną".

Kol svarstoma, kaip kovoti su kontrabandininkais, vien Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) pareigūnai šiemet iš apyvartos išėmė 62 tūkst. pakelių kontrabandinių cigarečių ir 25 tonas naftos produktų. Tačiau policija pripažįsta, kad kontrabandos mastas Suvalkijoje nemažėja net ir nuo praėjusių metų vidurio apribojus keliones lengvaisiais automobiliais į Kaliningrado sritį bei pradėjus tikrinti degalų kiekį lengvųjų automobilių degalų bakuose. Į pareigūnų rankas pakliūva toli gražu ne visi tuo besiverčiantieji.

Tačiau Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) valdininkai tikina, kad nelegalioje rinkoje kontrabandinių cigarečių pasiūla esą sumažėjo, o jų pardavimas legalioje prekyboje pirmąjį šių metų ketvirtį išaugo 30 proc., tiek pat padidėjo ir akcizo mokesčio už parduodamas cigaretes surinkimas.

Tuo metu legalių degalų pardavėjai tikina smarkaus jų pardavimo didėjimo nepastebėję. Esą kontrabandos sumažėtų tik tuo atveju, jei būtų ribojamas degalų įvežimas ne tik lengvųjų automobilių, bet ir vilkikų bakuose.

Įkliūva tik smulkios žuvelės

Muitinės pareigūnai pastebi, kad cigaretes iš trečiųjų šalių per muitinės postus vis dažniau bandoma vežti nedideliais kiekiais, už kurių gabenimą netaikoma baudžiamoji atsakomybė. Per pirmąjį šių metų ketvirtį muitinės pareigūnai tikina atskleidę penktadaliu daugiau smulkiosios cigarečių kontrabandos gabenimo atvejų negu per tą patį praėjusių metų laikotarpį. Tikinama, jog taip yra dėl to, kad muitininkai pradėjo naudoti daugiau šiuolaikinės įrangos, leidžiančios kontrabandinių prekių aptikti net ir slapčiausiose automobilių vietose.

Lietuvos muitinės pareigūnai džiaugiasi pirmąjį šių metų ketvirtį sulaikę prekių už daugiau kaip 5,5 mln. litų. Didžiausią sulaikytų prekių dalį - už 3,2 mln. litų - sudaro nelegaliai gabentos cigaretės.

Tačiau, pasak Marijampolės apskrities VPK viršininko Skirmanto Andriušio, pareigūnams dažniau įkliūva ne tie, kurie per valstybės sieną įveža cigaretes, o tie, kurie jas pardavinėja Lietuvoje. Rūkalai vežiojami po kaimus, pardavinėjami miestų kiemuose, perduodami kaimynams "iš rankų į rankas".

Valtys dvynės

Tuo metu nelegalias prekes įvežantieji į Lietuvą ieško naujų landų iš užsienio atsigabenti nelegalių rūkalų. Neįprastą būdą neseniai atskleidė Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Pagėgių rinktinės pasieniečiai.

Jie ir anksčiau turėjo įtarimų, kad žvejais apsimetę asmenys valtyje įrengtoje slėptuvėje į Lietuvą gali gabenti kontrabandinių cigarečių. Todėl kai vienas Tauragės rajono gyventojas užsiregistravo Bardinų užkardoje Nemune žvejoti iš guminės valties, jo "žvejybą" pasieniečiai per sienos kontrolės stebėjimo sistemą ėmė sekti ypač atidžiai.

Profesinė nuojauta neapgavo - vieną popietę pasieniečiai pastebėjo ir kitą tokią pačią valtį Rusijos pusėje, plaukiančią Lietuvos link. Tiek Lietuvos pusėje, tiek iš Rusijos plaukiančios valtys buvo tokio pat modelio ir spalvos. Į Lietuvos teritoriją įplaukęs asmuo ir čia "žvejojęs" lietuvis savąsias valtis pasuko link tankiais krūmais apaugusios vietos Lietuvos krante. Čia tariami žvejai apsikeitė valtimis, prieš tai pakeitė ir ant jų šonų esančius registracijos numerius. Viena valtimi iš Rusijos pusės atplaukęs asmuo grįžo į Kaliningrado sritį, o iš jo gautąja Tauragės rajono gyventojas iš Nemuno plaukė į Lietuvos krantą. Jį sulaikę pasieniečiai iš guminės valties ištraukė paslėptus 4 tūkst. pakelių cigarečių "Saint George" ir 1500 pakelių cigarečių "Compliment Super Slim" su Rusijos  banderolėmis.

