TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

KT priminė politikams: Lietuva nebuvo SSRS dalis

2013 02 22 11:26
"Okupuotos teritorijos gyventojų vertimas tarnauti okupuojančios valstybės ginkluotosiose pajėgose yra laikomas karo nusikaltimu", - rašoma KT pranešime. / Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Konstitucinis Teismas (KT) konstatavo, kad skaičiuojant darbo stažą iki nepriklausomybės atgavimo ir po šios datos tarnavusių sovietų armijoje karių statusas negali skirtis.

KT paskelbė, kad Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo nuostata, jog į tarnybos laiką pensijai skirti įskaitomas faktinis prievartinės karo tarnybos SSRS ginkluotosiose pajėgose, pasienio tarnyboje, vidaus reikalų ir kitose tarnybose (išskyrus tarnybą naikintojų būriuose ir batalionuose) laikotarpis, buvęs tik iki 1990 metų kovo 11 dienos, prieštarauja Konstitucijai.

Nutarime pažymėta, kad prievartinės karo tarnybos SSRS ginkluotosiose pajėgose atžvilgiu Lietuvos piliečiai, paimti į ją teritorijos okupacijos laikotarpiu, ir asmenys, priversti tęsti tokią tarnybą ar paimti į ją po 1990 metų kovo 11 dienos, laikytini esantys vienodoje teisinėje padėtyje.

"Abiejų kategorijų Lietuvos piliečiai buvo neteisėtai paimti į prievartinę karo tarnybą SSRS ginkluotosiose pajėgose; abiejų kategorijų Lietuvos piliečiai buvo priversti atlikti šią karo tarnybą ir tokiomis aplinkybėmis objektyviai negalėjo atlikti tarnybos Lietuvos valstybei. KT konstatuota, kad nėra jokio teisinio pagrindo objektyviai pateisinti skirtingą šių Lietuvos piliečių - pareigūnų ir karių - kategorijų traktavimą", - rašoma KT pranešime.

Nutarime konstatuojama, kad 1940 metų birželio 15 dieną prieš Lietuvą pradėta Sovietų Sąjungos agresija nepanaikino Lietuvos valstybės kaip tarptautinės teisės subjekto ir jos suverenių galių ir SSRS įvykdyta Lietuvos teritorijos aneksija buvo niekinis aktas.

Kaip pažymi KT, Lietuva tarptautinės teisės požiūriu buvo okupuota kitos valstybės ir niekada nebuvo teisėta Sovietų Sąjungos dalis, bet kurios kitos valstybės, taip pat ir SSRS, konstitucijos galiojimo įvedimas, tokios konstitucijos nustatytų pareigų primetimas Lietuvos piliečiams buvo neteisėtas.

"Sovietų okupacijos metais Lietuvos piliečių nesaistė ir neteisėtai jiems primestos su SSRS pilietybe susijusios prievolės, įskaitant ir okupuotoje Lietuvos teritorijoje įvestą SSRS visuotinę karinę prievolę. Atsižvelgiant į tai, visų Lietuvos piliečių šaukimas atlikti SSRS teisės aktų nustatytos privalomos "tikrosios karo tarnybos" laikytinas neteisėtu ir tokia Lietuvos piliečių tarnyba vertintina kaip prievartinė tarnyba jiems svetimai valstybei. Pagal visuotinai pripažintas tarptautinės teisės normas, okupuotos teritorijos gyventojų vertimas tarnauti okupuojančios valstybės ginkluotosiose pajėgose yra laikomas karo nusikaltimu", - rašoma KT pranešime.

Remdamasis tokiais argumentais KT konstatuoja, kad "nėra pagrindo kitaip vertinti Lietuvos piliečių prievartinės karo tarnybos SSRS ginkluotosiose pajėgose, kuri buvo atliekama po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 1990 metų kovo 11 dieną.

"Jeigu Lietuvos piliečiai buvo neteisėtai šaukiami atlikti prievartinės karo tarnybos SSRS ginkluotosiose pajėgose okupacijos metais, juo labiau negalėjo būti teisėtas Lietuvos piliečių vertimas tarnauti svetimai valstybei po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 1990 metų kovo 11 dieną", - rašoma pranešime.

Šioje konstitucinės justicijos byloje Konstitucinis Teismas taip pat aiškino Konstitucijos nuostatas, susijusias su pareigūnų ir karių valstybinių pensijų teisiniu reguliavimu. Nutarime pažymėta, kad iš Konstitucijos 52 straipsnio įstatymų leidėjui kyla pareiga nustatyti tokį šių pensijų teisinį reguliavimą, kuris būtų suderinamas su asmenų lygiateisiškumo principu.

Nutarime pabrėžta, kad pareigūnų valstybinės pensijos skyrimas ir gavimas turi būti siejamas būtent su asmens tarnyba Lietuvos valstybei. Tarnyba kitai valstybei, taip pat ir SSRS, negali būti laikoma tarnyba Lietuvos valstybei.

"Tačiau pagal Konstituciją įstatymų leidėjas gali atsižvelgdamas į reikšmingas aplinkybes nustatyti tokį pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo teisinį reguliavimą, pagal kurį tam tikrai būtino šiai pensijai skirti asmens tarnybos Lietuvos valstybei laiko daliai būtų prilygintas tarnybos kitai valstybei laikas tokiomis aplinkybėmis, kai atlikti tarnybos Lietuvos valstybei objektyviai buvo neįmanoma - laikotarpiu iki Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo, kai vienintelės Lietuvos valstybės institucijos buvo užsienyje veikusios Lietuvos diplomatinės atstovybės ir konsulinės įstaigos arba tarnyba Lietuvos valstybei buvo įmanoma tik okupuotoje teritorijoje tam tikrą laiką veikusiose organizuotos ginkluotos kovos su okupacija, Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio, struktūrose", - teigiama pranešime.

Taip pat pažymima, kad įstatymų leidėjas negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį pareigūnų ir karių valstybinės pensijos būtų skiriamos asmenims, netarnavusiems Lietuvos valstybei, taip pat asmenims, kurie atlikdami tarnybą Lietuvos teritoriją okupavusiai valstybei dalyvavo slopinant pasipriešinimą okupacijai ar vykdant nusikalstamą veiklą prieš Lietuvos gyventojus.

BNS

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"