TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Sveikatos paradigmos virsmas

2013 02 02 11:07
2012 metais LSMU baigė 1065 absolventai, iš jų - 119 visuomenės sveikatos specialistų. /LSMU archyvo nuotrauka

"Visame pasaulyje keičiasi sveikatos paradigma. Orientuojamasi ne į ligų gydymą, o į siekį išsaugoti sveikatą ir į ligų profilaktiką. Tai supranta ne tik gydytojai. 

Manau, kad nėra tokio žmogaus, kuris manytų, jog tik gydytojas arba sveikatos priežiūros sistema yra atsakinga už jo sveikatą. Tai yra bendro sveikatos sampratos kitimo, kuriam didelę įtaką turi ir mūsų universiteto formuojama pasaulėžiūra, rezultatas", - sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Visuomenės sveikatos fakulteto dekanė, Sveikatos vadybos katedros vedėja prof. Ramunė Kalėdienė.

Profesorė šį universitetą vadina savo Alma Mater. "Baigusi mokyklą, pasidaviau draugų, kurie planavo tapti gydytojais, įtakai ir įstojau į tuometinį Kauno medicinos institutą. Pajutau, kad man labai prie širdies mokslinis ir organizacinis darbas. Baigusi studijas, įstojau į aspirantūrą, rengiau disertaciją ir pradėjau dirbti vidaus ligų gydytoja Kauno klinikose, tačiau negalėjau priprasti prie ligonių kančių, mirčių. Apgyniau daktaro disertaciją ir ėmiau vis aiškiau suvokti, jog Lietuvos medicina pernelyg orientuota į ligų gydymą, per mažai daroma, kad žmonės mažiau sirgtų. Didelę įtaką tam turėjo ir mano mama prof. Jadvyga Petrauskienė - viena iš visuomenės sveikatos ir sveikatos vadybos mokslo ir studijų pradininkių Lietuvoje. Su tuometinio rektoriaus prof. Viliaus Grabausko pritarimu išvykau į Švediją, į Šiaurės šalių visuomenės sveikatos mokyklą Geteborge, studijuoti visuomenės sveikatos magistrantūroje ir grįžau su vienu pirmųjų Lietuvoje tarptautiniu visuomenės sveikatos magistro diplomu.

1994 metais buvo įkurtas Visuomenės sveikatos fakultetas, pradėtas intensyvus ir labai įdomus naujų studijų programų kūrimo darbas. 2000 metais apgyniau visuomenės sveikatos srities habilituoto daktaro disertaciją ir pradėjau vadovauti Sveikatos vadybos katedrai, tapau ir Visuomenės sveikatos fakulteto dekane. Sukurta ne tik visuomenės sveikatos bakalauro studijų programa, bet ir visuomenės sveikatos vadybos ir visuomenės sveikatos magistrantūros studijų programos, sėkmingai veikia socialinio darbo medicinoje ir sveikatos psichologijos studijų programos. Tai atspindi platų holistinį požiūrį į žmonių sveikatą, kuris vis labiau skiriasi nuo biomedicininio, į ligų gydymą orientuoto, požiūrio."

Prof. R.Kalėdienė

- Kokią įtaką Visuomenės sveikatos fakulteto studijų programos turi kitoms LSMU studijų programoms?

- Esame vienas didžiausių Visuomenės sveikatos fakultetų Vidurio ir Rytų Europoje. Kitose šio regiono šalyse visuomenės sveikatos mokyklos yra gerokai mažesnės. Mūsų fakulteto misija - ne tik rengti visuomenės sveikatos specialistus, bet ir formuoti naujas vertybes, platesnę gydytojų bei kitų sveikatos specialistų pasaulėžiūrą. LSMU rengiami plataus ir modernaus akiračio gydytojai. Visame pasaulyje nelengva rasti balansą tarp visuomenės sveikatos ir gydomosios medicinos. Būsimiesiems gydytojams labai svarbu išmokti klinikinius dalykus, tačiau ir jų studijų programose atsiranda vietos visuomenės sveikatos bei sveikatos psichologijos disciplinoms, dėstome sveikatos vadybos, politikos, teisės, etikos dalykus, siekiame, kad būsimieji medikai išmoktų mąstyti, taptų aktyviais sveikatos kūrėjais, o ne tik pasyviais stebėtojais. Puikiai bendradarbiaujame su jaunu ir progresyviu LSMU Slaugos fakultetu, kuriame rengiamos šiuolaikinės slaugytojos.

