TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

VEKS veikėjų aikido po GP stogu

2011 01 03 0:00
Eltos nuotrauka

Skandalingąsias VEKS bylas - Operos ir baleto teatro rekonstrukcija, Bjork koncertas, fejerverkai už 2 milijonus ir t. t. - Generalinė prokuratūra temps (GP) iki senaties ir tyliai marins taip pat, kaip numarino "Rubikono" juodosios buhalterijos bylą.

Už, kaip įtariama, apsivogusių "kultūrininkų" gelbėjimą atsakinga prokurorė Sigutė Malinauskienė "know-how" atsinešė iš garsiosios PVM grobstymo laboratorijos, kurioje drauge su dabartiniu generalinio prokuroro pavaduotoju marino organizuotos nusikalstamos grupės bylas, jas skaidydami į tokio mažumo atskirus epizodus, kuriuose išnykdavo ryšiai su nusikalstama grupe ir net pati nusikaltimo sudėtis.

Naujas, pačios prezidentės išsirinktas kultūros ministras Arūnas Gelūnas su komanda VEKSininkams jau kuria naują - "pasaulinio lygio vadybininkų" reputaciją. Šiais žodžiais kultūros ministras A.Gelūnas jau kalba apie vieną skandalingiausių kultūros veikėjų - Gintautą Kėvišą.

Kodėl išvijo A.Večerskį?

Per visą skandalą dėl nežinia kur pradingusių šimtamilijoninių VEKS pinigų nusirito tik viena galva. Ir ta galva buvo Adolfo Večerskio, buvusio Nacionalinio dramos teatro direktoriaus, iš VEKS negavusio nė lito.

A.Večerskis buvo išvytas, viešai pateikus jam penkis kaltinimus. Pirma, teatre įdarbintos jo žmona ir dukra. Antra, už savo kaip privataus statytojo kurtus spektaklius A.Večerskis ima komercinę kainą (kalbėta apie 20 000 litų). Trečia, nušalintas nuo pareigų naktį mėgino sunaikinti kažkokius dokumentus. Ketvirta, A.Večerskis kuria spektaklius, nevertus akademinio teatro scenos.

Kaltinimus generavo du šaltiniai: režisierių Gintaro Varno ir Oskaro Koršunovo aplinka, per teatre dirbančių žmonių draugus ir gimines nacionaliniuose televizijų kanaluose.

Buvo dar penktas kaltinimas: daugiau nei 8 mln. litų vertės teatro rekonstrukcija.

Šiandien visus penkis kaltinimus atmeta ne kas kitas, o A.Večerskio įpėdinis Martynas Budraitis. "Paskutinei instancijai" jis pareiškė, kad "informacija", esą Večerskis naikina teatro dokumentus, buvo "ta prasme deginimas, tai čia jau liaudies kūryba... Tiesiog buvo gauta tokia informacija ir aš ją perdaviau steigėjui - Kultūros ministerijai", teigia M.Budraitis. Ministras A.Gelūnas reagavo žaibiškai. Atsiuntė auditą. "Auditas nepatvirtino", - sako M.Budraitis.

O kaip dėl A.Večerskio moterų, dirbančių teatre? "Jas atleisti ne taip lengva, nes jos dirba teisėtai", - rinkdamas žodžius sako M.Budraitis. Tada kaip dėl tų tūkstantinių honorarų, kuriuos A.Večerskis skirdavo sau? Atsakymą išgirstame, kai M.Budraitis ima aiškinti, kaip jis gelbės teatro repertuarą, nualintą A.Večerskio "popso". "Ekstra pagalbą" suteiks O.Koršunovo ir G.Varno privatūs teatrai tomis pat sąlygomis - skolindami savo spektaklius taip pat, kaip tai darė "blogis" - A.Večerskis.

