TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Vaikų auklėtojai tampa bedarbiais

2014 10 09 6:00
Dalis lopšelių-darželių auklėtojų dėl neseniai įsigaliojusio kvalifikacijos reikalavimo praranda darbą. LŽ archyvo nuotrauka

Vaikų lopšeliuose-darželiuose dirbantys auklėtojai, neturintys specialaus išsilavinimo, nuo rugsėjo 1-osios atleidžiami. Tai vyksta, kai norinčiųjų dirbti ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir taip trūksta. Mažamečių tėvai įsitikinę, kad auklėtojo kvalifikaciją labiausiai lemia ne atitinkamas diplomas.

Rudenį po vasaros atostogų į lopšelius-darželius grįžusių dalies mažamečių laukė nemaloni staigmena - jie neberado savo mylimų auklėtojų. Tėvai neslepia pasipiktinimo, kad iki šiol vaikus auklėjusiems pedagogams nereikėjo jokios specialios kvalifikacijos, o šiemet jos neturintiesiems ikimokyklinio ugdymo įstaigų durys užtrenktos.

Įspėjo prieš trejus metus

Likus kelioms dienoms iki mokslo metų pradžios švietimo ir mokslo ministras Dainius Pavalkis patvirtino Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašą. Pagal jį pedagogai, dirbantys pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, nuo šių metų rugsėjo 1-osios privalo būti baigę mokomąjį dalyką ar sritį atitinkančią studijų programą. Išimtis taikoma tik pedagogams, kurie turi ne mažesnį kaip 15 metų atitinkamo dalyko ar ugdymo programos darbo stažą.

Kaip LŽ informavo Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) atstovai, dar 2011-aisiais buvo įtvirtintas reikalavimas mokytojams, kad nuo 2013 metų rugsėjo 1 dienos jie turi būti baigę mokamąjį dalyką atitinkančias studijas, tačiau vėliau terminas buvo pratęstas iki šių metų rudens. „Mokytojams šis reikalavimas tapo žinomas prieš trejus metus“, - pažymėjo ŠMM atstovai.

Jų teigimu, 2012 metais nuspręsta, kad pedagogai, kurie neturi reikiamos kvalifikacijos, galės dalyvauti 90 kreditų mokymuose universitetuose. Siekiant padėti pedagogams šioms studijoms finansuoti buvo skirta 2 mln. litų iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų. Taip pat Ugdymo plėtotės centre buvo sudarytos sąlygos nemokamai persikvalifikuoti 221 pedagogui, baigiant ikimokyklinio ugdymo pedagogikos studijas. „Tokių pedagogų galėjo būti ir daugiau, tikrai ne visi pasinaudojo šia galimybe“, - paaiškinta ministerijoje.

Nepakankamas išsilavinimas

Anot ŠMM atstovų, 2011 metų pabaigoje buvo peržiūrėtas dirbančių mokytojų išsilavinimas. „Vienintelė sritis, kurioje buvo matyti galimų išsilavinimo problemų, - pagal ikimokyklinio ugdymo programas dirbusių pedagogų nepakankamas išsilavinimas“, - teigė jie.

Vėliau esą atlikta ir detali pedagogų, kurie dirba ikimokyklinio ugdymo auklėtojais, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo mokytojais, bet neturi būtinos kvalifikacijos, situacijos analizė. Švietimo informacinių technologijų centro pateiktais duomenimis, pernai 473 auklėtojai neturėjo ikimokyklinio ugdymo auklėtojo kvalifikacijos.

Kiek vaikų lopšeliuose-darželiuose be ikimokyklinio ugdymo pedagogikos diplomo dirbusių pedagogų šiemet buvo atleista, ŠMM statistikos nepateikė.

Ministerija laikosi nuomonės, kad iškelta kvalifikacijos kartelė vaikų lopšeliuose-darželiuose dirbantiems pedagogams neigiamų pasekmių neturės. „Manoma, kad šis aprašo reikalavimas ne tik ne ydingas, bet ir sveikintinas - dirbti su mažais turi tik kvalifikuoti ir gerai pasirengę pedagogai, nes šiame amžiuje formuojami daugybės gebėjimų pagrindai, lemiantys vaiko mokymosi ir gyvenimo apskritai kokybę“, - pabrėžė ŠMM atstovai.

