TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Seimūnų mašinos - pakeliui į privačias rankas

2011 01 26 0:00
Daugiau nei 10 Seimo narių pernai mašinų nuomai išleido beveik visas parlamentinei veiklai skirtas lėšas - po 20-24 tūkst. litų per metus.
LŽ archyvo nuotrauka

Už mokesčių mokėtojų pinigus brangius automobilius besinuomojantys Seimo nariai kadencijos pabaigoje turės galimybę juos įsigyti už likutinę vertę. Jokie jų priimti įstatymai to daryti jiems nedraudžia.

Pasibaigus automobilių nuomos sutarčių galiojimui, už parlamentinės veiklos lėšas juos nuomoję Seimo nariai gali vėl atsidurti tautos dėmesio centre. Nors oficialiai deklaruojama, jog kadencijos pabaigoje jie neturėtų įsigyti nuomotų mašinų, tačiau nėra jokių garantijų, kad seimūnai neužsinorės vos už kelis ar keliolika tūkstančių litų išsipirkti apynaujų automobilių, ir svarbiausia - tokiam piktnaudžiavimui nėra sukurta jokių teisinių kliūčių.

Ar galimam precedentui bus pramintas takas, po poros mėnesių parodys iš Seimo pašalinto Lino Karaliaus automobilio nuomos istorija. Dar kadencijos pradžioje jis, kaip ir daugelis kitų politikų, sudarė automobilio nuomos sutartį ir už jį reguliariai mokėjo lizingo bendrovei biudžetinėmis parlamentinės veiklos lėšomis.

Tačiau po apkaltos iš Seimo pašalintas parlamentaras automobilio į valstybės rankas taip ir negrąžino. Buvę jaunojo politiko kolegos Seime neatmeta galimybės, kad L.Karalius, kurio mašinos nuomos sutartis baigsis po kelių mėnesių, gali turėti ketinimų išsipirkti ją už nedidelę likutinę vertę ir taip tapti tikruoju automobilio šeimininku.

Prokurorai nesikiš

Kaip vertinti ir ką daryti, jeigu taip nutiks, nežino nei etikos sargai, nei teisėsauga. Mat L.Karalius jau nebe Seimo narys, antra vertus, būdamas politiku automobilį jis nuomojosi už parlamentines, taigi už mokesčių mokėtojų, lėšas.

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas svarstė, kad L.Karalius automobilio iki šiol negrąžina galbūt todėl, kad nenori nutraukti sutarties, nes tokiu atveju jam tektų suploti nemenką baudą. "Teoriškai jis neturėtų teisės pasibaigus nuomos laikotarpiui automobilį įsigyti už likutinę vertę, bet kaip bus iš tikrųjų, aš nežinau", - LŽ sakė A.Salamakinas.

Neką daugiau galėjo pasakyti ir Vilniaus apygardos prokuratūros atstovas Gintautas Stalnionis. Jo teigimu, prokuratūra savo iniciatyva nenarplios L.Karaliaus automobilio nuomos peripetijų. "Kol kas čia yra Seimo vidaus reikalas. Prokuratūra sykį jau tyrė galimą parlamentarų piktnaudžiavimą mašinų nuomos sąlygomis, tačiau žinote, kuo tai baigėsi", - kalbėjo G.Stalnionis.

LŽ primena, kad dar pernai į prokurorų akiratį pateko 12 parlamentarų, kurie buvo sudarę nuomojamų automobilių sutartis taip, kad kadencijos pabaigoje būtų galėję juos išsipirkti už likutinę vertę. Tiesa, vėliau Seimo Etikos ir procedūrų komisija prokurorams užkliuvusius parlamentarus išteisino, o likusieji Seimo nariai savąsias sutartis pakeitė.

Įgis pirmenybę

Nors dabar visi automobilius besinuomojantys parlamentarai turi sudarę vadinamąsias standartines nuomos sutartis, jiems niekas neuždraus kadencijos pabaigoje už likutinę vertę įsigyti pačių eksploatuotų mašinų. Mat praktikoje automobilius nuomojančios bendrovės, pasibaigus sutarčiai, mašinos išpirkimo pirmumo teisę dažniausiai pasiūlo buvusiems nuomininkams. "Taip, tokia yra daugumos įmonių politika. Tie, kurie, pavyzdžiui, nuomojasi automobilius trejus metus, vėliau įgyja pirmenybę mašinas išsipirkti pirmieji. Todėl parlamentarai, kurie už nuomą reguliariai mokėjo palyginti dideles įmokas ir kadencijos pabaigoje panorės automobilius išsipirkti, turės tikrai neblogas sąlygas. Juk ketverius metus įmokas jie mokėjo ne iš savo asmeninės kišenės ir nesvarbu, kad sutartyse nėra įrašyta, jog jie tas mašinas išsipirks už likutinę vertę. Tokią galimybę, bent teorinę, jie vis tiek turės", - LŽ pasakojo vienos naujais automobiliais prekiaujančios įmonės atstovas, prašęs neskelbti pavardės.

Gali susigundyti

Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas A.Salamakinas LŽ patvirtino, kad pasibaigus nuomos sutarčiai parlamentarams nėra draudžiama išsipirkti mašinų už likutinę vertę. "Tokio draudimo, kiek žinau, nėra. Tačiau kaip kadencijos pabaigoje pasibaigus automobilio nuomos sutarčiai elgsis Seimo nariai, negaliu pasakyti. Bus matyt", - kalbėjo A.Salamakinas.

