TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Metas mokyti vaikus gyventi globaliame pasaulyje tarp įvairių kultūrų

2016 05 27 6:00
popista.com nuotrauka

Tarptautinė ekonomikos ir plėtros organizacija (EBPO) vykdo tarptautinį penkiolikmečių tyrimą, į kurį 2018 metais siūloma įtraukti naują testą, leisiantį įvertinti vaikų supratimą apie globalų pasaulį ir kultūrų įvairovę, jų turimas globalias kompetencijas bei pasiruošimą mokytis ir dirbti su įvairių tautybių žmonėmis.

EBPO Tarptautinės mokinių vertinimo programos tyrimo (Programme for International Student Assessment – PISA) ciklas vyksta 3 metus. Jo metu naudojant testus iki šiol buvo tiriami 15 metų moksleivių skaitymo, matematikos ir gamtos mokslų pasiekimai bei jiems įtaką darantys veiksniai. Nuo 2000 metų EBPO vykdomame tarptautiniame penkiolikmečių tyrime kasmet dalyvauja daugiau nei 70 pasaulio šalių.

Imtis naujovių buvo nuspręsta gegužės 14 dieną Japonijoje vykusiame susitikime, kuriame dalyvavo švietimo ministrai iš didžiojo septyneto (G7) šalių.

Kaip rašoma EBPO internetinėje svetainėje, mokyklos turėtų skirti daugiau dėmesio tam, kad vaikai ateityje vis dažniau gyvens ir dirbs su labai įvairių tautybių žmonėmis iš skirtingų visuomenės sluoksnių, susidurs su kultūrų įvairove. Mokyklos turi tam ruošti vaikus jau dabar, todėl labai svarbu suprasti jaunų žmonių požiūrį į vertybes, supratimą ir žinias apie aktualius globalius klausimus, problemas, tendencijas.

Būtent 2018 metais vykdomi nauji testai bus pirmas žingsnis siekiant tai išsiaiškinti ir padėti šalims nustatyti, kokių globalių žinių trūksta jų mokyklų mokiniams.

„Inovatyvių sprendimų ieškojimas nuolat eskaluojamoms problemoms, pradedant nuo gamtos išteklių eikvojimo problemų ir baigiant teisingesniu turto paskirstymu ir gerovės vystymo galimybėmis, priklauso nuo žmonių gebėjimo veikti kūrybiškai ir etiškai, bendradarbiaujant su kitais. Tačiau daugelyje šalių socialinė sanglauda ir tarpusavio bendradarbiavimas auga labai lėtai ir silpnai. Didžiausias iššūkis dabar yra įtvirtinti globalias kompetencijas viso pasaulio mokyklose, kad jauni žmonės būtų pasirengę gyventi sparčiai kintančiame, globaliame pasaulyje“, – sako EBPO štabo vadovė Gabriela Ramos.

EBPO švietimo direktorius Andre Shleicheris britų dienraščiui BBC aiškino, jog pasaulio švietimo lyderiai vis dažniau kalba apie būtinybę vaikus mokyti globalių kompetencijų, kadangi globalizacija yra galinga ekonominė, politinė ir kultūrinė jėga. Tad vaikams reikia parodyti, kaip ta jėga pasinaudoti, kaip įveikti ir priimti tokios jėgos keliamus iššūkius tiek mokymosi procesui, tiek kasdieniam gyvenimui ir būsimai jų darbinei veiklai ateityje.

Kas tos globalios kompetencijos?

Kaip rašoma BBC, globalizacija gali reikšti skirtingus dalykus kiekvienam žmogui. Vieniems globalizacija gali reikšti inovacijas ir aukštus gyvenimo standartus, kitiems atvirkščiai – būti traktuojama kaip veiksnys, kuris didina socialinę atskirtį ir ekonominę nelygybę. Kai kuriems migrantams globalizacija reiškia galimybes keliauti, dirbti ir mokytis įvairiose šalyse, kai kitiems ji reiškia galimybes pabėgti nuo skurdo ir karo. Todėl pedagogai yra susirūpinę, kaip mokyti ir paruošti mokinius kultūrinei įvairovei, kurioje jie gyvena, socializuojasi, mokosi, o ateityje – ir dirbs.

