TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Vaistų reklamą užsimota apriboti

2014 02 18 6:00
Tomo Vinickio (DELFI) nuotrauka

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) teigia radusi būdą, kaip sumažinti gyventojams brukamą vaistų reklamą. Valdininkai, politikai ir pacientų organizacijos tikina, kad priėmus siūlomas Farmacijos įstatymo pataisas žmonės taptų net sveikesni. Vaistinių tinklų atstovai perspėja dėl esą galinčių kilti medikamentų kainų.

Šiuo metu Lietuvoje negalima reklamuoti tik kompensuojamųjų vaistų. Reklamuojant kitus vaistinius preparatus draudžiama daryti poveikį gyventojams įkyriai siūlant vaistinius preparatus, nurodant kainų sumažinimą, kitais gerai moralei ir viešajai tvarkai prieštaraujančiais būdais.

SAM valdininkai teigia, kad ši nuostata vertinama skirtingai. Verslo subjektai akcentuoja žodžius „įkyriai siūlant“, valstybinės institucijos - žodžius „kainų sumažinimas“. Nesant sutarimo, gyventojų pašto dėžutes nuolat pasiekia pluoštai vaistinių preparatų prekybos katalogų ir kainoraščių. Apie taikomas nuolaidas nepaliaujamai pranešama per televiziją ir radiją. Mat jeigu tik nėra teiginių apie vaistų savybes, tokia reklama yra galima.

"Šiukšlių" mažėtų

Siūlomomis Farmacijos įstatymo pataisomis norima uždrausti bet kokiais būdais ir priemonėmis, įskaitant nuorodas į vaistinių preparatų grupes ar gyventojų, kuriems jie skirti, grupes, reklamuoti kainų ir priemokos už kompensuojamuosius vaistus sumažinimą. Taip pat siūloma drausti reklamoje nurodyti teiginius, pateikti informaciją vaizdinėmis priemonėmis ar kitaip sudaryti prielaidą manyti, kad tam tikroje vaistinėje ar vaistinėse galima įsigyti pigesnių vaistinių preparatų.

Pataisų rengėjų įsitikinimu, informacija apie mažiausias vaistų kainas ir priemokas privalo būti teikiama pačiose vaistinėse.

Tabletė – ne saldainis

Sveikatos apsaugos ministras Vytenis Povilas Andriukaitis LŽ tikino, kad pataisomis nesiekiama uždrausti vaistinių preparatų reklamos, tenorima sutramdyti klaidingą reklamą. „Vaistinių tinklai nuolat reklamuojasi pranešdami apie tam tikras nuolaidų valandas, kiti skelbia apie tariamas gydomąsias maisto papildų savybes, - matome įvairiausių reklaminių dalykų, kurie tik plečia savigydą, prisideda prie kai kurių vaistinių tinklų agresyvios plėtros, išstumdami iš rinkos nedideles, tinklams nepriklausančias vaistines“, - aiškino jis.

Anot V.P.Andriukaičio, rinkodaros, klientų pritraukimo tikslais platinama reklama daro meškos paslaugą tiek vaistų vartotojams, tiek valstybei – išleidžiama daugiau Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų. Be to, esą matyti tam tikrų vaistinių tinklų, turinčių net savo laboratorijas, gydymo įstaigas, galios augimas, o tai gresia monopolijų susidarymu.

„Pinigų viliojimo amatas privalo būti reguliuojamas. Vaistai - specifinė prekė. Vaistininkas skiriasi nuo paprasto pardavėjo, jis turi būti apsaugotas nuo reklamos įtakos, turi turėti teisę konsultuoti žmogų, teikti jam farmakologijos žinių ir kitaip dalyvauti gydymo procese“, - tikino ministras.

Neliktų viliotinio

LŽ kalbinta Lietuvos pacientų organizacijų atstovų tarybos pirmininkė Vida Augustinienė pabrėžė, kad tokių Farmacijos įstatymo pataisų jau seniai reikėjo. Anot jos, mūsų šalyje vaistų reklamos yra per daug.