Tokių "išradėjų", pasak VSAT Viešųjų ryšių skyriaus viršininko Giedriaus Mišučio, dabar pasitaiko ne itin dažnai. Mat siena su Rusija visą parą pasieniečių stebima per universalią sienos stebėjimo sistemą. Matyti visa, kas dedasi bet kurioje prieigoje prie valstybės sienos. "Tai gerai žino cigarečių kontrabandos organizatoriai. Todėl jie ieško būdų pergudrauti pasieniečius - bando prasmukti per postus arba savo veiklą perkelia į pasienį su Baltarusija. Ten šiuo metu universalios sienos sekimo sistemos dar nėra. Ji veikia tik vienoje užkardoje Šalčininkų rajone", - LŽ sakė G.Mišutis.

Degalų sukaupia tonomis

Kita, dar populiaresnė, kontrabandinė prekė - degalai. Nelegaliai įsigytais degalais važinėja bene kas penktas lengvasis automobilis, nes jų įsigyti nesudėtinga.

Neseniai Šiaulių policijos pareigūnai Šiaulių tarptautinių vežimų įmonėje aptiko apie 3 tonas nelegaliai parduoti paruoštų degalų. Tyrimo metu nustatyta, kad šios įmonės vilkikai iš trečiųjų šalių grįždavo pripildytais degalų bakais, iš kurių dyzelinas siurbliu būdavo išpumpuojamas į statines, o iš jų - į pirkėjų automobilių degalų bakus ar atsivežtus kanistrus.

Ne ką mažesni, o kartais kur kas didesni nelegalaus dyzelino kiekiai birželį aptikti ir trijose nedidelės Kalvarijos savivaldybės įmonėse. Salaperaugio kaime UAB "Nostrada" padalinyje "Rv servisas" buvo aptiktos dvi po tūkstantį litrų tūrio plastikinės talpyklos su dyzelinu. Jusevičių kaime įsikūrusios logistikos bendrovės angare buvo rasta dengta sunkvežimio priekaba su 14 talpyklų (po 1 toną kiekviena), pripildytų iš Rusijos atgabento dyzelino.

Tos pačios Kalvarijos savivaldybės Trakiškių kaime tikrindami transporto paslaugų veiklą vykdančią įmonę VMI pareigūnai aptiko beveik 5 tonas nelegalaus dyzelino. Netoliese rasta degalų pilstymo kolonėlė. Preliminariais duomenimis, dyzelinas buvo išpilamas iš įmonės vilkikų, grįžusių iš Rusijos. Įmonės patalpose taip pat rastas apskaitos sąsiuvinis, kuriame buvo fiksuojamas nelegalių degalų kiekis. Iš įmonės direktoriaus pateiktų dokumentų paaiškėjo, kad įmonė, turinti 40 vilkikų, degalus iš vienos Lietuvoje veikiančios įmonės legaliai pirkdavo tik kartą per mėnesį.

Veikiama ne taip, kaip reikėtų

Pasak legalių pardavėjų, nelegalių degalų Lietuvoje sumažėtų, jei būtų ribojamas jų įvežimas ne tik lengvųjų automobilių, bet ir vilkikų bakuose. Tačiau mūsų krašto valdininkai to daryti neskuba.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos (LNPPĮA) prezidentas Lukas Vosylius LŽ stebėjosi, kaip Lenkijai su Baltarusija pavyko susitarti dėl vilkikų degalų bakuose esančių degalų kiekio ribojimo, o Lietuvos atsakingi pareigūnai net nebando apie tai prabilti.

"Lenkija pakeitė dvišalio susitarimo su Baltarusija vieną nuostatą ir įvedė apribojimus: sunkiajam transportui - 200 litrų, keleiviniams autobusams - 600 litrų degalų. Esame gavę oficialų Baltarusijos kreipimąsi pradėti konsultacijas. Kreipėmės į Vyriausybę, Finansų ministeriją, kitas institucijas ir ką?" - teigė L.Vosylius.

Pasak jo, mūsų valstybės piliečiai, žinodami apribojimus, kad negalima įsivežti degalų nestandartiniame bake, jau pirkdami mašiną gamintojui užsako automobilius dviem bakais po 600 litrų ir jais gabena degalus, o muitininkai prie tokios mašinos "prikibti" negali.