Už borto liko ir studentės

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos Ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojų centro (IUĮDC) pirmininkė Irena Peciukonienė ŠMM reikalavimą vertino nevienareikšmiškai. „Gerai, jog tik specialistai dirba su vaikais, tačiau susiduriame su didžiule problema, kad apskritai nebėra kam dirbti, darželiuose trūksta auklėtojų“, - LŽ pažymėjo ji.

Anot I. Peciukonienės, šiemet įsigaliojus naujai švietimo ir mokslo ministro patvirtintai tvarkai, vaikų lopšeliuose-darželiuose nebegali dirbti ir ikimokyklinio ugdymo pedagogiką studijuojančios paskutinio kurso studentės. „Jos galėtų laisvai dirbti, nes jau yra ir praktiką atlikusios, tačiau ikimokyklinio ugdymo įstaigų direktorės suvaržytos ministro įsakymo ir negali jų priimti į darbą“, - sakė pedagogė.

Ji pridūrė, kad vaikų lopšeliuose-darželiuose darbo neteko ne tik studentai, bet ir tie pedagogai, kurie iki šiol dirbo neturėdami ikimokyklinio ugdymo pedagogikos diplomo. Tačiau I. Peciukonienė atleistų pedagogų paguosti negalėjo. „Jau seniai apie tai kalbėta, buvo sudarytos sąlygos persikvalifikuoti. Mano nuomone, metus pasimokyti nėra labai didelė problema“, - kalbėjo IUĮDC pirmininkė.

Mokymasis – per didelė prabanga

Vilniaus ikimokyklinių įstaigų vadovų asociacijos pirmininkė, lopšelio-darželio „Daigelis“ direktorė Tatjana Dvilevič neslėpė pritarianti reikalavimui, kad su mažamečiais dirbtų tik ikimokyklinio ugdymo pedagogo išsilavinimą turintys asmenys. „Kiekvienas specialistas turi būti savo vietoje, o vaiko priežiūra nėra paprastas darbas“, - LŽ tvirtino ji.

Tačiau kartu T. Dvilevič atkreipė dėmesį, kad šiuo metu sostinėje prie vaikų lopšelių-darželių yra susidariusios norinčiųjų į juos patekti eilės, o kvalifikuotų ikimokyklinio ugdymo pedagogų trūksta. „Problema ta, kad specialistų neateina dirbti, o žmones, kurie neturi kvalifikacijos, bet turi tam tikros praktikos ir gali dirbti su vaikais, privalu atleisti“, - kalbėjo ji.

Įgyti ikimokyklinio ugdymo pedagogo kvalifikaciją, pasak T. Dvilevič, sau gali leisti ne kiekvienas. „Už mokslą reikia mokėti, o vaikų auklėtojo atlyginimas nėra didelis. Be to, pedagogės turi savo vaikų, juos reikia išlaikyti, išleisti į mokslus, todėl daugelis auklėtojų neturėjo papildomų lėšų mokslams. Nebuvo taip, kad pedagogai nenorėjo mokytis, tiesiog neturėjo materialinės galimybės“, - aiškino ji.

Svarbiau vertybės, o ne diplomas

Asociacijos Lietuvos tėvų forumo (LTF) tarybos pirmininkas Audrius Murauskas įsitikinęs, kad ne diplomas parodo, ar žmogus yra tinkamas būti vaikų lopšelio-darželio auklėtoju. „Aukščiau yra žmogiškosios vertybės, o ne biurokratiniai reikalavimai ir popierius rankoje”, - LŽ sakė jis.

Anot A. Murausko, svarbiausia, kaip mažamečiai jaučiasi su juos prižiūrinčiu pedagogu. „Jeigu vietoj žmogaus, su kuriuo mano vaikas jautėsi saugiai, ateis kvalifikuotas žmogus, tačiau jie nesutars, nebus gerai. Labai blogai, kai prarandame tinkamą žmogų, kuris neatitinka popierinės kvalifikacijos“, - pažymėjo LTF vadovas.

Jis priminė, kad panašiai nutiko ir bendrojo ugdymo mokyklose, kai teko atsisveikinti su gerais specialistais, kurie neturėjo pedagoginio išsilavinimo. „Vėl rodome, kad popieriaus galia yra didesnė už žmogiškąsias vertybes. Sutinku, kad reikia kelti kvalifikaciją, bet esama žmonių, kurie užsiima saviugda ir nesivaiko diplomų, jiems svarbiausia - vidinė erudicija. Tai kur kas svarbiau, nei turėti aukštojo mokslo diplomą ir būti emociniu beraščiu“, - teigė A. Murauskas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"