Pasak BBC, anksčiau mokymas buvo susijęs su tuo, kad žmonės moko ir išmoko vienas kitą kažkokių dalykų. Dabar mokslas susijęs ir su tuo, kad vaikams reikia tarsi sukurti patikimą „kompasą“ – ugdyti „navigacinius“ įgūdžius ir tokias charakterio savybes, kurios padėtų jiems susirasti teisingą kelią šiame neaiškiame, nepastoviame ir dviprasmiškame pasaulyje.

Mokyklos turi mokyti vaikus apie skirtingas kultūrų vertybes, idėjas, požiūrius, turi suteikti galimybes jaunimui sužinoti ir iš arčiau susipažinti su globalia plėtra, įtraukti mokinius į tarptautinius ir tarpkultūrinius santykius, skatinti suprasti žmonių ir kultūrų įvairovę, kaip vertybę. Tokius tikslus jau nemaža dalis pasaulio mokyklų yra įtraukiusios į mokymosi programas. Bet nei vienoje šalyje politikai ar pedagogai neturi atsakymo, kaip įtvirtinti globalias kompetencijas mokyklose ir kaip jas ugdyti vaikams. Didžiausias sunkumas, su kuriuo susiduria mokyklos yra tai, kad vis dar nėra aiškaus apibrėžimo, kas yra tos globalios kompetencijos ir kaip padaryti jas išmatuojamas.

EBPO PISA tyrimų kūrėjai jau įtraukė šios problemos sprendimą į savo darbotvarkę ir išskyrė globalių kompetencijų apibrėžimą.

Anot šios organizacijos, globalios kompetencijos – tai gebėjimas kritiškai analizuoti globalias ir tarpkultūrines problemas iš įvairių perspektyvų, supratimas, kaip skirtumai turi įtakos savo ir kitų žmonių suvokimui, sprendimų priėmimui bei idėjoms, tai įsitraukimas į atvirą, tinkamą ir naudingą sąveiką su kitais žmonėmis iš įvairių visuomenės sluoksnių, jos pagrindas yra pagarba žmogaus orumui.

Ar nori bendrauti su kitokiais nei tu?

EBPO tikslas ir yra padėti mokykloms visame pasaulyje naudojant naujus testus išsiaiškinti, ar jų švietimo sistema gali padėti sėkmingai ugdyti būtent tokias mokinių globalias kompetencijas, ar jos apskritai yra ugdomos.

Planuojama vaikų klausti tokių klausimų: kaip jie geba suprasti kitų žmonių mintis, įsitikinimus jausmus ir pamatyti pasaulį iš kitų žmonių perspektyvos? Ar dažnai ir sėkmingai jie bendrauja su žmonėmis iš kitų kultūrų ir šalių? Kaip jie sugeba kontroliuoti ir pritaikyti savo jausmus, mintis ir elgesį norėdami prisitaikyti prie tam tikros naujos situacijos? Planuojama klausti apie pačių mokinių atvirumą skirtingoms kultūroms ir žmonėms: kiek jie smalsūs ir kiek turi noro bendrauti su kitais žmonėmis, turinčiais kitokį požiūrį į pasaulį?

Tačiau čia dar tik pirmieji Tarptautinės mokinių vertinimo programos tyrėjų svarstymai ir kausimai, kurie leistų išmatuoti vaikų globalias kompetencijas ir jų supratimą apie globalų pasaulį. Idėjų kaip išmatuoti tai, EBPO turi, tik reikia laiko tam realizuoti. Kaip rašoma BBC, nors testų rezultatai bus ir sąlyginiai, jie labai padėtų šalims suprasti kaip jų mokyklų mokiniai yra ruošiami gyvenimui, darbui ir užimtumui globalizuotame pasaulyje. Pačios EBPO organizacijos manymu, globalių kompetencijų ugdymas turi būti esminis 21-ojo amžiaus švietimo sistemose.

Remiantis Nacionalinių egzaminų centro duomenis, į EBPO Tarptautinę mokinių vertinimo programą Lietuva įsijungė 2004 m. Įvykdytas PISA 2006 tyrimo ciklas 197 mokyklose, PISA 2009 tyrimo ciklas 197 mokyklose, PISA 2012 tyrimo ciklas 216 mokyklų, PISA 2015 tyrimo ciklas 311 mokyklų. Kiekviename tyrimo cikle dalyvavo daugiau kaip 4500 mokinių iš lietuviškų, lenkiškų bei rusiškų bendrojo lavinimo ir profesinių mokyklų.

Parengė Rūta LATVĖNAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"