TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Seimūnų keliai verti milijono

2010 12 22 0:00
Per 9 šių metų mėnesius 127 tautos išrinktieji iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų į savo mašinų bakus prisipylė degalų už beveik 700 tūkst. litų.
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Seimo nariams brangūs degalai - ne kliūtis daug ir dažnai važinėti automobiliu. Jie iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų benzinui ir dyzelinui net sunkmečiu išleidžia įspūdingas pinigų sumas. Tačiau kur ir kaip iš tiesų politikai sunaudoja tiek daug degalų, kiek oficialiai deklaruoja?

Daugelio Seimo narių pamėgta privilegija darbo reikalus tvarkyti lakstant automobiliu brangiai kainuoja mokesčių mokėtojams. Vien per 9 šių metų mėnesius 127 tautos išrinktieji iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų į mašinų bakus prisipylė degalų už beveik 700 tūkst. litų. Matyt, iki metų galo ši suma perkops milijoną.

Daugiau kaip 10 parlamentarų per ne visus metus degalinėse kiekvienas išleido daugiau kaip po 10 tūkst. litų. Kai kurie jų deklaruoja esą išskirtinai darbo reikalais per mėnesį nuvažiuojantys 5 tūkst. ir daugiau kilometrų.

Specialistams tokios politikų kalbos skamba neįtikimai. Jie juokauja, kad Seimo nariai turėtų būti prisiekę automobilininkai, nes pagal tai, kiek pinigų išleidžia degalams, atrodo, jog prie vairo jie praleidžia didžiąją savo darbo dienos dalį.

Pinigų degalams negaili

Visuotinio taupymo įkarštyje seimūnai nelinkę taupyti išlaidų transportui. Tūkstantinių sumų mašinos nuomai ir remontui negailintys parlamentarai ne mažiau dosnūs ir degalų pardavėjams. Parlamentinių lėšų panaudojimo ataskaitos grafoje "Išlaidos už degalus, alyvą ir kt." įrašytos sumos priblokštų daugelį kitų profesijų atstovų, darbo reikalais taip pat naudojančių nuosavus arba tarnybinius automobilius.

Per tris šių metų ketvirčius daugiausia parlamentinei veiklai skirtų lėšų degalams išleido neseniai vos per plauką Seimo nario mandato nepraradęs Aleksandras Sacharukas. Politikos naujokas automobiliu turėjo sukarti ne vieną dešimtį tūkstančių kilometrų, mat per šį laikotarpį degalams atseikėjo net 15,5 tūkst. litų - maždaug po 1700 litų kiekvieną mėnesį. Nedaug nuo jo atsiliko Antikorupcijos komisijos pirmininkas Kęstas Komskis, kas mėnesį dyzelinui išleidžiantis maždaug po 1600 litų, o per 9 mėnesius - iš viso 14,5 tūkst. litų.

Mėgėjų daug vairuoti trejetuke - ir meilės ryšiais su vienos mokyklos abituriente pagarsėjęs Andrius Šedžius. Jis degalams kiekvieną mėnesį vidutiniškai atseikėja po 1400 litų parlamentinių lėšų, o per tris šių metų ketvirčius jiems jau išleido 13,3 tūkst. litų mokesčių mokėtojų pinigų.

Tikina daug nuvažiuojantys

LŽ kalbinti daugiausia degalams parlamentinių lėšų išleidžiantys seimūnai neslėpė, kad automobiliu važinėja itin daug, tačiau kelionės esą susijusios išskirtinai su darbu. "Galima sakyti, jog esu ir vairuotojas - darbo reikalais važinėju ne vienas, automobiliu dažnai pavežu ir kolegas. Be to, reikia važiuoti pas rinkėjus, todėl susidaro atstumas. Tikrai prie vairo praleidžiu nemažai laiko, o per mėnesį nuvažiuoju gerokai per 3 tūkst. kilometrų", - LŽ atviravo A.Sacharukas.

Panašiai kalbėjo ir K.Komskis. Politikas tikino, kad dažnai važiuoja į Klaipėdą, Pagėgius, susitinka su rinkėjais, tad per mėnesį automobiliu sukaria panašų atstumą, kaip nuo Lietuvos iki Centrinės Afrikos Respublikos. "Labai daug tenka važinėti. Ir pas rinkėjus nuvykti, ir į namus parvažiuoti. Manau, kokie 5-6 tūkst. kilometrų per mėnesį susidarys", - LŽ sakė Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkas, vairuojantis dyzelinį visureigį "Audi Q7".

Kelionės kelia įtarimų

Specialistams Seimo narių pasakojimai apie sunaudotas degalų upes skamba neįtikimai ir kelia daug abejonių. Jie skaičiuoja, kad net 4 kartus per savaitę automobiliu vykstant iš Vilniaus į Klaipėdą ir atgal, per mėnesį susidarys ne daugiau kaip 2400 kilometrų. O norint per mėnesį įveikti 5 tūkst. kilometrų, kiekvieną darbo dieną reikėtų nuvažiuoti ne mažiau kaip 200 kilometrų. Beje, palyginimui: kasdien sostinės gatvėse nuo ryto iki vakaro zujantys policijos automobiliai per mėnesį vidutiniškai nurieda apie 3 tūkst. kilometrų.

