ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA

Išsirinkti protingiausią embrioną

LŽred@lzinios.lt
2014 01 17 6:00
Netrukus būsimų vaikų intelektą bus galima nustatyti dar embriono stadijoje.
Netrukus būsimų vaikų intelektą bus galima nustatyti dar embriono stadijoje. qz.com nuotrauka

Kol kas dar nėra iki galo žinoma, kodėl vieni žmonės protingesni už kitus. Bet gali būti, kad šioje nežinioje būsime nebeilgai: manoma, kad 50-80 proc. žmogaus intelekto yra paveldima. O netolimoje ateityje gali būti įmanoma nustatyti, iš kurio embriono išaugs protingiausias vaikas.

Šanchajuje įsikūrusi bendrovė BGI pradėjo tyrinėti matematikos genijų genus. Vėliau mokslininkai juos palygins su vidutinio intelekto žmonių duomenimis ir bandys išsiaiškinti, kurie genai atsakingi už ypatingus protinius gebėjimus. Teoriškai tai galėtų leisti nustatyti embrionų intelektą, o tėvai glėtų išsirinkti protingiausią iš jų.

Vakarų mokslininkai įtariai žiūri į galimybę iš anksto sužinoti būsimo vaiko intelektą. Jie taip pat sunerimę, kad Kinijos vyriausybė gali panaudoti šiuos atradimus savo reikmėms (Kinijos nacionalinis bankas BGI bendrovei suteikė 1,5 mlrd. JAV dolerių paskolą). Tačiau kinų mokslininkai įsitikinę, kad jais labiau susidomės paprasti žmonės.

Genetinius tyrimus atliekantys mokslininkai mano, kad tėvai turėtų susivilioti galimybe išsirinkti protingiausią iš 10 ar 50 galimų atžalų. Anot jų, šios procedūros kaina tikrai atsipirks apskaičiavus, kiek pinigų maitintojai sutaupys gerų universitetų studijoms.

JAV panaši technologija taikoma jau dabar. Privačioje Naujojo Džersio dirbtinio apvaisinimo klinikoje poros gali išsiaiškinti, ar embriono genuose neužkoduotos kokios nors paveldimos ligos.

qz.com, wired.com