TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Lietuviško Amberio Europa taip ir nepažins

2011 02 14 0:00
Lietuva ilgai ir sunkiai siekė teisės rengti Europos vyrų krepšinio čempionatą. Iki jo likus pusmečiui - mirtina tyla: nejmanoma jsigyti jokio su artėjančia krepšinio švente susijusio suvenyro ar čempionato talismano Amberio.
Petro Malūko nuotrauka

Lietuva praleis dar vieną progą garsinti savo vardą. Atributikos, pažymėtos oficialia artėjančio Europos krepšinio čempionato simbolika, vis dar nėra.

Iki ilgai ir sunkiai siekto Europos vyrų krepšinio čempionato Lietuvoje liko pusmetis. Tačiau šalyje mirtina ramybė - šiuo metu nei parduotuvėse, nei oro uoste ar kur kitur nepavyks įsigyti jokio su artėjančia istorine krepšinio švente susijusio suvenyro ar čempionato talismano Amberio.

Visos teisės į gaminius su oficialia simbolika priklauso Tarptautinei krepšinio federacijai (FIBA), o ji dar tik renkasi visos atributikos tiekėją. Lietuvos krepšinio federacija (LKF) norėtų, kad čempionato atributiką gamintų mūsų krašto verslininkai, juolab kad Lietuvoje yra pajėgių gamintojų. Tačiau suvenyrų tiekėją rinksis FIBA, o konkurso laimėtojas neabejotinai pasirinks pigiausią kainą pasiūliusį gamintoją.

Gali atsitikti ir taip, kad Lietuvos krepšinio simbolis Amberis bus dirbamas Kinijos darbininkų rankomis. Pastaraisiais metais Kinija itin traukia viso pasaulio užsakovus, taip pat ir žinomų prekės ženklų kompanijas, siekiančias pigiai ir greitai didžiuliais kiekiais pagaminti sporto ir kitoms progoms skirtų suvenyrų.

Kinai neslepia pasididžiavimo, kad pagamino 90 proc. pernai Pietų Afrikos Respublikoje vykusiame Pasaulio futbolo čempionate parduotų plastikinių afrikietiškų trimitų "vuvuzelų". Dabar jie pluša milijoniniais kiekiais gamindami indų servizus, puodelius, raktų pakabučius ir kitokius niekniekius balandžio 29 dieną vyksiančioms Didžiosios Britanijos princo Williamo ir jo mylimosios Kate Middleton jungtuvėms, į kurias, kaip manoma, atvyks milijonai turistų iš viso pasaulio.

Į Lietuvoje šių metų rugpjūčio 31 - rugsėjo 18 dienomis vyksiantį Europos vyrų krepšinio čempionatą, kaip manoma, atvyks 25-30 tūkst. užsienio turistų. Bet kurios šalies verslui tai būtų gera proga užsidirbti papildomą litą ar pareklamuoti savo produkciją. Tačiau LŽ kalbinti krašto įmonių vadovai teigė itin atsargiai vertinantys galimybę gaminti specialiai čempionatui skirtus gaminius ir veikiau planuojantys daugiau parduoti jau dabar gaminamos produkcijos.

Suvenyrai pasirodys pavasarį

Lietuvą tarptautinėse turizmo ir laisvalaikio parodose pristatantis Valstybinis turizmo departamentas (VTD) užsieniečiams negali nei įteikti, nei parodyti būsimo čempionato simbolika pažymėtų suvenyrų - jų tiesiog kol kas nėra.

"Parodose Ispanijoje, Norvegijoje, Olandijoje, Izraelyje rodėme tik iš vilnos veliamus krepšinio kamuoliukus - juos gamina stende pasodinta mergaitė. Tuos kamuoliukus dalijame kartu su lankstinuku "11 priežasčių atvykti į Lietuvą", tarp jų viena ir yra būsimasis krepšinio čempionatas", - LŽ sakė VTD Turizmo rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vedėja Živilė Kęsminienė.

Į parodas Italijoje, Vokietijoje, Rusijoje, Prancūzijoje kovo mėnesį departamento darbuotojai dar vešis vadinamųjų antistresinių, kumštyje maigomų, kamuoliukų.

Lietuvą pristatančio stendo tarptautinėse parodose rengėjai mielai pristatytų ir būsimo čempionato talismaną Amberį. "Tarėmės su LKF atstovais dėl galimybės į parodas vežtis Amberio drabužiais aprengtą aktorių, bet kol kas negavome atsakymo, kiek tai kainuotų. Tad nežinome, ar įpirktume", - prisipažino departamento atstovė.

