TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Neblėstantis valdiškų mašinų viliotinis

2011 01 12 0:00
Dažnai pasitaikanti valstybės tarnautojų silpnybė - galimybė asmeninius reikalus tvarkyti valdiškais automobiliais.
Alinos Ožič nuotrauka

Tarnybinius automobilius asmeninėms reikmėms naudojančius valstybės tarnautojus nuo šiol bus galima lengviau pastebėti - nuo šių metų įsigaliojo prievolė žymėti visus valdiškus automobilius.

Tačiau tai nereiškia, kad viešumas atbaidys valdininkus nuo pomėgio valdiškas mašinas naudoti kaip nuosavas. Mat iki šiol už tai įkliuvusieji dažniausiai atsipirkdavo tik formaliu pabarimu, nors įstatymas numato ir galimybę išlėkti iš posto.

Tarnybines mašinas savo reikmėms naudojantys valstybės tarnautojai į etikos prievaizdų akiratį patenka keliais būdais. Jų klystkelius slapta užfiksuoja pasipiktinę kolegos ar pavaldiniai, aktyvūs piliečiai ar bendruomenės nariai. Be to, pasitaiko, kad prasižengėlius etikos sargams įskundžia priešingų ir tarpusavyje konkuruojančių politinių partijų atstovai.

Tačiau įstatymų prievaizdai ginasi: veiksmingo priešnuodžio, kaip sutramdyti valstybės tarnautojų pomėgį asmeniniais reikalais važinėti valdiškais automobiliais už mokesčių pinigus, neva kol kas nėra.

Vyriausybė viliasi, kad piktnaudžiavimui kelią užkirs nuo šių metų įsigaliojusi prievolė visoms valstybinėms įmonėms ir įstaigoms skiriamaisiais ženklais pažymėti turimus tarnybinius automobilius.

Esą dėl to atsiras galimybė visuomenei, kaimynams ar bendruomenėms aiškiai matyti, gal kas nors naudojasi tarnybine padėtimi, važinėja namo arba kur nors kitur ne tarnybos tikslais valdišku automobiliu. Tokį įsaką palaiminusi Vyriausybė tikisi, kad visuomenės kontrolė bus efektyvesnė už bet kokią kitą.

Ar viešumas išgydys įsisenėjusią piktžaizdę, parodys laikas, tačiau ankstesnė patirtis byloja, kad trauka pasišildyti rankas svetimais pinigais neretai yra stipresnė už baimę netekti pareigų valstybės tarnyboje.

Margas kontingentas

Iš mokesčių mokėtojų pinigų išlaikomų valstybės įmonių vadovus senokai vilioja galimybė asmeninius reikalus tvarkyti tarnybiniu transportu. Dėl šio pomėgio jau nudegė ne vienas aukštas valstybės pareigūnas. Į skandalų girnas buvo įsisukę savivaldybių vadovai, vicemerai, valstybinių įmonių direktoriai, įvairių departamentų viršininkai, Seimo vicekancleris, viceministras, buvęs generalinis komisaras ir net pernai atsistatydinęs generalinis prokuroras, tarnybine mašina važiavęs dailinti šukuosenos.

Naujausias pavyzdys, kaip asmeniniams reikalams galima naudoti tarnybinį transportą, kraštą apskriejo iš Panevėžio. Čia įsikūrusios viešosios įstaigos "Aukštaitijos siaurasis geležinkelis" direktorius Gintaras Kerbedis buvo užkluptas važinėjantis tarnybine mašina tarsi nuosava. Už šį ir kitus nusižengimus "Siauruko" vadovas praėjusią savaitę atsipirko papeikimu.

Pažeidimą įrodyti sunku

Vyriausioji tarnybinė etikos komisija (VTEK), nagrinėjanti valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo tarnyba atvejus, pernai tyrė 12 nusižengimų, susijusių su tarnybinių mašinų naudojimu asmeninėms reikmėms. Išnagrinėjusi turimą informaciją komisija nustatė, kad vos pusė visų skundų - pagrįsti.

Specialistai pripažįsta, kad nors signalų dėl piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi sulaukia gana dažnai, įrodyti pažeidimo faktą nelengva. VTEK Tarnybinės etikos pažeidimų prevencijos skyriaus patarėjas Tomas Čaplinskas LŽ teigė, kad trūkstant pakankamai patikimų duomenų beveik pusę visų tyrimų dėl tarnybinio transporto naudojimo tenka nutraukti.

Piktnaudžiavimo atvejų tyrimas turi savo specifiką. Dažniausiai remiamasi tarnybinio transporto apskaitos žiniaraščiais, degalų panaudojimo lapais. Tuo metu liudininkų parodymai, filmuota ir fotografuota medžiaga nėra patys svariausi įrodymai. Kita vertus, vertinant aplinkybių visumą, jie taip pat gali būti svarbūs. "Apie galimus piktnaudžiavimo atvejus VTEK sužino ne tik iš politikų ar teisėsaugos institucijų, bet ir anonimiškai - iš piliečių, žiniasklaidos", - LŽ aiškino T.Čaplinskas.

