TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Ko netenkame nerašydami ranka

2014 06 09 6:00
sxc.hu nuotrauka

Ar rašyti ranka svarbu? Anot daugelio pedagogų - nelabai. Daugelyje valstybių reikalaujama mokyti įskaitomo rašto, tačiau tik darželyje ir pirmoje klasėje. Vėliau greitai pereinama prie gebėjimo dirbti klaviatūra. Tačiau psichologai ir neurologai pataria pernelyg neskubėti rašymą ranka paskelbti praeities reliktu. Nauji tyrimai atskleidžia neabejotinas sąsajas tarp rašymo ranka ir geresnio išsilavinimo, rašo "The New York Times".

Vaikai ne tik greičiau išmoksta skaityti, kai pirmiausia išmoksta rašyti ranka. Jie taip pat geriau sugeba generuoti idėjas ir įsiminti informaciją. Kitaip tariant, svarbu ne tik tai, ką rašome, bet ir kaip rašome.

"Kai rašome ranka, automatiškai įsijungia unikali neuronų grandinė, - sakė psichologas Stanislas Dehaene iš College de France Paryžiuje. - Smegenys atpažįsta rankos judesius rašant žodį. Atrodo, kad ši neuronų grandinė prisideda prie unikalios, mums dar nesuprantamos smegenų veiklos, dėl kurios mokytis pasidarė lengviau."

Indianos universiteto psichologės Karin James vadovaujamas tyrimas 2012 metais patvirtino šią nuomonę. Vaikams, dar nemokantiems nei skaityti, nei rašyti, buvo pateiktos kortelės su raidėmis ir paprašyta jas atkartoti vienu pasirinktu būdu: parašyti patiems tuščiame popieriuje, išvedžioti pagal pažymėtas punktyrines linijas arba pasinaudoti kompiuteriu. Kaip parodė smegenų skenavimas, vaikų, kurie patys rašė raides, suaktyvėjo trys smegenų sritys, kurios yra aktyvios ir suaugusiesiems, kai jie skaito ar rašo. Priešingai, vaikų, kurie rašė raides kompiuteriu ar vedžiojo pagal punktyrines linijas, smegenų aktyvumas buvo gerokai mažesnis.

Dr. K. James pažymėjo skirtumus, būdingus rašymui ranka: patys planuojame bei savaip atliekame veiksmą ir gauname labai skirtingą rezultatą. Ta rašysenos įvairovė savaime gali būti mokymosi priemonė. Vaiko kreivojamos raidelės gali padėti jam geriau jas išmokti. Mūsų smegenys turi suprasti, kad kiekvienas įmanomas, tarkim, "a" rašybos variantas yra ta pati raidė, nesvarbu, kaip parašytą ją matome. Gebėjimas perskaityti kiekvieną netvarkingai parašytą "a" gali būti naudingas galiausiai nustatant tam tikrą atstovavimą, kai matomas tas pat pasikartojantis rezultatas. Pasak dr. K. James, tai vienas pirmųjų įrodymų, kad smegenys kito dėl tokios veiklos.

Per kitą tyrimą dr. K. James lygino vaikus, kurie patys rašė ranka, ir tuos, kurie tik stebėjo rašančiuosius. Tyrimo rezultatai parodė, kad tik fizinės pastangos rašyti ranka buvo naudingos smegenims mokymosi požiūriu. Poveikis gerokai didesnis nei raidžių atpažinimas. Vašingtono universiteto psichologės Virginia Berninger atliktas dvejų - penkerių metų vaikų tyrimas parodė, kad spausdintos, ranka rašytos ir kompiuteriu surinktos raidės susijusios su skirtingais smegenų modeliais, ir kiekvienas jų baigėsi skirtingu rezultatu. Kai vaikai rašė tekstą ranka, jie ne tik greičiau parašė daugiau žodžių nei surinko kompiuterio klaviatūra, bet ir išreiškė daugiau idėjų. Ryšys tarp rašymo ir idėjų generavimo buvo dar stipresnis. Kai vaikų buvo paprašyta pasiūlyti kokių nors idėjų, tų, kurie geriau rašė ranka, neuronų aktyvumas smegenų srityse, susijusiose su darbine atmintimi, buvo gerokai didesnis.

Rašymas ranka naudingas ne tik vaikystėje. Suaugusiesiems rinkti tekstus kompiuteriu - greita ir efektyvi alternatyva rašymui ranka, tačiau gali labai sumažėti gebėjimas apdoroti naują informaciją. Rašydami ranka ne tik raides geriau išmokstame - galime pagerinti atmintį ir apskritai mokymąsi. Du psichologai, Pam A. Mueller iš Prinstono universiteto ir Danielis M. Oppenheimeris iš Kalifornijos Los Andželo universiteto, pranešė, kad tiek laboratorijų, tiek tyrimų tikrose klasėse duomenimis, mokiniai mokėsi geriau, kai užsirašinėjo ranka, o ne kompiuteriu. Nauji tyrimai rodo, kad rašymas ranka skatina studentus geriau apdoroti paskaitos turinį ir performuluoti jį, kartu - apmąstyti, geriau suprasti bei įsiminti.

Ne visi ekspertai įsitikinę, kad ilgalaikė rašymo ranka nauda yra tokia reikšminga. Tačiau skeptikas Paulas Bloomas iš Jeilio universiteteo pripažino, kad naujausi tyrimai verčia bent jau susimąstyti. "Pats rašymo ranka veiksmas verčia sutelkti dėmesį į tai, kas svarbu, - sakė prichologas ir po pauzės pridūrė: - Gal tai padeda ir geriau mąstyti."

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"