LKF filialo "2011 m. Europos vyrų krepšinio čempionatas" vykdomasis direktorius Mindaugas Špokas LŽ teigė, kad pirmieji suvenyrai ir sporto atributika su čempionato logotipu turėtų pasirodyti kovo pabaigoje - balandžio pradžioje.

"Bet tai ne nuo mūsų priklauso. Visos teisės priklauso FIBA. Vyksta derybos, teisinės procedūros. O pagal galiojančią tvarką mes negalime FIBA nei parinkti, nei įsiūlyti tiekėjo ar gamintojo, nors Lietuvoje jų yra netgi labai pajėgių", - teigė M.Špokas.

Vis dėlto LKF savo iniciatyva siūlė FIBA rinktis Lietuvos tiekėją. "Nežinome, ar FIBA'i tiks, ar mūsų verslininkams tiks FIBA sąlygos, nes labai daug potencialių gamintojų yra ir užsienyje, tarp jų - ankstesnių čempionatų partneris koncernas "Champion", - prisipažino M.Špokas. - Kai FIBA ir būsimasis gamintojas susitars ir pasirašys sutartį, tik tada sulauksime didesnių suvenyrų ir kitų gaminių partijų, bet ne anksčiau kaip pavasarį."

Anot M.Špoko, sutartyje bus tariamasi dėl absoliučiai visos čempionato logotipu pažymėtos produkcijos - marškinėlių, kepuraičių, šalikų, pakabučių ir kitų, kuriais bus prekiaujama ne tik arenose, bet ir oro uostuose, prekybos centruose ar kitose vietose. "Talismanas Amberis teisiškai taip pat yra FIBA nuosavybė", - teigė direktorius.

Ir suvenyrų kainas, pasak M.Špoko, nustatys FIBA, kuri šiuo metu itin intensyviai tiria Lietuvos rinką, gyventojų perkamąją galią, panašios produkcijos kainas didžiuosiuose prekybos tinkluose. M.Špokas mano, kad suvenyrai sporto arenose, kuriose vyks rungtynės, ir kitur turėtų kainuoti vienodai.

Saldumynams - per karšta

Šalies verslininkai, nesitikėdami patenkinti FIBA sąlygų, savaip rengiasi istoriniam sporto įvykiui. Daugelis planuoja gaminti specialius produktus, kurie bus pažymėti ne oficialiais FIBA patvirtintais logotipais, o krepšinio simboliais.

Saldainių fabrikas "Rūta" krepšinio pirmenybėms pagamins mažiausiai du naujus šokolado gaminius. Bendrovės direktorius Algirdas Gluodas LŽ sakė, kad naujų gaminių gali būti ir daugiau. "Dabar deriname su krepšinio žinovais. Vienas produktas bus visiškai naujas, o kitas - dabar gaminamas, tik supakuotas naujo dizaino etikete", - sakė Šiauliuose veikiančios bendrovės vadovas.

A.Gluodas teigė, kad šių produktų etiketėse nebus naudojama oficiali FIBA ar "Eurobasket 2011" simbolika, tiesiog bus užrašyti metai ir čempionato pavadinimas. Jis tikino, kad žymėti produktus proginiams renginiams skirtais ženklais ar gaminti jiems specialias pakuotes - labai rizikinga ir dažnai neapsimoka. "Prisigaminsi, o paskui neparduosi. Jau ne kartą esame taip nudegę. Prisigaminome specialių pakuočių NEBL (1998-2002 metais gyvavusios Šiaurės Europos krepšinio lygos - aut.) čempionatui, paskui - Pasaulio lietuvių dainų šventei, - tos pakuotės iki šiol guli sandėlyje. Leidžiame tokius gaminius, kuriuos būtų galima parduoti ir pasibaigus krepšinio čempionatui", - sakė A.Gluodas. Be to, jis teigė, kad saldainius sėkmingai pardavinėti bus nelabai tinkamas ir krepšinio čempionato metas - ankstyvas ruduo, kai dar būna šiltas oras. "Šokolado didžiausias priešas - aukšta temperatūra, šokoladas greitai ištirpsta ir pabąla, kakavos sviestas išplauka. Tai sudėtingi dalykai", - aiškino A.Gluodas. Jis nenorėjo detalizuoti, kuo čempionatui skirtas šokoladas bus ypatingas.

