LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA

Gravitacijos bangos: aptikta trečioji kosmoso erdvės deformacija

IGO/CALTECH/MIT/SONOMA STATE nuotrauka

Mokslininkai pranešė apie dar vieną gravitacinių bangų energijos pliūpsnį. Kaip rašo „The New York Times“, signalai užfiksuoti Lazerinio interferometro gravitacinių bangų observatorijos (LIGO) prietaisais JAV. Taip pat nustatyta, kad jie sklido iš dviejų susijungusių didžiulių juodųjų skylių per tris milijardus šviesmečių nuo Žemės.

Tai jau trečias kartas, kai laboratorijos lazeriniai prietaisai užfiksavo erdvėlaikio deformaciją. Šis atradimas patvirtina, kad prasidėjo nauja kosmoso tyrimų era.

„Svarbiausia, kad šis trečiasis atvejis labai patikimas, ir mes tikrai pradedame naują stebėjimų mokslą – gravitacinių bangų astronomiją“, – sakė LIGO atstovas spaudai Davidas Shoemakeris.

Straipsnis apie erdvėlaikio deformaciją, aptiktą šių metų sausio 4 dieną 10 val.11 min. Grinvičo laiku, paskelbtas žurnale „Physical Review Letters“.

Ir vėl tai buvo juodųjų skylių susijungimas, ir vėl pliūptelėjo nepaprasta energija. Kaip parodė analizė, dvi juodosios skylės prieš susijungdamos buvo šiek tiek daugiau nei 31 ir 19 kartų didesnės masės nei mūsų Saulė. Ir kai pagaliau tapo vienu objektu, jo masė buvo šiek tiek mažesnė nei 49 Saulės. Tai reiškia, kad išspinduliuotas tiesiog milžiniškas kiekis grynosios energijos.

„Tai galingiausi astronominiai įvykiai, kurių liudininkai buvo žmonės“, – paaiškino Michaelas Landry, dirbantis LIGO laboratorijoje Hanforde, Vašingtono valstijoje.

Kaip ir per du ankstesnius stebėjimus – 2015 metų rugsėjį ir gruodį – mokslininkai nėra tikri, kur būtent danguje sausio 4 dieną tai įvyko. Iš trijų milisekundžių skirtumo tarp signalų, užfiksuotų iš pradžių Hanforde, o tada antroje laboratorijoje Livingstone, Luizianoje, jie gali nurodyti tik didelį skliautą kaip galimą šaltinį.

Buvo įspėta tradiciniais teleskopais ieškoti sutampančių šviesos blyksčių, tačiau nepastebėta nieko, kas galėtų būti užtikrintai priskirta prie juodųjų skylių susijungimo. LIGO spręs šią trianguliacijos problemą, kai prie dviejų JAV stočių šią vasarą prisidės trečioji VIRGO stotis Pizos provincijoje, Italijoje.

Aptiktos gravitacinės bangos vadinamos vienu svarbiausių fizikos atradimų per pastaruosius dešimtmečius. Gebėjimas pajusti erdvėlaikio deformacijas, atsirandančias kaip katastrofiškų įvykių padariniai, žymi esminius pokyčius tiriant Visatą. Dabar mokslininkai stengiasi ne tik „pamatyti“ tolimus įvykius, bet gali jų ir „pasiklausyti“, kai jie vibruoja patį kosmoso audinį.

Šis metodas iš karto atskleidė naujų dalykų. Vienas paprastas atradimas – atpažintos visiškai naujos klasės juodosios skylės. Prieš LIGO atradimus šios skriejančios poros objektų, kartais 25 Saulės masių ar dar didesnių, buvo visiškai nežinomos.

„Prieš dvejus metus nežinojome apie šių sistemų egzistavimą, o dabar esame įsitikinę, kad jų yra ištisa populiacija, – komentavo Sheila Rowan, komandos narė iš Glazgo universiteto Jungtinėje Karalystėje. – Ir visa tai suderinta su gravitacinėmis bangomis, sklindančiomis iš vienos šių sistemų kažkur Visatoje pro mus maždaug kartą kas 15 minučių. Ateities užduotis LIGO – kur kas jautresni prietaisai, kad būtų galima aptikti daugiau šių įvykių.“

Dabar galimi nauji juodųjų skylių savybių tyrimai. Iš sausio 4 dienos signalo pobūdžio mokslininkai gali pasakyti, kad objektų sukiniai nebuvo visiškai suderinti, nors atėjo kartu. Tai rodo, kad jie nebuvo iš anksčiau besisukančios poros žvaigždžių, sprogusių ir pavirtusių juodosiomis skylėmis. Atvirkščiai, jie kilę tikriausiai iš nepriklausomai gyvavusios žvaigždės, tik galutiniu etapu sumenkusios iki dvejeto.

„Šiuo pirmuoju atveju būtų galima tikėtis suderintų sukinių, – sakė Laura Cadonati, atstovės spaudai pavaduotoja. – Taigi turime rasti naują dėlionės dalelę, kad suprastume formavimosi mechanizmus.“

DALINKIS:
0