TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Ar Rupertas Murdochas priėjo liepto galą?

2011 07 16 0:00
R.Murdochas su didžiausią jo pasitikėjimą turinčia jau uždaryto "The News of the World" redaktore R.Brooks.
AFP/Scanpix nuotrauka

80-mečiui Rupertui Murdochui kovingumo, energijos ir veržlumo gali pavydėti bet kuris jaunuolis. Būtent veržlumas padarė šį australą galingiausiu ir nekenčiamiausiu žiniasklaidos magnatu pasaulyje.

Iš Jungtinės Karalystės kilęs ir į JAV persimetęs skandalas - ne pirmas per jo spalvingą gyvenimą.

R.Murdochas niekada nebuvo mylimas, bet juo visada buvo žavimasi. Žavimasi kaip žmogumi, kurio neįmanoma įveikti. Jo vardas jau seniai virto legenda. Žurnalų viršeliuose anksčiau jis ne kartą vaizduotas kaip monstras King Kongas, stovintis ant Niujorko pasaulinės prekybos centro stogo. Visoje planetoje daugybė R.Murdochui dirbančių žmonių laiko jį godžiu eksploatatoriumi, kuris nė nemirktelėjęs gali nutraukti sutartį. Darbuotojai jam tėra kamščiai skylėms kamšyti. Britai įsitikinę: dabar jis parodė, kad jam apskritai nėra nieko švento, nes klausytis žuvusių karių giminaičių pokalbių - bet kokias padorumo ribas peržengiantis žingsnis. Jungtinėje Karalystėje niekas neabejoja, kad jam dirbantys žmonės tai darė su jo žinia.

Siekdamas tikslo R.Murdochas niekada negailėjo nei kitų, nei savęs, nei savo šeimos. Iki skyrybų su žmona, su kuria pragyveno 31 metus, R.Murdochas kontroliavo 12 mlrd. dolerių vertės informacijos imperiją, kuriai priklausė per 200 Europos, Azijos, Amerikos ir Australijos laikraščių bei žurnalų, televizijos stočių ir kino studijų (tarp kurių buvo ir garsioji "20th Century Fox"), taip pat galingų palydovų, transliuojančių programas visam pasauliui, tinklas ir dar daugybė įvairiausio turto. Ir nors pagal JAV įstatymus jis privalėjo turtą pasidalyti su žmona, tai jo nepalaužė. Jis sparčiai susigrąžino prarastus milijonus, nes visada buvo labai ambicingas.

R.Murdochui vis reikėjo naujų leidinių, naujų televizijos stočių, naujos valdžios. Mėgstamas jo posakis - "Fortūna mėgsta drąsiausius, bet komunikacijų eroje ji mėgsta ir greičiausius, t. y. tuos, kurie įsiveržia į rinką pirmieji". Kartą vienas jo korporacijos viceprezidentas pasakė: "Kol konkurentai dar tik keliasi iš lovos, R.Murdocho galvoje jau būna gimę dešimt genialių idėjų. Ir jis jas visas įgyvendina."

Magnato gyvenimo moto labai paprastas: "Pasakyta - padaryta. Galima imtis naujo sumanymo." Kaip jis tai padaro, nelengva paaiškinti. Juk dauguma kitų pasaulio bendrovių leidžia geresnius laikraščius, rengia įdomesnes televizijos programas, kuria geresnius filmus. Bet viena priežasčių, kodėl R.Murdochas vadovauja paradui net sulaukęs 80-ies, ta, kad niekas geriau už jį nemoka suderinti programų kūrimo ir jų transliavimo. Kita jo sėkmės priežastis - nepralenkiamas sumanymų įgyvendinimas. Gal todėl verslininkai juokauja, kad nuėję miegoti labai norėtų susapnuoti esantys Rupertas Murdochas.

