TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Valstybės oro siena - kiaura lyg rėtis

2006 06 22 0:00
Tokio tipo karinis sraigtasparnis net du kartus buvo įskridęs į Lietuvos oro erdvę.
Scanpix nuotrauka

Kol kariškiai neapsisprendžia, kaip panaudoti karinei įrangai skirtus milijonus, svetimi orlaiviai laisvai skraido Lietuvos teritorijoje

Pirmadienio popietę du kartus be jokių trukdžių Lietuvos oro erdvę kirtusio baltarusių sraigtasparnio skrydis privertė visuomenei aiškintis aukšto rango krašto apsaugos ir pasienio pareigūnus. Laikinasis krašto apsaugos ministras Gediminas Kirkilas, atrodo, sulauks pylos ir Seime - šiandien jį kviečiasi į pokalbį Liberalų sąjūdžio frakcija.

"Dėl šio įvykio ministrui bus sunku išvengti asmeninės atsakomybės. Akivaizdu, jog partinis derybininko darbas trukdo ministrui gerai eiti tiesiogines pareigas", - konstatavo Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Kašėta.

Pamatė plika akimi

Baltarusijos karinis sraigtasparnis Mi-8 pirmadienį du kartus buvo įskridęs į Lietuvos teritoriją. Pirmą sykį orlaivis pasirodė apie 17.30 val. ir nuskrido į Lazdijų rajono Kapčiamiesčio seniūnijos Varviškės kaimą, esantį maždaug už trijų kilometrų nuo valstybės sienos. Ten jis pasisukiojo keliolika minučių, tada kirto Nemuną ir grįžo į Baltarusiją. Maždaug po 20 minučių sraigtasparnis vėl pasirodė - šįkart į mūsų teritoriją įskrido tik apie 100 metrų.

Šiuo metu Baltarusijoje vyksta didžiuliai kariniai mokymai. Bendrose Rusijos ir Baltarusijos pratybose dalyvauja 8800 karių, 40 tankų, 23 karo lėktuvai. Beje, kai kurie orlaiviai dislokuoti Baranovičiuose, netoli Lietuvos sienos.

Lietuvos karinių oro pajėgų Oro erdvės stebėjimo ir kontrolės valdybos radarai baltarusių sraigtasparnio manevrų neužfiksavo. Jį plika akimi pastebėjo tik Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Lazdijų rinktinės Kapčiamiesčio užkardos pareigūnai. Pro žiūronus jie aiškiai matė Baltarusijos kariuomenės atpažinimo ženklus.

Ministrui - normalu

Apie pastebėtą svetimos šalies sraigtasparnį VSAT atstovai pranešė Generalinei prokuratūrai ir pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl valstybės sienos pažeidimo. Apie įvykį informuota ir Krašto apsaugos ministerija (KAM).

LŽ paklaustas, kaip KAM reaguos į šį incidentą, laikinasis ministras atsakė, kad reaguoti diplomatiniais kanalais turi Užsienio reikalų ministerija: "Mes užfiksavome, ir tiek". Pasak Kirkilo, krašto apsaugos ir pasienio apsaugos tarnybos visus oro erdvės pažeidimus fiksuoja radarais arba vizualiai. Kadangi baltarusių sraigtasparnis skrido per žemai - maždaug 300 metrų aukštyje - pažeidimas užfiksuotas vizualiai. "Radarai turi tam tikras ribas. Jei jie ir ant sienos būtų pastatyti, vis tiek nieko nenustatytų. Kadaise žemai skrisdamas vienas vokietis net Kremlių pasiekė", - kalbėjo Kirkilas.

Pasak ministro, taip žemai skrendant neįmanoma būti nepastebėtam, tad pasieniečiai ir užfiksavo. "Tai normalus dalykas, tokių pažeidimų pasitaiko daugiau", - teigė Kirkilas.

Kalta radarų specifika

Kaip Lietuvos radijui sakė VSAT vado pavaduotojas, štabo viršininkas Vaclovas Zabarauskas, po šio incidento Baltarusijos atstovai aiškino, neva iš sraigtaspario buvo tradiciškai apžiūrima siena, ir neigė, kad orlaivis įskrido į Lietuvą. Pasak Zabarausko, panašiais atvejais pirma reakcija visada būna tokia, tačiau kai priremiama įrodymais, tenka pripažinti pažeidimą.

Zabarauskas paneigė, jog tokie Lietuvos oro erdvės pažeidimai dažni. "Nepasakyčiau, kiek ir kada jų buvo. Pasitaikydavo gal kartą per metus", - aiškino VSAT vado pavaduotojas.

Paklaustas, ar tai buvo piktybinis sienos pažeidimas, pulkininkas atsakė nenorįs daryti skubotų išvadų. Anot jo, vyksta ikiteisminis tyrimas, kuris ir atsakys, ar tai buvo "piktybinis elementas, ar piloto klaida".

Karinių oro pajėgų vado pulkininko Artūro Leitos nuomone, baltarusių sraigtasparnis Lietuvos sieną kirto sąmoningai. Pasak jo, radarai neužfiksavo erdvės pažeidimo, nes Mi-8 skrido labai žemai. "Negalima sakyti, jog mūsų turimi radarai yra blogi ar dar kokie nors. Jie - geri. Tačiau šių prietaisų specifika tokia, kad jų spinduliai kyla į viršų. Tad jei orlaivis skrenda žemai, pastebėti praktiškai neįmanoma", - per Lietuvos radiją kalbėjo Leita. Jo teigimu, šiuo metu daroma viskas, kad skrendančių objektų fiksavimo aukštis būtų sumažintas iki minimumo.

Skirta 18 mln. litų

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto siūlymu KAM pernai papildomai skirta 18 mln. litų valstybinės oro erdvės stebėjimo ir kontrolės technikai - ilgo nuotolio radarams įsigyti. Tuos pinigus kariškiai išsireikalavo, kai Šakių rajone avariją patyrė rusų naikintuvas Su-27. Kariškių radarai "nepamatė" ir šio orlaivio. Tuomet aiškinta, kad technika - sena, nemoderni. "Tačiau ir šiandien nėra tų radarų. Dar diskutuojama, ar modernizuoti esamus, ar pirkti naujus", - sakė Kašėta. Jo nuomone, krašto apsaugos vadovybė per mažai skyrė pastangų toms problemoms spręsti.

Per mėnesį - du kartai

Šį mėnesį tai jau antras atvejis, kai Lietuvos kariškių radarai neužfiksuoja per sieną nelegaliai skraidančių orlaivių. Birželio 6-ąją į Baltarusijos oro erdvę nedideliu lėktuvu įskrido kaunietis Tadas Blaževičius. Lietuvos kariškių radarai jo neužfiksavo, tačiau aptiko Baltarusijos kariuomenės aparatūra. Į orą pakilęs baltarusių naikintuvas nutupdė lietuvio pilotuojamą lėktuvą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"