Griežčiausių nuobaudų išvengia

Nors valstybės tarnautojai už tarnybinių mašinų naudojimą asmeninėms reikmėms gali būti net šalinami iš tarnybos, tokia bausmė - labiau išimtis nei taisyklė.

Gali būti, kad skiriamos švelnios sankcijos ir yra viena priežasčių, dėl ko valstybės tarnautojai nevengia daug ir dažnai važinėti valdišku transportu. Mat pastarųjų metų įvykiai rodo, kad savo reikmėms valdiškus automobilius naudoję ir už tai aiškintis etikos sargams turėję valdininkai atsipirko tik švelnesniu ar griežtesniu pabarimu, tačiau postus išsaugojo.

VTEK Tarnybinės etikos pažeidimų prevencijos skyriaus patarėjas LŽ patvirtino, kad automobilio naudojimas asmeniniams tikslams yra šiurkštus tarnybinis pažeidimas, už kurį valstybės tarnautojas gali būti atleistas iš darbo.

"Taip pasakyta Valstybės tarnybos įstatyme ir tai yra pati griežčiausia tarnybinė nuobauda. Tačiau iš tikrųjų ji retai taikoma - daugeliu atvejų apsiribojama lengvesnėmis bausmėmis: griežtu papeikimu, papeikimu ar pastaba. Tiesa, nustačius, kad valstybės tarnautojas tarnybinį transportą naudoja asmeninėms reikmėms, jis privalo įstaigai iš asmeninių lėšų grąžinti dėl to atsiradusias išlaidas", - teigė T.Čaplinskas.

Sprendimus dažnai apskundžia

Praktika rodo, kad dažniausiai asmeninius reikalus valdiškomis mašinomis įpratę tvarkyti savivaldybių tarybų nariai ir biudžetinių įstaigų vadovai. Šį faktą LŽ patvirtino ir VTEK. Tačiau, anot T.Čaplinsko, į komisijos akiratį patekę šių įstaigų vadovai neskuba pripažinti savo kaltės ir jiems nepalankius sprendimus dažnai skundžia teismams. "Tai opi ir iki galo neišspręsta problema", - tikino pašnekovas.

Nagrinėjanti tarnybinio transporto naudojimo pažeidimus VTEK neretai susiduria su paradoksalia situacija. Pasirodo, nustatyti piktnaudžiavimo atvejus padeda ne tik įvairių įrodymų visuma, bet ir... patys pažeidėjai. "Įdomu tai, kad dažnas valdininkas komisijai visiškai atvirai pasakoja, kad tarnybinį automobilį laiko greta namų ir juo kasdien važinėja į darbą ir iš jo, o vykimą šia transporto priemone į savo partijos renginius taip pat laiko savaime suprantamu, natūraliu dalyku. Kodėl taip yra, vienareikšmiškai atsakyti sunku. Galbūt jiems trūksta elementarių žinių, susijusių su tarnybinės etikos nuostatomis", - svarstė T.Čaplinskas.

Tikisi piliečių aktyvumo

Savivaldybių, ministerijų ir kitų valstybės institucijų automobiliai specialiais skiriamaisiais ženklais buvo pradėti žymėti dar 2007 metais. Juoba kad tais pačiais metais VTEK priėmė rezoliuciją, kurioje valstybės ir savivaldybių įstaigas ragino žymėti tarnybinį transportą. Kai kurios institucijos netrukus įvykdė šią VTEK rekomendaciją, be to, savo interneto tinklalapiuose ėmė skelbti detalią informaciją apie tarnybinį transportą.

Susisiekimo ministro patarėjas Rolandas Bražinskas viliasi, kad nuo šių metų įsigaliojusi prievolė žymėti visus valdiškus automobilius duos naudos. Jo nuomone, patobulinus įstatymą visuomenė taps dar aktyvesnė, žmonės dažniau praneš apie valstybės tarnautojų galimus piktnaudžiavimo atvejus. "Piliečiai neturi likti nuošalyje. Jei jie pastebi, kad pažymėtais tarnybiniais automobiliais važinėjama ne ten, kur reikia, tegu ima į rankas fotoaparatą arba filmavimo kamerą, užfiksuoja galimą pažeidimą ir medžiagą siunčia atitinkamoms įstaigoms", - patarė R.Bražinskas.

Išradingumui ribų nėra

Nors kai kurie valdiški automobiliai buvo paženklinti dar prieš trejetą metų, tai nesutramdė kai kurių valstybės tarnautojų noro važinėtis už dyką. Jie rado būdų, kaip būtinybę ženklinti tarnybines mašinas paversti formalumu ir išvengti bereikalingų smalsių piliečių žvilgsnių. LŽ duomenimis, etikos sargai yra užfiksavę atvejų, kai valdiškos mašinos buvo paženklintos magnetiniais lipdukais, kuriuos, esant reikalui, galima bet kada prilipdyti ir kada nori nuimti. Be to, pasitaikydavo ir tokių gudrybių, kai tarnybinės mašinos buvo ženklinamos tokios pačios spalvos užrašais, kaip ir pati transporto priemonė, arba itin mažomis raidėmis - kad nebūtų matyti. Dėl to įmonės ar įstaigos pavadinimas tapdavo beveik neįžiūrimas ir sunkiau pastebimas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"