TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Stulbinamas (ne)apdairumas

2014 06 21 6:00
S. Muravjovas Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Jau antras mėnuo, kai Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) nebeviešina naujai pateiktų, papildytų ar patikslintų privačių interesų deklaracijų duomenų. Tarnybinės etikos prievaizdai teisinasi, kad jų kompiuteriai lūžta dėl išaugusių privačius interesus deklaruojančiųjų gretų, nes pertvarkos ėmęsi politikai nepasirūpino naujos deklaravimo sistemos tobulinimu.

Dar šį pavasarį Seimas priėmė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo pataisas, kuriomis išplėstas privačius interesus deklaruojančių asmenų sąrašas.

Pagal naująją tvarką privačius interesus dabar privalo deklaruoti ministerijų kolegijų, Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariai, gydytojai, odontologai ir farmacijos specialistai, dirbantys biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė. Numatyta, kad jų, taip pat valstybės ir savivaldybių įmonių, biudžetinių ir viešųjų įstaigų, asociacijų (išlaikomų iš valstybės lėšų) vadovų ir jų pavaduotojų, dalies Lietuvos banko darbuotojų, politikų visuomeninių konsultantų, patarėjų ir padėjėjų, kaip ir politikų, valstybės pareigūnų, teisėjų, politinių partijų pirmininkų ir jų pavaduotojų, deklaracijų duomenys turi būti viešai skelbiami VTEK interneto svetainėje.

Tarnybinės etikos sargai neslepia, kad dabartinė elektroninė privačių interesų deklaravimo sistema nepajėgi atlaikyti ir apdoroti tokio kiekio deklaracijų, todėl nuo gegužės 20 dienos laikinai sustabdytas naujai pateiktų, papildytų ar patikslintų privačių interesų deklaracijų viešinimas, kol bus įdiegta galiojančio įstatymo nuostatas atitinkanti ir asmens duomenų apsaugą užtikrinanti sistema.

Tuo metu kovotojai su korupcija stveriasi už galvų, kad jau kurį laiką privačių interesų deklaracijos viešai neprieinamos. Jie spėja, kad VTEK neveiklumas kažkam yra parankus, todėl neatsitiktinai „pamiršta“ šią instituciją aprūpinti galingesne kompiuterine įranga.

Stringa kompiuterinės sistemos

VTEK sekretoriato vadovo Tomo Čaplinsko teigimu, priėmus minėto įstatymo pataisas, nebuvo skirta pakankamai laiko pasirengti jas įgyvendinti. „Juk atsirado naujų pareigūnų, kurių duomenys privalo būti viešinami, todėl reikia sukurti naują techninę bazę, kitokias elektronines deklaravimo formas. Šiuo metu jas kartu su Valstybine mokesčių inspekcija (VMI) ir keičiame. Tokie dalykai labai greitai nepadaromi“, - LŽ tvirtino jis.

Deklaruojančiųjų privačius interesus, pasak T. Čaplinsko, padaugėjo mažiausiai kone penktadaliu. Be to, priėmus įstatymo pataisas, atsirado ir kitų reikalavimų, pavyzdžiui, viešinti deklaruojančių asmenų sudaromus sandorius, nurodant apytiksles jų vertes ir sandorio šalis. To iki šiol nebuvo privaloma skelbti. „Kad įgyvendintume visus naujus reikalavimus, būtina atitinkama, kur kas galingesnė, nei dabar turime, technika. Jau pastebėjome, kad pateikiant naujas deklaracijas ir jas papildant, sistema pradeda iškraipyti jau esamų deklaracijų duomenis. Natūralu, kad ji yra perkrauta, todėl laikinai ir sustabdėme“, - teigė VTEK atstovas.

