Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
MOKSLAS IR IT

Jaunuosius inovatorius Šiaulių universitetas pratina prie tyrėjų kėdės

 
2016 12 09 10:33
Šiaulių universiteto nuotraukos

Šiaulių universitetas, ir toliau skatindamas inovacijų kultūrą, pirmąją žiemos savaitę surengė mokslo tyrimų festivalį – pravėręs laboratorijų duris Šiaulių krašto moksleivius ir jų mokytojus ragino išmėginti tyrėjų kėdes. 

O štai Šiaulių universiteto bibliotekoje vykusiame renginyje mokslininkai iš Estijos ir Islandijos sukvietė bendruomenę apsilankyti mokslo teatre, kur su sudėtingiausiais mokslo dėsniais siūlyta susipažinti žaidimu, rašoma universiteto pranešime žiniasklaidai.

Nori būti matomi visuomenėje

Kaip teigia mokslo tyrimų festivalio iniciatorė, Šiaulių universiteto mokslo ir meno prorektorė, profesorė dr. Ingrida Šaulienė, visuomenėje vis dar įprasta manyti, jog vyrauja ryški atskirtis tarp mokslo bei kasdienio gyvenimo, o tikslieji mokslai yra pernelyg sudėtingi ir nuobodūs. Todėl šiandien, kai norima viską gauti greitai ir čia pat, siekis sukoncentruoti besimokančiųjų dėmesį, juos sudominti ir patraukti – tampa didžiuliu iššūkiu. Dėl šios priežasties Europoje populiarėja visai kitokia mokymo ir mokymosi koncepcija, kai siekiama tiksliuosius mokslus žmonėms, ypač jaunimui, pateikti kuo paprasčiau ir patraukliau.

„Nors ir mes judame ta linkme – bendradarbiaudami su savivaldybe planuojame Šiaulių universitete įkurti Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos – STEAM centrą, kviečiame krašto bendruomenę lankytis laboratorijose, tačiau matydami užsienio šalių patirtis, norime keistis dar labiau. Pasikvietę kolegas iš Islandijos universiteto ir Estijoje įsikūrusio didžiausio mokslo centro Baltijos šalyse AHHAA atstovus, nusprendėme gerąja kolegų patirtimi pasidalyti ir su Šiaulių universiteto dėstytojais, – pasakojo dr. I. Šaulienė. – Todėl vienas iš festivalio tikslų – mūsų universiteto dėstytojams, mokslininkams parodyti sėkmės atvejus, kurie leidžia apie mokslą pasakoti taip, kad būtume klausomi ir matomi visuomenėje.“

Kitas ne mažiau svarbus mokslo tyrimų festivalio siekių – pademonstruoti ir Šiaulių krašto moksleiviams, mokytojams bei miesto žmonėms, kaip užsienio šalyse, tokiose kaip Islandija ar Estija, garsėjančiose kokybiška ir inovatyvia švietimo sistema, visuomenei yra pristatomas mokslas.

Teatras, kuriame vaidina... mokslas

Esminis šiandienos tiksliųjų mokslų mokymo(si) principas, jog mokslo pažinimas teiktų pozityvias emocijas, t. y. kad žmogus per praktinius užsiėmimus pajustų mokslo teikiamą džiaugsmą. O metodų, kaip teigia Šiaulių universiteto atstovė, tam yra įvairiausių.

„Kadangi šiuolaikinis teatras nebėra tik scena, kurioje stebimas aktorių pasirodymas, o daugybėje spektaklių dalyvauja ir patys žiūrovai, kaip festivalio renginio konceptą pasirinkome – teatrą. Mokslo teatro pavadinimą padiktavo ir pas mus viešėjusių užsienio mokslininkų taikomi metodai, kurie apima ir demonstracijas, ir reikalauja tiesioginio dalyvių įsitraukimo. Kitaip tariant, mokslo pažinimą paverčia interaktyviu spektakliu“, – aiškino dr. I. Šaulienė.

