TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Populiariausios degalinės - garažuose

2011 05 11 0:00
Erlendo Bartulio nuotrauka

Kol pasaulis aikčioja dėl brangių naftos produktų, lietuviai džiaugiasi gavę įsipilti pigesnių degalų, atgabentų iš Baltarusijos ar Kaliningrado srities. Jau atvirai šaipomasi iš "keistuolių", kurie vis dar lankosi legaliose degalinėse. O Vyriausybė degalų upes beviltiškai mėgina užtvenkti draudimais.

Nelegaliai parduodamų degalų Lietuvoje įsigyti taip pat paprasta, kaip ir užsukti į legaliai veikiančią degalinę. Prekeivių galima rasti pagal skelbimus internete arba pasiklausinėjus pažįstamų. Degalų pasirinkimas taip pat pakankamas - dyzelino į Lietuvą dažniausiai vilkikais atgabena tolimųjų reisų vairuotojai, o benziną nuolat veža per Lietuvos-Baltarusijos sieną zujantys lengvieji automobiliai.

Būtent pastaruosius - smulkiausius degalų vežėjus - užsimota sustabdyti itin griežtomis sienų su Baltarusija ir Rusija kirtimo taisyklėmis. Jiems ketinama leisti nemokamai įsivežti degalų lengvojo automobilio bake 5 kartus per mėnesį, o nuo 6 karto tektų mokėti akcizo, muito ir pridėtinės vertės mokesčius.

Dvi problemos

Nieko keisto, kad valdžia ir naftininkai sujudo ieškoti būdų, kaip suvaržyti lengvųjų "benzinvežių" judėjimą per valstybės sieną - krašto degalinėse parduodamas rekordiškai mažas benzino kiekis ir dėl to mažėja akcizo mokesčio surinkimas. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, šių metų sausio ir vasario mėnesiais degalinėse parduota po kiek daugiau nei 24 mln. litrų benzino ir po maždaug 60-59 mln. litrų dyzelino. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, benzino buvo parduota 3-6 mln. litrų mažiau, o dyzelino pardavimas išaugo 6-7 mln. litrų.

Dabar jau sunku patikėti, kad 2008 metais Lietuvoje veikiančios degalinės pardavė net 589 mln. litrų benzino ir 897 mln. litrų dyzelino. Vis mažėjanti benzino paklausa pasiekė 2002 metų lygį.

Tačiau automobilių keliuose tikrai nesumažėjo.

Dėl to naftininkai kaltina ne tik nelegalius prekeivius, bet ir labai didelį benzinui taikomą akcizo tarifą. Jis Lietuvoje siekia net 1500 litų už tūkst. litrų ir penktadaliu viršija nustatytą Europos Sąjungos minimumą - 1240 litų už tūkst. litrų. Tai reiškia, kad vairuotojas už kiekvieną litrą benzino sumoka 1,5 lito akcizo mokesčio. Jei būtų taikomas minimalus ES nustatytas tarifas, litro benzino akcizas sumažėtų iki 1,24 lito, taigi kiekvienas litras atpigtų visai nemažai - 26 centais.

Tačiau prieš dvejus su puse metų pakelto akcizo mokesčio, kuris tuomet nebuvo toks skaudus dėl pasaulyje atpigusios naftos, mažinti neketinama. Atrodo, kad Vyriausybei neaiški paprasta pasiūlos ir paklausos taisyklė, kurią žino kiekvienas verslo vadybos pirmakursis: pabranginus prekę už ją gaunamos pajamos tiek pat nepadidėja, jos gali net sumažėti, nes dalis pirkėjų paprasčiausiai nebegalės šios prekės įpirkti.

O jei dar netoliese esama tokių nebrangių alternatyvų kaip kontrabandiniai degalai, vairuotojai gali visai pamiršti kelią į legalias degalines.

Tačiau, Finansų ministerijos įsitikinimu, mažesnis akcizo mokestis neužtikrintų, kad naftos kainos ir toliau nedidės bei nebus pasinaudota mažesniu tarifu siekiant gauti didesnį pelną, todėl galimybė mažinti mokestį nė nesvarstoma.

