Venecijos bienalė - be Lietuvos architektų

Nijolė STORYK 2012-09-18 08:18

Nijolė STORYK

2012-09-18 08:18
R.Leitanaitės nuotraukos
Į Ita­li­jo­je vy­ku­sią tarp­tau­ti­nę try­lik­tą­ją ar­chi­tek­tū­ros bie­na­lę Lie­tu­vos ar­chi­tek­tai ne­pa­te­ko. Jie li­ko už bor­to ne sa­vo no­ru - to­kiam pres­ti­ži­niam rei­ka­lui ne­at­si­ra­do svar­biau­sio da­ly­ko - fi­nan­sa­vi­mo.

Nors negalėjo atstovauti savo kraštui, tačiau pasidairyti po pasaulio šalių architektų paviljonus Venecijoje daugelis lietuvių vyko kaip kas išmanė - tokį šansą praleisti būtų buvę labai apmaudu.

Lietuvos architektų sąjungos Informacinio centro vadovė Rūta Leitanaitė pabandė bent jau užfiksuoti savo fotoaparatu tai, ką matė ir kas jai paliko didžiausią įspūdį.

Šių metų Venecijos bienalės kuratorius britų architektas Davidas Chipperfieldas parinko originalią temą "Cammon ground" (išvertus pažodžiui iš anglų kalbos būtų lyg ir "bendras pagrindas").

Pasak Rūtos, šios temos esmė - siekti paskatinti architektus priešiškai reaguoti į vyraujančią profesinę ir kultūrinę tendenciją, propaguojančią kūrybą kaip individualaus ego išraišką. Kuratorius skatino kolegas pademonstruoti kultūrinio tęstinumo - bendrų idėjų, kultūrinių tradicijų, kintančių visuomenės vertybių sistemos - įtaką ir svarbą architektūrai, pasidalyti bendrais rūpesčiais ir lūkesčiais.

Ar tai bienalės rengėjams pavyko pasiekti, parodys dalyvių ir žiūrovų  atsiliepimai, kai aprims renginio šurmulys ir gyvenimas miestuose sugrįš į savo vėžes.

Pastebėti kitame renginyje

R.Leitanaitė apgailestavo, kad bienalėje nerado mūsų krašto paviljono. Tai didelis praradimas, ypač - jauniems perspektyviems architektams, kurie negalėjo pareikšti savo vizijos.

Galima guostis tuo, kad naujausia Lietuvos architektūra, sukurta jaunų profesionalų, buvo oficialiai pristatyta (nors ne tokiai gausiai auditorijai ir ne tokį ilgą laiką, kaip būtų galima turint savo paviljoną) tarptautinio žurnalo "A10 European architecture magazine" jaunimui skirtoje konferencijoje "What about young architects in...?", kuri vyko, kai tik prasidėjo bienalė.

Per konferenciją žurnalo korespondentai iš įvairių Europos šalių apžvelgė kūrybinę atmosferą savo šalyse, pristatė potencialių architektūros kūrėjų vardus ir darbus.

"Turėjau galimybę pranešime papasakoti apie studijų "Arches", "A01 architektai", "Kūnas", "Andre Baldi architektūra urbanistika", "G.Natkevičius ir partneriai", "Paleko ARCH studija", "4Plius", "Pupa" ir "A4 architektai", "GUM projects", "JAD+Architektūros linija", "Trys A.M.+Suti", "Processoffice", architekto Š.Kiaunės projektus ir "BeePart" bendruomenės centrą Pilaitėje, Vilniuje. Jaunų lietuvių darbai konferencijoje sulaukė auditorijos komplimentų dėl inovatyvumo, profesionalumo ir kokybės. Daugelis išreiškė nuostabą, kodėl Lietuva neturi savo ekspozicijos Venecijos architektūros bienalėje, neišnaudoja savo galimybių ryškiau įsirašyti į tarptautinį architektūros žemėlapį", - sakė R.Leitanaitė.

Dalyviai - architektūros elitas

Venecijos bienalė vyksta kas dveji metai. Šį rudenį Venecija persunkta architektūros.