„Džiaugiamės, kad savo patirtimi galime pasidalyti su kaimynais. Renginio dalyviams rodėme eksperimentus, kuriuos demonstruojame ir Tartu esančiame AHHAA mokslo centre. Toks mokslo pateikimo būdas patraukia ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius. Iš esmės jis tinka bet kurio amžiaus žmonėms, kadangi net ir žinant mokslo dėsnius, visada žavi eksperimento netikėtumas“, – pasakojo Ivo Uibo, Estijos mokslo centro AHHA atstovas.

Šiuolaikinė metodika patraukė šiauliečių dėmesį

Pasak Šiaulių universiteto mokslininkės, islandų mokymo technikai įprasta tai, kad kiekvienas suinteresuotasis turi viską išbandyti pats. T. y. mokslo žinios ir atradimai aiškinami per praktiką – mokiniams aktyviai dalyvaujant pažinimo procese ir pasitelkiant pakankamai paprastas buityje naudojamas priemones.

„Mokslo teatras yra galimybė mokslą daryti prieinamą kiekvienam. Todėl ir siekiame žmonėms parodyti, kad visai nebūtina būti pačiu protingiausiu pasaulyje, kad galėtumei suprasti mokslą ir jo dėsnius. Renginyje su vaikais konstravome vėjo malūnus, rodėme jiems, kaip galima pasitelkiant vėją sukurti elektros energiją. Taip pat kūrėme muziką iš kokteiliams skirtų šiaudelių. Aiškinomės, kodėl tam tikroje vietoje iškirpus šiaudelį išgaunami vis kitokie garsai“, – kalbėjo Islandijos universiteto atstovas Baldur Brynjarsson.

Tuo tarpu estų mokymas labiau grindžiamas demonstracija, kai, pavyzdžiui, rodoma mokiniams, kaip galima sumaišius kelis tirpalus gauti tam tikrą junginį arba prilietus ugnimi dujų pripildytą balioną aiškinama, jog jis neužsiliepsnoja dėl jame esančio vandens. „Rodos, tai yra tos pačios žinios, kurias vaikai skaito vadovėliuose, tačiau toks praktinis mokslo pačiupinėjimas ir žaismingas pateikimas, ne tik paaiškina palyginti sudėtingus dėsnius, bet ir sukelia mokinių susižavėjimą. Daugiau kaip pusantro šimto mokinių mokslo teatre darbavosi ir nesiskirstė visą pusdienį – tai rodo, kad toks mokymosi būdas jiems iš tiesų yra patrauklus“, – sakė Šiaulių universiteto atstovė.

Nuo 3D modeliavimo iki augalų klonavimo

Siekiant skatinti Šiaulių krašto moksleivių susidomėjimą STEAM srities mokslais, festivalio metu taip pat buvo sudarytos sąlygos mokiniams ir jų mokytojams drauge su Šiaulių universiteto mokslininkais atlikti tiriamuosius darbus universitetui priklausančiose laboratorijose. Savaitei duris pravėrusios keturios Šiaulių universiteto laboratorijos jauniesiems mokslo aistruoliams suteikė unikalią galimybę pažinti fizikos, biologijos, chemijos ir technologijos mokslų sričių dėsnius patiems atliekant įvairiausius mokslinius eksperimentus.

Pavyzdžiui, inžinerijos laboratorijoje moksleiviai galėjo išbandyti konstruktorių ir dizainerių naudojamą programinę įrangą, leidžiančią kurti įvairiausių objektų trimačius modelis, o vėliau išvysti, kaip sukurtas modelis gaminamas 3D spausdintuvu. O štai biologijos laboratorijoje su mokiniais bendraujantys profesoriai ne tik atskleidė slapčiausias klonavimo paslaptis, bet ir leido kiekvienam atlikti sterilių augalų klonavimą!

„Po truputėlį pratiname Šiaulių krašto bendruomenę prie atvirų laboratorijų – norime sukurti įspūdį, ko galima tikėtis atsidarius STEAM centrui. Tikimės, kad moksleiviai laboratorijose patirdami mokslo pažinimo džiaugsmą pamažu išsiugdys ir natūralų poreikį reguliariai lankytis universitete, o vėliau gal net atsiras ir daugiau norinčių studijuoti šiuos neretai kietaisiais vadinamus mokslus, – kalbėjo dr. I. Šaulienė.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR IT
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"