TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Policijai - kontrabandiniai degalai

2011 06 15 0:00
Ištuštėjusius policijos automobilių degalų bakus bus bandoma gelbėti iš gyventojų konfiksuotais nelegaliais degalais.
Alinos Ožič nuotrauka

Vyriausybė leido skurstančios policijos automobilius "girdyti" konfiskuotais kontrabandiniais degalais. Bet legalus degalų pardavimo verslas dėl to patirs ir finansinių, ir moralinių nuostolių, o teisiniu požiūriu sprendimas vadinamas absurdišku.

Policijos finansininkai jau kurį laiką su nerimu stebi degalų kainų pokyčius. Po pastarojo smarkaus naftos kainų šuolio policijos įstaigos priverstos peržiūrėti ir koreguoti patruliavimo maršrutus. Pareigūnai baiminasi, kad jei degalai ir toliau brangs, teks dar labiau mažinti patruliavimo intensyvumą, o tai esą neigiamai atsilieps visuomenės saugumui.

Praėjusiais metais Lietuvos teisėsaugos institucijos konfiskavo 317 tonų, o šiemet pirmąjį ketvirtį - 77 tonas akcizais neapmokėtų degalų. Kadangi jie neturi jokių kokybės sertifikatų ir jų oficialiai parduoti neįmanoma, Vyriausybė dar gegužę nutarė svarstyti galimybę neperduoti jų Valstybinei mokesčių inspekcijai, o perleisti Policijos departamentui.

"Smarkiai išaugus degalų kainoms, Policijos departamentui trūksta lėšų jiems įsigyti. Konfiskuotų degalų panaudojimas policijos transporto priemonėms prisidėtų prie šios problemos sprendimo, leistų suaktyvinti policijos veiklą kovojant su šešėline ekonomika", - gegužę buvo teigiama Ministro pirmininko tarnybos išvadose.

Sukirto rankomis

Policijos generalinio komisaro pavaduotojas Algirdas Stončaitis LŽ neneigė, kad dėl degalų pastaruoju metu iš tiesų kyla nemažai problemų. "Sudarant policijos biudžetą nebuvo prognozuota, kad degalai taip smarkiai pabrangs. Taigi šiandien susiduriame su problema, kai tampa vis sunkiau rasti lėšų benzinui. Tačiau tai nereiškia, kad policija dabar nepajėgi atlikti savo funkcijų. Tikrai ne - yra nurodymas važiuoti, jei to reikia, į visų įvykių vietas ar atsitikus nelaimei. Kita vertus, kuo degalai brangyn, tuo patruliavimo intensyvumas - mažyn. Ir čia nėra jokio stebuklo, situacija tikrai ne pati geriausia. Jei degalai ir toliau brangs, policijai teks dar labiau veržtis diržus ir mažiau patruliuoti", - LŽ sakė A.Stončaitis.

Generalinio komisaro pavaduotojas patvirtino, kad su Vyriausybe jau sutarta, jog konfiskuoti degalai atitektų labiausiai benzino stygių jaučiančioms policijos įstaigoms. Tiesa, šis sprendimas oficialiai dar neįsigaliojo - policija laukia, kol apie apie tai bus paskelbta "Valstybės žiniose". "Galbūt sprendimas nėra geriausias, bet esant tokiai situacijai geriau konfiskuotus degalus ne naikinti, bet perleisti policijai", - mano A.Stončaitis.

Skriauda sąžiningam verslui

Toks "paprastas" valdžios ir teisėsaugos institucijos sprendimas trūkstant biudžeto lėšų panaudoti konfiskuotus kontrabandinius degalus policijos biudžetui gelbėti sąžiningo verslo požiūriu yra skriauda toms degalais legaliai prekiaujančioms šalies įmonėms, kurios neteks stambaus kliento, parduos mažiau legalių degalų ir negaus dalies pajamų, žinoma, mažiau sumokės ir mokesčių valstybei.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius LŽ teigė, kad sprendimą leisti policijai naudoti konfiskuotus degalus galima vertinti dvejopai. Anot jo, toks žingsnis iškreipia rinką, nes į ją kaip lygiavertė legalioms įliejama kontrabandinė prekė, tačiau žvelgiant iš žmoniškumo pozicijų, tokį sprendimą esą galima suprasti. "Ši situacija - dviprasmė. Sprendimas leisti į policijos mašinas pilti konfiskuotus degalus iškreipia konkurenciją ir kertasi su rinkos dėsniais. Kita vertus, jei policiją iš tiesų kankina lėšų stygius, tokį žingsnį kai kas iš dalies pateisina. Vis dėlto, kiek žinau, kitose Europos valstybėse tokių dalykų nėra. Be to, neaišku, kokia to kontrabandinio benzino ar dyzelino kokybė ir kas bus už tai atsakingas, jeigu automobiliai suges dėl netinkamų degalų naudojimo?" - perspėjo L.Vosylius.