Savo ruožtu Seimo frakcijos "Tvarka ir teisingumas" seniūnas Valentinas Mazuronis LŽ teigė negalįs užtikrinti, jog kadencijos pabaigoje neatsiras seimūnų, norinčių nebrangiai išsipirkti nuomotus automobilius. "Nesu juristas ir visų sutarties niuansų nežinau, bet, mano nuomone, čia yra palikta daug landų piktnaudžiauti. Jei iš tiesų nuomos bendrovės pasibaigus sutarties galiojimui gali pasiūlyti parlamentarams pirmiems įsigyti mašinas, neatmetu galimybės, kad atsiras tokių, kurie šiuo pasiūlymu susigundys ir pasinaudos. Žinoma, tokiu atveju būtų akivaizdi neteisybė - juk už nuomą buvo mokama ne asmeninėmis, o valstybės lėšomis", - kalbėjo V.Mazuronis.

Dievagojosi, kad nepirks

Per šią kadenciją automobilius nuomojasi per 100 tautos išrinktųjų. Daugiau nei 10 Seimo narių pernai mašinų nuomai išleido beveik visas parlamentinei veiklai skirtas lėšas - po 20-24 tūkst. litų per metus. Tačiau LŽ kalbinti parlamentarai dievagojosi, kad pasibaigus nuomos sutarčiai automobilių sau esą tikrai nepasiliks.

Visus parlamentinei veiklai skirtus pinigus "Toyota Avensis" nuomai ir eksploatacijai pernai išleidęs Vydas Gedvilas atviravo, kad nepuoselėja planų pirkti mašinos už likutinę vertę. "Mano sutartis metinė, ji baigsis šių metų kovą, tačiau nesiruošiu automobilio įsigyti nei už likutinę vertę, nei kaip nors kitaip", - LŽ sakė V.Gedvilas.

Su šoumenų komanda į Seimą patekusi Arūnė Stirblytė, per dvejus metus automobilio "Volvo 70" nuomai jau išleidusi apie 50 tūkst. litų, taip pat tvirtino, kad pasibaigus sutarties galiojimui mašinos sau nepasiliks. "Žinau, kad turiu pirmumo teisę įsigyti automobilį už likutinę vertę, bet apie tai negalvoju ir abejoju, ar apskritai jį pirkčiau", - teigė A.Stirblytė.

Kur kas atviriau apie galimybę kadencijos pabaigoje išsipirkti nuomotą automobilį kalbėjo Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūno pavaduotoja Dalia Teišerskytė, kuri per šią kadenciją mašinos nuomai atseikėjo jau 52 tūkst. litų valdiškų pinigų. "Ne, tikrai išsipirkti automobilio neketinu. Ne todėl, kad jis būtų prastas ar man nepatiktų, bet dėl to, kad toks poelgis būtų neetiškas ir tik dar labiau įaudrintų visuomenę", - motyvą atsisakyti privilegijos už likutinę vertę įsigyti nuomotą mašiną LŽ atvirai dėstė D.Teišerskytė.

Ydinga tvarka

Per šią kadenciją automobilių nuomos klausimai ne sykį kėlė aštrias diskusijas ir buvo viena labiausiai viešai eskaluojamų temų, susijusių su parlamentinių lėšų naudojimu. Tačiau nors ir kilo skandalų, jokių esminių pasikeitimų neįvyko. Tiesa, kelis kartus buvo mažinamas parlamentinių lėšų fondas, bet didesnės įtakos politikų pomėgiui važinėti brangiomis skolintomis mašinomis tai nepadarė.

Vis dėlto Seimo koridoriuose periodiškai pasigirsta kalbų apie tai, kad dabartinė tvarka ydinga, siutina rinkėjus ir ją būtina tobulinti arba visai keisti. Esą vienas svarstytinų variantų galėtų būti centralizuotas automobilių pirkimas. Kitaip sakant, konkursu būtų nuomojamos ar perkamos vienos rūšies vidutinės klasės mašinos, o seimūnams nebereikėtų švaistyti pinigų brangių automobilių nuomai ir taip kelti visuomenės nepasitenkinimą. Be to, centralizuotas automobilių pirkimas esą pareikalautų mažiau išlaidų.

"Dovanėlė" naujam Seimui

Šiuo metu sudaryta speciali darbo grupė, kuri, be kitų klausimų, aiškinsis ir tai, kaip geriausiai išspręsti Seimo narių aprūpinimą transportu. A.Salamakino teigimu, darbo grupėje nėra nė vieno parlamentaro, o jos branduolį sudaro teisės ekspertai. "Darbo grupei pavesta rasti geriausią sprendimą, nes dabartinė tvarka, kai Seimo nariai didžiąją dalį parlamentinių lėšų išleidžia mašinų nuomai, ko gero, yra pati blogiausia iš visų iki šiol buvusių", - dėstė A.Salamakinas.

Jei darbo grupė sugalvos būdą, kaip pigiau aprūpinti parlamentarus automobiliais ir racionaliau naudoti mokesčių mokėtojų pinigus, šios kadencijos Seimo nariai privilegijos nuomotis brangias mašinas bent jau iki kitų rinkimų prarasti neturėtų. "Tikriausiai naujovės galiotų jau naujam Seimui, nes dabar daugelį parlamentarų saisto automobilių nuomos sutartys, kurias keisti - nepalanku ir nuostolinga", - paaiškino A.Salamakinas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"