TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

13 milijonų vaikų pasaulyje prašė pagalbos telefonu

2016 05 02 14:55
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Nuo 2014 metų Tarptautinė vaikų pagalbos linija (Child Helpline International – CHI) sulaukė 13 milijonų vaikų skambučių. CHI yra pasaulinis pagalbos telefonu tinklas, vienijantis 183 vaikų pagalbos linijas 142 pasaulio šalyse, tarp kurių ir Lietuvos pagalbos vaikams tarnyba „Vaikų linija“, kasdien atsiliepianti į 350 vaikų pagalbos šauksmų. 

Prieš 25 metus poreikį įkurti nemokamą telefono liniją, kuri būtų lengvai prieinama vaikams ir jiems padėtų, pamatė indė Jeroo Billimoria. Jos dėka šiandien pasaulinis vaikų pagalbos linijų tinklas ne tik išklauso vaikus, bet ir išgelbėja gyvybes.

Jeroo Billimoria Indijoje dirbo socialinį darbą su gatvėje gyvenančiais vaikais. Ji davė vaikams savo telefono numerį ir liepė skambinti bet kada, kai tik reikės kokios nors pagalbos. Jos telefonas nenustojo skambėti.

Tuomet J. Billimoria suprato, kad būtent gatvėje gyvenantiems Indijos vaikams reikia su kuo nors pasikalbėti, bet jie, deja, neturi su kuo. Taip atsirado idėja įkurti nemokamą pagalbos telefonu liniją – „Indijos vaikų linija“, kuri 1996 metais buvo pirmoji ir vienintelė Indijoje vaikams skirta pagalbos linija. Be to, ji išsiplėtė ne tik Indijoje, J. Billimoria turėjo idėją sukurti globalų tinklą, kuris padėtų įkurti pagalbos linijas tose šalyse, kuriose tokių linijų dar nėra.

2011 metais Indijos Punos mieste įvyko tarptautinis vaikų pagalbos linijų atstovų susirinkimas, kuriame buvo nuspręsta, jog reikia sukurti bendrą visų pagalbos linijų tinklą, bendradarbiauti tarpusavyje, dalintis patirtimi bei kurti pagalbos linijas kitose šalyse, kur jų nėra, o vaikams ypač reikalinga pagalba. Galiausiai 2003 metais Amsterdame įkurta Tarptautinė vaikų pagalbos linija (CHI), iš pradžių apėmusi 49 pagalbos vaikams linijas, o šiandien vienijanti net 183.

Daugiausia skambučių – Europoje

CHI siekia kuo glaudžiau bendradarbiauti su telekomunikacijos bendrovėmis visame pasaulyje ir įsteigti kuo daugiau nemokamų pagalbos linijų vaikams. Tarptautinė vaikų linija taip pat stengiasi kuo labiau integruoti naujas komunikacijos formas ir plėsti ne tik telefono linijas, bet suteikti vaikams galimybę gauti pagalbą internetu ar trumpąją SMS žinute.

Organizacija laikosi nuomonės, kad kiekvienas pagalbos ieškantis vaikas turi būti išgirstas, ir jei naujos technologijos suteikia daugiau galimybių padėti tai daryti, jomis reikia pasinaudoti. Todėl jau šiuo metu į kai kurias pagalbos linijas vaikai gali ne tik paskambinti, bet ir siųsti trumpąsias žinutes, rašyti elektroninius laiškus ar tiesiogiai susirašinėti (angl. chat) su konsultantu internete. Tad įskaitant ir šiuos komunikavimo būdus, iš viso į pagalbos linijas per pastaruosius dvejus metus visame pasaulyje kreipėsi 15 milijonų vaikų.

Taip pat kai kurios pagalbos linijos siūlo vaikams ir tiesioginę pagalbą – susitikimą „akis į akį“ su pagalbos linijos konsultantu. Tokie susitikimai padėjo nė vieną vaiką atkalbėti nuo savižudybės, o kai kurias merginas, ypač Afrikos regione, išgelbėti nuo nuolat patiriamo smurto, prievartos artimoje aplinkoje ir suteikti naują gyvenimą. Iš viso visame pasaulyje per dvejus metus pagalbos linijos konsultantai suteikė tiesioginę pagalbą 33 tūkst. 676 vaikams.

Vis gi vaikai daugiausiai į pagalbos linijas kreipiasi skambindami telefonu. Nuo 2014 metų CHI priklausančios pagalbos vaikams linijos atsakė iš viso į 13 mln. 860 tūkst. 921 skambutį, iš kurių 32 proc. sudaro skambučiai iš Europos šalių. Pagalbos vaikai daugiausiai kreipiasi turėdami psichologinių ir sveikatos problemų. Kreiptis pagalbos yra labiau linkusios merginos, jos sudaro 56 proc. vaikų, skambinančių į pagalbos linijas.

Vaikai skambina į pagalbos linijas turėdami ir klausimų, susijusių su seksualumu, lytiniu brendimu. Tokiomis temomis pasikalbėti skambina 1 iš 12 vaikų. Ligos AIDS tema taip pat labai svarbios ir artimos vaikams, ypač Afrikos regione, kur tokiomis temomis pasikalbėti skambina 8 iš 10 vaikų. Zambijoje skambučių tokia tema nuo 2014 metų buvo net 17 tūkstančių. Dažnai skambina našlaičiai vaikai, kurių tėvai mirė nuo AIDS, arba kurių tėvai serga AIDS, – jie nori pasidalinti savo išgyvenimais. Afrikoje į pagalbos linijas daugiausiai skambina vaikai, patiriantys smurtą ir prievartą, apie tai prasitaria net 189 tūkst. 181 vaikas.