Specialistams kyla klausimas: kaip Seimo nariai spėja tiek daug laiko praleisti prie vairo, jei jie turi nemažai darbo parlamento rūmuose. "Neįsivaizduoju, kaip galima tiek daug nuvažiuoti. Iš to, kiek pinigų tautos išrinktieji išleidžia degalams, susidaro įspūdis, kad jie dirba vadybininkais ar kurjeriais, kurie visą darbo dieną praleidžia vairuodami. Jei politikai sako, kad tikrai nuvažiuoja tiek daug, tada kada jie spėja dirbti? Juk jiems reikia dalyvauti posėdžiuose, dirbti komitetuose. Kita vertus, ar seimūnams ne per didelė prabanga sunkmečiu sunaudoti tiek daug benzino. Galbūt laikas įvesti degalų limitą", - LŽ dėstė Saugaus eismo mokymo asociacijos vykdomasis direktorius Gintaras Saldžiūnas.

Siūlo tramdyti viešumu

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas LŽ pripažino, kad parlamentinei veiklai skirtų lėšų panaudojimas - kiekvieno parlamentaro sąžinės reikalas. Kitaip sakant, Seimo nariai nėra įpareigoti detaliai atsiskaityti, kur vyksta automobiliu ir kiek kilometrų nuvažiuoja. Anot A.Salamakino, vienintelė prievolė - už įsigytus degalus pateikti čekius. Taigi iš tikrųjų niekas netikrina, ar seimūnų įsigyti degalai tikrai iki paskutinio lašo atsiduria jų mašinų bakuose, o ne, pavyzdžiui, žmonų, draugių ar giminaičių automobiliuose. "Žinau šią piktžaizdę, tačiau neįsivaizduoju, kaip būtų galima ją išrauti. Tikrai keistai atrodo, kad kai kurie parlamentarai sugeba išvažinėti tiek daug benzino. Juk ne aplink žemės rutulį važiuoti reikia", - svarstė A.Salamakinas.

Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas LŽ tikino bandęs šį klausimą kelti Seime, bet pritarimo nesulaukė. Pasak jo, prakalbus apie degalų limito įvedimą daugelis ėmė priekaištauti, jog taip būtų ribojama parlamentinė veikla. "Kontrolės mechanizmo nėra, todėl efektyviausias ginklas - viešumas. Galbūt ėmus kelti šią problemą į viešumą itin daug pinigų degalams išleidžiantys parlamentarai bent kiek susimąstys", - vylėsi A.Salamakinas.

Kontrolė galima

Lietuvos vairuotojų sąjungos ir Lietuvos automobilių inžinierių sąjungos nario Vigilijaus Sadausko nuomone, įveikti tokius didelius atstumus, kokius deklaruoja nuvažiuojantys kai kurie Seimo nariai, nėra paprasta. Pašnekovo teigimu, jei važinėjama tik po Vilnių ar jo apylinkes, per mėnesį sukarti 4-5 tūkst. kilometrų realu tuo atveju, jei kone visą dieną praleidžiama kelyje. "Žinau, ką reiškia įveikti automobiliu tokius atstumus. Patikėkite, reikia tūnoti mašinoje nuo ryto iki vakaro. Galbūt kai kurie seimūnai dirba tik "ant ratų", bet akivaizdu, kad degalų jie sunaudoja pernelyg daug. Net jei jie iš tiesų tiek nuvažiuoja, tada kyla klausimas, ar toks yra Seimo nario darbas - neišlipti iš mašinos. Kita vertus, nėra ko stebėtis - kai niekas realiai nekontroliuoja, ar seimūnų automobilių nuvažiuotų kilometrų ir sunaudotų degalų santykis yra adekvatus, galima tikėtis visokiausių stebuklų", - LŽ ironizavo V.Sadauskas.

Transporto inžinerijos specialistas tikino, kad nustatyti, ar parlamentarai iš tikrųjų sunaudoja tiek daug degalų, kiek oficialiai deklaruoja, nėra sunku. Tai galima padaryti patikrinus, kiek per metus ar dvejus jie nuvažiuoja kilometrų ir palyginti su sunaudoto benzino kiekiu. "Būdų, kaip tai padaryti, yra. Čia gali padėti techninių apžiūrų centrų duomenų bazės archyvas arba nebrangios techninės priemonės, gebančios fiksuoti, kokiais maršrutais automobilis važiavo. Tada būtų aišku, ar 50-60 tūkst. kilometrų per metus nuvažiuojantys Seimo nariai tikrai visais atvejais sąžiningai tvarkė darbo reikalus", - akcentavo pašnekovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"