TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LŽ REKOMENDUOJA

Festivalis padedantis atrasti šiuolaikinį cirką žavi ir jo svečius

2015 09 07 13:12
Roberto Magro. Organizatorių nuotraukos

Dešimtasis jubiliejinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis‘15“ šiemet sostinėje  prasidėjo gerokai anksčiau nei įprasta. 

Likus savaitei iki pagrindinės renginių programos, rugsėjo 1-ąją Menų spaustuvėje, kartu su naujais mokslo metais, startavo intensyvi šiuolaikinio cirko edukacinė programa. Praktinėse ir teorinėse paskaitose, įvairių cirko disciplinų subtilybėmis ir kritinio rašymo pagrindais Vilniuje dalinasi 11 dėstytojų iš devynių šalių.

Su vienu iš edukacinės programos dėstytojų, garsiausiose pasaulio trupėse dirbusiu cirko artistu, režisieriumi bei dramaturgu – Roberto Magro (Ispanija) kalbame apie šiuolaikinio cirko atsiradimą, viešnagę festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis‘15“ bei pirmuosius įspūdžiais apie gyvenimą ir cirko kultūrą Lietuvoje.

– Pirmiausia, labai įdomu sužinoti, kodėl esate Lietuvoje?

– Su Gintare Masteikaite (festivalio Vilniuje koordinatore) susipažinau didžiausiame ir populiariausiame cirko festivalyje Prancūzijoje. Pirmiausia, ji mane sužavėjo savo nuoširdumu ir taip pat atradome bendrą kalbą, kadangi užsiimame ta pačia veikla – vadovaujame meno erdvės veiklai, tad esame kolegos. Po kiek laiko mes vėl susitikome Helsinkyje kitame festivalyje, tuomet pasiūliau jai idėją suorganizuoti intensyvius užsiėmimus. Jai ši mintis patiko, tad pakviečiau kartu dirbti dar du artistus iš Briuselio, kurie nuolatos dirba su cirko žmonėmis, bei turi patirties mokyti tokio pobūdžio aplinkoje. Pasiūliau Gintarei įtraukti į festivalį tokio tipo užsiėmimus ir, manau, neprašovėme, kadangi viskas klostosi kuo puikiausiai – dalyvaujantys užsiėmimuose yra patenkinti, na o aš norėčiau, kad jie truktų žymiai ilgiau.

R. Magro Vilniuje

– Kaip minėjote anksčiau, Jūs užsiimate įvairiomis veiklomis, kodėl ir kaip tapote, tuo, kuo dabar esate? Kuris iš visų užsiėmimų Jums labiausiai prie širdies?

– Kelionė link to, kuo esu dabar buvo gan paprasta ir nuosekli. Pirmiausiai, pradėjau mokytis marionečių ir komedijos meną, o dar būdamas vaikas svajojau tapti klounu. Supratęs, kokia svarbi fizinė parengtis tokiame cirke, pradėjau mokytis Nacionalinėje cirko mokykloje Paryžiuje (École Nationale du Cirque), kur įgavau klouno meno subtilybių. Ten mokydamasis atradau virvę ir nusprendžiau savo pasirodymus kurti su objektais. Taip pat visada svajojau tapti kažko didesnio dalimi, tad dirbau vienoje didžiausių Prancūzijos cirko kompanijų (Les Oiseaux Fous). Per tą laiką, dirbau su įvairiausiais žmonėmis, talentingiausiais direktoriais. Jų dėka ir atradau vaidybą su daiktais. Pirmame pasirodyme mes vaidinome su kaukėmis, kas tiesiogiai siejosi su commedia dell‘arte, klouno vaidyba, šiuolaikiniu cirku ir visa veikla, kurią praktikavau. Taip pat toks darbas man buvo labai gera patirtis ir nuostabus etapas gyvenime, kadangi išmokau dirbti ir gyventi su 25 žmonėmis vienoje palapinėje, veikti komandoje ir būti komanda. Po trijų metų nuostabios patirties, su nuostabiais ir kūrybingais žmonėmis, nusprendžiau pats statyti pagrindus „meno namams“, kartu su kolegomis nusprendėme įkurti kompaniją ir būti režisieriais savo pačių pasirodymams. Keliavome po pasaulį ir Briuselyje susipažinome su žmonėmis, kurie padėjo įgyvendinti mūsų svajonę ir prisidėjo prie jos puoselėjimo. Kvietėme dirbti kartu šokio ir cirko atlikėjus, su jais bendrai pradėjome kurti ir plėtoti ypatingą mokymo sistemą. Čia judesys tiesiogiai siejasi su jausmais ir tam tikru objektu. Atlikome daugybę tyrimų ir jų dėka, suradome ir apibendrinome šį išskirtinį metodą, kurio mokytoju pats ir tapau. Po to, kompanija mane pastūmėjo režisuoti pasirodymus. Taip aš pradėjau tą metodą pritaikyti ir kitose cirko mokyklose, kas buvo puiki proga tiek man atrasti vis kažką naujo, tiek studentams atrasti mano metodą bei pasirodymų, vaidybos ir cirko technikas. Vėliau pradėjau ne tik režisuoti, bet tapau ir dramaturgu įvairiems šiuolaikinio cirko pasirodymams. Mane kiekvieną kartą paveikdavo bei sužavėdavo jausmų ir cirko galia.

