TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LŽ REKOMENDUOJA

Milijardą akių turintis monstras

2012 05 02 6:30

Riedlente važinėjantys šunys, svarbiausi varžybų momentai, menas iškepti sultingą žlėgtainį - vaizdo įrašų portale "YouTube" rasite visus ir apie viską. Taip rašo Vokietijos savaitraštis "Stern".

"YouTube" - tai "milijardą akių turintis monstras". Taip neseniai portalą pavadino amerikiečių savaitraštis "Time". Tačiau šis interneto stebuklas atsirado neseniai. Anksčiau, praleidus kokią nors įdomią televizijos laidą, apie jos turinį, geriausiu atveju, kitą dieną pavykdavo paskaityti laikraštyje. Šiandien pakanka apsilankyti "YouTube", įvesti raktinius žodžius - ir įrašas jau sukasi. Nereikia vartyti valgių gaminimo knygų, norint išmokti iškepti žlėgtainį. Sodininkui mėgėjui nebereikia specializuoto žurnalo, kad sužinotų, kaip apgenėti obelaitę. Pagalba sprendžiant algebros uždavinius, gitaros pamokos, šauniausi Londono barai - rasite viską antroje pagal dydį interneto paieškos sistemoje.

Jaunimui "YouTube" atstoja televiziją. Jie susitinka žiūrėti filmų ne DVD, o "YouTube". Vaizdo įrašų portale daugėja astronominiu greičiu. Kiekvieną dieną užregistruojama 4 mlrd. apsilankymų, kiekvieną mėnesį 800 mln. vartotojų peržiūri 3 mlrd. valandų trukmės vaizdo medžiagą.

Vaikinukai norėjo pažaisti

Dabartinis vaizdų antplūdis prasidėjo 2005 metais per Šv. Valentino dieną. Du draugai iš Kalifornijos - Chadas Hurley ir Steve'as Chanas - registravo interneto adresą, pavadintą "YouTube". Vaikinai norėjo rasti nesudėtingą būdą vienas kitam siuntinėti vaizdo įrašus. Jų mintis greitai įgavo pagreitį pavykus išplėsti pasiūlą - prie vieno peržiūrėto filmuko sugalvojus pridėti visą panašių vaizdo įrašų vėduoklę.

Skaitmeniniame pasaulyje pasiekimai plinta žaibiškai ir nekontroliuojamai kaip užkratas. Jaunoji karta internete seka savo dievukų karjerą. "YouTube" - gigantiškas talentų šou. Talentų  ieškotojams nebereikia tykoti koncertų klubuose, pakanka vakarą praleisti su "YouTube".

Todėl jau po metų Ch.Hurley ir S.Chanas populiarumu aplenkė savo konkurentą "Google Video", ir "Google" nusprendė perimti portalą: 2006-ųjų spalį didžioji interneto paieškos sistema nusipirko mažąją už 1,65 mlrd. dolerių. Tapę labai turtingais žmonėmis "YouTube" steigėjai savo verslą jau paliko.

Žaidžia ir darbuotojai

"YouTube" transliuoja iš San Bruno - pietinio San Francisko pakraštyje esančio miesto. Prie pat įėjimo - minkštų baldų kampas su televizoriumi, toršeras ir knygų lentyna. Už poros žingsnių ant sienos virš raudonų sofų komplekto keturi ekranai rodo dabartinę programą: komedija, žinios, muzika ir, žinoma, šokantys šunys ar ant kiaulės jojanti beždžionė. Per visą pastatą nutįsusi milžiniška raudonos kaip firmos logotipas spalvos šliuožykla, kuria darbuotojai gali nušliuožti žemyn iš antro aukšto. Pasitarimų kambariai pavadinti "YouTube" hitų vardais. Pastate gausu gerų itališkų espreso kavos aparatų, kuriais nemokamai gali naudotis visi, bei raudonų balionų, plevenančių virš rašomųjų stalų. Balionai reiškia, kad čia sėdi naujas darbuotojas.

Partnerystė

44 metų Chrisas Maxcy "YouTube" priešininkus pavertė partneriais. Jo pastangomis ši interneto sistema pernai uždirbo daugiau nei milijardą dolerių. Pirmaisiais "YouTube" gyvavimo metais steigėjams rūpėjo parodyti kuo daugiau vaizdo filmų. Autorių teisės niekam nerūpėjo. Televizijos, garso įrašų ir Holivudo studijos galėjo tik stebėti, kaip jų laidos, muzikos klipai ar filmai pasirodo "YouTube".

