TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Tarnybinius pokalbius imta fiksuoti

2011 10 10 0:00
NMA darbuotojai privalo pasirašyti sutikimą, kad jų tarnybiniai pokalbiai bus įrašomi.
Petro Malūko nuotrauka

Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) darbuotojų tarnybiniai pokalbiai jau kurį laiką įrašinėjami. Dažniau būdingos privačiam sektoriui praktikos taip pat žadama imtis Teisingumo ir Ūkio ministerijose. Žmogaus teisių sergėtojai tokioms naujovėms neprieštarauja, bet atkreipia dėmesį, kad jomis gali būti piktnaudžiaujama.

Didžiules europinės paramos lėšas administruojančios NMA darbuotojai, kalbėdami telefonu su jiems skambinančiais interesantais, atsargiau renka žodžius. Visi agentūros tarnautojai žino, kad jų pokalbiai įrašinėjami. Naująja tvarka patenkinti ne visi, tačiau viešai reikšti nepasitenkinimą vengiama baiminantis prarasti darbą. "Toks mūsų pokalbių fiksavimas prasilenkia su žmogaus teisėmis. Viena mano kolegė jau buvo nubausta už tai, kad telefonu kalbėjo ne tik apie tarnybinius reikalus", - LŽ sakė viena NMA darbuotoja, primygtinai prašiusi neminėti nei jos vardo, nei pavardės.

Tuo metu NMA vadovybė tikina, kad tarnybinių pokalbių įrašinėjimas nieko bendra su darbuotojų persekiojimu neturi ir yra labai naudingas. Esą žmonės dabar dirba kur kas ramiau nei anksčiau, pagerėjo NMA teikiamų konsultacijų kokybė, sumažėjo konfliktinių situacijų ir net liovėsi grasinimai telefonu. NMA atstovai LŽ pripažino, kad agentūros darbuotojai turėjo raštu patvirtinti neprieštaraujantys naujajai vidaus tvarkai. Apie tai, kad pokalbis bus įrašomas, iš karto perspėjamas ir kiekvienas asmuo, paskambinęs NMA. Jei interesantas nesutinka, jis kviečiamas atvykti pasikalbėti akis į akį.

Žmogaus teisių apsaugos specialistai pripažįsta, kad tokios priemonės valstybinėse institucijose kai kuriais atvejais neišvengiamos, bet drauge atkreipia dėmesį, jog neretai jomis linkstama piktnaudžiauti.

Nepatenkintųjų nebuvo?

NMA Komunikacijos skyriaus Viešųjų ryšių poskyrio vedėjos Aistės Mileikaitės teigimu, agentūros darbuotojų telefoninių pokalbių įrašymo tikslas yra dvejopas. "Pirmiausia siekiama užtikrinti kokybišką, su agentūros veikla susijusios informacijos bei konsultacijų teikimo telefonu procesą ir drauge kontroliuoti, kad informacija būtų teikiama kvalifikuotai ir operatyviai", - aiškino ji. Be to, sulaukus grasinimų telefonu, o tai nėra reta, paprasčiau informaciją perduoti teisėsaugos institucijoms. Pasak A.Mileikaitės, atskiri NMA darbuotojų pokalbiai telefonu pradėti įrašinėti nuo 2010-ųjų kovo. Šiai praktikai pasiteisinus, imta fiksuoti visus įeinančius skambučius. Didžiausią Europos Sąjungos (ES) paramą krašte administruojančios agentūros atstovė tikino, kad visi darbuotojai su naująja tvarka supažindinti iš anksto. Nepatenkintųjų ar prieštaraujančiųjų esą neatsirado.

"Mūsų klientų būrys didelis - apie 100 tūkstančių", - pabrėžė A.Mileikaitė. Jos teigimu, pokalbių įrašai saugomi vidaus serveriuose, todėl papildomų lėšų šiam darbui nereikia. "Nemanykite, kad sėdi kažkoks žmogus ir klausosi tų įrašų. Taip tikrai nėra. Paprastai įrašas susirandamas, jei gaunamas skundas", - sakė A.Mileikaitė. Ji tikino, kad asmeniniai pokalbiai neįrašinėjami.

Visuotinis fiksavimas - retas

Artimiausiu metu telefonu teikiamas konsultacijas ketina pradėti fiksuoti Teisingumo ir Ūkio ministerijos. Pasak Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos vadovo Algirdo Kunčino, praktika, kai įrašinėjami į valstybės institucijas konsultuotis besikreipiančiųjų telefoniniai pokalbiai, yra normali. "Taip galima patikrinti, ar asmuo esmę suprato būtent taip, kaip jam buvo aiškinta. Praktika rodo, kad neretai traktuotė skiriasi", - teigė A.Kunčinas. Anot jo, dažniausiai įrašinėjama tuomet, kai pokalbiuose aptariami finansiniai dalykai. Tokios taisyklės neretai laikosi bankai. Bet kuriuo atveju tokią tvarką privalu reglamentuoti vidaus tvarkos aktais. Paprastai įrašams būna parenkami keli įstaigos telefonų numeriai. Kad tokiam tikslui būtų panaudojami visų darbuotojų telefonai, labai retas atvejis. "Tai brangiai kainuoja", - konstatavo A.Kunčinas.

Inspekcijos vadovo teigimu, darbo vietų stebėjimo problema pastaruoju metu aktuali visame pasaulyje. Kai kur įrašinėjami ne tik darbuotojų pokalbiai telefonu, bet ir jų darbo vieta sekama vaizdo kameromis, tikrinamas elektroninis paštas. "Esminis dalykas - darbuotojai privalo aiškiai žinoti, kas yra fiksuojama, o kur yra privati erdvė. Su tokiomis taisyklėmis jie gali nesutikti, bet jei nori ten dirbti, paprastai paklūsta", - pabrėžė A.Kunčinas.

Tik išimtiniais atvejais

Pasak Seimo Žmogaus teisių komiteto (ŽTK) pirmininko Armino Lydekos, asmens duomenų apsauga visoje Europoje gana griežtai reglamentuota. Pernai Seimas patobulino Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą, kuriame atsižvelgė į ES praktiką ir direktyvas. "Įstatymas numato išimčių, kada darbo tikslais galima įrašinėti telefoninius pokalbius", - sakė A.Lydeka. Tai - skambučiai į įvairias pagalbą teikiančias žinybas (policija, greitoji medicinos pagalba), taip pat susijusieji su finansiniais bei korupcijos reikalais. "Tačiau Europos Parlamentas šioje srityje siekia tas išimtis siaurinti kiek tik įmanoma, paliekant tik atvejus, kai telefoninis įrašas iš tiesų būtinas", - pabrėžė Seimo ŽTK pirmininkas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"