"Plakatai, mirguliuojantys ant zujančių "vaporetto" garlaiviukų šonų, plevėsuojantys nuo Didžiojo kanalo tilto konstrukcijų, pasitinkantys aikštėse ar šaukte šaukiantys ant nušiurusių fasadų siaurose gatvelėse, - tokia pasitiko mus Venecija", - pasakojo Rūta.

Tačiau pagrindinis dėmesys krypsta į įvairių šalių paviljonus. Tryliktojoje bienalėje tokių "keleivių" - 55. Tarp jų Kosovas, Angola, Kuveitas ir Peru dėvi naujokų kepures.

Kaip ir visada, bienalė okupavo Venecijos rytinį pakraštį - buvusią karinės laivybos bazę "Arsenale", Giardini parką, taip pat išsibarstė įvairiuose pastatuose bei viešosiose miesto erdvėse.

Pasak Rūtos, "Arsenale" mūruose įsitaisiusią ir 10 000 kv. m plotą užimančią teminę parodą "Cammon ground" sudaro 69-ių D.Chipperfieldo pakviestų šiuolaikinių architektų, fotografų, menininkų, kritikų, mokslininkų darbai. Įspūdinga mozaika architektūros gerbėjus svaigina ne tik turiniu ir idėjomis, bet ir garsiausiais kūrėjų vardais. Nors ir kaip būtų užimtas, kvietimo dalyvauti bienalės pagrindinėje parodoje, savotiškame architektūros kūrybos olimpe, tikriausiai atsisakytų retas.

Išskirtinis dėmesys Japonijai

Stichinės nelaimės ištikta Japonija šiemet neliko nepastebėta. Šios šalies paviljonas neatsitiktinai pavadintas "Architecture possible here? Home-for-All".

Renginio vertinimo komisija japonų architektams skyrė "Auksinį liūtą" - prizą už geriausią nacionalinę ekspoziciją.

Architekto Toyo Ito vadovaujama jaunų profesionalų komanda nusprendė cunamio sugriauto Rikuzentakatos miesto gyventojams sukurti ir pastatyti laikinus pastatus, skirtus bendruomenės susirinkimams ir diskusijoms apie atgaivinamo miesto architektūrą bei būstą.

Architektai pusę metų lankė nusiaubtą teritoriją ir bendravo su namų netekusiais miestiečiais, kūrė įvairius pastato modelius (jie eksponuoti maketų parodoje). Komisiją sujaudinęs ir įtikinęs projekto rezultatas - ne tik pradėtas įgyvendinti projektas, bet ir pats kūrybinis procesas, atskleidęs architektūros prasmę, esant ekstremaliai situacijai.

Kitos šalys atskaitos tašku pasirinko materialiuosius architektūros elementus: Egipto paviljonas - plytos, Suomijos (Alvar Aalto) paviljonas - medžio temomis. Dar kitos, priešingai, žaidė idėjomis, abstrakčiomis koncepcijomis, gimusiomis iš asociacijų ir nežabotos fantazijos.

Vengrija ir Tailandas paviljonus pripildė šmaikščių architektūros studentų sukurtų maketų, penkiasdešimtmetį švenčiantis Šiaurės šalių paviljonas tapo parodine aikštele jaunesnių nei 50 metų architektų improvizacijoms asmeninio požiūrio į architektūrą tema, išreikštoms taip pat maketais.

Kinija ir Airija ekspozicines erdves panaudojo kaip talpyklą menui, kur yra vietos universalioms idėjoms. Kitos pačią paviljono architektūrą, erdvę interpretavo kaip objektą, akcentuodamos individualų, emocinį, sensorinį architektūros patyrimą.