O kaip A.Večerskio spektakliai? M.Budraitis juos išims iš repertuaro, nors "žiūrovai jį mėgsta, reikia pripažinti". M.Budraitis iki tol, kol tapo Akademinio dramos teatro direktoriumi, vadovavo O.Koršunovo teatrui ir, tikėtina, pats arba per gimines - teatralus - tebėra ten galimos naudos gavėjas. Kas dėl penkto kaltinimo - teatro rekonstrukcijos, - tai, pasak M.Budraičio, "čia - viskas tvarka".

Tada kodėl išvijo A.Večerskį? Dėl repertuaro? Bet jis visais laikais buvo derinamas Kultūros ministerijoje! "Paskutinės instancijos" versija tokia: A.Večerskį išvijo, nes tiems, kurie vijo, reikėjo buhalterijos, per kurią jie "plaus" kultūros pinigus.

Schema - labai paprasta. Repertuaras - t. y. nuolatinis jau sukurtų spektaklių vaidinimas, kol jų atsisakys publika - išnyks, o jį pakeis "projektai". Projektas - toks spektaklis, kuriam pagal lietuviškus papročius skiriama nuo 500 tūkst. iki milijono ir daugiau litų (G.Kėvišo operos). Kūrinys suvaidinamas nuo vieno (G.Varno mokytojo J.Vaitkaus patyrimas su opera apie Vincą Kudirką) iki keliolikos kartų ir, neatsižvelgiant į lankomumą, "nurašomas".

Dekoracijos ir kostiumai vėliau neretai atsiranda kokiame nors broliškame užsienio teatre, tikėtina, papildę "projekto" autoriaus turimas pinigines lėšas "ne banke". Specialiųjų tyrimų tarnyba ir Mokesčių inspekcija neturi jokių pretenzijų.

Kas "nuplovė" milijonus?

O dabar - dar kartą apie penktą kaltinimą. Rekonstrukcija. "Paskutinei instancijai" jis prieš metus pasirodė pats įtikimiausias. Pavyzdžiui, kėdės už kelis šimtus litų. Kodėl M.Budraitis sako, kad su tuo - viskas tvarka?

"Jūs geriau pasidomėkite, kaip Sodeika, Jučas ir Varnas "nuplovė" 47 milijonus!" - skandalo dėl A.Večerskio metu tai buvo vienintelis atsikirtimas, pasigirdęs iš jo aplinkos. Dėl tos frazės ją ištaręs teatro darbuotojas Rimantas Giedraitis dabar yra teisiamas už šmeižtą privataus kaltinimo tvarka. Kaltinimą pateikė G.Varnas. Tas, kurio spektakliais M.Budraitis kamšys Akademinio dramos teatro repertuarą.

Kodėl G.Varnas įsižeidė?

Tuo metu, kai G.Varnas buvo Kauno dramos teatro meno vadovas, jame įvyko rekonstrukcija. Išleisti 29 mln., o teatras jau treti metai neturi kur vaidinti. Pagrindinė teatro erdvė - scena ir žiūrovų salė išgriauta, o mokesčių mokėtojų pinigai sukišti į fojė ir pagalbinių patalpų rekonstrukciją. 29 milijonai! Prireiks dar per 30 mln., kad teatras vėl veiktų... Ir A.Gelūnas duos.

Ta rekonstrukcija paties G.Varno iniciatyva buvo ištirta prokuratūroje. Prokurorai, labai prieštaravę tokiam tyrimui, po to formaliai atrašė, kad G.Varnas pinigų neplovė, nes darbus vykdė UAB "Lietuvos paminklai". Ta pati, kuri... paremontavo ir Akademinį dramos teatrą Vilniuje!

Čia atsakymas į klausimą, kodėl M.Budraičiui nekliūva pastarojo rekonstrukcija. Pirma, ten nėra A.Večerskio parašų. Antra, "Paskutinės instancijos" duomenimis, UAB "Lietuvos paminklai" teatrai buvo pamėtėti tada, kai Lietuvos kultūrai vadovavo du Artūro Zuoko (teigiama - VEKS finansinių schemų sumanytojo) bendražygiai - Jonas Jučas ir Gintaras Sodeika.

