Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
MOKSLAS IR IT

5 dalykai, kuriuos privalu ugdyti darželiuose ir mokyklose

 
pixabay.com nuotrauka
pixabay.com nuotrauka

Vaikų ir paauglių psichiatro Lino Slušnio teigimu, Lietuvos švietimo įstaigose  vis dar trūksta socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo. Šios kompetencijos turėtų būti ugdomos jau darželiuose, kur vaikai anot psichiatro, „jas kopijuoja kaip kopijavimo aparatai ir su tuo nukeliauja iki pat gimnazijos“.

Socialinis ir emocinis ugdymas yra kultūrinis procesas, kuriame vaikai, ir kaip pabrėžia L. Slušnys, būtinai kartu su suaugusiais lavina esminius socialinius ir emocinius įgūdžius. Kai kurių iš jų trūksta ir patiems darželio darbuotojams, mokytojams ir mokyklų direktoriams.

„Mes keliame pačius aukščiausius reikalavimus vaikams. Reikalaujame, kad jie turėtų kritinį mąstymą, mokėtų dirbti komandoje ir bendradarbiauti, lyderiauti, būtų įvairiapusiški, kūrybiški, novatoriški, bet nemokome jų tokiais būti“, – sakė L. Slušnys, Seime vykusioje konferencijoje „Vaiko teisė į pagarbą“.

Jis išskiria 5 socialinius ir emocinius įgūdžius, kuriuos privalu ugdyti darželiuose ir mokyklose, kad vaikai užaugtų sėkmingi ir atitiktų tuos reikalavimus, kuriuos vaikams nuolat kelia suaugusieji:

1. Savimonė

Savimonė – tai yra tikslus savęs suvokimas: „kas aš esu“, stipriųjų savo pusių, poreikių ir vertybių suvokimas, tikėjimas, dvasingumas, gebėjimas identifikuoti emocijas.

„Kad tokie dalykai sunkiai skinasi kelią į ugdymo įstaigas, yra normalu. Negali žmogus mokyti vaiko savimonės, jeigu jis pats nežino kas jis yra ir ką veikia šioje žemėje. Kaip aš galiu paaiškinti jaunam žmogui tai, ko pats niekada nesu turėjęs“, – teigė L. Slušnys.

2. Socialinis sąmoningumas

Socialinis sąmoningumas labai svarbi kompetencija kuri ugdo empatiją, įvairovės vertinimą, pagarbą kitiems.

„Ar mes patys visi ją turime? Mes, suaugusieji, sunkiai sugebame paaiškinti patys sau tam tikrą socialinę situaciją, priimti kitus, o ką jau kalbėti apie paaiškinimą vaikams, apie tai kas šiuo metu vyksta, ką ta situacija reiškia mums, kaip mes su tuo galime judėti į priekį, kaip galime tai keisti. Mums patiems labai trūksta socialinio sąmoningumo. Vaikai negali jo gauti, jei mes, suaugusieji to neturime“ , – pabrėžė psichiatras.

3. Atsakingas sprendimų priėmimas

Atsakingas sprendimų priėmimas yra susijęs su gebėjimu analizuoti situaciją, įvertinti, apmąstyti ir aišku asmeninė moralinė ir socialinė atsakomybė.

„Visi šie komponentai yra labai svarbūs vaikams ir man tenka pastebėti, kad visų šių komponentų trūksta mūsų mokytojams. Vėl ta pati istorija – kaip aš galiu duoti vaikams tai, ko neturiu pats?“ , – sakė L. Slušnys.

4. Bendravimo įgūdžiai

Gebėjimas kurti ir palaikyti santykius, bendradarbiauti, susikalbėti su kitokią nuomonę nei tu turinčiu žmogumi yra esminis. L. Slušio teigimu, bendravimo įgūdžių trūkumą jis labiausiai mato mokyklose, todėl jau darželyje vaikus reikia mokyti bendrauti, susikalbėti, mokėti bendrauti tarpusavyje, užmegzti kontaktą, ryšį. Neįgijus bendravimo įgūdžių darželyje, o vėliau mokykloje, suaugus tampa sunku bendrauti su kolegomis darbe.

