TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Ar čadra ir bikinis gali gyventi greta?

2013 03 28 14:30
AFP/Reuters/Scanpix nuotraukos

Praėjus dvejiems metams po ilgą laiką Tunisą valdžiusios vyriausybės pakeitimo, kai kurios moterys džiaugiasi galėdamos dėvėti čadras. Tuo tarpu kitos baiminasi prarasti savo teises.

22-ejų studentė Arije Nasser Tuniso Gafsos mieste pas ją į svečius užsukusią viešnią pasitinka dviem tradiciniais bučiniais į skruostą per juodos medžiagos gobtuvą. Po 2011-aisiais šalyje įvykusios revoliucijos ji dėvi čadrą – musulmonių skraistę, paliekančią nepridengtas tik akis, rašo bbc.co.uk.

„Taip apsirengusi, eidama gatve jaučiuosi nelyginant princesė, - sako ji. - Čadra ir net hidžabas (galvą dengianti skarelė, - red.) prieš revoliuciją buvo uždrausti, tačiau dabar jaučiuosi daug patogiau.“

A.Nasser, kaip ir kitos konservatyvios tunisietės, naudojasi porevoliuciniame Tunise atsiradusia religine laisve. Stipriausias pozicijas šalies vyriausybėje turinti islamistinė Ennahda partija panaikino buvusio režimo „agresyvią antireliginę politiką“. Barzda apaugę vyrų veidai ir skraistėmis dengtos moterų galvos vis dažniau sutinkamos Tuniso miestų gatvėse. Tačiau dalis šalies moterų dėl to nerimauja.

Neseniai vykusioje protesto demonstracijoje apie 800 žmonių sostinės centre žygiavo Habibo Bourguibo prospektu, reikalaudami „liberalios santvarkos“ ir pasisakydami prieš valdančiosios partijos vykdomą politiką. Kelios vidutinio amžiaus moterys nuo šaligatvio tampė nerangiai besipriešinančias nepilnametes mergaites. „Eikite su mumis – tai yra ir jūsų ateitis“, - buvo raginamos nesusipratėlės.

„Arabų pasaulyje Tunisas visada buvo pažangi valstybė moterų teisių atžvilgiu, tačiau toms teisėms iškilo grėsmė“, - teigia tinklaraštininkė Lina Ben Mhenni, pečius apgobusi šalies vėliava. „Prieš revoliuciją mes reikalaudavome daugiau teisių ir lyčių lygybės, o dabar tik stengiamės išlaikyti tai, ką turime“, - sako ji.

Už teises - šokio ritmu.

Nuogi protestai

Valdant prezidentui Zine el-Abidine Ben Ali, Tuniso moterys džiaugėsi įgijusios daugiau teisių nei jų seserys likusiose Arabų pasaulio šalyse. Ir šiuo metu jos lygiai su vyrais gali reikalauti skyrybų. Poligamija taip pat yra uždrausta, kuomet kitose musulmoniškose šalyse vyrai gali turėti iki keturių žmonų. Tiesa, įstatymai vyrams Tunise vis dar garantuoja didesnę palikimo dalį.

Naujoji šalies vyriausybė, kurioje dominuoja islamistinė Ennahda partija, minėtų teisių neatėmė. Kaip teigia Saidas Ferjani, valdančiosios partijos prezidiumo narys, „partija nesiekia kam nors primesti gyvenimo būdo taisyklių. Esame valdžioje tam, kad gintume laisvę“.

Partijai teko padaryti nuolaidų kuriant naujos šalies konstitucijos tekstą. Pagrindinio įstatymo projekte, vadovaujantis Ennahda ideologija, buvo numatyta įtvirtinti nuostatą, kad vyrai ir moterys „papildo“ vieni kitus. Tačiau kilus už moters teises kovojančių aktyvisčių protestams, „papildomumas“ buvo pakeistas „lygybe“.

„Tik pažvelkite į tą merginą, kuri savo protestą išreiškia būdama iki pusės nuoga, - nuogąstauja S.Ferjani. – Mes giname jos teises, tačiau taip pat privalome ginti ir moterų teisę vilkėti čadrą“.

Iki pusės nusirengusi mergina, apie kurią kalbėjo valdančiosios partijos funkcionierius, yra 19-metė Tuniso studentė Amina. Socialiniame tinkle Facebook ji įkūrė tarptautinio feministinio judėjimo Femen, naudojančio nuogumą kaip protesto formą, Tuniso grupę. Grupės paskyroje puikuojasi nuogos maištautojos nuotrauka, arabišku užrašu „mano kūnas susijęs su mano, o ne kieno nors kito garbe“ ant krūtinės.

Ennahda atstovai retai prieštarauja Aminos akcijoms, tačiau kitos konservatyvios jėgos šalyje į jos „išsišokimus“ reaguoja gan agresyviai. Žinomas salafistų dvasininkas paragino merginą išplakti ir užmėtyti akmenimis.

Atgimstanti religija

„Human Rights Watch“ padalinio Tunise direktorės Amnos Guellali teigimu, po buvusio šalies politinio režimo nuvertimo prabėgus dvejiem metams, gražiosios lyties atstovių padėtis valstybėje yra įvairialypė. A.Guellali teigimu, moterų statusas įstatymų lygmenyje nepakito. Tačiau jis smarkiai keičiasi visuomenėje.