- Visuomenės sveikata - globalios visuomenės mokslas. Su kokių šalių universitetais bendradarbiaujate, vykdydami modernias studijų programas?

- Tarptautinės organizacijos siekia, kad visuomenės sveikatos studijos būtų suderintos, visi pasaulio ir Europos visuomenės sveikatos specialistai turėtų panašią kompetenciją. Juk negali vienoje šalyje visuomenės sveikata būti suprantama kaip higiena, o kitoje - kaip sveikatos politika. Europoje tuos klausimus koordinuoja Europos regiono visuomenės sveikatos mokyklų asociacija (ASPHER), mūsų fakultetas yra aktyvus šios asociacijos narys, dalyvaujantis daugelyje tarptautinių projektų bei įvairioje veikloje. Palaikome glaudžius ryšius su daugybe pagrindinių Europos, JAV, Kanados, Australijos visuomenės sveikatos mokyklų. Didžiuojamės, kad prieš keletą metų ASPHER ekspertai labai gerai įvertino mūsų magistrantūros studijų programas kaip atitinkančias Europos sandartus.

- Neretai girdime apgailestavimų, kad puikiai parengti mūsų universitetų absolventai išvyksta dirbti į užsienį. Kokia Jūsų nuomonė?

- Manyčiau, jog mums garbė, kad absolventai puikiai integruojasi ir kitų pasaulio šalių darbo rinkoje. Nemažai LSMU absolventų dirba tarptautinėse organizacijose, kurių būstinės yra įvairiose Europos valstybėse, yra tapusių pripažintais specialistais Jungtinėje Karalystėje ir kitose šalyse.

Svarbiausia, kad būtų kuo daugiau žmonių, turinčių šiuolaikinį požiūrį į sveikatą ir jos išsaugojimą. Nesvarbu, kur tas žmogus dirba: sveikatos draudimo, asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, privačioje organizacijoje, vykdo bei koordinuoja projektus, turėdamas šiuolaikinį visuomenės sveikatos išsilavinimą, jis visur gebės išreikšti savo požiūrį į sveikatą kaip vertybę, kaip prigimtinę žmogaus teisę, o ne kaip į produktą ar parduodamą ir perkamą paslaugą.

- Dirbate eksperte Europos Komisijoje (EK) bei Pasaulio sveikatos organizacijoje (PSO). Kiek atsižvelgiama į visuomenės sveikatos specialistų nuomonę sprendžiant globalius sveikatos plėtros klausimus?

- Mūsų fakultetas yra daugelio su visuomenės sveikata ir sveikatos vadyba susijusių tarptautinių organizacijų narys. Taigi ne tik man, bet ir daugeliui kolegų tenka dirbti PSO, EK bei kitų tarptautinių institucijų ekspertais. Džiugu, kad įsiklausoma ir į Lietuvos specialistų nuomonę. Teko dalyvauti darbo grupėse, planuojančiose žmonių išteklius visuomenės sveikatos srityje, kuriančiose sveikatos ir jos priežiūros netolygumų mažinimo strategijas, sveikatos rodiklių sistemas. Diskutavome, kokią stebėseną kiekviena šalis turi atlikti, norėdama tinkamai įvertinti savo gyventojų sveikatą. Praėjo tie laikai, kai žmonių sveikatą vertindavome tik mirtingumu ir sergamumu. Gyvenimo kokybę atspindi visai kiti rodikliai. Šią savaitę esu pakviesta į pasitarimą apie visuomenės sveikatos mokslo ateitį Europoje ir mokslinių tyrimų prioritetus.

- Kodėl verta studijuoti Visuomenės sveikatos fakultete?