„Pažįstu 23-jų metų jaunuolį, kuris puikus programuotojas ir kaip aš sakau dėl mūsų nesugebėjimo išmokyti tą jaunuolį bendrauti, jis yra pakeitęs jau keturis darbus. Jis nemoka taip pateikti savo idėjos, kad nesusikivirčytų su savo bendradarbiais. Jis mąsto „ak jūs šitaip, tada man nereikia“ ir jis išeina iš to darbo, o jam juk visada ir visur reikės bendrauti, nesvarbu, kad jo darbas yra tik būti pasinėrus į kompiuterį“, – pasakojo psichiatras.

5. Savitvarda

Savitvarda tai gebėjimas sulaikyti impulsyvumą, neigiamas emocijas, gebėjimas valdyti stresą, kontroliuoti save. Psichiatras pabrėžia, kad šios kompetencijos ugdymas nėra tik tėvų reikalas.

„Labai dažnai mokyklose streso valdymas „nurašomas“ ir laikoma, kad tai tėvų problema. „Na jis iš namų toks atėjo“ Pritariu, labai daug dalykų prasideda šeimoje. Vaikams mokyklos nereikia jeigu yra gera šeima. Bet į mokyklą ateina ir tie, kurie neturi gerų šeimų“, – sakė L. Slušnys.

Jis pridūrė, kad dabar mūsų švietimo sistema labiausiai yra orientuota į akademinių įgūdžių ugdymą mokyklose, o kokybiškam vaiko ugdymui darželyje skiriama mažiausiai dėmesio. Tačiau, socialinių ir emocinių įgūdžių ugdymas darželiuose turi tapti valstybės prioritetu, nes tuomet į gimnazijas ateis vaikai iš labai gerų darželių, labai gerų pagrindinių mokyklų, gimnazijoms nebereikės mokyti jokių papildomų socialinių kompetencijų, tik parodyti mokymosi kryptį, suteikti mokymosi medžiagą, tobulinti akademinius vaiko įgūdžius.

„Ne mokinio krepšelį šiandien reikia naikinti, o apversti švietimo sistemą aukštyn kojomis. Šiandien vaiko krepšelis darželyje yra mažiausias lyginant su gimnazijomis. Tai yra absoliuti nesąmonė. Ten kur vaikams yra suteikiamos socialiniai ir emociniai įgūdžiai, ir vaikai juos kopijuoja kaip kopijavimo aparatai ir su tuo nukeliauja iki gimnazijos, skiriame mažiausiai pinigų. Mūsų švietimo sistema garbina gimnazijas nes ten yra svarbiausi vaiko akademiniai pasiekimai“ , – teigė L. Slušnys.

Linas Slušnys / Asmeninio archyvo nuotrauka
Linas Slušnys / Asmeninio archyvo nuotrauka

Psichiatras taip pat apgailestavo, kad mūsų visuomenėje vyrauja požiūris jog darbas su vaikais yra nerimtas, dažnai laikomas negarbingu, o jį dirbantys žmonės yra kvailiai. Labiausiai nevertinamas vaikų specialistų darbas darželiuose, tai tik parodo, kad valstybė negerbia mažų vaikų ir jai nerūpi jų ugdymas.

„Būti vaikų specialistu Lietuvoje – neapsimoka. Būti vaikų gydytoju yra nerimta – tai mūsų požiūris į vaiką, mūsų „pagarba“ jam. Vyrauja nuomonė, kad tai kvailių darbas. Mes pagarbą vaikui pradedame rodyti kada? Kuo vaikas darosi vyresnis, vadinasi tuoj atsiras naujas rinkėjas, ten mes daromės labiau pagarbūs, o iki tol nieko, ką gi šitas mažylis snarglius gali padaryti. Darželis? O ten išvis ar žmonės dirba darbą? Ten gi nereikalingi specialistai“, – kalbėjo L. Slušnys.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR IT
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"