„Atsiranda vis daugiau kraštutinių pažiūrų asmenybių, radikalių pozicijų besilaikančių salafistų grupių, kurios stengiasi primesti kitiems savo požiūrį į visuomenę ir religiją. Manau, visa tai gali labai stipriai paveikti moterų padėtį šalyje“, - sako žmogaus teisių apsaugos organizacijos atstovė.

Konservatyvumo apraiškų Tunise randasi vis daugiau.

Lyginant su kaimyninėmis valstybėmis, šalis išlieka gana liberali. Daug moterų nesistengia slėpti veido, o imamai ir Ennahdos šalininkai sveikindamiesi spaudžia joms rankas. Bet vis daugiau žmonių renkasi dėvėti skraistes, kurios buvo uždraustos prieš revoliuciją. Pamatyti konservatyvų salafistų stilių – ilgą barzdą, galvos apdangalą ir platų apsiaustą - pasirinkusius vyrus nebėra neįprasta.

Kai kurios moterys skundėsi patyrusios spaudimą prisidengti veidą. Jaunų vyrų teigimu, konservatizmo šalininkai jiems bando nurodyti visiškai atsisakyti alkoholio ir žaisti domino.

Gafsos mečetės imamo ir mokytojo šeiko Mohammedo Moncefo Nassero įsitikinimu, po revoliucijos šalyje pastebimai atgimsta susidomėjimas islamu.

„Žmonės iš naujo atranda savo tikėjimą, tai natūralu“, - sako jis. „Anksčiau mečetėje auštant turėdavau tik vieną eilę besimeldžiančių žmonių. Dabar – net šešias eiles. Nuostabu, kad dauguma maldininkų yra jauni žmonės“, - džiaugiasi dvasininkas.

Valdančiosios Ennahda partijos šalininkės dalyvauja Tarptautinei moters dienai skirtame minėjime.

Asmeninis pasirinkimas

Liberalų nuomone, Tunise vykstantys pokyčiai – užsienio valstybių įtakos įrodymas, ypač Saudo Arabijos ir Kataro.

Bet Tuniso islamistams tai yra puiki proga atgauti jų musulmoniškąją ir arabiškąją tapatybę po Ben Ali ir Habibo Bourguibo režimų priespaudos.

„Esu labai laiminga, kad galiu dėvėti čadrą“, - sako studentė A.Nasser. Ji nepamiršta juodomis pirštinėmis pridengtų rankų pirštais maigyti išmaniojo telefono klaviatūros, laukdama žinučių nuo savo sužadėtinio. Tokio jos apdaro dėvėjimo priežastis – netoliese besisukiojantis pusbrolis. Pastarajam išėjus iš kambario, A.Nasser nusiima veido apdangalą, atidengdama savo gražų, apvalų veidą.

„Esu puiki studentė. Turiu mylimąjį. Gyvenu normalų gyvenimą, - švyti laiminga mergina. – Čadra man nekliudo. Bet tai yra mano asmeninis pasirinkimas. Žmonės privalo savarankiškai pažinti islamą, tikėjimas negali būti primetamas prievarta.“

Ji prisiminė, kad kuomet pirmą kartą užsidėjo čadrą, Gafsoje tebuvo tik saujelė taip apsirengusių moterų. Dabar ji kasdien sutinka gerokai daugiau bendraminčių.

Nepagrįstai bloga salafizmo reputacija

Nešioti čadrą pasirinkusios merginos nuomone, yra dvi priežastys, dėl ko liberalesnių pažiūrų moterys prisibijo tokių kaip ji.

Pirmoji – kad jos paprasčiausiai nėra matę, kaip atrodo „tikri islamistai“. Antroji yra ta, jog atskiros, radikaliai nusiteikusios salafistų grupės teršia tradicinių salafistų – „padorių“ islamo išpažinėjų - vardą.

Su šia nuomone sutinka salafistų imamas Jamalas Bouthouris. 23-ejų dvasininkas įsitikinęs, kad nesutarimus tarp moterų ir konservatyvių islamistų išpūtė žiniasklaida. „Žmonės Tunise nuolat apie tai kalba, tačiau jie klysta. Dalis Tuniso moterų bijo mūsų ideologijos dėl nežinojimo. Be abejonės, kai kurie salafistų veiksmai taip pat kenkia geram mūsų vardui“, - pripažįsta jis.

„Santykius su moterimis grindžiame pagarba ir tuo, jog tiek vyras, tiek moteris turi gerbti vienas kito gyvenimo tikslus. Šiandien Tuniso visuomenė tiesiog blaškosi, kokie turėtų būti vyro ir moters gyvenimo tikslai“, - priduria J.Bouthouris. Būtent tokios imamo mintys kelia nerimą kai kurioms Tuniso moterims.

Opozicijos gretose sklando gandas, kad valdančioji Ennahda partija tyliai dirba su salafistais. Partijos atstovas S.Ferjani stengiasi raminti: „žmonės gali laisvai kalbėti ir puoselėti ką tik nori, kol daro tai taikiomis priemonėmis. Jei esate taiki asmenybė, galite rinktis – paplūdimyje dėvėti čadrą ar bikinį. Tik neprimeskite savo gyvenimo stiliaus kitiems.“

Mokytojai Samirai Aloui, kaip ir kitoms panašių pažiūrų moterims, tokie pareiškimai skamba neįtikinamai. „Ennahda partija yra dviveidė, - teigia ji. - Mes nežinome, kuo tikėti jai valdant – partija naudoja religiją kaip priedangą. Kai kalbame apie moters teises, norėtume judėti į priekį, o ne gręžiotis atgal“.

bbc.co.uk, lzinios.lt

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"