TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

20 metų Eurotuneliui

2014 05 07 6:00
Didelio greičio "Eurostar" traukinys išnyra iš tunelio po Lamanšu netoli Kalė. Reuters/Scanpix nuotrauka

Britams nelabai patiko mintis, kad jie gali būti užpulti pro didelę skylę, bet dabar vis daugiau jų keliauja tuneliu, nutiestu po Lamanšo vandenimis. Šis statinys pripažintas vienu šiuolaikinio pasaulio stebuklų.

Prieš 20 metų Didžiosios Britanijos karalienė Elžbieta II ir tuometis Prancūzijos prezidentas Francois Mitterrand'as perkirpo atidarymo juostelę Eurotunelyje, įgyvendindami šimtmečių senumo svajonę sujungti Prancūziją ir Didžiąją Britaniją Lamanšo sąsiaurio dugne iškastu tuneliu. Jie tai padarė Kalė, o paskui, po kelionės tuneliu, Folkestone.

Įgyvendinti šį didžiulio masto pramonės projektą buvo sutelkta 12 tūkst. inžinierių, technikų ir darbininkų, ir jie suprojektavo ir iškasė ilgiausią pasaulyje povandeninį tunelį. Tunelis, kurio ilgis po vandeniu siekia 38 kilometrus, sujungė šiaurės Prancūziją ir pietvakarių Angliją. Labai gerbiama Amerikos civilių inžinierių draugija pripažino tunelį šiuolaikinės inžinerijos stebuklu.

Vos neištiko krachas

Tačiau šis svarbus projektas, kurio įgyvendinimo pabaigą oficialiai pažymėjo karalienė ir F.Mitterrand'as 1994 metų gegužės 6 dieną, daugelį metų buvo temdomas finansinių problemų, vos nesužlugdžiusių bendrovės, įkurtos valdyti ir eksploatuoti tunelį iki 2086 metų.

1987 metų pabaigoje, prieš prasidedant tunelio kasimo darbams, šimtai tūkstančių smulkiųjų investuotojų noriai pirko Eurotunelio akcijas tikėdami, kad tai tvirta ir patikima investicija. Tačiau milžiniškos skolos, mažesnis nei tikėtasi krovinių ir keleivių srautas bei akcininkų ir administracijos rietenos vos nepaskandino bendrovės. 1987 metais viena „Eurotunnel“ akcija kainavo 35 Prancūzijos frankus (dabar tai atitiktų 5,34 euro arba 18,44 lito). Per penkiolika metų jų kaina nukrito iki kelių santimų už akciją. Galiausiai 2007 metais buvo susitarta dėl bendrovės restruktūrizavimo atveriant kelią atsigavimui. 2009-aisiais akcininkams pirmąkart buvo išmokėti dividendai, tegul ir apgailėtinai maži. 2013 metais bendrovė „Eurotunnel“, kurioje dirba apie 3,7 tūkst. žmonių, gavo 101 mln. eurų (348,7 mln. litų) pelno, o jos generalinis direktorius Jacques'as Gounonas pareiškė, kad pirmąkart per istoriją „Eurotunnel“ padėtis tapo patenkinama.

Kirto milijonai žmonių

Sumanymas nutraukti Britanijos salos izoliaciją ir iškasti tunelį iki Prancūzijos gimė dar XVIII amžiuje. Napoleonui mintis patiko, bet britai nesusižavėjo galimybe būti užpulti per didelę skylę. Tik 1986-ųjų sausį F.Mitterrand'as ir tuometė Didžiosios Britanijos premjerė Margaret Thatcher oficialiai pasirašė susitarimą pradėti statybas. M.Thatcher susidūrė su nemenku savų konservatorių pasipriešinimu šiam projektui, bet galiausiai jį prastūmė pareiškusi, kad jam nebus skirta „nė skatiko viešųjų lėšų“. Kontraktą įgyvendinti tunelio po Lamanšo sąsiauriu projektą laimėjo konsorciumas „TransManche Link“, sudarytas iš dešimties Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos statybų bendrovių.

Milžiniškos, apie tūkstantį tonų sveriančios gręžimo mašinos lėtai pradėjo rausti gruntą. Darbus Prancūzijos pusėje trikdė sudėtingas reljefas, o Britanijos pusėje – prasiskverbiantis vanduo. Tačiau galiausiai atėjo istorinė akimirka, kai 1990 metų gruodį sujungus abi techninio tunelio šakas maždaug 100 metrų gylyje po Lamanšo sąsiauriu du Britanijos ir Prancūzijos darbininkai paspaudė vienas kitam rankas.

Statybos vyko šešerius metus ir kainavo apie 15 mlrd. eurų (51,8 mlrd. litų). Darbininkai iškasė tris tunelius: po vieną abiem eismo kryptims ir vidurinį, skirtą techniniei priežiūrai. Tas vidurinysis veikia ir kaip "gelbėjimosi valtis" per nelaimingus atsitikimus. Taip ir nutiko 2008 metais, kai tunelyje užsidegė sunkvežimis. Per gaisrą karštis siekė 1000 laipsnių Celsijaus, vėliau ne vieną mėnesį vyko tunelio remonto darbai.

Automobiliai per tunelį vežami traukiniais, nes, pasak specialistų, jį labai sunku vėdinti.

Tunelis buvo atidarytas 1994 metais ir po šešių mėnesių juo važiavo pirmi keleiviniai traukiniai „Eurostar“. Nuo 1994 metų sąsiaurį tuneliu kirto apie 330 mln. žmonių. Tunelis, atskirais reisais vežantis keleivius ir krovinius, tapo rimtu varžovu jūriniams keltams ir lėktuvų skrydžiams tarp Paryžiaus ir Londono.

Įdomu, kad 85 proc. savo autotransportu tuneliu keliaujančių žmonių yra britai ir tik 6 proc. - prancūzai.

BBC, AFP, LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"