TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LŽ REKOMENDUOJA

LNOBT pristato knygą „Opera naujųjų medijų amžiuje“

2016 04 07 10:01
LNOBT nuotrauka

Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras kviečia ne tik į spektaklius ir koncertus. Jau daugiau nei dešimt metų teatras leidžia žurnalą „Bravissimo“ ir rengia tarptautinius operos kritikų seminarus. Sukaupta patirtis ir žinios paskatino žengti tolesnį žingsnį: parėmus Lietuvos kultūros tarybai parengti knygą „Opera naujųjų medijų amžiuje“, skirtą gilesniam operos pažinimui. 

Knyga „Opera naujųjų medijų amžiuje. Istorinė ir kritinė peržvalga / Opera in the World of New Media. A Historical and Critical Perspective“ (sudarytojos Beata Baublinskienė ir Laima Vilimienė. Vilnius: Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, 2015) yra dvikalbė straipsnių rinktinė. Ją sudaro devyniolika tekstų, kurių autoriai įvairiais metais dalyvavo tarptautiniuose operos kritikų seminaruose LNOBT, atstovaudami vienuolikai Europos kraštų – Lietuvai, Latvijai, Lenkijai, Estijai, Prancūzijai, Italijai, Vokietijai, Baltarusijai, Jungtinei Karalystei, Slovėnijai ir Vengrijai.

2006 m. pradėti rengti tarptautiniai operos seminarai buvo sumanyti kaip platforma paskatinti operos kritiką bei plėsti intelektinį vietinės operos terpės tarptautiškumą. Seminaruose dalyvavo tiek Lietuvos muzikos, teatro, scenos menų kritikai ir publicistai, tiek užsienio kolegos. Kaip seminarų metų vykstančios gyvos polemikos liudijimas knygos įžangoje publikuojama pirmojo seminaro metu vykusi diskusija „Opera naujųjų medijų amžiuje“.

Diskusijos pavadinimas suteiktas visai knygai, nes šių dienų medijų paveiktame pasaulyje opera susiduria su naujais iššūkiais. Jie veikia ir operos tyrinėjimus, kurių nebepajėgia aprėpti tradicinės muzikologijos disciplinos.

Jau keletą dešimtmečių Vakarų universitetuose kultivuojamos vadinamosios operos studijos – jos susijusios ne tik su operos istorijos ar žanro klausimais, bet aprėpia ir kultūros istoriją, interpretacijos istoriją, teksto kritiką, nacionalizmo tyrinėjimus, lyčių studijas ir t. t.

Praėjus dešimčiai metų nuo pirmojo LNOBT operos seminaro surengimo galima konstatuoti, kad seminarai ne tik tapo kasmetiniu operos žinovus ir aistruolius suburiančiu forumu, bet ir kryptingai moduliavo operos studijų link.

Keturi knygos „Opera naujųjų medijų amžiuje“ skyriai atspindi operos studijų sričių įvairovę. Pirmąjį skyrių „Opera ir nacionalinis teatras“ sudaro šeši istoriniai tekstai, užgriebiantys ir kai kuriuos nacionalizmo raidos aspektus. Tai Jono Bruverio publikacija „Operos vaidykla: steigimo aplinkybės“, Vytautės Markeliūnienės straipsnis „Muzikinis teatras tautinio tapatumo sargyboje, 1941–1944“, Edmundo Gedgaudo apybraiža „Prieškariniai Verdi spektakliai pokario Kaune“, latvių muzikologo Mikuso Čežes straipsnis „Latvijos nacionalinė opera ir klajojančio jubiliejaus fenomenas“, lenkų muzikologės Magdalenos Dziadek „Apie Poznanės operos teatro istoriją“ ir estų muzikologės Kristel Pappel publikacija „French Opera in Estonia: Transfer from Germany, Influence of Russia“ (Prancūzų opera Estijoje: tranzitas iš Vokietijos, įtaka iš Rusijos).

Antrasis skyrius „Kūriniai ir kontekstai“ susitelkia į scenos veikalų ir personažų analizę. Jį sudaro prancūzų muzikologo Damieno Colas „From Legend to Opera. Christoph Willibald Gluck“s „Orfeo ed Euridice“ (Nuo legendos iki operos: Christopho Willibaldo Glucko „Orfėjas ir Euridikė“), lenkų muzikologo Ryszardo Danieliaus Golianeko „Between Italian Bel Canto and French Grand Opéra. Giuseppe Poniatowski“s Opera „Pierre de Médicis“ (Tarp italų „bel canto“ ir prancūzų „grand opéra“: Giuseppe“s Poniatowskio opera „Pierre de Médicis“), baltarusių meno sociologės ir kritikės Olgos Borščiovos straipsnis „Manon Lesko kaip archetipinė figūra: kurtizanės paveikslas XVIII-XX a. dailėje ir literatūroje“ ir Beatos Baublinskienės publikacija „Šokame Chopiną: Johno Neumeierio baletas „Dama su kamelijomis“.

Trečiąjį rinktinės skyrių „Scenos menas – opera“ sudaro užsienio operos kritikų tekstai, komentuojantys operos pastatymus ir atlikimo praktiką: Boriso Kehrmanno (Vokietija) „Šiuolaikinė Vokietijos operos scena: ten ir atgal“, Danieliaus Cichy (Lenkija) „Krzysztofas Warlikowskis – tiesos atskleidimo, prasmių kūrimo režisierius“, Johno Allisono (Jungtinė Karalystė) „William Kentridge: Artist of the Stage“ (Scenos menininkas Williamas Kentridge“as) ir Paolo Patrizi (Italija) „The Risk of Memory. A Few Unusual Interpretations of „Rigoletto“ (Atminties rizika: kelios neįprastos Verdi „Rigoleto“ interpretacijos).

Ketvirtajame skyriuje „Opera kaip socialinis fenomenas“ opera nušviečiama kaip kultūros antropologijos, menų vadybos ir... kūrybos objektas. Publikuojamas slovėnų operos antropologo Valdo Kotnikas tyrimas „Opera“s Social Powers“ (Socialinės operos galios), B. Baublinskienės straipsnis „Kodėl neturime „lietuviškos Karmen“? Apie lietuviškų operų libretus“, muzikologės ir kultūros vadybininkės Laimos Vilimienės straipsnis „Giuseppe“s Verdi operos prekės ženklo kontekste“ ir lyg savotiškas daugtaškis knygą užbaigia interviu su vienu ryškiausių šių dienų Europos operos kompozitorių – „Peteris Eötvösas – veiksmo operų kūrėjas“ (kalbino Veronika Janatjeva).

Knygos pabaigoje pateikiamos visų dešimties operos seminarų programos. Tekstai skelbiami lietuvių ir anglų kalbomis. Pastarąja pateikiami tekstai, autorių parengti angliškai, lietuvių kalba pateikiami Lietuvos muzikologų straipsniai ir publikacijos, verstos iš kitų užsienio kalbų.

Knyga „Opera naujų medijų amžiuje. Istorinė ir kritinė peržvalga“ – pirmas tokio pobūdžio leidinys Lietuvoje, apibendrinantis dešimties metų patirtį siekiant įteisinti mūsų krašto kultūrinėje erdvėje dar tik besiformuojančią operos studijų kryptį ir plėtoti kritinį operos diskursą.

Parengė Beata Baublinskienė

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LŽ REKOMENDUOJA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"