TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Prieš gamtos teršėjus – šventiniais pietumis

2015 11 02 6:00
LŽ archyvo nuotrauka

Vilnietis Ramūnas Mackevičius, neapsikęsdamas kiekvieno padangų keitimo sezono pradžioje pakelėse išdygstančių sudėvėtų automobilių „batų“ kalnų, sostinės gyventojams pateikė pasiūlymą: sugauk teršėją – pavaišinsiu pietumis. Aplinkos ministerijos, atsakingos už švarią aplinką, valdininkai skėsčioja rankomis: jiems esą trūksta pajėgų gaudyti pažeidėjus.

Netoli sostinės Nemenčinės plento gyvenantis bendrovės „Autoguarant“ pardavimų direktorius R. Mackevičius „Lietuvos žinioms“ pasakojo iniciatyvos gaudyti senomis padangomis aplinką teršiančius pažeidėjus ėmęsis, nebegalėdamas ramia širdimi stebėti, kaip kiekvieną rudenį ir pavasarį nuošalesnėse pakelėse pradeda dygti susidėvėjusių padangų kalnai.

„Netoli tos vietos, kur gyvenu, yra pusiau legalus automobilių servisas. Nors savo akimis nemačiau, kad tai jie teršia, todėl negaliu kaltinti tiesiogiai, tačiau kažkodėl šalia tos įmonėlės kasmet vis atsiranda išmestos senos padangos. Per pavasarines akcijas „Darom“ tiek praėjusiais metais, tiek šiais toje vietoje senų padangų prikraunamas pilnas sunkvežimis. Matant tai, mažų mažiausiai širdį skauda“, – kalbėjo vilnietis.

Šiais metais paties sugalvotą akciją jis paskelbė radijo „Kelyje“ klausytojams. Šios stoties besiklausantys vilniečiai jau trečia savaitė kviečiami stebėti, ar kažkas pamiškėse neišmeta senų padangų, fiksuoti pažeidimą, informuoti apie ją policiją, o tada susisiekti su R. Mackevičiumi – pirmąjį atsiliepusįjį jis įsipareigojo pavaišinti pietumis gerame lietuviškame restorane.

Kol kas, pasak R. Mackevičiaus, nė vienas radijo klausytojas į jo kvietimą neatsiliepė, bet jo paminėta padangų kaugė prie Nemenčinės plento staiga dingo. „Gal mano skelbimą išgirdo jas išmetę asmenys?“, – spėliojo jis.

Aktyvus vilnietis tokios iniciatyvos ėmėsi jau antrą kartą. Praėjusiais metais aplinkos teršėjus jis ragino gaudyti savo profilio socialiniame tinkle Facebook „draugus“. „Tada atsiliepė vienas žmogus, beje, mano pažįstamas, papasakojo, kad pagavo tokį teršėją, bet tas greitai susikrovė padangas, kurias ketino palikti pakelėje, ir spruko. Tiesa, informacija apie jį policijai buvo perduota“, – pasakojo R. Mackevičius.

Akciją prieš pažeidėjus sumanęs vilnietis nesitiki, kad dėmesį į ją atkreips už gamtosaugą atsakingi pareigūnai. „Nesupykite, bet tai yra nomenklatūra, nenorinti persidirbti. Prisimenu prieš daugiau kaip dvidešimt metų matytą filmuką, kuriame rodė, kaip išeina iš kabineto valdininkas, sako: „Ką aš vienas galiu padaryti?“. Išeina kitas, kartoja tą patį, ir jų susirenka visa minia, kuri šaukia: „Ką aš vienas galiu padaryti?“ Jei bent vienas jų pakeltų sėdimąją ir padarytų vienu mažesniu žingsneliu daugiau nei dabar, šiandien jau daug būtų nuveikta“, – svarstė R. Mackevičius.

Aplinkos ministerijos Atliekų projektų valdymo skyriaus vyr. specialistas Audrius Naktinis LŽ sakė, kad aplinkos teršėjus turėtų gaudyti pavaldžios Aplinkos apsaugos agentūros inspektoriai. „Deja, inspektorių nėra tiek daug, kad galėtų tykoti prie kiekvieno konteinerio ar kiekvienos aikštelės, stebėdami, kas krauna iš automobilių senas padangas“, – aiškino valdininkas.

Su įkalčiais pagautam pažeidėjui, bandžiusiam nelegaliai atsikratyti senų padangų, šiuo metu gresia 140 eurų bauda. Tačiau kiek tokių prasižengėlių sugauta, išsiaiškinti beveik neįmanoma – A. Naktinis pasakojo bandęs tuo domėtis, tačiau tokia informacija Aplinkos ministerijos duomenų bazėje nėra išskiriama.

„Šiuo atveju sąmoningesni turėtų būti gyventojai. Jei Vokietijoje žmonės išauklėti taip, kad paskundžia kaimyną, ne vietoje numetusį nuorūką, gal ir pas mus taip reikėtų elgtis? Be to, dabar yra padangų importuotojai, tegu jie imasi iniciatyvos, kaip surinkti senas padangas. Kol kas jie tuo nesuinteresuoti – laukia, kol ministerija pirštu pagrūmos“, – kalbėjo A. Naktinis.

Padangų importuotojų organizacijos direktorė Danguolė Butkienė tikino, kad senų padangų surinkimo problemos nekiltų, jei Lietuvoje būtų laikomasi dar 2013 metų sausio 1-ąją įsigaliojusių Atliekų tvarkymo įstatymo pataisų. Pagal jas visi padangų pardavėjai privalėtų nurodyti pirkėjams, kur jie gali nemokamai atiduoti susidėvėjusias padangas, o paskui savo lėšomis jas išvežti.

„Sistema turėtų veikti taip: kadangi žmonės mokestį už padangų atliekų tvarkymą sumoka pardavėjui (jis įtraukimas į prekės kainą), šis privalo sudaryti sutartis su autoservisais, atliekų surinkimo aikštelėmis ir iš pinigų, gautų iš pirkėjo, finansuoti padangų surinkimą bei išgabenimą. Pirkėjui neturėtų skaudėti galvos, kur dėti senas padangas, nes pardavimo vietoje turėtų būti konkrečiai nurodoma, kur jas gabenti, kai susidėvės. Tokia sistema galioja visoje Europoje“, – aiškino ji.

D. Butkienė tikino praėjusią savaitę pati apvažiavusi turgus, ne vieną padangomis prekiaujančią parduotuvę – didžiąja dalimi atvejų taip ir nepamatė nuorodų, kur gabenti senas padangas. „Kodėl pardavėjai nedrausminami valstybės lygiu, nesuprantu. Mes jau dvejus metus rašome raštus valstybės institucijoms, kiekvienas mūsų organizacijos narys vykdo prievolę surinkti senas padangas. Bet kai 80 procentų padangų importuotojų, individualiai vykdančių tą veiklą, to nedaro, lieka tik stebėtis. Turime visiems skaudžią situaciją: padangos mėtosi šalikelėse, sąžiningi pardavėjai pralaimi konkurencinėje kovoje, gyventojai susimoka už paslaugą, kurios negauna, o kontroliuojančios institucijos neskuba priimti sprendimų“, – kalbėjo Padangų importuotojų organizacijos vadovė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"