- Visuomenės sveikata - labai perspektyvi specialybė, kurią įgijęs absolventas gali pritaikyti savo gebėjimus daugybėje sričių: dirbti administracinį, organizacinį ar mokslinį darbą, gilintis į ligų profilaktiką, sveikatos ekonomiką ar politiką. Mes esame nuolat prašomi parekomenduoti visuomenės sveikatą išmanančių žmonių, kurie galėtų rengti arba koordinuoti projektus, dalyvauti kuriant sveikatos priežiūros įstaigų plėtros planus, dirbti šių įstaigų administracijoje ir pan. Lietuvos visuomenės sveikatos sistema nuolat plėtojama, taigi laukiame smalsių, aktyvių, iniciatyvių žmonių, kurie nori savo gyvenimą susieti su sveikatos sistema, bet nėra pasiryžę kasdien susidurti su pacientų ligomis, kančiomis.

Studijos mūsų fakultete labai įdomios, turime daugybę ERASMUS mainų programų su Europos šalių universitetais, vykdome nemažai įdomių mokslo ir studijų projektų. Tarkime, pastaruosius trejus metus mūsų studentai vienam ar dviem semestrams galėjo išvykti į 4 Australijos universitetus. Dabar tas projektas baigėsi, bet norintiesiems įgyti tarptautinės patirties visada randame ką pasiūlyti. Magistrantūroje anglų kalba studijuoja ir užsienio studentai.

- Laukiate ne tik abiturientų, bet ir jau dirbančių žmonių?

- Šiuolaikinėje sveikatos sistemoje reikalingi plataus požiūrio vadovai, išmanantys moderniosios sveikatos vadybos principus. Turime vienintelę Lietuvoje sveikatos vadybos magistrantūros studijų programą, kuri tinka ir solidiems, jau turintiems atsakingo darbo patirties sveikatos priežiūros įstaigų vadovams bei administratoriams, ir jauniems studentams, kurie planuoja ateityje tapti didesnių ar mažesnių sveikatos įstaigų vadovais. Ši studijų programa vykdoma nuolatine ir ištęstine formomis, pritaikyta derinantiems darbą ir studijas žmonėms. Džiaugiamės, kad mūsų absolventai puikiai įsidarbina, ir stengiamės sudaryti sąlygas, kad jie galėtų sugrįžti, kai siekiant karjeros reikia papildyti arba atnaujinti žinias.

*****

"Manau, man labai pavyko, kad studijuoju LSMU sveikatos psichologiją. Dėstytojų pastangos suprasti studentų poreikius ir į juos įsiklausyti suteikia daug pasitikėjimo. Visi labai rūpinasi mūsų studijų reikalais: padeda išspręsti iškilusias problemas, noriai reaguoja į mūsų nuomonę apie studijų programą. Nemanau, kad kituose universitetuose, kur jau įsigalėjusi tam tikra tvarka, taip būtų galima, o vadovybei taip rūpėtų studentų nuomonė.

Mes gauname tokius pat psichologijos pagrindus, kokius teikia ir kiti Lietuvos universitetai, tačiau ši studijų programa ypatinga, nes yra orientuota į sveikatos sistemą. Mes turėsime galimybę ne tik teoriškai, bet ir praktiškai susipažinti su neurofiziologiniais ir biologiniais psichikos pagrindais, galėsime iš arti stebėti psichologinių problemų turinčių ligonių elgesį. Mano nuomone, kiti universitetai tokių dalykų suteikti negali. Tikiuosi, kad mano mintys padės apsispręsti ir tiems, kurie dar tik renkasi, kur studijuoti."

Justas Kupčinskas

*****

"Visuomenės sveikatos specialybė mane žavėjo dėl galimybės kurti ir formuoti sveikatos politiką. Universitete įgyjamos žinios padeda suprasti Lietuvos sveikatos priežiūros sistemą, sveikatos ekonomiką, teisę, vadybą ir kitus svarbius dalykus. Pagrindinis visuomenės sveikatos specialistų uždavinys - šviečiamoji veikla, skatinanti žmones gyventi taip, kad kuo ilgiau išliktų sveiki, rūpintųsi aplinkos ir asmenybės ekologija.

