LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA

Spalvingasis Plutonas stebina ekspertus

2015 10 17 6:00
Prie Plutono pusiaujo plyti tamsiai raudonos spalvos sritys, o aukštesnėse platumose vyrauja šviesesni melsvi regionai. AFP/Scanpix nuotrauka

Astronomai apstulbę. Pirmoje mokslinėje studijoje, pagrįstoje JAV kosmoso agentūros NASA zondo „New Horizons“ atsiųstomis nuotraukomis, sakoma, kad Plutono paviršius itin spalvingas.

Šio projekto mokslinės grupės paskelbti pirmieji rezultatai rodo, kad prie planetos nykštukės pusiaujo plyti tamsiai raudonos spalvos sritys, o aukštesnėse platumose vyrauja šviesesni melsvi regionai. Anksčiau ekspertai neturėjo išsamios informacijos apie Plutono paviršiaus spalvas.

„Buvo stulbinama pamatyti tokią įspūdingą paviršiaus spalvų ir geologinių darinių įvairovę“, – sakė Plutono paviršiaus sudėties tyrimų komandos narė Silvia Protopapa, dirbanti Merilando universitete, įsikūrusiame Koledž Parko mieste.

Naujausios spalvotos Plutono nuotraukos, paskelbtos žurnale „Science“, buvo padarytos „New Horizons“ multispektrine regimojo vaizdo kamera.

Liepos 14 dieną „New Horizons“ praskrido arti Plutono ir pirmą kartą astronomijos istorijoje suteikė mokslininkams galimybę ištyrinėti šią mažąją planetą. Šio projekto mokslininkai jau paviešino daugumą savo stebėjimų rezultatų, bet duomenys iš „New Horizons“ tebebus gaunami ateinančiais metais.

„Iki šiol atsiųsti duomenys rodo stulbinamą Plutono reljefo darinių ir jų amžiaus įvairovę, taip pat spalvų, sudėties ir albedo įvairovę, – nurodė NASA. – Komandos nariai taip pat atrado įrodymų apie vandens turtingą plutą, daugiasluoksnę miglą virš paviršiaus Plutono atmosferoje, taip pat kad Plutonas yra šiek tiek didesnis ir jame daugiau ledo, negu tikėtasi.“

AFP, BNS, LŽ