Visada išlipa sausas iš vandens

Šis australas visada buvo neatsargus lošėjas, nevengiantis pažaisti ir svetimais pinigais. Dar nepamiršta, kaip 1990 metais R.Murdocho imperija vos išsilaikė. Skolos buvo pasiekusios astronominę sumą - 7,6 mlrd. dolerių. Konkurentai jau trynė iš džiaugsmo rankas, bet R.Murdochas neprarado imperijos kontrolės. Dar daugiau - 1995-aisiais jo pajamos vėl pasiekė 1,31 mlrd. dolerių ir magnatas lengviau atsikvėpė.

R.Murdocho užmojai visada buvo pasauliniai, o galimybės didžiulės. Vis daugiau žmonių pasaulyje žiūri amerikiečių filmus, klauso žinių, todėl jo pajamos auga milžiniškais tempais. Pelno jis gauna net iš pasaulio kultūrų skirtumo, pavyzdžiui, jei ką nors skeptiškai priima amerikiečiai, už jūrų marių tai gali sulaukti pasisekimo. Šis elegancijos nestokojantis magnatas visada elgėsi kaip žavus barbaras, kuris, norėdamas patekti į miestą, pakviečia vartų sargą pietų. Laužydamas vienoje ar kitoje šalyje galiojančias taisykles, R.Murdochas net politikus ir įstatymų leidėjus sugeba priversti išgrįsti jam kelią į sėkmę.

Provincijos laikraštuką pavertė pasauline imperija

Praėjusio amžiaus šeštojo dešimtmečio pradžioje R.Murdochui priklausė tik iš tėvo paveldėtas Adelaidės laikraštukas "The News". Bet jau 1963 metais veiklusis australas investavo į Honkongo žurnalų verslą, 1969-aisiais jis ėmėsi pirkti laikraščius Britanijoje, 1973-iaisiais įkėlė koją į Jungtines Valstijas pirkdamas vieną laikraštį po kito ir 1985 metais tapo JAV piliečiu. Vėliau vėl prisiminė esąs australas ir į savo rankas perėmė kai kurias žiniasklaidos priemones gimtinėje, nusipirko Honkongo "Star TV" ir net komunistinę Kiniją įtikino duoti leidimą transliuoti šios televizijos programas per palydovų tinklą. 1996 metais jis metė iššūkį garsiajai CNN, taip pat susiruošęs transliuoti žinias 24 valandas per parą. Paskui jis nukreipė žvilgsnį į Vokietiją, o jo korporacija "News Corp." įsiveržė į pasaulinį mokamos televizijos tinklą, britų siaubui nutarusi tautos dievinamų sporto šakų varžybas transliuoti tik už mokestį.

Teigiama, kad kaip oportunistas R.Murdochas niekada nejautė sąžinės graužimo savo paties susikurtame pasaulyje. Tačiau ir varžovai vis dažniau ėmė žaisti pagal jo primestas taisykles. Praktiškai neribotos šiuolaikinės technikos galimybės suteikia progą R.Murdochui ar kuriam kitam monopolizuoti transliavimą, tačiau geriausiai šis darbas sekėsi ambicingajam australui.

Užkariauti pasaulį R.Murdochas norėjo dar tuomet, kai lakstė po kiemą trumpomis kelnaitėmis. Vaikystėje patyręs, ką reiškia būti pašaipų objektu (jis mokėsi elitinėje mokykloje, ten vaikai tyčiojosi iš jo tėvo, mažo laikraštuko leidėjo), vėliau garsiajame Oksfordo universitete R.Murdochas išmoko nenusileisti. Atvykęs į Didžiąją Britaniją, o vėliau ir į JAV, jis buvo laikomas laukiniu australu, į kurį galima nekreipti dėmesio. Tai truko neilgai. Britanijoje jis visą laiką buvo vadinamas "baisiuoju australu", o naujas skandalas tarsi patvirtino, kad pravardė teisinga. Britai iki šiol nepamiršo, kaip R.Murdochas per dvi dienas sugebėjo visus savo laikraščius perkelti į naują centrą, nors paskui kelis mėnesius sėdėjo apsuptas išmestų į gatvę darbininkų, o Londoną drebino didžiulės nepasitenkinimo demonstracijos. Užtat profsąjungos buvo nugalėtos. Solidūs britai jam iki šiol negali atleisti ir to, kad pripratino žiūrovus prie bulvarinės televizijos, o savo laikraščiuose ėmė spausdinti apsinuoginusių gražuolių nuotraukas. Bet artimi magnatui žmonės iš to tik šaiposi: "Kam kalbėti apie kultūrą, kai svarbiausia komercija."