R.Leitenaitė

Niša - sovietmečio palikimas

Specialų žiuri apdovanojimą pelnęs Lenkijos paviljonas atskleidžia architektūrą kaip aplinką, kuri yra garsų šaltinis, ir kaip sistemą, kuriančią erdvės "garso takelį". Įėjęs į tuščią, gryną paviljono erdvę, nulietą šviesos, krintančios per stoglangį, lankytojas netikėtai patenka į paslaptingą atmosferą, pritrenkiančią empiriniu architektūros patyrimu per garsą. Nežymūs sienų, grindų pakeitimai, ventiliacijos sistemos rekonstrukcija pavertė Lenkijos paviljoną garso skulptūra, dūzgiančia keistu, hipnotizuojančiu triukšmu. Gyvą garso foną sudaro specialiai sustiprinti, nuo paviršių atsispindintys paties paviljono garsai ir triukšmas, mikrofonais "gaudomas" iš tame pačiame pastate esančių gretimų paviljonų.

Estijos ekspozicija - nykstantis sovietmečio paveldas. Kaimynai architektai nagrinėja vieno pastato - 1980-aisiais statytos Talino koncertų salės "Linnahall" likimą. Paviljone pavaizduota "Linnahall" interjero dalis (čia atgabenti originalūs minkštasuoliai, veidrodžiai ir elektroninis laikrodis). Filmuotoje medžiagoje įvairūs pašnekovai  išsako savo nuomonę apie sovietmečio architektūrą.

Daug būtų galima pasakoti apie Argentinos, Latvijos, Graikijos, JAV, Kroatijos, Danijos, Rusijos ir kitų šalių paviljonus.

Pasak R.Leitanaitės, Venecijos architektūros bienalė yra meno festivalis, tačiau architektūra, palyginti su kitomis meno rūšimis, kaip kolektyvinis profesionalo ir visuomenės kūrinys, ji itin ryškiai atskleidžia kiekvienai šaliai aktualias problemas, vertybes, visuomeninę atmosferą.

"Architektūra tampa tuo bendru vardikliu, pagrindu, per kurį bienalėje atsiskleidžia skirtumai, ieškoma bendrumų", - teigė ji.

XIII Venecijos bienalės faktai

"Auksinis liūtas" už gyvenimo nuopelnus - architektas Alvaro Siza Vieira.

"Auksinis liūtas" už geriausią nacionalinį paviljoną - Japonija.

"Architecture possible here? Home-for-All" Naoya Hatakeyama; Kumiko Inui; Sou Fujimoto; Akihisa Hirata. Komisaras: Toyo Ito. Vieta: Giardini.

"Auksinis liūtas" už geriausią autorinį paviljoną "Cammon ground" - Torre David / Gran Horizonte, 2012" Urban-Think Tank (Alfredo Brillembourg, Hubert Klumpner) su Justin McGuirk. Vieta: Arsenale, Corderie.

"Sidabrinis liūtas" už ekspoziciją "Cammon ground" parodoje - Grafton Architects (Yvonne Farrell and Shelley McNamara, Airija). Vieta: Giardini, Centrinis paviljonas.

Specialūs žiuri prizai: Lenkijos paviljonui "Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers", aut. Katarzyna Krakowiak. Vieta: Giardini. JAV paviljonui - "Spontaneous Interventions: Design Actions for the Common Good". Vieta: Giardini. Rusijos paviljonui "i-city". Vieta: Giardini. Cino Zucchi paviljonui "Copycat. Empatia e invidia come generatori di forma, 2012." Vieta: Corderie, Arsenale.