Alumi prekiaus šalia arenų

Rinka, kaip ir gamta, nemėgsta tuštumos. Saldumynų gamintojams pražūtingas vasaros karštis yra puikus metas alaus ir gaiviųjų gėrimų gamintojams. Didžiausia Lietuvoje alaus bendrovė "Švyturys-Utenos alus", tapusi oficialia Europos krepšinio čempionato rėmėja, iš FIBA įgijo ir teisę naudoti oficialų logotipą bei talismano Amberio atvaizdą. "Tai puikus ženklas. Jis padės populiarinti Lietuvą ir tą aistrą, kurią lietuviai jaučia krepšiniui. Aišku, planuojame naudoti šį atvaizdą, tačiau ne produkcijai žymėti, bet krepšinio ir čempionato populiarinimo projektuose", - LŽ sakė bendrovės Korporatyvinių reikalų skyriaus direktorius Dainius Smailys.

Jis dar negalėjo pasakyti, ar čempionato logotipu bus žymimas dabar gaminamas alus, ar pirmenybėms bus sukurtas naujas produktas. "Svarstome įvairias galimybes, dar kiek per anksti kalbėti, kurias iš jų įgyvendinsime", - teigė D.Smailys ir prisipažino, kad čempionato simbolika pažymėtu alumi ketinama pradėti prekiauti jau pavasarį - atšilus orams.

Bendrovė nemažai savo produkcijos eksportuoja, tačiau neplanuoja čempionato simbolikos naudoti eksportuojamam alui žymėti. "Čempionato metu visos Europos sirgaliai suvažiuos į Lietuvą, tad tuo metu nebus geresnės vietos pristatyti mūsų kraštą ir lietuvišką alų. Todėl visi mūsų veiksmai bus susieti su Lietuva", - teigė D.Smailys.

Arenose alumi per čempionatą prekiauti nebus leidžiama, tačiau didžiausia šalies alaus gamintoja nepraleis progos reklamuoti lietuvišką alų. Palapinėms - sirgalių pramogų zonoms įrengti šalia arenų oficiali čempionato rėmėja FIBA įsipareigojo skirti mažiausiai 600 tūkst. litų. "Tikimės, kad pavyks sukurti nepakartojamą atmosferą prie kiekvienos didžiosios arenos. Pramogų zonas paversime ir mažosiomis Lietuvos atstovybėmis užsieniečiams, kuriose jie galės gauti įdomiausią informaciją apie mūsų šalį, jos išskirtinumą ir, aišku, apie lietuvišką krepšinį. Lietuva turi unikalią galimybę pristatyti save kaip geriausio krepšinio, nuoširdžių žmonių ir puikios aptarnavimo bei produktų kokybės šalį, todėl privalome tuo pasinaudoti", - sakė D.Smailys.

Apranga be oficialios simbolikos

Didžiausia Baltijos šalyse aktyviam laisvalaikiui ir sportui skirtos aprangos gamintoja bendrovė "Audimas" Europos čempionatui planuoja pagaminti nedidelę su krepšiniu susijusią kolekciją, kuria prekiaus savo parduotuvėse. "Turime olimpinę kolekciją "Lietuva" ir šalia jos dar pagaminsime nedidelę aksesuarų ir marškinėlių kolekciją", - LŽ sakė AB "Audimas" generalinis direktorius Rimvydas Povilaitis.

Oficialaus "Eurobasket 2011" logotipo naujai kolekcijai aprangos gamintojai nenaudos. "Tam reikalinga licencija. Mums nepavyko dėl jos susitarti, todėl nelabai plėtojome tą temą, - kalbėjo R.Povilaitis. - Kreipėmės į čempionato organizacinį komitetą, ten gavome informaciją, kad FIBA yra pasirašiusi generalinį kontraktą su aprangos gamintoja "Champion". Tada įvertinome savo galimybes, kad nelabai susiderėsime."

Naująja krepšinio čempionatui skirta aprangos kolekcija "Audimas" pradės prekiauti vasaros viduryje. Pasak R.Povilaičio, naujos produkcijos kaina nebus aukštesnė nei įprastinė. "Mūsų parduotuvėse ją galės įsigyti ir lietuviai, ir užsieniečiai, - visi yra mūsų pirkėjai", - teigė bendrovės vadovas.

"Audimas" norėtų atributika prekiauti ne tik savo parduotuvėse, bet ir krepšinio arenose, kuriose vyks varžybos, tačiau dėl to kol kas aiškumo taip pat nėra. "Esame numatę mėnesio pabaigoje susitikti su čempionato organizatoriais ir detaliau aptarti tvarką", - teigė R.Povilaitis.

