TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Vėl kylama į kovą su alkoholio reklama

2014 10 31 6:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Iš Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) vėl pasigirdo siūlymų visiškai uždrausti išorinę alkoholio reklamą. Tačiau nei naujoji SAM vadovė, nei sveikos gyvensenos šalininkai Seime netiki šios iniciatyvos sėkme. Planus išguiti svaigiųjų gėrimų reklamą kritikuoja ir verslo atstovai.

Ietys dėl griežtesnės alkoholio reklamos ribojimo laužomos nebe pirmąkart. Dar praėjusios kadencijos Seimas po itin karštų diskusijų buvo pritaręs visiškam alkoholio reklamos draudimui, tačiau jam nė nespėjus įsigalioti parlamentarai persigalvojo ir sprendimą atšaukė.

Prie SAM vairo stojęs Vytenis Povilas Andriukaitis pernai vėl grąžino idėją visiškai užrausti alkoholinių gėrimų reklamą, o dabar naujoji sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė tęsia pirmtako sumanymą.

Skeptikai tikina, kad ir šįsyk drastiško svaigiųjų gėrimų reklamos draudimo šalininkų neatsiras.

Neliktų išimčių

SAM parengtomis Alkoholio kontrolės įstatymo pataisomis siūloma iš esmės uždrausti išorinę alkoholio reklamą ir panaikinti išimtis, kurios iki šiol taikomos alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro reklamai.

Taip pat siekiama papildyti vietų, kuriose draudžiama alkoholio reklama, sąrašą, kad svaigiuosius gėrimus reklamuoti būtų draudžiama visose socialinių paslaugų įstaigose.

SAM atstovai viliasi, kad išorinės alkoholio reklamos uždraudimas turėtų teigiamos įtakos žmonėms, pasirenkantiems sveikesnį gyvenimo būdą. „Tai sumažins alkoholio vartojimo žalą visuomenės, ypač nepilnamečių, fizinei ir psichikos sveikatai, atsiras papildomų prielaidų nepilnamečių interesų apsaugai nuo informacijos, kuri skatina žalingus įpročius, poveikio“, - pažymėjo projekto autoriai.

Negalima nuleisti rankų

Dar pernai išguiti alkoholio reklamą iš viešosios erdvės norėjo tuometis sveikatos apsaugos ministras V. P. Andriukaitis. Jo iniciatyva teiktos Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos labai panašios į dabartinius SAM siūlymus. Tačiau R. Šalaševičiūtė neigia, kad yra teikiama pirmtako pataisų „švelnesnė“ versija. „Pagal naujus papildymus prašome drausti alkoholio reklamą studijų institucijose ir visose socialinių paslaugų įstaigose. Kartu siūlome uždrausti visą išorinę alkoholio reklamą“, - LŽ teigė ji.

Ministrė neslepia abejonių, kad gali nepavykti suvaržyti alkoholio reklamos. „Pati dvejus metus sėdėjau Seimo posėdžių salėje, todėl prognozuoti, kad pavyks, tikrai nedrįsčiau“, - prisipažino R. Šalaševičiūtė. Pasak jos, juntama itin aktyvi alkoholio pramonės lobistų veikla. Vis dėlto SAM vadovė mano, kad rankų nuleisti negalima. „Kai daug kalbama, pasiekiamas tam tikras rezultatas. Galbūt ir Seimo nariai žiūrės pozityviau, įvertins liūdną alkoholio vartojimo statistiką, kurią dabar turime“, - pabrėžė ministrė.

Apsimestinė kova

Seimo Sveikatos reikalų komiteto (SRK) vicepirmininkas konservatorius Antanas Matulas yra griežtesnės alkoholio kontrolės šalininkas. „Viena priemonių, kurios gali padėti mažinti svaigiųjų gėrimų vartojimą, yra visiškas alkoholio reklamos uždraudimas“, - LŽ tvirtino jis.

Tačiau ir A. Matulas abejoja, ar SAM siūlymai bus išgirsti, kai dabartinė valdančioji dauguma laikosi visai kitos nuomonės. „Kai Vyriausybė pasakys, kad kova su alkoholizmu yra prioritetinė sritis, tuomet bus galima ko nors pasiekti. Kol tokios Vyriausybės neturime, atsitiktiniai bandymai griežtinti alkoholio reklamos apribojimus man atrodo apsimestiniai ir paprastai baigiasi nesėkmingai“, - tikino politikas.

Jis neslepia apmaudo, kad ne vienas siūlymas griežtinti alkoholio reklamą yra blokuotas. „Manau, kad reikia kompleksinio sprendimo įkuriant Sveikatingumo fondą ir kompensuojant žiniasklaidai dalį dėl uždraustos alkoholio reklamos prarastų lėšų“, - aiškino SRK vicepirmininkas.

Anot jo, derėtų visai uždrausti ne tik išorinę alkoholio reklamą, bet ir jos rodymą per televiziją po 23 valandos. Konservatorius taip pat norėtų, kad dalį iš akcizų už alkoholį ir tabaką surinktų lėšų būtų galima skirti socialinei reklamai ir antialkoholinei propagandai.

Lengvas „grobis“ politikams

Asociacijos Legalaus verslo aljanso (LVA) prezidentas Romas Apulskis skeptiškai vertina SAM siūlymus. Jis sutinka, kad dalinis alkoholio reklamos ribojimas gali būti, tačiau absoliutus draudimas sukeltų daugiau sąmyšio, nei duotų naudos. „Alkoholio, ypač alaus, reklamą beveik visame pasaulyje galime pamatyti prie barų ar restoranų. Tai ir spalvotos iškabos, ir skėčiai. Jei visa išorinė alkoholio reklama būtų uždrausta, kiltų labai daug techninių persitvarkymo problemų“, - LŽ teigė jis.

Argumentai, kad alkoholio reklamos draudimas apsaugos nepilnamečius nuo žalingų įpročių, R. Apulskiui nesuprantami. „Jaunimui iki 18 metų apskritai draudžiama parduoti alkoholinius gėrimus, todėl nesuprantu, kuo čia dėta reklama? Reikia spręsti kitą problemą - kodėl neveikia draudimas parduoti svaigalus nepilnamečiams“, - pažymėjo LVA vadovas.

Jo teigimu, politikai, nesugebėdami per švietimą keisti visuomenės įpročių vartoti alkoholį, eina lengviausiu keliu. „Seimas, ministerijos ar Vyriausybė dažniausiai ieško lengvo "grobio", kad ką nors uždraudus jų darbas būtų gerai matomas, o rezultatas - nesvarbus“, - sakė R. Apulskis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"