Na, o tapęs meno erdvės direktoriumi, galiu tiesiogiai padėti kitiems menininkams, nuomojant mūsų erdvę jų pasirodymams ar treniruotėms, suteikiant jiems paramą, galiu juos mokyti ir pastūmėti jaunus artistus būti kūrybiškesniais ir tikėti, kad vaizduotės galia yra beribė.

– Paminėjote cirką ir šiuolaikinį cirką, kuo jie skiriasi?

– Dauguma žurnalistų klausia manęs šito klausimo. Tai tik dar kartą parodo, kad dauguma žmonių turi labai mažai žinių ir patirties cirko pasaulyje. Klasikinis cirkas – kiekvieną kartą akrobatai, žonglieriai daro tą patį. Tai šou, kuris vykdomas pagal vieną ir tą pačią schemą: 8–12 numerių, kurių kiekvienas užtrunka nuo 3–8 minučių, kas trečias numeris – klouno pasirodymas. Tradicinis cirko šou – žongliravimo, akrobatikos ir gyvūnų šou kombinacijos. Pamačius vieną tradicinio cirko šou, gali nuspėti kokie bus kiti pasirodymai. Be to, tai yra pramoginio tipo pasirodymas, kuriame auditorija yra prikaustoma dviem jausmais – baime ir susižavėjimu.

Visiškai kitoks yra šiuolaikinis cirkas. Pirmiausia, mes nesiekiame linksminti žmonių, o norime perteikti savo jausmus ir idėjas. Kiekvienas pasirodymas turi būti skirtingas – tiek idėjų perteikimu, tiek muzika, tiek kūno judesiais – šokiu. Savo kūnais ir judesiu mes kalbame apie autorius, jų jausmus, sukuriame naują žodyną ir juo kalbame su auditorija. Norint sukurti pasirodymą neužtenka tik žinoti akrobatinius judesius bei žongliruoti penkias minutes. Šiuolaikiniame cirke tie žonglieriai iš penkių minučių turi sukurti valandos pasirodymą. Tą sugeba padaryti artistai, kurie ne tik gerai juda ar yra lankstūs – jie turi žinoti teatro, šokio, muzikos, aktorystės ir kitas sritis. Šiuolaikinis cirkas atneša į sceną visų menų sinergiją ir bendrystę, metaforų kūrimą. Tai reiškia, kad mums reikia naujų mokyklų, reikia daugiau tokių festivalių kaip šis, kur žmonės matytų, pajaustų, kas yra šiuolaikinis cirkas ir pamatytų šių stilių skirtumus. Tai menas jungiantis savyje estetiką ir tobulą grožį. Cirko vaidyba – šiuolaikiniame cirke tokie daiktai kaip kamuoliai arba lankas tik padeda perteikti jausmus ir padeda kurti prasmę.

