ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA

Nauji antibiotikai iš vandenyno dugno

2013 08 01 13:57
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Visiškai naujas ir neįprastas antibiotikų junginys buvo išgautas iš jūros mikroorganizmų, aptiktų netoli Kalifornijos pakrantės, praneša BBC.

Iš tiesų retai atrandami nauji antibiotikai, ir ekspertai įspėja, kad atsparumas vaistams kelia rimtą grėsmę žmonių sveikatai.

JAV mokslininkų manymu, naujasis junginys, pavadintas antracimicinu, turėtų būti veiksmingas kovojant su MRSA (methicillin resistant Staphyloccocus aureus - meticilinui atsparus auksinis stafilokokas) ir juodlige. Duomenys pateikiami Vokietijos žurnale "Angewandte Chemie".

Unikalios cheminės struktūros junginys galėtų paskatinti atsirasti naują antibiotinių vaistų grupę.

JAV ligų kontrolės ir prevencijos centro direktorius Tomas Fridenas neseniai perspėjo apie riziką, kurią kelia antibiotikams atsparių bakterijų "košmaras", o Jungtinės Karalystės vyriausioji medicinos pareigūnė Sally Davies apibūdino jas kaip "tiksinčią laiko bombą", keliančią grėsmę nacionaliniam saugumui.

Amerikos infekcinių ligų draugija taip pat pareiškė susirūpinimą dėl nepakankamo antibiotikų veiksmingumo, todėl naujausias atradimas yra ypač laukiamia žinia.

Antracimicino junginys, aprašytas Kyoung Hwa Jango su kolegomis iš Skripso okeanografijos instituto, yra nepanašus į jokį ankstesnį natūralų antibiotiką. Junginys buvo išgautas iš bakterijų Steptomyces, Christopherio Kauffmano išskirtų iš Ramiojo vandenyno nuosėdų.

Tyrėjų komandos vadovas Williamas Fenicalas pabrėžė, kad "tikroji šio darbo svarba yra ta, kad antracimicinas - nauja ir unikali cheminė struktūra. Iš tiesų retai atrandami nauji cheminiai junginiai. Šis atradimas kartu su daugeliu ankstesniųjų rodo, kad jūrų bakterijos genetiškai ir chemiškai unikalios."

Pirminiai antibiotikų junginio bandymai parodė, kad jis veiksmingai puola juodligės bakterijas, kurios buvo naudojamos kaip biologinis teroristų ginklas, ir taip pat buvo aktyvus prieš auksinio stafilokoko bakterijas, antibiotikams atsparius MRSA organizmus.

Atradimas iškėlė vandenynus kaip galimą naujų medžiagų ir junginių šaltinį, tačiau daugelis jų lieka neištirti.

Parengė Milda Kniežaitė