Kaip sakė T. Čaplinskas, naujajai elektroninei sistemai patobulinti, kad ji galėtų apdoroti gerokai išaugusią deklaracijų apimtį, reikia ir finansinių išteklių. Jų papildomai VTEK nebuvo skirta. Šiuo metu komisija esą jau vykdo viešąjį galingesnės technikos pirkimą, dėl papildomų lėšų skyrimo kreipėsi į Seimą. „Pagal optimistinį scenarijų ne anksčiau kaip rudenį turėtų viskas grįžti į vėžės, jeigu bus atsižvelgta į VTEK finansinius poreikius“, - pabrėžė T. Čaplinskas. Koks yra lėšų poreikis naujai sistemai įdiegti, komisijos atstovas neatskleidė.

Ieškoma finansavimo

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto (VVSK) pirmininkė „darbietė“ Virginija Baltraitienė tikino, kad jau kreipėsi į parlamento valdybą dėl VTEK prašymo skirti papildomų lėšų. „Nesu specialistė, bet pasitikiu laikinąja VTEK vadove, tikiu, kad komisijai reikia papildomų pinigų. Jeigu priėmėme įstatymo pataisas ir norime, kad plačiau būtų viešinami privačių interesų deklaracijų duomenys, turi būti pertvarkyta ir sistema, kuri tam yra reikalinga“, - LŽ pažymėjo parlamentarė.

Tačiau ji stebėjosi, kad VTEK atstovai tik įsigaliojus naujos redakcijos Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymui reiškia pretenzijas dėl pasikeitusių nuostatų įgyvendinimo. „Juk Seime įstatymo pataisos svarstytos ne vieną dieną, todėl buvo galima anksčiau pačiai VTEK pasižiūrėti, ar jų sistema „paveš“ keliamus reikalavimus“, - teigė V. Baltraitienė.

Kam nors labai patogu

Seimo Antikorupcijos komisijos narė konservatorė Agnė Bilotaitė įsitikinusi, jog kam nors yra paranku, kad jau kurį laiką VTEK negali atlikti visų savo funkcijų. „Tai, kad ši institucija iki šiol neturi normalaus vadovo (jau antrus metus nėra skiriamas VTEK pirmininkas - aut.), rodo, jog ji yra rakštis“, - LŽ teigė ji.

A. Bilotaitė spėjo, kad neatsitiktinai VTEK nebuvo numatytos papildomos lėšos galingesnei kompiuterinei sistemai įdiegti. „Susidaro įspūdis, jog dabartinei Vyriausybei visiškai neparanku, kad privačių interesų deklaracijos būtų viešinamos. Tai rodo ir dabartinė situacija, susijusi su viceministrais, kitais asmenimis. Tikriausiai reikia pripažinti, kad tai daroma sąmoningai! Tikrai netikiu, kad yra koks nors apsirikimas ar netikėtas pražiopsojimas, jog naujas VTEK funkcijas pavyks užtikrinti be papildomo finansavimo. Tai kam nors labai patogu!” - pabrėžė parlamentarė.

Trūksta politinės valios

Organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) vadovui Sergejui Muravjovui apmaudu, jog dalis privačių interesų deklaracijų visuomenei tapo neprieinamos. „Tai yra labai blogai, nes deklaracijos turi būti teikiamos ir atnaujinamos nuolat”, - LŽ tvirtino jis.

Negana to, S. Muravjovas pasigenda ir politinės valios stiprinant viešųjų ir privačių interesų stebėseną. Pasak jo, jau seniai pribrendo laikas peržiūrėti Lobistinės veiklos įstatymą, taip pat dažnai girdima, kad ir VTEK nepakanka išteklių, kad efektyviai atliktų savo darbą. „Gali būti, jog daugeliui patogu, kad ši problema nustumiama į antrą planą, ir stebėsena iš esmės nėra tinkamai atliekama“, - kalbėjo S. Muravjovas.

Jis įsitikinęs, kad šiuo metu Lietuvoje per menkai stebimi galimi viešųjų ir privačių interesų konfliktai. „Akivaizdu, kad deklaracijos, kurios šiuo metu pateikiamos viešai, suteikia per mažai informacijos. Manau, kad duomenų turėtų būti daugiau, be to, deklaracijos galėtų būti labiau prieinamos visuomenei. Reikėtų viešinti visas VTEK turimas deklaracijas”, - pabrėžė TILS vadovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"