TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS

Žingsnis po žingsnio svajonių profesijos link

2015 02 05 6:00
Renkantis profesiją verta ir tėvų, ir draugų, ir aplinkinių paklausti, kokios, jų nuomone, yra stipriosios jūsų savybės. LŽ archyvo nuotrauka

Pasirinkti būsimą profesiją išties sudėtingas ir atsakingas žingsnis kiekvienam moksleiviui. Dažnas jų nė nenutuokia, kam yra gabus, gerai neperpranta savo norų. Kaip įveikti šiuos keblumus ir atrasti svajonių profesiją, pataria psichologė Dalia Arestovičienė.

Kaip teigė psichologė D. Arestovičienė, jaunuoliams susivokti padeda savęs pažinimo testai, specialistų konsultacijos. Tačiau ėjimą svajonių profesijos link dera pradėti nuo klausimų sau, taip pat reikia išklausyti tėvų ir draugų nuomonę.

Anot psichologės, paprasčiausias pirmas žingsnis renkantis profesiją - atsirinkti, kokie mokykloje mokomi dalykai jaunuoliui prie širdies, o kokie – ne, ir kodėl. Be to, vertėtų apsvarstyti, kokie filmai ir knygos jam patinka, ar labiau mėgsta būti vienas, ar su draugais.

Raktiniai klausimai

Siekdami išsiaiškinti dukters ar sūnaus polinkius ir vertybes, tam tikrus klausimus savo atžalai turi pateikti tėvai. Beje, tą patį gali padaryti ir pats moksleivis, o atsakymus sau užrašyti raštu arba pasakyti žodžiu. Besirenkančiajam profesiją pravers šie klausimai:

1. Jei galėčiau būti bet kuo, kuo tada būčiau?

2. Kas yra mano autoritetas ir kodėl?

3. Jei laimėčiau loterijoje milijoną, ką su juo daryčiau?

4. Kokia veikla man taip patinka, kad galėčiau už ją net užmokėti?

5. Kaip atrodytų mano svajonių diena darbe?

Rekomenduojami ir tokie klausimai:

Jei būčiau gyvūnas, tada - koks?

Jei būčiau knyga, apie ką ji būtų parašyta?

Jeigu paaugliui, pavyzdžiui, labiausiai patinka detektyvai ir juose tiriamos sudėtingos situacijos, didelė tikimybė, kad jam labiau tiks profesija, susijusi du reiškinių analizavimu, duomenų apibendrinimu. "Tokiam vaikui galbūt artimesnė bus tiksliųjų mokslų atstovo, gydytojo ar geografo specialybė", – pažymėjo D. Arestovičienė.

Atsakymus į visus minėtus klausimus būtina aptarti su tėvais arba draugais. Kita vertus, tėvų, mokytojų, draugų galima pasiteirauti, kokios, jų nuomone, yra stipriosios specialybę besirenkančiojo savybės, o kas sekasi sunkiau. Galbūt reikėtų paklausti aplinkinių, kokį darbą jis galėtų dirbti ateityje, ir tada – paanalizuoti gautą rezultatą.

Dalia Arestovičienė. / Asmeninio albumo nuotrauka

Taip pat patartina atsakyti į klausimą, ką jaunuoliui reiškia darbas. Tam jis turėtų nubraižyti savo karjeros žemėlapį: popieriaus lapo viduryje užrašyti žodžius "karjera", "darbas", paskui - asociacijas, nupiešti piešinėlių, susijusių su minėtomis sąvokomis, nubraižyti linijas tarp jų. Tokio žemėlapio analizė irgi parodo, ko vaikas tikisi iš darbo ir kas jam svarbu. Žemėlapį galima aptarti su tėvais, draugais, pasidomėti, kaip šie apibūdintų jį nupiešusį asmenį.