„Žmonės žiūri televiziją, prisiskaito reklaminių leidinių ir lekia į vaistinę pirkti to, ko jiems visai nereikia. Paskui nebeturi pinigų primokėti už vaistus, kuriuos skiria gydytojas“, - sakė V.Augustinienė. Ji neabejoja, jog dėl to, kad sumažės vaistų reklamos, pacientai nenukentės. V.Augustinienė taip pat mano, kad priėmus pataisas žmonės nebekaups vaistų juodai dienai.

„Būna tokių atvejų, kai mirusiųjų artimieji mums atveža didžiulius krepšius įvairių vaistų, kuriuos rado namie, ir tikisi, kad mes juos išdalysime kaip labdarą. Tuose krepšiuose būna kaip tik tie vaistai, kurie buvo įsigyti vaistinėms taikant nuolaidas“, - pasakojo V.Augustinienė. Ji viliasi, kad pakeitus įstatymą lėšas, kurios dabar išleidžiamos reklamai, vaistinės skirs realioms kainų nuolaidoms.

Vaistai pabrangtų?

Pataisų autoriai neslepia, kad pataisos gali turėti neigiamos įtakos vaistinių verslo sąlygoms - sumažėtų kai kurių vaistų pardavimas ir vaistinių pelnas. Tokios galimybės neatmetė ir LŽ kalbinta Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos direktorė Jūratė Kulberkienė. Nuo išsamesnio komentaro ji susilaikė, nes tikino, kad susipažinti su siūlymais reikia daugiau laiko.

Nepriklausomų farmacijos įmonių asociacijos prezidentė Elena Kvedarienė tvirtino, kad tokiais siūlymais SAM prasilenkia su Europos Sąjungos vaistų direktyvų nuostatomis, kurios jau yra perkeltos į Farmacijos įstatymą. „Europos Teisingumo Teismas yra pasakęs, kad direktyvose nurodyti reikalavimai ir reklamos draudimai yra maksimalūs, ir šalys negali dar labiau riboti reklamos“, - teigė ji. E.Kvedarienė pridūrė, kad pataisos gali prieštarauti ir Konstitucijai, įtvirtinančiai vartotojų teisę gauti nešališką informaciją, jeigu ji nėra klaidinanti, taip pat Konkurencijos įstatymui, kitiems teisės aktams.

Anot E.Kvedarienės, jeigu pataisoms būtų pritarta, nebeliktų paskatos vaistinėms konkuruoti vaistinių preparatų kainomis, o tai gali net padidinti realias jų pardavimo kainas, nes gyventojai negalėtų sužinoti, kurioje vaistinėje yra pigiausi vaistai ir būtent ten jų nusipirkti.

Politikai žada paramą

SAM vadovas V.P.Andriukaitis pripažino, kad užmojai riboti vaistų reklamą iš tiesų gali sulaukti didelio pasipriešinimo. Tačiau ministras tikino jo nebijantis, tad Farmacijos įstatymo pataisos būtinai pasieks parlamentą.

Seimo Sveikatos reikalų komiteto narė medikė Alma Monkauskaitė LŽ teigė pataisoms tikrai pritarsianti. „Kiekvienas vaistas ir papildas daro ir šalutinį poveikį, kuris reklamuojant vaistinius preparatus nutylimas. Todėl jie vartojami nesaikingai. Daugiau dėmesio reikėtų skirti ne vaistams ar papildams, o racionaliai mitybai, sveikai gyvensenai“, - sakė parlamentarė.

Dažnai SAM siūlymams oponuojantis Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Antanas Matulas šįkart ministerijos siekiams taip pat pritaria. „Vaistų ir vaistinių preparatų, ypač maisto papildų, reklamos mastas ir apimtis turi mažėti“, - LŽ sakė jis. Anot A.Matulo, blogai, kad šiuo metu maisto papildai yra tapatinami su vaistais.

Jis pats yra susidūręs su atvejais, kai į priėmimą ateina žmonės, atsineša reklaminių lapelių ir prašo padėti įsigyti ar patarti, kaip vartoti vienokius ar kitokius, jų įsitikinimu, vaistus, nors iš tikrųjų tai tėra maisto papildai. Tad apribojus jų reklamą ne tik sumažėtų reklamos aukų, bet ir žmonės pirktų mažiau maisto papildų, kurie gali būti žalingi, jeigu vartojami nesaikingai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"