TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Neįveikiamas noras pirkti gali lemti savižudybę

2013 03 18 10:17
edinburghfestival.list.co.uk nuotrauka

Nenumaldomas noras pirkti – dar mažai žinomas sutrikimas, mokslininkų vadinamas oniomanija. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Psichiatrijos klinikos gydytojai Rytis Loenavičius, Virginija Adomaitienė, bei  Kauno kolegijos Technologijų fakulteto studijų vedėja Viktorija Marcinkevičienė atliko mokslinį tyrimą, kurio metu tyrė oniomanijos pasireiškimą ir ypatumus mūsų šalyje.

„Lietuvoje nėra išsamesnių tyrimų, susijusių su šio sutrikimo charakteristikomis, tačiau mūsų atliktas tyrimas parodė, kad apsipirkinėjimas mums nėra nesuprantamas ir svetimas. Šis sutrikimas gali sukelti asmenybei nepageidaujamų pasekmių“ – teigė tyrimą  atlikę specialistai.

Išanalizavę duomenis tyrėjai nustatė, kad nenumaldomas noras pirkti yra susijęs su lytimi, amžiumi, gyvenamąja vieta, šeimynine padėtimi bei pajamomis. Tyrime dalyvavo Kauno kolegijos studentai, iš kurių kas trečias prisipažino bent kartą gyvenime jautęs oniomanijos simptomus.

Pirmieji pasaulyje šio reiškinio tyrimai buvo atlikti maždaug prieš 100 metų, tačiau išsamiau šiuo reiškiniu susidomėta tik prieš 15–20 metų. Vašingtono universiteto profesoriai prieš tris metus atliko pirmuosius tyrimus, kuriuose buvo tiriami tik studentai. Profesoriai J. Joireman, J. Kees ir kt. nustatė, kad studentai apsipirkinėdami dažniausiai naudojasi kreditinėmis kortelėmis. Nejausdami turimų santaupų, jas greitai išleidžia ir lieka tik finansinės skolos. Tyrėjai nurodė, kad skolos labai neigiamai veikia studentų gyvenimo kokybę ir savivertę.

Lietuvių tyrėjų išvados aiškios: anot jų, Lietuvoje ši problema taip pat egzistuoja. Ji yra pažįstama mūsų jaunimui, tačiau jai skiriama nepakankamai socialinio, kultūrinio ir klinikinio dėmesio. „Šis tyrimas rodo, kad oniomanija labiausiai susijusi su moteriška lytimi, jaunesniu amžiumi, vienišumu, gyvenimu mieste, didesnėmis pajamomis ir neigiamai veikia respondentų gyvenimo kokybę“ – dėsto tyrimų išvadas specialistai R. Loenavičius, V. Adomaitienė ir  V. Marcinkevičienė.

Nevaldomo noro pirkti aukomis dažniausiai tampa jaunesnės moterys, gyvenančios mieste, daugiau uždirbančios, tačiau besijaučiančios vienišos. Neįveikiamas noras pirkti asmenybei suteikia vienkartinį pasitenkinimą, tačiau po euforijos užplūsta nerimas, psichikos ir elgesio sutrikimai, bei mintys apie savižudybę.

Straipsnis parengtas įgyvendinant Lietuvos ir Šveicarijos bendradarbiavimo programos NVO fondo remiamą paprojektį „NVO, veikiančių mokslo sklaidos srityje, tinklo stiprinimas, plėtojant jo institucinius gebėjimus“.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"