TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
PASAULIS

Automobiliai - Slovakijos ekonomikos varomoji jėga

2012 08 20 6:08
Darbas verda "PSA Peugeot Citroen" gamykloje Trnavoje. /AFP/Scanpix nuotrauka 

Nors euro zona išgyvena sunkius laikus, Slovakijos automobilių sektorius įgauna vis didesnį pagreitį ir maitina Slovakijos ekonomiką, kuri auga greičiausiai iš visų 17 euro zonos narių.

Tuo metu, kai Prancūzijos automobilių gamintoja "PAS Peugeot Citroen" neseniai paskelbė uždaranti gamyklą ir atleidžianti 8 tūkst. darbininkų, tos pačios kompanijos atšaka Slovakijoje samdo 900 naujų darbuotojų.

Slovakijoje, įsivedusioje eurą 2009 metais, yra trys automobilių gamyklos, priklausančios Vokietijos "Volkswagen", Prancūzijos "PSA Peugeot Citroen" ir Pietų Korėjos "Kia". Nors visoje Europoje vyrauja niūrios prognozės, šios gamyklos planuoja šiemet pagaminti 780 tūkst. automobilių (2011 metais pagamino 639 763). Slovakijos, turinčios 5,4 mln. gyventojų, automobilių pramonėje pluša beveik 72 tūkst. žmonių, jie pagamina 39 proc. visos Slovakijos produkcijos. Manoma, kad buvusi komunistinė šalis bus euro zonos ekonominio augimo lyderė - jos ekonomika šiemet augs 1,8 procento. Tai didžiulis kontrastas 0,3 proc. augimui, kurį visai euro zonai prognozuoja Europos Komisija.

Kai 2008 metais Slovakijai kirto pasaulinė krizė, automobilių surinkimo konvejeriai sulėtėjo, nes Vakarų Europoje krito paklausa. Bet nuo to laiko mašinų gamyklos persiorientavo nuo didelių ir brangių SUV į mažesnius ir taupesnius modelius, kurie populiarūs sunkiais laikais.

"Mažesni ir pigesni automobiliai, gaminami Slovakijoje, idealiai tinka krizės laikams", - sako tos šalies Mokslų akademijos analitikas Vladimiras Balazas. Pasak jo, gamindamos pigesnes mašinas ir siekdamos pelno kompanijos renkasi pigesnes šalis. Slovakija turi palyginti pigią bei išprususią darbo jėgą ir užima eksportui į mašinų neperpildytas Rytų Europos rinkas labai palankią padėtį Europos centrinėje dalyje. Tai, kad Slovakija turi eurą, suteikia jai pranašumą kaimynių, taip pat Europos Sąjungos (ES) narių, tokių kaip Vengrija ir Čekija, atžvilgiu - investuotojai stengiasi išvengti valiutos keitimo išlaidų.

"Net jei automobilių gamintojai susidurtų su mažesne paklausa, jie stabdytų produkciją užsienyje ir maksimizuotų gamybą Slovakijoje", - sako "Volksbank" analitikas Vladimiras Vano.

Dar viena Slovakijos stiprybė ta, kad ten esančios mašinų gamyklos yra pačios moderniausios. Prancūzų "Citroen C3" ir nauji "Peugeot 208" išrieda iš kompanijos "PSA Peugeot Citroen" gamyklos Trnavoje, Vakarų Slovakijoje. Įdarbinusi 3500 darbuotojų PSA ketina 2013 metais surinkti 300 tūkst. automobilių - įspūdingas skaičius, labai nesiderinantis su šios kompanijos gamybos mažinimu visur kitur Europoje. Maža to, kad PSA uždaro visą gamyklą Prancūzijoje, ji planuoja atleisti ir 345 darbuotojus iš Čekijoje įsikūrusios savo gamintojos TPCA, bendros su Japonijos "Toyota" įmonės, kurioje dirba 2800 žmonių.

Nors Čekija šiemet prognozuoja 0,5 proc. savo ekonomikos susitraukimą, ši Slovakijos kaimynė taip pat gali pasigirti klestinčia automobilių pramone. Čekijoje irgi yra trys didelės automobilių gamyklos, priklausančios Vokietijos milžinės "Volkswagen" Čekijos padaliniui "Skoda Auto", Pietų Korėjos "Hyundai" ir TPCA. Per pirmą šių metų pusmetį nuo konvejerių Čekijoje nuriedėjo rekordinis skaičius automobilių - 662 529.

Vokietijos automobilių milžinė "Volkswagen" planuoja investuoti 1,5 mlrd. eurų į Slovakiją ir 500 padidinti savo darbuotojų, kurių dabar ten yra 8400, skaičių. "Volkswagen", savo gamykloje Bratislavoje gaminanti "Volkswagen up!", "Skoda Citigo" ir "SEAT Mii", taip pat aukštos klasės "Touareg", "Audi Q7" ir "Porsche Cayenne" modelius, tikisi per ateinančius dvejus metus pasiekti visą savo kasmetinį 400 tūkst. automobilių pajėgumą.

Pietų Korėjos "Kia", turinti modernią gamyklą prie Žilinos, šiaurinėje Slovakijoje, gaminanti "Kia cee'd", "Kia Sportage" ir "Kia Venga" modelius, taip pat planuoja pasiekti visą gamybos pajėgumą - 300 tūkst. mašinų 2013 metais.

Turėdama atvirą, eksportu grįstą ekonomiką, varomą užsienio paklausos, Slovakija sieja savo viltis su geru pardavimu ES ir euro zonos galiūnėje Vokietijoje. 20 proc. Slovakijos eksporto keliauja į Vokietiją ir kitas euro zonos šalis, o eksportas į skolų apimtas periferines valstybes nedidelis. Tačiau jei Vokietija susidurs su blogiausiu scenarijumi, žemyn dardės ir Slovakija.

AFP, LŽ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"