Svarbiausia - motyvacija

Taigi pirmas žingsnis renkantis profesiją, be abejo, suvokti savo stipriąsias savybes ir pomėgius, juos įvardyti bei surašyti.

Kitas žingsnis - pasidomėti įvairiomis profesijomis ir pasižymėti, kokios savybės reikalingos jų atstovams. Būtina surinkti kuo daugiau informacijos apie tai. "Vaikams paprastai žinoma ne itin daug profesijų. Mano duomenimis, Lietuvoje įregistruota daugiau kaip 400 įvairių profesijų, todėl reikėtų labiau pasidomėti jų įvairove. Jei vaikas žino vos keletą profesijų, kitos ir nesirinks, nes apie ją tiesiog nebus girdėjęs", – aiškino D. Arestovičienė.

Kad jaunas žmogus geriau suvoktų, ar jo polinkiai ir gabumai tinkami konkrečiam darbui, labai praverstų ir pabendrauti su jį dominančių profesijų atstovais. Jei atsirastų galimybė, būtų puiku kartu praleisti darbo dieną ar atlikti nemokamą praktiką. Taip pat verta parašyti laišką tos profesijos atstovui. Įdomiausia, pasak psichologės, kad į tokius laiškus dažniausiai atsakoma, žmonės pasidalija patirtimi. Išsamus susipažinimas su konkrečiu darbu leistų visiškai įsitikinti, ar tikrai profesija, kurią jaunuolis nori rinktis, yra būtent tai, apie ką jis svajojo. Juk kartais profesija netinkamai pasirenkama ir dėl to, kad su ja buvo susipažinta labai paviršutiniškai.

"Tačiau visų svarbiausia - motyvacija dirbti tam tikrą darbą. Jei vaikas trokšta tapti konkrečios profesijos atstovu, tikėtina, kad net ir neturint itin didelių gabumų tą darbą seksis dirbti visai neblogai", – sakė psichologė.

Pagal planą

Išsiaiškinus, kokia profesija atitinka jaunuolio norus, dera įvertinti situaciją darbo rinkoje. Sužinokite, ar ta profesija perspektyvi, ar ją įgijus, pavyzdžiui, yra galimybė dirbti Lietuvoje, koks jos atstovų statusas visuomenėje.

Atsakius į pastarąjį klausimą, pereinama prie ketvirtojo etapo – planavimo, kaip pasiekti, kad svajonių profesija neliktų tik svajonė. "Juk vien surinkus informaciją, bet nieko nedarant, rezultatų nebus. Tėvai turėtų išmokyti savo atžalą planuoti, ir geriausia – kur kas anksčiau, nei vaikui teks rinktis profesiją. Svarbu jį išmokyti ir tikslingumo. Pavyzdžiui, jei moksleivis lanko būrelį, vertėtų pasidomėti, ko šia veikla jis norėtų pasiekti, per kiek laiko ir kaip galėtų panaudoti savo įgūdžius. Taigi labai svarbus ne tik planavimas, bet ir suvokimas, kad iškeltas tikslas turi būti konkretus", – tvirtino D. Arestovičienė.

Sudarant planą, kaip siekti svajonių profesijos, pirmiausia užsibrėžiama surinkti kuo daugiau informacijos apie visas mokymo įstaigas, rengiančias tam tikrus specialistus. Be to, pažymima, per kiek laiko tikimasi atlikti šią užduotį. Tada, atsižvelgiant į numatomus egzaminus, išsikeliami tikslai. Svarbu, kad plane būtų konkretūs veiksmai, o ne abstraktūs pamąstymai.

"Tačiau dera būti lanksčiam. Pradėjus domėtis konkrečia, pavyzdžiui, gydytojo, profesija ir vėliau supratus, kad ji netinka, nereikia bijoti pakoreguoti plano, nemąstyti, jog štai, vieną kartą pasirinkau, tad privalau eiti iki galo", – pabrėžė psichologė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
MOKSLAS IR ŠVIETIMAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"