Tikėtina, kad emocingai pareikšta R.Giedraičio nuomonė apie kultūrininkų vardu plaunamus pinigus buvo grindžiama jo žiniomis (R.Giedraitis kadaise pats buvo Kultūros ministerijos klerkas) apie šią mokesčių mokėtojų leidimo schemą.

Tačiau teisiamas yra ne G.Sodeika, J.Jučas arba jų veiklos Kaune "nematęs" G.Varnas (nepranešimas apie galimą nusikaltimą taip pat yra nusikaltimas), bet tą reikalą paviešinęs R.Giedraitis.

Nauja šluota šluoja VEKS veikėjai?

Kultūros ministras A.Gelūnas perėmė labai komplikuotą A.Večerskio reikalą iš R.Vilkaičio. Kodėl komplikuotą? A.Večerskiui vadovaujant teatrą vėl atrado žiūrovai, jo biudžeto balansas tapo pliusinis, o pastatas, be to, dar buvo ir rekonstruotas. Visais kitais atvejai tai yra motyvai palikti teatro vadovą antrai kadencijai. Tikėtina, būtent dėl to ir buvo sugalvota prieš A.Večerskį panaudoti visuomenės nuomonės gūsį, kilusį dėl VEKS iššvaistytų šimtų milijonų. Reikėjo preteksto neleisti A.Večerskiui dalyvauti konkurse.

Tuo pretekstu tapo dvi moterys - Večerskytė ir Večerskienė, - dirbančios teatre. Dirbančios taip seniai, kad jų įdarbinimui kaip pražangai jau seniai buvo suėjusi senatis. Tačiau Kultūros ministerija nutarė pasiaiškinti su Vyriausiąja tarnybinės etikos komisija. Buvo nustatyti du dalykai: valstybinio teatro vadovui įdarbinti savo šeimos narių nedera, tačiau ta pražanga negali daryti įtakos konkursui dėl teatro vadovo kėdės, nes juk sena istorija. Senatis. Ministerija vis dėlto A.Večerskiui neleido dalyvauti konkurse. Dabar dėl to vyksta teismai, kuriuos A.Gelūnas, tikėtina, praloš.

Bet tai - detalės. Kur kas svarbiau pamatyti, kas dedasi teatre po A.Večerskio. Jo vieton stojęs M.Budraitis, pirma, yra vaikinas su, kaip įtariama, korupcinio VEKS žyme - buvo VEKS projektų ekspertas ir naudos gavėjas. Lygiai toks pats, kaip ir ministras A.Gelūnas. Šis buvo projekto "Artotlonas" dosniai mokamas dalyvis. Televizijos prodiuseriai šiurpo dėl kartais sukeltų to projekto sąmatų.

Tačiau ar tik ministras yra M.Budraičiui už nugaros? Kauno teatro rekonstrukcijai iš Kultūros ministerijos, mūsų žiniomis, talkininkavęs "zuokininkas" G.Sodeika boluoja ir dabartiniuose M.Budraičio veiksmuose. Naujasis teatro direktorius savo pavaduotoja be konkurso paskyrė, "Paskutinės instancijos" šaltinių duomenimis, A.Zuoko, Algio Čapliko, Artūro Meliano buvusią pagalbininkę Aušrą Pliaugienę, kuri tuo metu, kai "zuokininkai" valdė Vidaus reikalų ministeriją (Palaitis - ministras, Sodeika - jo patarėjas), jų buvo ten įdarbinta Valstybės tarnybos politikos skyriaus vedėjos pavaduotoja. A.Gelūnas nekonkursinei direktoriaus pavaduotojai skyrė 14 bazinių atlyginimų dydžio algą.

Kitas - Gintaras Rinkevičius?

