ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA

Žvaigždžių dulkėse rasta vandens

2014 01 24 6:00
Vandens (ir galbūt gyvybės) pilna visoje visatoje.
dataseamstudio.com nuotrauka

Naujausių tyrimų duomenimis, dulkėse, kurių apstu kosminėje erdvėje, rasta vandens ir anglies - pagrindinių elementų, reikalingų gyvybei atsirasti. Anot mokslininkų, šis atradimas – didžiulis žingsnis pirmyn ieškant nežemiškų gyvybės formų.

Pasirodo, kosmose vandens yra kur kas daugiau, nei buvo galima įtarti. Tyrėjai iš Lawrence‘o Livermore‘o laboratorijos Kalifornijoje elektroniniu mikroskopu ištyrė žvaigždžių dulkes, surinktas išoriniame Žemės atmosferos sluoksnyje. Jie atrado, kad šiose dalelėse yra vandens lašų. Mokslininkų teigimu, tai reiškia, kad esant palankioms sąlygoms vanduo gali būti paplitęs po visą Saulės sistemą ar net po visą visatą.

Kai kosmines dulkes "pagauna" vadinamasis Saulės vėjas, jose esantis deguonis susijungia su atskilusiu nuo žvaigždžių vandeniliu. Taip susidaro vandens molekulės. Manoma, kad šis reiškinys yra universalus ir vyksta visur, kur tik šviečia žvaigždės. Saulės sistemoje šių dulkių yra be galo daug. Jos atsiranda vykstant patiems įvairiausiems kosminiams reiškiniams: nykstant žvaigždėms, skylant kometoms ar asteroidams.

Manoma, kad žvaigždžių dulkės „lijo“ ant Žemės ankstyvuoju jos formavimosi periodu. Tikėtina, kad būtent jos atgabeno vandenį į mūsų planetą. Tačiau dauguma mokslininkų atmeta teoriją, kad taip susiformavo didžiuliai Žemės vandenynai. Įtikinamesnė didžiulio vandens kiekio mūsų planetoje kilmė yra vandeningi asteroidai, talžę Žemę ankstyvuoju jos formavimosi periodu, ir kometos. Europos kosmoso agentūros erdvėlaivis „Rosetta“ šiais metais ruošiasi pritvirtinti specialų prietaisą prie vienos jų ir patvirtinti arba atmesti šį spėjimą.

Pastebėti astronominiai vandens formavimosi procesai anksčiau jau buvo imituoti laboratorijose, bet tai pirmas kartas, kai jis rastas tikrose žvaigždžių dulkėse.

newscientist.com, LŽ