LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA

CERN: atrasta dalelė, turinti „dvigubą žavesio dozę“

2017 07 17 11:30
Dr. Andrius Juodagalvis Europos branduolinių tyrimų centre. Asmeninio archyvo nuotrauka

Europos branduolinių tyrimų centre CERN netoli Ženevos mokslininkai atrado naują dalelę, pavadintą dvigubai žavusis Xi barionas. Šis atradimas gali suteikti naujos informacijos, kaip sąveikauja tos mažos ir keistai įvardijamos dalelės kvarkai.

Vilniaus universiteto (VU) Teorinės fizikos ir astronomijos instituto tyrėjas dr. Andrius Juodagalvis, jau ne vienus metus įsitraukęs į Didžiojo hadronų greitintuvo Kompaktiškojo miuonų solenoido (CMS) eksperimentą, „Lietuvos žinioms“ sakė, kad CERN atrandama vis naujų dalelių, kurios leidžia patikrinti dabar egzistuojančius modelius ir ieškoti užuominų apie dar nežinomus procesus, tokius kaip medžiagos ir antimedžiagos asimetrija, jos priežastys.

Standartinio modelio elementariosios dalelės kvarkai yra šešių rūšių: kylantysis ir krintantysis, žavusis ir keistasis, viršūninis ir gelminis. Jie gali, kaip aiškino dr. A. Juodagalvis, sudaryti įvairių kombinacijų barionus. Visą mus supančią medžiagą sudaro barionai – elementariosios dalelės, turinčios po tris kvarkus. Žinomiausi barionai yra protonai ir neutronai. Juos sudaro patys lengviausi kvarkai – kylantieji ir krintantieji. Iki šiol žinomi sunkieji barionai turėjo tik po vieną sunkesnį kvarką. Dabar pirmą kartą pastebėta dalelė, kuri turi du sunkius – žaviuosius – kvarkus. Kad egzistuoja tokia dalelė, teoriškai buvo numatyta, dabar jos egzistavimas patvirtintas. Gali būti barionų, turinčių dar sunkesnių kvarkų porą, tačiau tokių dalelių kol kas nebuvo pastebėta.

„Kai bus patikslinta, kokia yra atrastosios dalelės masė, kaip ji skyla į kitas daleles ir kaip tai sutampa su teorija, tada bus galima pasakyti, kokia yra tikroji šios dalelės svarba, – pabrėžė VU tyrėjas. –– CERN komunikate rašoma, kad naujoji dalelė gali būti išskirtinė tuo, kad dėl dviejų masyvių ir vieno lengvo kvarko, jų judėjimas erdvėje gali būti kiek kitoks, nei mums jau įprastuose barionuose.“

Naująją dalelę aptiko CERN Didžiojo hadronų greitintuvo Gelminių kvarkų eksperimento (CERN LHCb) – vieno iš keturių pagrindinių CERN Didžiojo hadronų greitintuvo eksperimentų – kolektyvas. Anot Guy'aus Wilkinsono, CERN LHCb eksperimento pirmininko, įprastuose barionuose esantys kvarkai yra maždaug vienodos masės, todėl painiai juda aplink masės centrą. Naujajame barione yra du sunkūs kvarkai, kurie, tikėtina, suksis vienas apie kitą, o trečiasis kvarkas suksis apie šių dviejų kvarkų binarinę sistemą.

Kaip rašoma „The New York Times“, CERN fizikai atrado dalelę, turinčią dvigubą žavesio dozę. Mokslininkai pranešė, kad Didžiajame hadronų greitintuve susidūrus priešpriešiniams protonų srautams, jie pastebėjo dalelių, kurios seniai buvo prognozuojamos, bet iki šiol neaptiktos. Naujoji dalelė pavadinta dvigubai žavusis Xi barionas,