TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Merijos - nesąžiningos konkurentės

2015 06 09 6:00
Vilniaus miesto savivaldybė - absoliuti pažeidimų „rekordininkė“. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotraukos

Vietos valdžia dažniau nei verslininkai pažeidžia sąžiningos konkurencijos principus. Daugiausia pažeidimų per pastaruosius penkerius metus padaryta teikiant transporto, atliekų surinkimo, daugiabučių administravimo paslaugas ir šilumos ūkyje.

Per pastaruosius penkerius metus dėl pažeisto Konkurencijos įstatymo Konkurencijos taryba priėmė 24 nutarimus dėl viešųjų subjektų sprendimų ir 20 – dėl ūkio subjektų veiksmų. Tarp viešųjų subjektų dominuoja šalies savivaldybės. Merijų atstovai net nebando slėpti, kad savi marškiniai jiems arčiau kūno. Tačiau Ūkio ministerija jau svarsto galimybę už konkurencijos pažeidimus numatyti asmeninę viešojo administravimo subjektų atsakomybę bei galimybę savivaldybei skirti baudą.

Vilniečiai - "rekordininkai"

Absoliuti pažeidimų „rekordininkė“ – Vilniaus miesto savivaldybė. Net aštuoniais ankstesnės kadencijos sostinės savivaldybės sprendimais sostinės merija pažeidė Konkurencijos įstatymą ir ribojo konkurenciją. Vilniaus miesto savivaldybės taryba pažeidė Konkurencijos įstatymą, įsteigdama VšĮ „Vilnius veža“ ir jos veiklai finansuoti iš savivaldybės biudžeto 2012-2014 metais skirdama mažiausiai 1,6 mln. litų (0,463 mln. eurų) dotacijų. Taip pat sostinės valdžia sudarė palankias sąlygas gauti taksi veiklai būtinus dokumentus, išnuomojo patalpas ir leido naudotis savivaldybės resursais, skleidė informaciją apie „Vilnius veža“ teikiamas paslaugas savivaldybės oficialioje interneto svetainėje, tarpininkavo „Vilnius veža“, skatindama kitus asmenis naudotis būtent šios įmonės paslaugomis.

Praėjusį mėnesį Vilniaus apygardos administracinis teismas patvirtino dar vieną Konkurencijos tarybos 2013 metų birželį priimtą nutarimą, kuriuo sostinės valdžia buvo pripažinta pažeidusi Konkurencijos įstatymą. 2011 metais ji nusprendė pasirašyti penkerių metų keleivių vežimo sutartį su bendrovėmis „Vilniaus autobusai“ ir „Vilniaus troleibusai“, kurios vėliau tapo bendrove „Vilniaus viešasis transportas“.

Pažeidusia Konkurencijos įstatymą kovo mėnesį buvo pripažinta ir Šiaulių miesto taryba, priėmusi sprendimus, kuriais buvo sudarytos privilegijuotos sąlygos AB „Šiaulių energija“ veiklai ir kartu diskriminuojami nepriklausomi šilumos gamintojai.

Taisyti neskuba

Konkurencijos tarybos pirmininkas Šarūnas Keserauskas LŽ teigė, kad merijos teismams skundžia beveik visus jų institucijos nutarimus, bet šie juos dažniausiai patvirtina. „Tačiau teismų procesai trunka metus ar dar ilgiau, o tai reiškia, kad ekspertai, o vėliau teismai šiai problemai skiria daug brangaus laiko“, – teigė Š. Keserauskas.

Šarūnas Keserauskas džiaugiasi Ūkio ministerijos iniciatyva svarstyti galimybę ir merijoms skirti baudas už Konkurencijos įstatymo pažeidimus.

Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus patarėjo Aleksandro Zubriakovo teigimu, VšĮ „Vilnius veža“ ateitis jau nuspręsta – įstaiga bus uždaryta. „Po poros savaičių turėtume gauti įmonės veiklos audito rezultatus ir tuomet bus priimamas galutinis sprendimas. Tačiau meras R. Šimašius jau yra pasakęs, kad įstaiga bus likviduota, nes automobiliai miestui nebepriklauso – juos atsiėmė išperkamosios nuomos bendrovė“, - aiškino A. Zubriakovas.

Tačiau kaip bus su keleivių vežimo sutartimi, kuri sudaryta su bendrove „Vilniaus viešasis transportas“, dar nėra galutinai aišku. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorė Alma Vaitkunskienė teigė, kad šiuo metu bendrovės veikla analizuojama, o sprendimai bus daromi galutinai ją įvertinus. „Bendradarbiavimas su privačiais vežėjais bus plėtojamas, tačiau turime parengti visoms šalims, o ypač vilniečiams, paslaugų kokybės požiūriu tinkamiausią įmonės veiklos modelį“, - tikino A. Vaitkunskienė.