Iš savo patirties galiu pasakyti, kad esu turėjęs 10 šiuolaikinio cirko pasirodymų. Kiekvienas buvo visiškai skirtingas. Jei tai būtų 10 tradicinio cirko pasirodymų – man būtų tereikėję išmokti vieną kompoziciją. Taigi dėl to mokymosi įstaigos, festivaliai ir būtent tokie festivaliai yra labai svarbūs, kadangi jie suteikia pagrindą šiuolaikiniam cirkui bei gilesniam supratimui apie jį.

– Kadangi Jums tenka vesti užsiėmimus ir seminarus įvairiausiuose pasaulio kampeliuose, pasakykite, ar lietuviai, ateinantys mokytis pas jus, skiriasi nuo užsieniečių studentų?

– Be abejo, Lietuvoje yra daugybė gražių merginų. Na, o jeigu rimtai, tai gaila, bet Lietuvoje yra labai mažai žmonių, kurie profesionaliai mokytųsi cirko meno. Liūdna, kad čia nėra cirko mokyklų ir tik tokie festivaliai kaip šis, leidžia žmonėms, kurie nori išmokti cirko pagrindų, gilintis į cirko meno subtilybes. Be abejo, tai tik svajonė, bet gal po mano užsiėmimų, studentai supras, kad nori eiti kažkur toliau ir sieti savo ateitį su cirku ir taps šiuolaikinio cirko pradininkais Lietuvoje. Mes dalinamės svajonėmis ir aš dalinuosi savo žiniomis – pirmas žingsnis link svajonės išsipildymo. Aš tikiu transformacija, ko ir mokau studentų – užmiršti, kas yra aplinkui ir pasidalinti su auditorija savo gebėjimais ir vidiniais lobiais.

– Ar jums patinka Vilnius?

– Mes labai daug keliaujame, tad esu aplankęs daugybę pasaulio vietų – pabuvojau Kinijoje, Peru, Brazilijoje, Argentinoje, Kosta Rikoje, Europoje ir dar daugybėje šalių bei miestų, tačiau būdamas Lietuvoje, pirmą kartą jaučiuosi kaip namie. Lietuviai sukuria labai draugišką, šiltą ir jaukią aplinką kurti, mokyti ir gyventi. Aš tikėjausi, kad lietuviai bus kiek šaltesni kaip žmonės iš Rusijos ar Ukrainos. Jie pradžioje sukuria atstumą, tik po to prisileidžia. Tačiau Lietuvoje to nėra: visi kalbasi, padeda ir nuoširdžiai bendrauja su manimi. Aš niekada to nemačiau savo gyvenime ir ypač šiuo metu, kai vyksta siaubingi dalykai pasaulyje, kai žmonės galvoja ne vieni apie kitus, o tik apie save, tampa savanaudžiais. Todėl gera matyti, kad lietuviai yra linksma ir draugiška tauta. Ir aš labai tikiuosi, kad sugrįšiu į Lietuvą. Ypač dėl to, kad labai noriu padėti kurti cirko kultūrą Lietuvoje ir atrasti jūsų unikalumą.

Menų spaustuvė savo smalsumu ir tvirtumu sukūrė tikrai įdomią, išskirtinę programą, kurioje sutalpinta viskas, ko reikia jauniems, smalsiems ir žingeidiems lietuviams, kad atrastų šiuolaikinį cirką bei plėstų suvokimą apie jį. Tad susitinkame rugsėjo 9-13 dienomis ir kiekvienas iš jūsų galėsite tapti šio festivalio dalele, kurią dar ilgai nešiositės savo širdyje. Išmoksite klausyti negirdint, matyti nematant, kurti metaforas kartu ir stengtis daryti tai visą laiką.

Dešimtasis jubiliejinis Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis‘15“ sostinės Menų spaustuvėje rugsėjo 9-13 d.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LŽ REKOMENDUOJA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"