LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA

Mokslininkai atranda naujas planetas

2012 12 20 6:12
Galaktikoje gali egzistuoti milijonai į Žemę panašių planetų. /Užsienio spaudos nuotrauka

Viena arčiausiai Saulės esančių žvaigždžių - Banginio Tau - gali turėti į Žemę panašią planetą.

Tik už 12 šviesmečių nuo Saulės sistemos esanti žvaigždė turi penkias planetas. Kai kurios iš jų nuo Banginio Tau skrieja tokiu atstumu, kad jose gali egzistuoti gyvybei palankios sąlygos. Banginio Tau planetas atrado astronomai iš Australijos, Didžiosios Britanijos, Čilės ir JAV. Jie panaudojo naują metodą ir, išanalizavę Banginio Tau skleidžiamą šviesą, nustatė, kad ši žvaigždė tikrai turi planetų sistemą.

"Šis atradimas įrodo, kad beveik kiekviena žvaigždė turi planetų ir galaktikoje turi būti daugybė gyvybei tinkamų Žemės dydžio planetų", - aiškino planetų ieškotojas Steve'as Vogtas. - Dabar pradedame suprasti, kad gamtoje egzistuoja daug žvaigždžių sistemų, kurios turi daug planetų, apskriejančių žvaigždę greičiau nei per šimtą dienų. Tai nepanašu į mūsų Saulės sistemą."

Mokslininkas taip pat norėtų atrasti Žemės tipo planetą, kuri būtų ne vien panašios masės kaip mūsiškė, bet ir skrietų vadinamojoje gyvybės zonoje. Gyvybės zona apibrėžiamas atstumas nuo žvaigždės, kai planetos paviršiuje būtų nei per šalta, nei per karšta, taip pat galėtų egzistuoti skystas vanduo - vienas iš svarbiausių mums pažįstamos gyvybės elementų.

Spalio mėnesį Europos astronomai paskelbė atradę planetą, kurios masė panaši į Žemės. Ji skriejo aplink Kentauro Alfą B, esančią tik už 4,3 šviesmečio nuo Saulės. Tačiau atrastoji planeta nėra "antroji Žemė", nes ji skrieja ne gyvybės zonoje, o labai arti savo žvaigždės. Šioje planetoje skystas vanduo negalėtų egzistuoti dėl didelės kaitros.

Nuo 1995 metų astronomai atrado apie 800 egzoplanetų - planetų, skriejančių aplink kitas žvaigždes. Tačiau daugumoje jų negalėtų egzistuoti į žemiškąją panaši gyvybė, nes jos yra dujinės milžinės arba "superžemės" - didelės planetos, skriejančios labai arti savo žvaigždžių.

AFP-BNS, LŽ