Žiniasklaidos verslo taisyklių laužytojas

Tačiau R.Murdocho ambicijos ir veržlumas pakeitė žiniasklaidos verslo taisykles visiems laikams. Konkurentai teigia, kad jis net pakeitė sėkmės supratimą, nes jo "nuopelnas" - visuomenė tapo žiauresnė, vulgaresnė, nors kartu ir dinamiškesnė.

Apie šį Melburne gimusį australą, visada save laikiusį pasaulio piliečiu, prirašyta daugybė knygų. Paprastai jis vaizduojamas kaip labai ribotų interesų žmogus. Pats R.Murdochas jų neskaito, tačiau jo patarėju dirbęs Irvinas Stelzeris kartą žurnalui "Newsweek" teigė: "Jei Murdochų šeima būtų gaminusi dviračius, Rupertas dabar būtų nusipirkęs "General Motors", jei būtų turėjusi mažą naftos telkinį, jis būtų sukūręs koncerną, pajėgų konkuruoti su "Shell". Bet jo tėvas turėjo tik laikraštį. Visa kita jūs žinote."

Todėl pasijutęs visagalis R.Murdochas ir toliau laužė taisykles, taip nusirito iki pokalbių telefonu klausymosi. Jis žengė dar toliau - metė iššūkį britų parlamentui, išdrįsusiam pareikalauti, kad jis ir jo sūnus Jamesas atvyktų į apklausą kartu su "The News of the World" redaktore Rebecah Brooks. Magnatas arogantiškai pareiškė, kad jis neturi tam laiko, be to, yra Amerikos pilietis. Teko įsikišti pačiam premjerui Davidui Cameronui, kad amerikiečiu virtęs australas pažadėtų atvykti. Pamatęs, kad gal nuėjo per toli, jis dramatiškai pareiškė už 7,8 mlrd. svarų nebepirksiąs palydovinio transliuotojo "BSkyB", nes "pernelyg sudėtinga žengti į priekį esant tokiai atmosferai". Dabar jau kalbama, kad R.Murdochas gali parduoti visą savo verslą Jungtinėje Karalystėje, tarp jų ir populiarųjį bulvarinį laikraštį "The Sun" ir nemažiau skaitomą "The Sunday Times". Dėl tokios "kapituliacijos" britai tik apsidžiaugtų, nes tuomet jų žiniasklaida taptų "švaresnė ir įvairesnė".

Tačiau R.Murdochui ima svilti padai ir Amerikoje. Prie jo korporacijos būstinės Niujorke pilietinių teisių aktyvistai ėmė rengti demonstracijas ir piketus, o Federalinis tyrimų biuras pradėjo tyrimą, kad išsiaiškintų, ar R.Murdochui priklausantys leidiniai klausėsi telefonų ir Amerikoje, nes Jungtinės Karalystės bendrovė "News International" yra R.Murdochui priklausančios Niujorke įsikūrusios bendrovės "News Corp." padalinys. Negana to, Kongreso Atstovų rūmų nacionalinio saugumo komiteto pirmininkas respublikonas Peteris Kingas pavadino R.Murdochui dirbančius žmones "parazitiniais gaivalais" ir už tai sulaukė garsių britų aplodismentų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"