"Paskutinės instancijos" duomenimis, kitas šitos kompanijos taikinys - Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro vadovas Gintaras Rinkevičius. Arūno Valinsko siųstas viceministras Deividas Staponkus jau keli mėnesiai dūzgia po Seimą bei jo apylinkes su anoniminiu skundu apie G.Rinkevičių ir jo puolimui mėgina mobilizuoti pajėgas, kurios kadaise sugadino D.Staponkaus darbdavio ir, tikėtina, dabartinių veiksmų įkvepėjo G.Kėvišo reputaciją.

G.Kėvišas turi dėl ko nerimauti. Labai skurdžiai finansuojamas G.Rinkevičiaus orkestras savo kasą papildo keliskart pigiau nei G.Kėvišas statydamas operas. Seimo narė Aurelija Stancikienė, padėjusi atskleisti baudžiamąja byla tapusią G.Kėvišo teatro rekonstrukciją, pasakojo: "Man kaip vilkui avelę Staponkus atvedė Rinkevičių." Ji aiškina, kad viceministras pasiprašė jos audiencijos ir pakuždomis pasakojo "baisius dalykus" apie Rinkevičiaus operas. Esą anas jas stato ne pagal įstatymą, nes jo reikalas groti. Ir esą tam naudojamos ne tik rėmėjų, bet ir mokesčių mokėtojų, kurie plūsta tuos spektaklius, lėšos. "Žiūrovams, reikia pripažinti, patinka", - prakaituodamas prieš "Paskutinės instancijos" kamerą D.Staponkus kartoja M.Budraičio frazę.

Paklaustas, kodėl jis paslapčiomis platina anoniminį skundą apie G.Rinkevičių, D.Staponkus pučia akis: "O ką jūs apie tą susitikimą žinote? Ką jums sakė?" Ir dar priduria, kad anonimo raštas - niekinis. Tai kodėl platina? "Norėjau pasitarti", - mykia Valinsko, susidėjusio su Zuoko kompanija, statytinis.

Tačiau iš tiesų prieš G.Rinkevičių sumanyta pakartoti tą patį metodą, kurį naudojo prieš maestro Saulių Sondeckį. "Tai buvo Sondeckio ir Kėvišo konfliktas didžia dalimi", - prisimena G.Rinkevičius, priglaudęs Sondeckio orkestrantus, užsistojusius maestro. S.Sondeckio gyvenimo kūrinio - Lietuvos kamerinio orkestro naikinimą tada organizavo G.Sodeika, kultūros viceministras, dabar - vidaus reikalų ministro patarėjas, spėjęs dar skandalingai pavadovauti Vilniaus apskričiai.

Lauks senaties

Audrius Nakas, aktorius ir pilietinės iniciatyvos Ekspertai.eu sumanytojas, teigia, kad VEKS (taip pat G.Kėvišo operos rekonstrukcijos, Lietuvos tūkstantmečio ir kt.) bylų tyrimas "realiai nevyksta". Tai aiškėja iš visų tų bylų tyrimą vykdančios prokurorės S.Malinauskienės veiksmų. "Galim drąsiai sakyt - (ji yra) melagė, nes vykdo nusikalstamą veiklą su visais tais aferistais... Malinauskienė kaip pareigūnė yra nusikaltėlė. Ir jei ji prieštarauja mano žodžiams, tai tegul paduoda mane į teismą", - sako prieš "Paskutinės instancijos" kamerą A.Nakas. Jis numano, kad visos šios bylos bus prokurorės vilkinamos iki senaties.

Žurnalistas Tomas Dapkus S.Malinauskienę kildina iš dabartinio generalinio prokuroro pavaduotojo Dariaus Raulušaičio aplinkos, kai kartu su juo "tyrė" PVM grobstymo bylą. Tiksliau - ne tyrė, o skaidė bylas taip, kad nuo baudžiamosios atsakomybės buvo išsuktas buvęs Alytaus meras Česlovas Daugėla ir kiti nusikalstamos organizuotos grupės nariai. "Paskutinė instancija" tiria toliau.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"