TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Unikaliems laivams - antrasis gyvenimas

2012 07 26 6:16
Istoriškai vertingos jachtos nebetrūnys po atviru dangumi, bet vėl kels bures Baltijos jūroje. /Deniso Nikitenkos nuotrauka  

Klaipėdos miesto širdyje - piliavietėje - du dešimtmečius po atviru dangumi rūdiję ir trūniję istoriniai, kultūros paveldo vertybėmis pripažinti laivai pagaliau sulaukė savo likimo valandos.

Trys jachtos ir senovinis, pirmasis Lietuvoje suvirintas, o ne kniedytas garlaiviukas per dvi dienas išgabenti iš piliavietės į dirbtuves restauruoti. Po meistrų rankų prisilietimo laivai bus naudojami visuomenės poreikiams: garlaiviukas plukdys žmones Danės upe, o senosios jachtos vėl kels bures jūroje.

Glaudėsi benamiai

Keturi laivai, pamesti po atviru dangumi greta Klaipėdos pilies muziejaus, nuo 1991 metų badė akis turistams ir darė gėdą uostamiesčiui. Visi jie dar 2001 metais buvo įrašyti į valstybinį kultūros vertybių registrą ir priklauso Lietuvos jūrinės istorijos ir kultūros klubo "Budys" įkurtai VšĮ Jachtingo muziejui. Niekaip nepavykstant rasti dialogo tarp klubo, miesto politikų, paveldosaugininkų ir muziejininkų laivai nyko, juose buvo apsigyvenę net benamiai.

Tačiau artėjant Klaipėdos miesto 760 metų įkūrimo jubiliejui ir Jūros šventei šios istorinės vertybės pagaliau išgabentos iš piliavietės teritorijos - vakar į dirbtuves nuvežtos trys medinės jachtos, dieną prieš tai - plieninis garlaivis "Harald".

Pūškuos Danėje

Dirbtuvėse istoriniai laivai bus remontuojami ir prikelti antram gyvenimui. Pasak klubo "Budys" pirmininko Kosto Franko, garlaiviukas "Harald" jau priglaustas bendrovėje "Klaipėdos laivų remontas" (KLR). Šioje įmonėje laivas tarpukariu buvo naudojamas kaip vilkikas. Jam iškelti ir transportuoti panaudotas mobilus kranas, kurį veiklai Klaipėdos pilies uoste už 1 mln. litų pernai įsigijo KLR. Tad jau kitąmet "Haraldas" galėtų tapti žaisminga Danės upės puošmena ir pramoga miestiečiams bei svečiams.

"Klubo nariai, patyrę laivų remontininkai pasišovė laivą prikelti naujam gyvenimui. Bus įstatyta net autentiška tiems laikams garo mašina ir žmonės patys galės pamatyti, kaip užkuriama krosnis", - LŽ pasakojo K.Frankas. Anot jo, garlaiviukas bus nudažytas juoda spalva, papuoštas įvairiaspalvėmis vėliavėlėmis ir galės kursuoti Danės upe nuo jos žiočių iki Tauralaukio, kur įsikūręs Botanikos parkas. "Laivas yra ir vilkikas, tad jis galės tempti valtis su jose sėdinčiais žmonėmis. Praplaukiant po Biržos tiltu garlaivio kaminas būtų nuleidžiamas", - ateities planus brėžė K.Frankas.

Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus (MLIM) direktorius Jonas Genys pripažino, jog "Haraldo" panaudojimas visuomenės poreikiams yra labai realus. "Esu ne kartą rašęs P.Lindenau giminaičiams Kylyje, iki šiol užsiimantiems laivų statybos ir remonto verslu. Jie atsakė, kad jei tik kiltų kokių nors problemų dėl jų ainio P.Lindenau laivų statyklos Klaipėdoje paveldo išsaugojimo, jie pasiryžę padėti net ir finansiškai", - LŽ teigė jis.

Klubo "Budys" pirmininkas K.Frankas taip pat įvardijo keletą stambių mecenatų, finansuosiančių restauravimo darbus. "Taip pat kreipsimės į tarptautinius fondus, nes norime atstatyti visus aštuonis turimus į kultūros paveldo registrą įrašytus laivus", - atskleidė jis.

Jachtos taip pat plaukios

Jau sugalvota, ir kaip bus panaudotos greta "Haraldo" nykusios jachtos. Viena jų - Suomijoje pagaminta jachta "Turo", vėliau pervadinta į "Grazyną", unikali tuo, kad tai buvo pirmoji Lenkijos, o gal ir Europos istorijoje moterims skirta jachta. Kita, mažesnė maumedinė jachta "Pionier", naudota Antrojo pasaulinio karo metu kaip priemonė kariams plaukioti, atsipalaiduoti po gyvybei pavojingo ir psichologiškai sekinančio minavimo.

Ypatinga ir jachta "Gintaras". "Prieš Antrąjį pasaulinį karą ji vadinta "Gražina". "Ji pagaminta Švedijoje arba Suomijoje apie 1925 metus, su ja 1938-aisiais klaipėdiečiai laimėjo visas Baltijos jūroje vykusias varžybas", - pasakojo K.Frankas.

Jo planai - paruošti po tris įgulas kiekvienai iš jachtų, kurios pasikeisdamos galėtų į jūrą plukdyti žmones. "Pavyzdžiui, su dvistiebe jachta "Turo" būtų galima buriuoti iki Švedijos, Liepojos. Tie laivai turi gyventi savo gyvenimus, o ne stovėti nenaudojami. To ir sieksime, tai tikrai nebus brangiai kainavę žaisliukai, skirti mažam žmonių būreliui", - žadėjo K.Frankas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"