Siekdami sušvelninti jų rūstį ir išvengti teisminių ieškinių antplūdžio "YouTube" vadovai autorių teisių turėtojams pasiūlė tris galimybes: uždrausti, atiduoti naudoti, uždirbti. Draudimas reiškia, kad vaizdo įrašo daugiau nebus galima pamatyti. Atiduoti naudoti reiškia, jog filmukas lieka "YouTube", nes autoriai tikisi, kad jis bus išplatintas. Uždirbti reiškia, kad "YouTube" parduoda vietą reklamai ir dalijasi pelnu su partneriais.

Jei automobilių gamintojas moka už tai, kad jis parodomas prieš "YouTube" menininko sukurtą filmą, naudos turi tiek portalas, tiek menininkas: kiekvienas spragtelėjimas pelyte abiem atneša tam tikrą cento dalį. Daugiau nei 100 tūkst. spragtelėjimų, teigia žinovai, - ir pinigai jau plaukia. Šiuo metu kartu pelną gaunančių partnerių skaičius siekia 30 tūkstančių. Partneris gali būti Holivudo studija arba šeima, nuolat siunčianti filmukus apie save ir sulaukianti daug žiūrovų. Partnerystė reiškia: sakykim, šeima tiekia vaizdo įrašus, "YouTube" rūpinasi viskuo kitu - technologija ir reklamos pardavimu. Spragtelėję naują menamos šeimos filmuko pavadinimą, žiūrovai pirmiausia pamatys reklaminį klipą, už kurio rodymą reklamuotojai moka. O šeima, kaip "YouTube" partneris, gaus dalį pelno.

Reklama brangesnė nei televizijoje

Didžiausia pasaulio scena būtų niekas be šalutinio vaidmens atlikėjų, t. y. tų, iš kurių žiūrovai gali ko nors pasimokyti. Yra žvejų kampelis, žaislinių geležinkelių kampelis, valgio gamintojų kampelis, kačių mylėtojų ir įvairiausių kitų - kiekvienam pagal pomėgius ir interesus. "YouTube" atstoja naudojimo instrukcijas. Šis žanras pavadintas "išpakavimu" (unboxing).

"YouTube", kaip ir "Google", registruoja ir saugo visus duomenis apie savo žiūrovus, juos klasifikuoja pagal kilmės šalį, lytį ir amžių -  registruodamiesi šiuos duomenis turi nurodyti visi "YouTube" vartotojai. 52 proc. lankytojų sudaro vyrai, 50 proc. - jaunesni nei 35 metų. Registracija padeda įmonei kreiptis į tam tikras tikslines grupes, tarkim, į 14-29 metų moteris, sporto ar komedijos mėgėjus. Kadangi jų paslaugos kryptingesnės, galima kelti reklamos įkainius, kurie didesni nei televizijoje. Populiariausia reklamos forma - prieš pasirinktą vaizdo įrašą įterpti reklaminį klipą. Jį vartotojas po kelių sekundžių gali nutraukti, bet "YouTube" žino, kad dauguma žiūrovų reklamą pažiūri iki galo.

Naujųjų medijų kursą Pensilvanijos universitete dėstantis profesorius Josephas Turowas teigia, kad "nė viena firma nepageidauja reklamuotis abejotinoje aplinkoje". Niekas nenori pasirodyti šalia nosį krapštančios beždžionės. Tokio pobūdžio filmai kelia grėsmę vieną dieną sužlugdyti "YouTube", kadangi kiekvieną minutę paviešinama 100 valandų apimties naujos medžiagos. Išlaikyti visą sistemą kainuoja milžiniškus pinigus. Kuo didesnis "YouTube" populiarumas, tuo daugiau pinigų reikia kietiesiems diskams, procesoriams, serverių parkams, elektros energijai ir duomenų perdavimui.

J.Turowo nuomone, "YouTube" turi puikias sąlygas šiuos pinigus susigrąžinti, nes kiekvienas vartotojas kiekvienu pelės spragtelėjimu atskleidžia vis daugiau informacijos apie save. "YouTube" motina "Google" žino, ką kiekvienas žiūrėjo, ko ieškojo ir ką pirko  internete, kur žmogus apytikriai gyvena ir su kuo bendrauja socialiniuose tinkluose. Šios žinios portalui padeda kreipti savo žiūrovų dėmesį tam tikra linkme. "Ateityje tai galėtų reikšti: "pagal Jūsų pomėgius, Jūsų kalbą ir Jūsų gyvenamąją vietą - manome, kad Jums patiks šios 15 programų", - sako J.Torowas.