Jau antrame kurse dalyvavau mokslinėje veikloje ir tarptautiniame moksliniame projekte, skatinusiame Kauno moksleivių fizinį aktyvumą ir sveiką mitybą. Šiuo metu pagal ERASMUS mainų programą rengiuosi vykti susipažinti su Europos Sąjungos sveikatos priežiūros institucijų veikla."

Milda Makutėnaitė

*****

"Visuomenės sveikatos specialybę pasirinkau todėl, kad savo ateitį sieju su šviečiamuoju darbu gyventojų sveikatos stiprinimo, ligų prevencijos, visuomenės sveikatos saugos srityje. Manu, jog užkirsti kelią sunkioms ligoms - tai išsaugoti žmonių sveikatą ir gyvenimo kokybę. Vertinu puikias studijų sąlygas ir fakulteto teikiamas galimybes tęsti studijas magistrantūroje bei doktorantūroje."

Sandra Keliauskaitė

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas

I. Vientisosios ir pirmosios pakopos studijų programos

Studijų programa/Mokymosi forma ir trukmė (m.)/Suteikiama kvalifikacija

NL I

Medicina 6 - Medicinos magistras, gydytojas

Farmacija 5 - Farmacijos magistras, vaistininkas

Odontologija 5 - Odontologijos magistras, gydytojas odontologas

Veterinarinė medicina 5,5 - Veterinarinės medicinos magistras, veterinarijos gydytojas

Akušerija 4 - Slaugos bakalauras, akušeris

Burnos higiena 4 - Burnos priežiūros bakalauras, burnos higienistas

Ergoterapija 4 - Reabilitacijos bakalauras, ergoterapeutas

Kineziterapija 4 - Reabilitacijos bakalauras, kineziterapeutas

Gyvulininkystės technologija 4 6 Žemės ūkio mokslų bakalauras

Medicininė ir veterinarinė biochemija 3,5 - Medicininės ir veterinarinės biochemijos bakalauras

Medicininė ir veterinarinė genetika 3,5 - Medicininės ir veterinarinės genetikos bakalauras

Slauga 4 - Slaugos bakalauras, bendrosios praktikos slaugytojas

Socialinis darbas medicinoje 4 - Socialinio darbo bakalauras, socialinis darbuotojas

Sveikatos psichologija 4 - Psichologijos bakalauras

Veterinarinė maisto sauga 4 6 Visuomenės sveikatos bakalauras

Visuomenės sveikata 4 - Visuomenės sveikatos bakalauras

Gyvūnų mokslas* 3,5 5 Gyvūnų mokslų bakalauras

Maisto mokslas* 3,5 5 Maisto mokslų bakalauras

II. Antrosios studijų pakopos (magistrantūros) studijų programos

Studijų programa/Mokymosi forma ir trukmė (m.)/Suteikiama kvalifikacija

NL I

Laboratorinės medicinos biologija 2 - Medicinos biologijos magistras

Dailės terapija* 2 3 Medicinos ir sveikatos magistras, dailės terapeutas

Visuomenės sveikata 2 - Visuomenės sveikatos magistras

Visuomenės sveikatos vadyba 2 3 Visuomenės sveikatos magistras

Klinikinė slauga 2 3 Slaugos magistras

Fizinė medicina ir reabilitacija 2 3 Reabilitacijos magistras

Sveikatinimas ir reabilitacija fiziniais pratimais 1,5 - Reabilitacijos magistras

Gyvulininkystės technologija 1,5 2 Žemės ūkio mokslų magistras

Gyvūninių išteklių valdymas 2 - Gyvūnų mokslų magistras

Bioverslo vadyba 2 2,5 Verslo magistras

Veterinarinė maisto sauga 2 3 Visuomenės sveikatos magistras

Santrumpos: NL - nuolatinės formos studijos (dieninis mokymosi būdas),

I - ištęstinės formos studijos (neakivaizdinis mokymosi būdas)

* Priėmimas vyks, jeigu programa bus užregistruota Studijų ir mokymo programų registre.

REKLAMA

   

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"