Azijos ir Ramiojo vandenyno regione, sulaukiama nemažai skambučių iš vaikų, kurių tėvai dažnai konfliktuoja arba yra išsiskyrę. Tokie vaikai dalinasi savo patirtimi ir išgyvenimais.

Amerikos ir Karibų jūros regione į pagalbos linijas daugiausia kreipiasi vaikai, turintys psichologinių ir sveikatos problemų, patiriantys smurtą ir prievartą, arba norėdami pasipasakoti apie santykius šeimoje.

Panaši situacija ir Europoje, tik čia skambinančiųjų skaičius žymiai didesnis. Pastaruosius dvejus metus pagalbos vaikams linijos sulaukė per 400 tūkst. skambučių iš vaikų, turinčių psichologinių problemų, daugiau nei 600 tūkst. skambučių buvo susijusių su prievarta ir smurtu, seksualumo klausimais, šeimos santykių temomis.

Lietuvoje – 350 vaikų skambučių per dieną

Tarptautinei vaikų linijai CHI priklauso ir Lietuvos pagalbos vaikams tarnyba Vaikų linija“. Ši tarnyba praėjusiais metais atsiliepė į 139 tūkst. 857 skambučius, 2014 metais – 123 tūkst. 349 skambučius. Tačiau bandymų prisiskambinti skaičius yra daug didelis, 2015 metais bandymų prisiskambinti į „Vaikų liniją“ buvo daugiau kaip 1 milijonas.

Pasak Vaikų linijos“ psichologės J. S. Jasiulionės, nemažai skambučių dar lieka neatsakytų ir šiuo metu tarnyba per dieną atsiliepia vidutiniškai į 350 vaikų ir paauglių skambučius, t.y. į 1 iš 6 skambučių. Vaikų linija“ taip pat teikia emocinę paramą internete.

2015 metais vaikai parašė 1464 laiškus ir gavo Vaikų linijos savanorių atsakymus.

Dažniausiai į pagalbos tarnybą kreipiasi 12–15 metų amžiaus paaugliai, tačiau tarnyba sulaukia ir jaunesnių 7–11 metų ir vyresnių paauglių 16–18 metų, skambučių.

Akivaizdu, jog labai didelė dalis Lietuvos vaikų neturi su kuo pasikalbėti savo artimoje aplinkoje, nežino, į kokias įstaigas galima kreiptis pagalbos, o dar dažniau tiesiog bijo kreiptis į suaugusiuosius pagalbos, todėl kreipiasi anonimiškai.

„Žinoma, kad kartais vaikams paprasčiau apie savo sunkumus pasikalbėti visiškai anonimiškai, nes jie ne visuomet pasitiki savo aplinkos žmonėmis ar tiesiog jiems sunku kalbėtis apie didelius sunkumus gyvai, „akis į akį“, – „Lietuvos žinioms“ sakė „Vaikų linijos“ psichologė.

Dažniausiai vaikai pasakoja apie patiriamus sunkumus su tėvais, draugais, patiriamas patyčias ar nori pasikalbėti apie jaučiamą nerimą, baimę, vienišumą, kartais turėdami minčių apie savižudybę.

„Santykių sunkumai yra dažniausia pokalbių su vaikais tema – tad kartais skambina vaikai, kuriems trūksta tiek santykių su bendraamžiais, tiek su artimais suaugusiais. Pasitaiko kuomet vaikai jaučiasi vieniši ir nesuprasti daugumos aplink juos gyvenančių žmonių. Vaikai skambina ir norėdami papasakoti apie patiriamas patyčias mokykloje, jaučiasi užklupti daugelio sunkumų ir net galvoja apie savižudybę“, – teigė psichologė J. S. Jasiulionė.

„Vaikų linijos“ duomenimis, į tarnyba paskambinę vaikai kartais nori ne tik gauti emocinę paramą, bet ir sulaukti pagalbos, nes yra pažeidžiamos jų teisės. Tokiais atvejais tarnyba sujungia vaiką su Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Pagalbos vaikams linija. Nuo 2011 metų pradžios į šią tarnybą „Vaikų linija“ nukreipė daugiau kaip 1400 skambinančiųjų, apie 30 skambinančiųjų sujungė su Bendruoju pagalbos centru 112, kai pokalbio metu buvo įtariama grėsmė vaiko gyvybei ar sveikatai.

***

Lietuvoje veikia iš viso 5 pagalbos tarnybos, teikiančios emocinę paramą telefonu. 3 iš jų – „Vaikų linija“, Jaunimo linija“ irLynija Doverija“ (teikianti pagalbą rusų kalba) – pagalbą telefonu teikia jaunimui. „Vilties linija“ teikia psichologinę pagalbą suaugusiems, o „Pagalbos moterims linija“ – psichologinės pagalbos ieškančioms moterims.

Vis gi emocinę paramą vaikams teikiančios tarnybos sulaukia daugiausiai skambučių iš visų pagalbą telefonu teikiančių paramos tarnybų Lietuvoje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"