Naujoji televizija

Didžiausias perversmas trumpoje vaizdo portalo istorijoje galėtų būti bendradarbiavimas su Holivudu. Ten trijų aukštų naujame pastate Beverli Hilso kvartale dirba britas Alexas Carlossas, programų vadovas. Beveik 20 metų A.Carlossas dirbo kino studijoms. Šiuo metu jis rūpinasi, kad pasaulinėje "YouTube" scenoje atsirastų vietos seniesiems pažįstamiems, pavyzdžiui, Madonnai, repo galiūnui Jay-Z ir pramogų gigantui "Disney". A.Carlossas ir "YouTube" nori sukurti  naują televiziją. Projekto pavadinimas - "Naujoviški kanalai" (Original Channels). JAV savaitraštis "New Yorker" šį projektą pavadino "trečiuoju televizijos šimtmečiu". Kelios "Naujoviškų kanalų" programos: "Cafe Mom", kurioje pasaulis rodomas techniką įsimylėjusių motinų akimis, "Kosmoso gelmių vaizdo filmai" (Deep Sky Videos) - apie astronomiją arba "Chopros šaltinis" (The Chopra Well) - XXI amžiaus guru Deepako Chopros patarimai, kaip likti sveikam. Madonnos kanalas vadinamas "DanceOn", buvusi krepšinio garsenybė Shaquille'as O'Nealas mėgina komiko vaidmenį. Vieną įdomiausių projektų parengė serialo "CSI" kūrėjas Anthony Zuikeris, paleidžiantis kriminalinį kanalą "BlackBoxTV". Dienraštis "The Wall Street Journal" skelbia, kad "YouTube" remia kiekvieną kanalą, kurio pradinis kapitalas neviršija 5 mln. dolerių.

A.Carlosso užduotis "YouTube" naujoką paversti pasakų princese. Po mėgėjų į sceną žengia profesionalai. "Sėjame žaidimų veją, kurioje galėtų pražysti kūrybingi žmonės, išvengdami ilgų jų idėjų aptarimų nesibaigiančiuose posėdžiuose. Jie patys sprendžia, kada pradėti, - teigia A.Carlossas ir priduria: "Kaip perkūnas iš giedro dangaus mums buvo nekilnojamojo turto maklerių, panorusių išsiaiškinti, kodėl staiga tiek daug "YouTube" partnerių ėmė ieškoti laisvų studijų, skambučiai."

Be sekso ir smurto

"YouTube" rasite visą pasaulį. Ar tikrai visą? Ne, seksas ir smurtas jame tabu. Vokietijoje cenzūruojami ir dešiniųjų radikalų  filmai. Tai daroma taip: vartotojas, užtikęs pornografinį, smurtą propaguojantį ar nacių simbolius demonstruojantį įrašą, gali pranešti, kad šis jam atrodo netinkamas. "YouTube" žargonu šis veiksmas vadinamas "duoti signalą vėliavėle" (flagging). Po kiekvienu vaizdo įrašu yra vėliavėlės simbolis. Vienas iš "YouTube" vadovų Oliveris Heckmannas aiškina: "Vėliavėle pažymėtą filmuką tuoj pat peržiūri kvalifikuotas darbuotojas ir nusprendžia, ar reikia panaikinti prieigą prie jo." Tokių darbuotojų yra daugumoje valstybių - jie dirba visą parą ir vadovaujasi šalies įstatymais. Tarkim, JAV dešiniųjų radikalų vaizdo įrašai naudojasi laisvos nuomonės reiškimo teise. Vokietijoje jie laikomi neteisėtais ir tuoj pat pašalinami. Kilus abejonių dėl autorių teisių, programinė įranga patikrina, ar leidžiama siųsti vaizdo įrašą. Žinoma, visų siunčiamų įrašų patikrinti neįmanoma. "Jei norėtume patikrinti visų į portalą dedamų įrašų turinį, turėtume pasamdyti 25 tūkst. darbuotojų", - sako O.Heckmannas.

Parengė RIMA KRUPENKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LŽ REKOMENDUOJA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"