Per sieną "savoms reikmėms" - 57 kartus

Iš kur gauna benzino į degalines neužsukantys vairuotojai, nuspėti nesunku. Prie Lietuvos-Baltarusijos sienos kasdien driekiasi eilės lengvųjų automobilių, vykstančių vienu tikslu, - parsivežti degalų ir kitų akcizinių prekių. Dauguma jų - keliolikos metų senumo automobiliai, naudojantys nedaug degalų, bet turintys didelės talpos bakus, kuriuos meistrai dar nelegaliai padidina. Degalų kiekį, įvežamą lengvaisiais automobiliais, sunku palyginti su vilkikų įvežamu kiekiu, mat nors į krovininio automobilio baką telpa 10 kartų daugiau degalų, lengvųjų mašinų srautas gerokai didesnis. Muitinės departamento duomenimis, aktyviausieji įsigudrina valstybės sieną kirsti net du kartus per dieną. Vasario mėnesio "rekordininkas" su "Volkswagen Passat" sieną kirto net 57 kartus per mėnesį. "Neįmanoma tiek kartų važinėti darbo reikalais ar lankyti giminių, akivaizdu, kad žmogus užsiima komercija", - piktinosi Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius.

Tačiau net nuolat į kaimynų šalį kursuojantys vairuotojai formaliai įstatymų nepažeidžia. Vykti į užsienį galima kiek tik nori kartų, o pagal ES teisės aktus nustatyta, kad asmuo, atvykdamas automobiliu į ES, gali įsivežti pilną baką degalų nemokėdamas mokesčių. Įstatymai pažeidžiami vėliau, kai atsivežti degalai perparduodami.

"Pritaikius lengvatą įvežamiems degalams jie turi būti ir sunaudojami to paties automobilio. Jų negalima išpilti iš bako, perparduoti ir panašiai. Taigi pažeidimas nustatomas tada, kai degalai išpilami iš bako siekiant juos parduoti", - aiškino Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus viršininkė Henrika Rukšėnienė.

Degalų prekybos vietos - vieša paslaptis

Bet tokie apribojimai nelegaliems prekeiviams nė motais. Vilniaus apskrities VMI Mokestinių prievolių departamento direktorius Dainoras Bradauskas pasakojo, kad prekeiviai reklamuojasi ne tik internete, bet ir SMS žinutėmis.

Inspektoriams žinomos ir degalų kainos juodojoje rinkoje. Jos maždaug litu mažesnės nei degalinėse - už litrą benzino prašoma 3,5 lito, dyzelino - 3,3 lito. Tiesa, nelegalūs degalai pastaruoju metu kiek pabrango - pernai litrą benzino nelegalioje rinkoje buvo galima įsigyti už 3 litus, dyzelino - už 2,8 lito.

Besipilantieji nelegaliai parduodamus pigesnius degalus taip pat nesislepia ir nepamiršta pasididžiuoti prieš legalių degalinių klientus, kurių kasdien mažėja. "Proto reikia turėti tokius mokesčius užkrauti. Tegul dabar ir renkasi savo akcizus iš tuščių degalinių", - ironizavo vienas nuolatinis nelegalių prekeivių klientas. Jis LŽ patvirtino, kad VMI duomenys apie nelegalių pardavimų kainas - gana tikslūs, šiek tiek pigiau degalus prekeiviai siūlo tik nuolatiniams pirkėjams.

Atrodytų keista, kodėl mokesčių inspektoriai, matydami tokią viešą nelegalią prekybą, neužkerta jai kelio. Pasak D.Bradausko, ne visada pavyksta įrodyti nelegalios prekybos faktą. "Aptikus didesnį degalų kiekį asmenys dažnai patraukiami administracinėn atsakomybėn už naftos produktų laikymo ir (ar) gabenimo taisyklių pažeidimą", - teigė jis. Vilniaus apskrities VMI per šiuos metus nustatė 8 tokius atvejus ir iš nelegalios apyvartos išėmė nuo 250 iki 7500 litrų degalų, iš viso per 23 tonas. Visoje Lietuvoje sulaikyta 70 tonų nelegalių degalų. Nors šis kiekis atrodo nemažas, tai tik lašas jūroje. Minėtą kiekį degalų apytiksliai sudegintų tūkstantis automobilių, jei važiuotų iš Vilniaus į Klaipėdą ir atgal.