Neaišku ir tai, kaip į valdžios leidimą policijai naudoti konfiskuotus degalus reaguos kitos valstybės tarnybos. Juk biudžeto lėšų trūkumas valstybėje visuotinis, kitos valdžios įstaigos irgi jaučia benzino bei dyzelino badmetį. Ar realu, kad padariusi pirmą žingsnį Vyriausybė žengs ir antrą - leis visoms įstaigoms, pareiškusioms tokį norą, apytuščius savo transporto priemonių bakus nemokamai "pagirdyti" kontrabandiniais degalais? Kiek jų bus? Kokią finansinę ir moralinę žalą tokie sprendimai padarys legaliam verslui?

Rizikuoja varikliais

Kokios kokybės degalai pateks į policijos automobilius - mįslė ne tik pareigūnams, bet ir specialistams. Mat konfiskuotas benzinas ir dyzelinas prieš naudojimą nebus laboratoriškai tiriamas. Nors A.Stončaitis pripažino, kad šiokia tokia rizika yra, tačiau užtikrino, kad rusiški ar baltarusiški degalai bus naudojami tik seniems automobiliams, nes pilti juos į naujų mašinų bakus - pernelyg rizikinga. Mat nėra garantijų, kad degalai, prieš patiekiant juos į rinką, nebuvo praskiesti.

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros docentas Saugirdas Pukalskas LŽ patvirtino, kad neaiškios kokybės degalai gali pražudyti ne tik naujas ar apynaujas, bet ir senesnes mašinas. "Neatlikęs specialių tyrimų nepasakysi, tas benzinas geras ar blogas. Tačiau jei jis skiestas, pasekmės neišvengiamos. Tokie degalai pavojingi ne tik naujiems, bet ir seniems automobiliams. Jų užsipylus užtektų, kad variklis didesnėmis apsukomis padirbėtų 5 minutes ir kapitalinis remontas - garantuotas. Taigi policija šiuo atveju rizikuoja", - akcentavo S.Pukalskas.

Laikina išeitis

Vidaus reikalų viceministras Mindaugas Ladiga LŽ neneigė - ištuštėjusius policijos automobilių degalų bakus iš tiesų gelbės iš nelegalios apyvartos išimti degalai. Tačiau jis pridūrė, kad toks gelbėjimo scenarijus - ne panacėja nuo ligų, kurios alina krašto policiją.

"Policijos inicijuotas ir Vyriausybės priimtas nutarimas suteikia policijai galimybę panaudoti konfiskuotus degalus, tačiau tai nesprendžia visų policijos problemų. Taip, dėl pakilusių naftos produktų kainų susidariusį lėšų stygių degalams įsigyti tai dalinai kompensuos, tačiau, mano nuomone, šią problemą reikėtų spręsti iš esmės. Ne užkaišiojant trūkumus galimybėmis pasinaudoti konfiskuotu benzinu, bet skiriant pakankamai pinigų funkcijoms vykdyti ir reikalingomis darbo priemonėmis aprūpinti", - LŽ pareiškė M.Ladiga.

Sprendimas - absurdiškas

Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentė Rūta Vainienė absurdo viršūne vadina idėją leisti policijos reikmėms naudoti konfiskuotus kontrabandinius degalus. Esą taip ne tik bus iškraipoma konkurencija, bet ir rodomas blogas pavyzdys visuomenei. "Jeigu iš tikrųjų šiuos degalus atiduos naudoti policijai, toks sprendimas man nesuvokiamas. Kaip galima deklaruoti kovą su atvežtiniais degalais, neapmokestinamais akcizais, o paskui patiems juos naudoti? Žinoma, sunaikinti kontrabandinius degalus kaip vertybę emociškai nelengva. Tačiau degalų pardavėjai stotų į nelygią dvikovą, nes prarastų dalį užsakymų. Bet kuriuo atveju tokia Vyriausybės ir policijos idėja tikrai absurdiška bei sunkiai suvokiama", - konstatavo R.Vainienė.

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto narys Vytautas Gapšys LŽ teigė negalįs komentuoti situacijos, nes nėra išsamiau su ja susipažinęs. Tačiau jis neneigė, kad jei sprendimas leisti policijai naudoti konfiskuotus degalus tikrai jau priimtas, teisiniu požiūriu tai gali turėti neigiamų pasekmių. "Čia reikėtų pasiaiškinti, nes situacija atrodo gana kebli", - sakė V.Gapšys.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"