Šiaulių miesto vicemeras Domas Griškevičius LŽ tikino, kad jokių sprendimų dėl privilegijuotų sąlygų AB „Šiaulių energija“ nebus priimama. „Laukiame, kol bus pakeisti nacionaliniai teisės aktai, ir tik tuomet svarstysime dėl mūsų tarybos sprendimų pakeitimo“, - teigė D. Griškevičius. Jis tikino, kad dėl to, jog buvo sudarytos išskirtinės veiklos sąlygos „Šiaulių energijai“, šiauliečiai esą tik laimėjo – šilumos kainos šiame mieste praėjusį šildymo sezoną buvo vienos mažiausių šalyje.

Paslydo ant šiukšlių

Tačiau bene dažniausiai savivaldybės nesąžiningai konkuruoja komunalinių atliekų tvarkymo srityje. Pažeidusios Konkurencijos įstatymą buvo pripažintos Klaipėdos, Šiaulių ir Telšių apskričių savivaldybės, taip pat Molėtų, Kaišiadorių rajonai. Net trečdalis iš 60 Lietuvos savivaldybių, ignoruodamos konkurencijos principus, komunalinių atliekų tvarkymą buvo patikėjusios savivaldybių įmonėms. Kai kuriose Lietuvos savivaldybėse konkursai nebuvo skelbiami daugiau nei septynerius ar net 10 metų.

Tyrimo metu lygintose savivaldybėse paslaugų kainos skyrėsi nuo 5 iki 100 procentų. Mažiausios paslaugų kainos vyravo savivaldybėse, kurios komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų teikėjus parinkusios taikydamos konkurencingą procedūrą, o didžiausios – ten, kur šių paslaugų teikimas pavestas savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms.

Tačiau merijos nenori sutikti su joms metamais kaltinimais dėl Konkurencijos įstatymo pažeidimų, ypač dėl komunalinių atliekų tvarkymo. Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) atstovai tvirtina, kad komunalinių atliekų tvarkymas yra labai specifinė sritis, todėl ir reikalavimai jai turėtų būti taikomi specifiniai. Esą konkurencija šioje srityje tikrai neužtikrina kokybiškų paslaugų gyventojams, o mažesnė kaina neužtikrina kokybės. Tad savivaldybės renkasi savo, o ne privačias komunalinių paslaugų įmones. Mat jos šias įmones ir įsteigė tam, kad teiktų būtent tokias paslaugas, sukūrė jų infrastruktūrą, todėl tokios įmonės esą yra lankstesnės, gali operatyviau spręsti iškilusias problemas. Be to, savivaldybių įmonių įkainius ar tarifus tvirtina savivaldybių tarybos.

Algirdas Vrubliauskas neslepia, kad kiekviena savivaldybė linkusi palaikyti savus. /Romo Jurgaičio nuotrauka

Savi - svarbesni

O štai Alytaus rajono savivaldybė buvo pričiupta, kai kai kurioms įmonėms suteikė išskirtines sąlygas prekiauti per šventes. LSA viceprezidentas, Alytaus rajono meras Algirdas Vrubliauskas LŽ neslėpė, kad savivaldybės poziciją palaikyti vietinį verslą lemia ne vien ekonominiai dėsniai. „Savivaldybės teritorijoje gyvenantys verslininkai visada gali turėti daugiau įtakos savivaldybės vadovų sprendimams nei gyvenantieji kur nors kitame Lietuvos krašte. Ir rinkdamiesi bendrovę kokiai nors paslaugai teikti merijos vadovai atsižvelgs į tai, kur ta įmonė registruota, kur moka mokesčius. Tokios objektyvios aplinkybės formuoja tam tikrą lobizmą - kiekviena savivaldybė linkusi palaikyti savus verslininkus“, - aiškino A. Vrubliauskas.

Nebaudžiamosios

Skirtingai nei įmonės, savivaldybės negali būti baudžiamos baudomis už Konkurencijos įstatymo pažeidimus. Konkurencijos taryba jas tik įpareigoja nutraukti pažeidimą. Jei savivaldybė pažeidimo nenutraukia, Konkurencijos taryba privalo kreiptis į teismą. „Todėl labai sveikiname Ūkio ministerijos iniciatyvą svarstyti galimybę numatyti asmeninę viešojo administravimo subjektų atsakomybę už konkurencijos pažeidimus bei galimybę savivaldybei skirti baudą. Konkurencijos taisyklių turi paisyti visi – ir verslininkai, ir savivaldybės", – pabrėžė Š. Keserauskas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"