"Benzinvežių" spūstys

Užuot sumažinusi didžiulį akcizo mokestį ir panaikinusi nelegalios prekybos augimo priežastį, Vyriausybė rimtai "šaudo į muses" - svarstoma apmokestinti automobilių bakuose įvežamus degalus. Jų lygiui kiekvieno automobilio bake pamatuoti net planuojama pirkti naujos įrangos.

Apribojimų priešininkai tvirtina, kad tai bus asmens laisvės suvaržymas ir dvejopų standartų taikymas, mat naujasis draudimas neturėtų būti taikomas vilkikų vairuotojams ir darbo reikalais vykstantiems asmenims. Tačiau Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento L.Vosyliaus manymu, kitokių priemonių nei judėjimo suvaržymas mokesčiais pasiūlyti nebeįmanoma, nes degalų gabentojų srautas tampa nevaldomas.

"Prie sienos kasdien susidaro transporto spūstys, vien dėl folksvagenų kiti asmenys vėluoja kirsti sieną, nors tikrai skuba darbo reikalais. Nemažai žmonių geriau važiuoja aplenkdami "benzinvežių" mėgstamus pasienio punktus, kad tik nereikėtų stovėti spūstyse", - sakė jis.

Vilkikų vairuotojus ketinama kontroliuoti kitaip. Pasak L.Vosyliaus, krovinių gabenimu užsiimantys verslininkai jau pastebėjo, kad dalis jų kolegų tik prisidengia vežėjų vardu. "Yra įmonių, kurioms krovinių gabenimas tapo tik priedanga. 1200 litrų talpos bakus turintys vilkikai be krovinio vyksta į kaimynę šalį ir grįžta be krovinio, bet pilnais bakais. Tiesa, įrodyti, kad tie degalai vėliau nelegaliai parduodami, labai sudėtinga", - dėstė jis.

Vilkikai jau stebimi

VMI ir muitinės specialistai patvirtino, kad šios įstaigos jau dabar akyliau stebi vilkikus, taigi papildomas dėmesys lengvųjų automobilių vairuotojams nereiškia, kad jie bus išskirti iš viso transporto srauto. H.Rukšėnienė patikino, kad itin daug dėmesio kreipiama į per sieną važiuojančius tuščius vilkikus. Pasak jos, Lietuvos muitinėje analizuojami automatinės numerių nuskaitymo sistemos duomenys ir įsidėmimi bei dažniau tikrinami vilkikai, reguliariai vykstantys į užsienį be krovinio, - pagal gamintojų duomenis tikrinama, ar vilkikuose nėra nestandartinių degalų bakų, taip pat nustatoma transporto priemonės rida ir degalų suvartojimas. Šįmet per pirmąjį ketvirtį muitinės specialistai išaiškino 1632 degalų gabenimo pažeidimus ir surinko 230 tūkst. litų mokesčių.

Tačiau nežinoma, ar iš tiesų vilkikais gabenama mažiau nelegalių degalų, ar tiesiog perpardavinėtojai išmoko geriau slėptis, nes pernai iš jų buvo surinkta gerokai daugiau mokesčių - 1 mln. 300 tūkst. litų.

Viltis - pinganti nafta

Vienintelė viltis degalų vartotojams - mažėjančios naftos produktų kainos pasaulinėje rinkoje. Dėl pingančios naftos degalų kainos degalinėse per savaitę jau sumažėjo maždaug 10 centų ir dabar siekia apie 4,6 lito už litrą A95 markės benzino bei 4,3 lito - už litrą dyzelino. Bet kaip bus toliau, specialistai nesiryžta prognozuoti, o savaitės pradžioje naftos kainos vėl pasuko aukštyn.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"