Tavo komentaras
Vardas: * El.paštas:
Komentaras: *
Komentarai
banga  94.244.82.101 2012-09-21 10:06:04
Statykite daugiau STIKLAINIU ir visi troks noru jus paremti!
2 0  Netinkamas komentaras
gaila  82.192.39.151 2012-09-18 09:20:47
Labai gaila, kad lietuviai nedalyvavo šioje bienalėje. Kalbame apie valstybės imidžą, o nepasirodome ten, kur tikrai privalome būti. Ir turime ką parodyti. O gal vis dėlto architektai, jų organizacijos galėjo labiau pasistengti ir rasti finansavimą? Ieškant visad surandama.
2 0  Netinkamas komentaras
Dau­gu­ma par­ti­jų at­sto­vų la­biau­siai ko­rum­puo­to­mis lai­ko že­mėt­var­kos ins­ti­tu­ci­jas, po­li­ti­nes par­ti­jas ir sa­vi­val­dy­bes, o ko­rup­ci­ją lai­ko vie­na iš opiau­sių prob­le­mų ša­ly­je, ro­do „Trans­pa­ren­cy [...]
Sei­mo na­riai siū­lo grą­žin­ti vals­ty­bės ap­do­va­no­ji­mo sta­tu­są ke­tu­riems ži­ny­bi­niams ap­do­va­no­ji­mams – Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės kū­rė­jų sa­va­no­rių me­da­liui, Šau­lių žvaigž­dei, Šau­lių žvaigž­dės [...]
Prieš­in­gai nei ma­nė dau­ge­lis ana­li­ti­kų ir eks­per­tų, Naf­tą eks­por­tuo­jan­čių ša­lių or­ga­ni­za­ci­jos (OPEC) na­rės tre­čia­die­nį Al­žy­re ne­ti­kė­tai, vi­sos rin­kos ir sa­vo pačių nuo­sta­bai, su­ge­bė­jo [...]
Šve­di­jo­je nuo 2018 me­tų bus grą­žin­ta vi­suo­ti­nė ka­ro prie­vo­lė, pra­ne­šė gy­ny­bos ministras Pe­te­ris Hultq­vis­tas.
An­tra­die­nį Anykš­čiuo­se, ant Šei­my­niš­kė­lių pi­lia­kal­nio, pra­de­da­ma sta­ty­ti medinė Vo­ru­tos pi­lis.
1893 me­tų rugp­jū­tį Vil­niu­je įvy­ko IX Ru­si­jos im­pe­ri­jos ar­cheo­lo­gų su­va­žia­vi­mas. Ruo­šian­tis jam rink­ta in­for­ma­ci­ja apie lie­tu­viš­kų gu­ber­ni­jų – Šiau­rės va­ka­rų kraš­to is­to­ri­ją. Tam bu­vo [...]
Ka­dai­se, so­viet­me­čiu, tai bu­vo mies­te­lio ar kai­mo kul­tū­ros na­mai, ku­riuos sta­tant bu­vo sie­kia­ma už­gož­ti vie­tos baž­ny­čią. Da­bar kai ku­rie jų te­be­vei­kia, ki­ti ap­leis­ti, o kai kurių pa­tal­po­mis nau­do­ja­si [...]
16-asis Len­kų ki­no fes­ti­va­lis vyks spa­lio 6 – 16 die­no­mis pen­kiuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se – Vil­niu­je, Kau­ne, Klai­pė­do­je, Ma­žei­kiuo­se ir Šal­či­nin­kuo­se. Len­ki­jos ins­ti­tu­to direktorius Mar­ci­nas Lapc­zyns­kis, [...]
Jau vie­nuo­lik­tus me­tus iš ei­lės ru­duo moks­lei­viams aso­ci­juo­ja­si ne tik su mo­kyk­li­ne ru­ti­na, bet ir su jiems skirtais pra­smin­gais fil­mais.
Nau­jau­sias re­ži­sie­riaus Ig­no Miš­ki­nio dar­bas – tai tre­čia­sis jo pil­no me­tro fil­mas, po sėk­min­gai pa­si­ro­džiu­sių „Di­rin­gas“ ir „Ar­ti­mos švie­sos“.