"Iš tiesų tai yra galingas šešėlinis verslas. Esama įmonių, kurių vilkikai kerta valstybės sieną net nesivargindami vežti kokių nors krovinių. Ir tai jie daro ne vieną kartą per parą", - atskleidė L.Vosylius.

Pasak jo, pernai įvedus apribojimus kelionėms lengvaisiais automobiliais į Rusiją bei Baltarusiją, krašto degalų pardavėjai smarkesnio degalų pardavimo augimo nepastebėjo. Augimas buvo juntamas tik praėjusią žiemą, vasario pradžioje, kai orai labai atšalo. Tuomet dyzelino pardavimas padidėjo iki 25 procentų. Kai šaltis atlėgo, dyzelino parduota vėl mažiau. L.Vosyliaus nuomone, tai tik rodo, kokią didelę degalų rinkos dalį užima šešėlinis verslas. "Galima teigti, kad kas penktas krašto lengvasis automobilis važiuoja degindamas nelegalius degalus", - tvirtino jis.

LNPPĮA pasiūlė Vyriausybei padovanoti mobiliuosius degalų matavimo įrenginius, kuriais būtų tikrinamas degalų kiekis į Lietuvą įvažiuojančių automobilių bakuose. Mat šiuo metu Lietuvos muitininkai teturi du tokius įrenginius, o pasienio postų, kuriuose jie turėtų būti nuolat naudojami vien su Rusijos Kaliningrado sritimi, yra keturi.

Sumažino eiles

Muitinės departamento atstovė spaudai Gintarė Vitkauskaitė LŽ tvirtino, kad nuo praėjusių metų vidurio apribojus galimybes lengvųjų automobilių vairuotojams kirsti valstybės sieną tiek kartų, kiek šauna į galvą, bei pradėjus įvežamų degalų kiekio kontrolę, sumažėjo eilės pasienyje.

Anot jos, yra dar vienas teigiamas naujovių aspektas - padaugėjo muitinės surenkamų mokesčių. Muitininkams nustačius, kad mašinos bake degalų yra daugiau nei leidžiama, lengvųjų automobilių savininkai priversti susimokėti mokesčius. Vien per pirmąjį šių metų ketvirtį, nustačius 2,5 tūkst. degalų gabenimo pažeidimų atvejų, muitininkai surinko 328 tūkst. litų mokesčių, iš kurių 205 tūkst. litų sudaro akcizo mokestis.

Muitinės departamento Muitinės procedūrų skyriaus viršininko pavaduotojo Rolando Jurgaičio teigimu, šalies biudžetą mokesčiais už įvežamus degalus papildo ir krovininių automobilių vairuotojai. Mat jau nuo 2010 metų tikrinama, ar jų degalų bakai yra gamykliniai. Nustačius, kad jie nestandartiniai, akcizą už įvežamus degalus vilkikų vairuotojai taip pat turi susimokėti.

Kitaip nebus

Tačiau, pasak R.Jurgaičio, jokių kitokių apribojimų įvažiuojantiems į mūsų šalį vilkikams netaikoma. "Juk tai - verslas", - aiškino jis. Esą, net jei politikai nuspręstų apriboti vilkikų bakuose įvežamų degalų kiekį, realiai tokį sprendimą realizuoti būtų labai sudėtinga dėl techninių priežasčių. Jau dabar, kai mobiliąja įranga tikrinami lengvųjų automobilių degalų bakai, patikra užtrunka iki pusvalandžio. O jei reikėtų patikrinti visų vilkikų degalų bakus, kurių kiekviename dyzelino telpa dešimt kartų daugiau nei lengvajame automobilyje, procesas užtruktų labai ilgai. "Net jei būtų nuspręsta riboti vilkikų bakuose įvežamų degalų kiekį, tai įgyvendinti būtų techniškai sudėtinga", - teigė valdininkas.  

Tuo metu finansų ministrės Ingridos Šimonytės patarėja visuomenės informavimo klausimais Rasa Jakilaitienė LŽ pripažino, kad pagal Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas valstybėms narėms suteikta teisė transporto priemonių bakuose neapmokestinamą degalų kiekį sumažinti iki 200 litrų. "Lietuvos galimybę pasinaudoti šiomis nuostatomis riboja tik galiojančios tarptautinės sutartys su Rusija ir Baltarusija, kurios numato, kad komercinių krovinių transporto priemonių bakuose esantys degalai neturi būti apmokestinami", - tvirtino R.Jakilaitienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"