TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Budelių ir aukų vaidmenis išbando pamokose

2015 04 22 6:00
Integruota istorijos, lietuvių kalbos ir literatūros bei vokiečių kalbos pamoka, skirta nacių baisumams priminti.
Pagėgių Algimanto Mackaus gimnazijos nuotraukos

Gimnazistai, sumanę priminti Antrojo pasaulinio karo baisumus, vykusius greta Pagėgių įkurtame Buchenvaldo koncentracijos stovyklos filiale „Oflager-53”, sulaukė daugybės norinčiųjų "patirti" konclagerio kalinių dalią. Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) budelių bei aukų santykių interpretavimą įvertino pirmąja vieta.

Pagėgių Algimanto Mackaus gimnazijos moksleiviai, skatinami pedagogų, jau antrus metus vaidina nacius, o budelių "aukomis" tampa jų mokslo draugai ir gausiai į Pagėgius atvykstantys kitų rajono mokyklų moksleiviai. Gimnazistai ir jų svečiai važiuoja į mišką, esantį vos už kelių kilometrų nuo Pagėgių. Jame Antrojo pasaulinio karo metais nacių įkurtoje koncentracijos stovykloje buvo išžudyta ir nuo nepakeliamų kalinimo sąlygų mirė daugiau kaip 10 tūkst. žmonių. Miške gimnazistai "tampa" nacių budeliais, o jų svečiai – aukomis.

„Emociškai tai labai stipri patirtis. Tikiu, kad ne vienas, išgyvenęs ją, perkainojo vertybes“, - LŽ prisipažino Pagėgių gimnazijos direktorius Vaclovas Navickas, pats patyręs improvizuotos koncentracijos stovyklos kalinio dalią. Po ilgų svarstymų, ar naudinga ir nežalinga mokiniams vaidinti budelius bei jų aukas, ŠMM Ugdymo plėtotės centras (UPC) pagėgiškių sumanymą įvertino geriausiai ir apdovanojo jo vykdytojus.

Kuria konclagerio atmosferą

Integruotą pamoką – edukacinį užsiėmimą „Žmogus prievartos pasaulyje“ Pagėgių gimnazija rengia jau antrus metus. Pamokos autorės – trys mokytojos. Jos, pasitelkusios 12 gimnazistų, pakvietė šiuos įsijausti į nacių vaidmenį ir pabandyti sukurti koncentracijos stovyklos atmosferą. „Mūsų pamokai labai praverčia ir pati vietovė, kurioje kadaise buvo nacių karo belaisvių persiuntimo punktas. Toje vietoje stovėjo keturi karo belaisvių barakai, o dabar - memorialinė lenta su dailininko Stasio Krasausko graviūra“, - LŽ pasakojo Pagėgių gimnazijos istorijos mokytoja Kristina Dargužienė.

Atvykusiuosius į buvusios koncentracijos stovyklos teritoriją pasitinka šaulių paskolintomis maskuojamosiomis uniformomis vilkintys gimnazistai su lazdomis rankose. Kiekvienam "kaliniui“ duodama dryžuota koncentracijos stovyklos gyventojo kepuraitė, prie drabužių prisegamas numeris ir pabrėžiama, kad nuo šiol jie – nebe žmonės, o vien numeriai.

„Šios pamokos scenarijų kūrėme remdamiesi Balio Sruogos „Dievų miškų“, taip pat užrašytais vietinių žmonių prisiminimais apie veikusią stovyklą ir kalinių, kurie ištrūko iš šio pragaro gyvi, liudijimais“, - sakė mokytoja K. Dargužienė. Ji teigė, jog pamoka vyksta kaip įprasta – 45 minutes. „Kaliniai“ varomi ratu, bet vienoje ar kitoje vietoje sustabdomi ir supažindinami su kalinimo sąlygomis bei bausmėmis už nepaklusnumą. Šaukiami numeriais "kaliniai" turi atsakyti į gimnazistų-budelių klausimus, o to nepadariusieji, kaip ir B. Sruogos aprašytais atvejais, privalo atlikti jiems skirtas bausmes ar „budelių“ paliepimus. Galiausiai visiems numetama po konclagerio davinį – gabalėlį sužiedėjusios duonos ir vandens.

Tik žaidimas

“Iš pradžių kalinius vaidino mūsų mokyklos moksleiviai, bet ilgainiui į pamoką ėmė prašytis ir aplinkinių mokyklų mokiniai bei jų mokytojai“, - aiškino K. Dargužienė. Jos žodžiais, pamoka jau tapo tokia populiari, kad galėtų virsti pelningu verslu. „Tačiau verslo iš to nedarysime“, - patikino pedagogė. Mokytoja pabrėžė, kad pirmi „budeliai“ buvo praėjusių metų dvyliktokai, o šįmet tie vaidmenys patikėti gana profesionaliai juos atliekantiems devintokams. Per pamoką įgytos "patirties" dažnas neužmiršta ilgai.

Pagėgių gimnazijos direktorius V. Navickas sakė esąs ne tik lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas, bet ir režisierius, tad originalų kolegių sumanymą vertinantis itin gerai. „Neabejoju, kad tokiu būdu susipažinti su koncentracijos stovyklų istorija nepalyginti įdomiau ir įsimintiniau, nei skaityti apie jas vadovėliuose“, - kalbėjo gimnazijos vadovas. Jis pabrėžė bene labiausiai įsiminęs baigiantis užsiėmimui mokytojos pasakytus žodžius, kad ši pamoka – tik žaidimas, kvietimas įsivaizduoti, kaip visus pažeminimus kentėjo alkani, sušalę, mušami, mirties akivaizdoje gyvenantys žmonės.

ŠMM UPC dorinio ugdymo metodininkė Vilija Zeliankienė teigė, jog Pagėgių gimnazija, jų žiniomis, yra vienintelė šalies ugdymo įstaiga, pabandžiusi gyvai atkurti istorijos pėdsakus, susijusius su Antruoju pasauliniu karu, konkrečiai – su mūsų valstybės teritorijoje veikusiomis koncentracijos stovyklomis. „Daug diskutavome apie šią pamoką-projektą, itin kritiškai jį vertino net septynių ekspertų komisija. Taip pat apsvarstėme jo naudą ir veiksmingumą“, - neslėpė metodininkė. Ir pridūrė, kad galiausiai šiam Pagėgių gimnazijos projektui ekspertai nusprendė skirti pirmąja šalies mokyklų konkurso „Žmogus prievartos pasaulyje“ vietą. V. Zeliankienė vylėsi, jog ir kitos mokyklos pasinaudos pagėgiškių patirtimi.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"