Kas an­tra ma­ža ir vi­du­ti­nė Lie­tu­vos įmo­nė te­ri­to­ri­nes dar­bo bir­žas įvar­di­ja kaip įstai­gas, la­biau­siai padedančias plė­to­ti vers­lą. 
Vers­las ra­gi­na­mas jau da­bar pra­dė­ti ruo­štis po po­ros me­tų griež­tė­sian­čiam as­mens duo­me­nų val­dy­mui ir sau­go­ji­mui. Mat nau­jų tai­syk­lių ne­si­lai­kan­čioms įmo­nėms grės bau­da iki 20 mln. eu­rų. [...]
Tau­ra­gės kraš­to mu­zie­jus pri­sta­to so­viet­me­čio pra­džią Lie­tu­vo­je pri­me­nan­čią NKVD būs­ti­nę su au­ten­tiš­ko­mis su­lai­ky­mo, tar­dy­mo ka­me­ro­mis ir kar­ce­riu. Mu­zie­jaus lan­ky­to­jams bus su­tei­kia­ma pro­ga [...]
Baig­tas svar­bus Ve­liuo­nos Švč. Mer­ge­lės Ma­ri­jos Ėmi­mo į dan­gų baž­ny­čios (Jur­bar­ko raj.) tvar­ky­bos dar­bų eta­pas. Jo me­tu res­tau­ruo­ti Vy­tau­ti­ne va­di­na­mos baž­ny­čios pa­ma­tai ir fa­sa­dai. Šie­met [...]
Lie­tu­vos fut­bo­lo fe­de­ra­ci­jo­je (LFF) rink­ti­nių di­rek­to­riu­mi dir­bęs Ro­ber­tas Taut­kus ėmė­si nau­jos veik­los. Jo ini­cia­ty­va įkur­ta Lie­tu­vos fut­bo­lo žai­dė­jų są­jun­ga (LFŽS), kuri rū­pi­na­si pro­fe­sio­na­lių [...]
Lie­tu­vos vy­rų te­ni­so rink­ti­nė, Da­vi­so tau­rės se­zo­ną bai­gu­si pra­lai­mė­ji­mu Bos­ni­jai ir Her­ce­go­vi­nai, sa­vų žiū­ro­vų aki­vaiz­do­je vėl žais ne­grei­tai.
Shi­mo­nas Pe­re­sas, ku­ris mi­rė tre­čia­die­nį bū­da­mas 93 me­tų, du­kart ėjo prem­je­ro par­ei­gas ir, at­si­sa­kęs sa­vo anks­tes­nių ka­rin­gų pa­žiū­rų, ini­ci­ja­vo pa­stan­gas siek­ti taikos su pa­les­ti­nie­čiais, [...]
Ho­li­vu­do ak­to­riai Lie­vas Schrei­be­ris ir Nao­mi Watts po 11 drau­ge nu­gy­ven­tų me­tų su­ka kiekvienas sa­vo ke­liu.
Ty­ri­mų duo­me­ni­mis, be gim­to­sios kal­bos di­džio­ji dau­gu­ma lie­tu­vių mo­ka bent vie­ną už­sie­nio – pa­gal šią sta­tis­ti­ką esa­me vie­na iš pir­mau­jan­čių ša­lių Eu­ro­po­je. Vis dėl­to šiais lai­kais vie­nos [...]
Vie­nos di­džiau­sių Lie­tu­vos la­ze­ri­nių pro­duk­tų ir spren­di­mų tie­kė­jų „Al­tech­na R&D“ su­kur­ta itin plo­nų pjū­vių tech­no­lo­gi­ja šie­met pri­pa­žin­ta ge­riau­siu vers­lo ir moks­lo bend­ra­dar­bia­vi­mo [...]
Žvar­bus ūžau­jan­tis vė­jas, snie­go pus­nys, ap­šar­mo­ję lan­gai ir... kak­tu­sai? Ne, tai ne fan­ta­zi­jos, o vi­siš­kai rea­lus vaiz­das: lie­tu­viš­ką žie­mą iš­tve­rian­tys ir lau­ke vi­sus metus ga­lin­tys aug­ti [...]
Pa­si­bai­gus mau­dy­mo­si se­zo­nui ir api­bend­ri­nus mau­dyk­lų van­dens ko­ky­bės ty­ri­mų re­zul­ta­tus, nu­sta­ty­ta, kad šį mau­dy­mo­si se­zo­ną šva­riau­sias van­duo bu­vo Tau­ra­gės ir Tel­šių aps­kri­ty­se.