Rengiasi ir smulkieji verslininkai

Čempionatui rengiasi ne tik stambieji, bet ir smulkieji verslininkai. Keramikos gaminius ir suvenyrus gaminanti UAB "Laisvoji forma" šiltuoju metų laiku prekiauja sostinės Pilies gatvėje ir Galvės ežero krantinėje Trakuose. Bendrovės direktorė Jūratė Buivienė LŽ sakė, kad specialiai čempionatui pagamins krepšinio simbolika pažymėtų atvirukų ir magnetukų, dažniausiai klijuojamų ant šaldytuvų durelių, kurie, pasak verslininkės, visur pasaulyje labai pirkėjų, ypač turistų, mėgstami.

"Manau, daugiau produktų gaminti paprasčiausiai neapsimoka, nes čempionatas vyks tik kelias savaites, o paskui juos parduoti būtų sunkoka, - teigė J.Buivienė. - Be to, iki šiol neaišku, ar miestų, kuriuose vyks rungtynės, savivaldybės skirs vietas šalia arenų smulkiųjų verslininkų prekybai. Ar iš viso bus sudaryta tokia galimybė?"

Verslininkė tikisi į čempionatą atvyksiančių sirgalių sulauksianti ir Trakuose, ir Pilies gatvėje Vilniuje. Galbūt jiems bus įdomūs ir kiti, net tik krepšiniui, skirti suvenyrai, mat turistai visada perka ką nors, kas primintų aplankytą šalį. "Kita vertus, žinau, kad užsieniečiai visada prašo su krepšiniu susijusių suvenyrų, nes žino, kad Lietuva - krepšinio šalis. Todėl suvenyrų kioskuose visada rasite marškinėlių su krepšinio simbolika. Mano žiniomis, tokiais neoficialia simbolika pažymėtais marškinėliais čempionato metu ketina prekiauti daugelis smulkiųjų prekybininkų. Jie turėtų būti itin populiarūs", - mano J.Buivienė.

Viešbučių kainų nekels

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos (LVRA) viceprezidentas ir bendrovės "Liuks", valdančios "Best Western" viešbučius bei restoranus "Europa" Kaune, Vilniuje ir Druskininkuose, generalinis direktorius Zigmantas Dargevičius teigia, kad šalies viešbučiai pasirengę priimti tiek svečių, kiek jų atvažiuos.

"Mūsų viešbučiai čempionatą reklamuoja visose turizmo ir laisvalaikio parodose - Berlyne, Londone, netrukus vyksime į Maskvą. Lietuvos krepšinį pristatome ir verslo specialistams, ir gyventojams", - teigė Z.Dargevičius. Ši bendrovė tikisi, kad čempionato metus bus užpildyta 90 proc. kambarių. Verslininkas tikino, kad kainų specialiai čempionatui nekels. "Kainas diktuoja rinka, mes jų nekeliame. Sporto, krepšinio renginiams visada siūlome geriausias galimas sąlygas", - tikino Z.Dargevičius. Tačiau jis piktinosi viešai skleidžiama informacija, neva viešbučiai čempionato metu dirbtinai kels kainas, bei tuo, kad LKF neskelbia, už kokią kainą ji perka vietas viešbučiuose - ir komandoms, ir svarbiems svečiams.

"Man keista tokia politika, kai valstybė skiria pinigus ir neskelbia viešųjų pirkimų konkurso įsigyti pigiausias paslaugas. Konkurse dalyvautų visi Lietuvos viešbučiai ir matytume tikrąsias kainas", - kalbėjo LVRA viceprezidentas.

Ragina siųsti laiškus į Europą

Čempionatą pasitinka ir Lietuvos paštas, sausio mėnesį išleidęs pirmenybėms skirtą naują pašto ženklą. Dailininkės Evelinos Paukštytės kurtame ženkle pavaizduotas skriejantis krepšinio kamuolys, kurį juosia šalies Trispalvė.

"Raginame Lietuvos gyventojus kviesti draugus, gimines, darbo kolegas užsienyje į krepšinio čempionatą Lietuvoje laišku ar atviruku su čempionatą simbolizuojančiu pašto ženklu, - LŽ sakė Lietuvos pašto atstovė spaudai Aurelija Jonušaitė. - Specialiai nustatėme ir 2,45 litų kainos nominalą, kad, užklijavus ženklą, būtų galima siųsti laiškus į Europą. Pašto ženklų išleidome 180 tūkst., tad jų tikrai turėtų užtekti iki pat čempionato."

Lietuvos paštas trijų pašto ženklų seriją yra išleidęs ir 1939 metų gegužės mėnesį Kaune vykusiam III Europos vyrų krepšinio čempionatui.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"