Spe­cia­lis­tai ra­gi­na gy­ven­to­jus, nu­spren­du­sius įsi­gy­ti nau­do­tą au­to­mo­bi­lį, ne­pa­si­ra­ši­nė­ti su­tar­čių, ku­rios su­da­ro­mos ne­va su už­sie­nio pi­lie­čiais, nors au­to­mo­bi­lio pre­kei­vis yra vie­ti­nis gy­ven­to­jas.
Ti­ki­ma­si, jog jau ki­tais me­tais Lie­tu­vo­je bus įreng­ta kro­vi­ni­nėms trans­por­to prie­mo­nėms skir­tos ypač sau­gios sto­vė­ji­mo aikš­te­lės.
Ra­mia­ja­me van­de­ny­ne pa­bi­ru­sias Ga­la­pa­gų sa­las bio­lo­gai va­di­na gy­vu evo­liu­ci­jos mu­zie­ju­mi. Ek­va­do­rui pri­klau­san­tį sa­ly­ną, per tūks­tan­tį ki­lo­me­trų nu­to­lu­sį nuo Pie­tų Ame­ri­kos že­my­no, su­da­ro 19 [...]
Lan­ky­to­jai, no­rin­tys pa­ma­ty­ti gar­sią­ją Ro­mos Boc­ca del­la Ve­rità (Tei­sy­bės bur­ną), nuo šiol tu­rės su­si­mo­kė­ti. Už 2 eu­rų mo­kes­tį smal­suo­liai ga­lės iš­vys­ti šį objektą ir nu­si­fo­tog­ra­fuo­ti [...]
Šis mar­gas­pal­vė drau­gu­tė ma­nais į jū­sų mei­lę ar­tė­jant šal­tu­kui ga­li pa­siū­ly­ti sa­vo ši­lu­mą, darbš­čias „ma­sa­žo“ le­te­nė­les bei ra­my­bės su­tei­kian­tį mur­ki­mą. Mėlynakei smul­ku­tei ka­ty­tei [...]
Ki­ni­jos mi­li­jar­die­riaus sū­nus nu­pir­ko sa­vo šu­niui aš­tuo­nis nau­jau­sio modelio „iP­ho­ne“ te­le­fo­nus.
Įtam­pa, stre­sas, prieš­iš­ku­mas, pyk­tis, dep­re­si­ja, ne­ri­mas, pa­vy­das. Ko­kią įta­ką svei­ka­tai da­ro vi­sos šios ne­igia­mos emo­ci­jos? Jos – tar­si kli­jai, la­šas po lašo užk­li­juo­jan­tys  šir­dį [...]
Moks­li­niai ty­ri­mai ro­do, kad net apie treč­da­lis vi­sų nėš­tu­mų bai­gia­si per­si­lei­di­mu, be to, pa­si­tai­ko at­ve­jų, kai jis įvyks­ta taip anks­ti, kad mo­te­ris nė ne­spė­ja su­ži­no­ti, kad lau­kė­si. To­kių [...]
Pe­ru pie­tuo­se pa­upį tvar­kę dar­bi­nin­kai ap­ti­ko da­lį se­no­vės in­kų al­to­riaus, ku­ris bu­vo lai­ko­mas din­gu­siu, tre­čia­die­nį pranešė Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­ja.
Aji Cha­ra­pi­ta rū­šies ai­trio­ji pa­pri­ka yra maž­daug žir­nio dy­džio. Kaip skel­bia­ma, ki­log­ra­mas šių prie­sko­nių ga­li kainuoti tūks­tan­čius eu­rų.
Komentarai
Dienos klausimas
Ar Jums trukdė reikalavimas rodyti asmens dokumentą, perkant alkoholį?
Taip. Žeminanti patirtis
Ne. Civilizuotas sprendimas
Seimas neturi svarbesnių reikalų
Neturiu nuomonės
horoskopai
SVARSTYKLĖS

SVARSTYKLĖS

Vi­są sa­vai­tę ka­muos sa­vi­raiš­kos prob­le­mos. Ypač skaus­min­gai rea­guo­si­te į vi­so­kiau­sio plau­ko su­var­žy­mus ir ap­ri­bo­ji­mus. Iš ap­lin­ki­nių ga­li­te ti­kė­tis tik įvai­riau­sių ban­dy­mų kaip nors pa­si­nau­do­ti ju­mis sa­viems tiks­lams. Penk­ta­die­nis - ri­bi­nė die­na. Daug kas baig­sis ir daug kas pra­si­dės.

Daugiau

Komentuojami